Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
K-ina

Inlägg av K-ina »

Ewa skrev:Jag SKA söka till bibliotekarie, men finge man önska sig en bättre lämpad kropp hade jag hellre blivit trädgårdsmästare. Och inte vill den önskan riktigt släppa taget om knoppen ändå. Inte är det lätt inte. Och ska jag nu skaffa mig ännu en utbildning - och i den här åldern - så får jag ju se till att den räcker några år utan att jag tröttnar och vill byta igen.
Heja! Då blir vi fler!!! :lol: :heart:

Lustigt nog har jag bara haft två (eller tre) riktiga drömyrken i livet.
1. Bibliotekarie
2. trädgårdsmästare/florist

Vad är det som gör att den där kopplingen finns? Jag har nämligen träffat fler som hoppat mellan eller velat mellan yrkesvalen! :shock: :?:

Kanske Kultur=odling???? Eller????

Sen kan man ju undra hur seriös jag är. Jag menar: tar man sig en titt i mina bokhyllor och i mina rabatter så kan man nog inte ens föreställa sig vilka intressen jag har! :lol: 8)
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Jannika

Inlägg av Jannika »

K-ina. Trädgårdar och bibliotek har siffran sju gemensamt. Att vara ensam-siffran. En intellektuell, meditativ energi som är mer inriktad på inre odling än yttre framgång. Alltså rent energimässigt. Kanske därför lönen är så klen? :wink:

Kram Jannika
K-ina

Inlägg av K-ina »

Aha! :idea:

Men hur vet du det där om siffran sju???? :?:
Mamma till två pojkar.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Tja, du vet... 8) I know a lot about these new age-stuff, you know. 8) :lol:
K-ina

Inlägg av K-ina »

å jag vet ingenting... tell me!
Eller har du nån länk till nån spännande sida med litet nummerologi???? Av nått slag?

Jag trodde att sju var mitt oturstal!!! :roll:
Mamma till två pojkar.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

K-ina skrev: Lustigt nog har jag bara haft två (eller tre) riktiga drömyrken i livet.
1. Bibliotekarie
:shock:

här är en till...

:lol: :heart:

/Fjällmor
Ewa

Inlägg av Ewa »

K-ina och Fjällmor - Tjena :thumbsup:
Jannika skrev: Att vara ensam-siffran. En intellektuell, meditativ energi som är mer inriktad på inre odling än yttre framgång. Alltså rent energimässigt. Kanske därför lönen är så klen? :wink:
Men hallå där, Jannika. Huvudet på spiken alldeles precis, ju. Och så många gånger vänkretsen förundrats över att jag är så fullständigt ointresserad av den där yttre framgången. Förutom hedern i att veta att jag gjort ett gott jobb, förstås.

Nåväl, trädgårdsmästare ligger 1:a på önskelistan, men ska jag vara minsta realistisk så borde jag ju slå det ur hågen. Men jag tänker att jag väl får söka båda utbildningarna och se vad ödet vill i frågan.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Om man är 37 år och inte har en aning om vad man vil bli då?
Är byggingenjör och skulle nog helst vilja jobba på bygge, men två problem: arbetstider och resor...
Nu jobbar jag med rena kontorsuppgifter. Det är trist i längden.

Sedan har jag funderingar på att jobba med rådgivning. Lite som vi gör här, typ. Och lite annat - kost kanske.

Men jag har ingen utbildning alls i ämnena, ingen pedagogik. Jag har usel diciplin för att ha eget företag...

Men jag ska fundera under ledigheten.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Fjällfolket skrev:
K-ina skrev: Lustigt nog har jag bara haft två (eller tre) riktiga drömyrken i livet.
1. Bibliotekarie
:shock:

här är en till...

:lol: :heart:

/Fjällmor
javascript:window.close();

..måste nog tillägga att jag är alldeles för uttråkad av pluggande för att gå någon utbildning. Läsa gör jag mer än gärna, men i organiserad form...nääääe, då blir jag motvalls :wink: :lol:

så vad ska jag DÅ bli när jag blir stor..? 8-[

Jag trivs ju som jag har det iofs :heart: även fast det inte betalar sig direkt :-({|=

Winnerbäck :!:
hmmm.. vet inte om orden bör skrivas här i offentligheten, men hojta på pm...? :wink:
Vi är inga stora fans, men orden satt som en smäck :D

å det var såååå romantiskt :heart: han är så bästast ibland min älskade!

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Vad roligt att så många är intresserade av trädgårdsjobb. Jag är själv helt ointresserad, trädgård i mitt tycke är mest skönt att sola, leka och äta middag i, haha. Men jag är liksom sambo med en landskapsarkitekt, och på mitt (förra) jobb är/var alla landskapsarkitekter eller trädgårdsingenjörer. Så jag är lite tvångsintresserad :roll:. Anton verkar också vara helt såld på växter och buskar och sånt. Läser sambons alla trädgårdsböcker och frågar om ALLT, samt satt som klistrad ikväll när det var Söderläge (ja, efter läggdags, det gick inte att slita honom :lol:) och frågade om varenda grej. Jag kan knappt se skillnad på jordgubb och smultron :oops:.

Anton är också väldigt förväntansfull att börja dagis om en månad. Mamma, kan vi gå till skooooolan idag? säger han. :shock:

Abbe äter. Vi började med smakisar förra onsdagen. Idag åt han sammanlagt i matväg 190 gram potatis/palsternackspure, 190 gram päronpure, kanske 140 gram morot/majspure och några skedar mango. Detta utspritt på 3 mål. 3 stora burkar!! Kan ju säga att det går åt mindre och mindre ersättning, flaskan är verkligen TOTALT motbjudande om man inte riktigt hungrig... Han är 3,5 månader. Bisarrt. Han är lite lite gladare, ibland. Om man inte trugar med flaskan. Då blir han ARG.

Kramkram från egojenny som bara skriver om sig själv hela tiden :oops:.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Anton är också väldigt förväntansfull att börja dagis om en månad. Mamma, kan vi gå till skooooolan idag? säger han.
Alltså, han fattar inte riktigt vad han säger, vill jag bara poängtera. Han vet inte riktigt vad vare sig dagis eller skola innebär, men vi har ju varit på öppna förskolan så jag tror det är ur det han snappat upp ordet skola...

Nä nu får jag sluta skriva för jag bara irrar in mig helt i sånt som inte är intressant för er. Abbemat och Antondagis är dock stora grejer i mitt huvud...
kiki

Inlägg av kiki »

JennyH skrev: Abbe äter. Vi började med smakisar förra onsdagen. Idag åt han sammanlagt i matväg 190 gram potatis/palsternackspure, 190 gram päronpure, kanske 140 gram morot/majspure och några skedar mango. Detta utspritt på 3 mål. 3 stora burkar!! Kan ju säga att det går åt mindre och mindre ersättning, flaskan är verkligen TOTALT motbjudande om man inte riktigt hungrig... Han är 3,5 månader. Bisarrt. Han är lite lite gladare, ibland. Om man inte trugar med flaskan. Då blir han ARG.
:lol: :lol: En Mio matvrak, härligt att se en till som älskar riktigt mat :lol: Mio var uppe i samma mängd vid samma ålder och många har chockats :shock: av hennes matschema. Heja Abbe :lol:

Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
K-ina

Inlägg av K-ina »

JennyH skrev:Anton verkar också vara helt såld på växter och buskar och sånt. Läser sambons alla trädgårdsböcker och frågar om ALLT, samt satt som klistrad ikväll när det var Söderläge (ja, efter läggdags, det gick inte att slita honom :lol:) och frågade om varenda grej
Precis sån där var Axel också när han var mindre. (Innan han blev DJ Axel eller Axel Cool som är hans tilltänkta artistnamn...) Han älskade alla Ernst-program och Bosse-vad-han-nu-heter... Jag minns när han skulle lära sig cykla. Det gick så långsamt, så långsamt så han inte kunde få till balansen. Ingen fart alls för då han han inte titta på blommorna i diket! :lol: Ungen slängde bort cykeln och plockade små buketter som han sedan lyckades dekorera cykeln med. Pakethållaren och cykelstyret... :lol: :lol: Då hade faktiskt hans kloka pappa litet svårt att hålla masken. Där gick liksom hans gräns... En kille borde väl tycka att det är liiiitet kul att få cykla - fort?????!!! Men, nej - inte vår lilla tjuren Ferdinand! :heart:

Fjällmor! Jag PMar!!!
Mamma till två pojkar.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Och jag skulle behöva gå i citat-skolan för jag kan verkligen inte citera så där tjusigt som alla andra. :(
Nå ja, här följer iaf ett citat:
blomman skrev: SusanD, du kan jobba på arbetsförmedlingen! Där hade du kunnat få fart på grejerna!
=; Näppeligen, AF är totalt otänkbart, det vore ju som att försöka få en vilsen tankbåt att byta riktning bara genom att vifta med fingret, typ omöjligt, jättetrist och så vidare.

Och att SusanD är en fena på allt vad organisation heter går ju heller inte att ta miste på - Skrev Ewa, tack snälla det var rart skrivet och jag håller faktiskt med. Så något sånt jobb vill jag gärna ha, där man får bestämma, organisera, fixa och ordna, sen vill jag gärna dra när det börjar bli rutin för av sånt får jag klåda.

Sen skrev LO/:
"Beror de på att de har anställd dig fast ? Och vad för typ av jobb skulle du kunna tänka dig, eller snarare vilken arbetsgivare skulle du kunna tänka dig vara anställd hos?
Vi hakar på arbetsförmedlings-tänket, men tror mer på bemanningsföretag, så att du inte behöver vara på samma ställe för länge...

Och med dina utbildningar och erfarenhet borde det ju finnas några jobb runt om i Skåne, kan man tycka. "

Ja där slog du nog huvudet på spiken! Jag hatar att vara fast anställd, det är totalt förödande för min kreativa sida som fullständigt skrumpnar ihop och dör. Detta är min första fasta tjäns, innan har jag överlevt på vikariat, projektanställningar, grav-vik och liknande. Men när min chef stod på knä och bad mig att skriva på anställningsavtalet så gjorde jag det, snacka om att vara en riktig ynkrygg. Åh vad jag ångrar mig. Men ibland gör man rätt och ibland gör man fel och det får man leva med säger någon vis sångare som jag hörde på radion idag.

Typ av jobb: projektanställning, in och reda upp i skiten och så dra när allt funkar. Så vill jag jobba, då skulle jag trivas som fisken i vattnet.

Nej nu ska jag sluta tjata om mig själv och återge ett samtal som skedde vid frukostbordet här hemma för några dagar sedan:

Prutt :!:
Mamman: Vem var det som pruttade :!: :shock:
Emil: Mamma :!:
Mamma: Ånej, mammor pruttar inte :!: [-X
Emil: Mamma fiser :lol:
Pappa och Emil: :lol: :lol: :lol: :lol:
Så nu vet ni det: mammor pruttar inte de fiser. :wink:

JennyH- du vill inte låna ut din såndäringa trägårdsman? Här skulle det verkligen behövas en sådan. Vill gärna ha en fin trädgård utan att behöva lägga ner en massa arbete varje dag. :roll: Tror du det är en möjlig kombination eller är det asfaltering som gäller :?:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
blomman

Inlägg av blomman »

JennyH skrev:Men jag är liksom sambo med en landskapsarkitekt
Jag är liksom sambo med en landskapsingenjör.. men inte hjälper det..
Han ritar gärna trädgården (i CAD helst), men är lika ointresserad som mig av att rensa och sköta den.
Vi ska ha en japanska trädgård med bara grus, sten, avtten och bonsaier. Har jag bestämt! :lol:

Fjällan, snackar vi ring-citat nu? Fattade inte riktigt..

Jag har ingen aaaning om jag blir framöver. Men jag tycker mest det känns kul! Det ramlar alltid över en nånting, och då är det bara att hänga på!
Om jag får välja vad jag tycker är allra, allra roligast.. så är det att träffa och prata med människor. Att träffa nya människor är som en resa, man får höra om deras liv och erfarenheter! Man lär sig saker både om dem och sg själv!
Men kan man jobba med att umgås? Sällskapsdam? Fast det låter som nåt annat.. :roll: :lol:
K-ina skrev:Jag minns när han skulle lära sig cykla. Det gick så långsamt, så långsamt så han inte kunde få till balansen. Ingen fart alls för då han han inte titta på blommorna i diket! Ungen slängde bort cykeln och plockade små buketter som han sedan lyckades dekorera cykeln med. Pakethållaren och cykelstyret... Då hade faktiskt hans kloka pappa litet svårt att hålla masken. Där gick liksom hans gräns... En kille borde väl tycka att det är liiiitet kul att få cykla - fort?????!!! Men, nej - inte vår lilla tjuren Ferdinand!
Men såå gulligt!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"