Som så många andra verkar vi ha krånglig och för tidig morgon... Jag har läst en del trådar här, inte hittat ngt som riktigt stämmer in, så startar en egen tråd istället.
Ska börja med att berätta att jag har varit inne här flera gånger tidigare, med föresatsen att kura såväl storebror som lillasyster, men sedan har vi inte gjort det och det har gått bra ändå med sömnen.
Såhär är vår situation nu:
Isabella, nyss fyllda 2 år, är hemma med pappa som är föräldraledig i tre månader. Tidigare har hon oftast somnat vid 19-19.30-tiden, sovit till ca kl 6, vi har inte hållit stenhårt på tiderna men det har inte varierat så många minuter hit eller dit. På nätterna kan hon ha vaknat till ngn enstaka gång, men har somnat om själv oftast, eller om vi har sagt "godnatt, sov gott" eller liknande. Sedan har hon sovit drygt en timme på dagis.
Sedan kom semestern, tider ruckades lite, vi åkte hit och dit, hon fick vattkoppor mitt i allt men valde som tur var den vecka när det var lite sämre väder, innan det blev varmt igen...
Direkt efter semestern började föräldraledigheten, och det som började krånglas till på semestern har nu fortsatt att "gå utför". Hon vaknar tidigare o tidigare, mellan kl 5 - 5.30, vilket inte är ok.
Till saken är att hon och pappa har fått vad jag tycker är helt förskjutna vanor, hon har börjat sova två timmar på dagen de senaste dagarna, vilket han nog tycker är bra för antingen sover han också eller så får han saker gjorda. men då somnar hon inte förrän som igår kväll vid 20.30-tiden, för att sedan vakna 5-5.30.
Jag tror att de två timmarna på dagen saboterar allt
Men jag jobbar o vill dels ha tid på kvällen till mig själv, dels ha tid till storebror när hon har somnat, som det är nu somnar han oftast innan hon har gjort det.
Så, mina frågor - igen, hur tror ni att sömnen på dagen påverkar det tokiga nattsömns schemat?
Hur mycket rekommenderar ni att en tvååring sover? Hittar inte tråden med sovtider, o har ändå för mig att det bara finns för mindre barn.
Är det någon som har förslag på schema? (letade efter den tråden men hittade inte...) Själv tänker jag en timmes sömn på dagen, sova ca 19, o sedan sova till kl 6, men då blir det 12 timmar sammanlagt, o räcker det? Alternativet är att försöka lägga henne tidigare än nu (kl20, men sen somnar hon ju inte medetsamma), kanske kl 19, o se om hon sover längre pga det. Har ju medvetet väntat med läggning för att tänkte att hon skulle sova längre på morgnarna.
Och, ja, hon sover fortfarande hos oss, i spjälsäng... har eget rum som inte är iordninggjort än. Vi har skötbordet därinne, o då blir det väldigt trångt med säng där också. Nu har vi också fått en fin "stor" säng som hennes faster hade när hon var liten, o den hade vi tänkt sätta upp i hennes rum (istället för att flytta in spjälsäng). Egentligen borde hon ju behålla spjälsängen ett år till, till saken hör att när vi var o hälsade på mina föräldrar i somras sov hon i en "vanlig" säng, eller en utdragbar som vi hade skjutit in till minsta, och det gick jättebra.
Ja, tips emottages tacksamt! Både på schema o sovtider och på hur hantera skrikandet. När vi lägger henne nu läser vi först lite i våra sänger, sedan lägger jag henne i spjälsängen o sitter bredvid eller på en stol vid dörre n och läser egen bok. Det är en del krångel från henne, men hon somnar tillslut.
För att köra en riktig kur måste ju pappan vara med på det eftersom han har henne på dagarna, o jag vet inte om jag får med honom på det, men jag ska försöka att styra upp det en del i alla fall, över helgen.
Ursäkta att det blev så långt, hoppas någon orkar läsa...!
Hälsar en ngt trött mamma Sabina