Krånglig morgon - 2 år (oj blev långt)

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
SabinaC

Krånglig morgon - 2 år (oj blev långt)

Inlägg av SabinaC »

Hej!
Som så många andra verkar vi ha krånglig och för tidig morgon... Jag har läst en del trådar här, inte hittat ngt som riktigt stämmer in, så startar en egen tråd istället.
Ska börja med att berätta att jag har varit inne här flera gånger tidigare, med föresatsen att kura såväl storebror som lillasyster, men sedan har vi inte gjort det och det har gått bra ändå med sömnen.
Såhär är vår situation nu:
Isabella, nyss fyllda 2 år, är hemma med pappa som är föräldraledig i tre månader. Tidigare har hon oftast somnat vid 19-19.30-tiden, sovit till ca kl 6, vi har inte hållit stenhårt på tiderna men det har inte varierat så många minuter hit eller dit. På nätterna kan hon ha vaknat till ngn enstaka gång, men har somnat om själv oftast, eller om vi har sagt "godnatt, sov gott" eller liknande. Sedan har hon sovit drygt en timme på dagis.
Sedan kom semestern, tider ruckades lite, vi åkte hit och dit, hon fick vattkoppor mitt i allt men valde som tur var den vecka när det var lite sämre väder, innan det blev varmt igen... :thumbsup:
Direkt efter semestern började föräldraledigheten, och det som började krånglas till på semestern har nu fortsatt att "gå utför". Hon vaknar tidigare o tidigare, mellan kl 5 - 5.30, vilket inte är ok. :evil: Inte nog med att hon vaknar, hon gallskriker och arbetar upp en viss hysteri. Tidigare när hon vaknat har hon inte varit ledsen/arg. Nu är hon både och. Vi lägger henne ner och säger att hon ska sova, hon blir mer ledsen/arg. Och så vidare. Tillslut är hon förtvivlad och vi lyckas inte lugna henne.
Till saken är att hon och pappa har fått vad jag tycker är helt förskjutna vanor, hon har börjat sova två timmar på dagen de senaste dagarna, vilket han nog tycker är bra för antingen sover han också eller så får han saker gjorda. men då somnar hon inte förrän som igår kväll vid 20.30-tiden, för att sedan vakna 5-5.30.
Jag tror att de två timmarna på dagen saboterar allt :roll: , vad tror ni? Mannen blir sur o tycker att jag ska inte skylla allt på honom... :roll:
Men jag jobbar o vill dels ha tid på kvällen till mig själv, dels ha tid till storebror när hon har somnat, som det är nu somnar han oftast innan hon har gjort det.
Så, mina frågor - igen, hur tror ni att sömnen på dagen påverkar det tokiga nattsömns schemat?
Hur mycket rekommenderar ni att en tvååring sover? Hittar inte tråden med sovtider, o har ändå för mig att det bara finns för mindre barn.
Är det någon som har förslag på schema? (letade efter den tråden men hittade inte...) Själv tänker jag en timmes sömn på dagen, sova ca 19, o sedan sova till kl 6, men då blir det 12 timmar sammanlagt, o räcker det? Alternativet är att försöka lägga henne tidigare än nu (kl20, men sen somnar hon ju inte medetsamma), kanske kl 19, o se om hon sover längre pga det. Har ju medvetet väntat med läggning för att tänkte att hon skulle sova längre på morgnarna.
Och, ja, hon sover fortfarande hos oss, i spjälsäng... har eget rum som inte är iordninggjort än. Vi har skötbordet därinne, o då blir det väldigt trångt med säng där också. Nu har vi också fått en fin "stor" säng som hennes faster hade när hon var liten, o den hade vi tänkt sätta upp i hennes rum (istället för att flytta in spjälsäng). Egentligen borde hon ju behålla spjälsängen ett år till, till saken hör att när vi var o hälsade på mina föräldrar i somras sov hon i en "vanlig" säng, eller en utdragbar som vi hade skjutit in till minsta, och det gick jättebra.
Ja, tips emottages tacksamt! Både på schema o sovtider och på hur hantera skrikandet. När vi lägger henne nu läser vi först lite i våra sänger, sedan lägger jag henne i spjälsängen o sitter bredvid eller på en stol vid dörre n och läser egen bok. Det är en del krångel från henne, men hon somnar tillslut.
För att köra en riktig kur måste ju pappan vara med på det eftersom han har henne på dagarna, o jag vet inte om jag får med honom på det, men jag ska försöka att styra upp det en del i alla fall, över helgen.
Ursäkta att det blev så långt, hoppas någon orkar läsa...!
Hälsar en ngt trött mamma Sabina
Mamma till Anton född 6 februari 2003
och
Isabella född 16 augusti 2006
kiki

Inlägg av kiki »

Hej :lol:

Jag börjar med att vårt schema till Mio som fyllde 2 år i måndags och är helt jämngammal med din tjej.

sova 19-07
sova 12-13.30

så jag tror inte att det är de 2 timmarna på dagen som ställer till det utan min tanke är att ni lägger henne försent. För som ni märkt ger senare läggningstid inte längre morgon utan tvärtom.

Om Mio har sovit dåligt på dagen påverkar det direkt morgonen åt fel håll, därför lägger jag henne en halvtimme innan 19 de dagarna.

Ljus kan ju också ställa till det, så beckmörker är det som gäller här.

lite tankar från mig som har en 2-åring i knät samtidigt som jag skriver. :lol:

lycka till
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

kiki kommer med jättebra tips här, ljus och för sena kvällar kan ställa till morgonen!

Sen tror jag att dina sittningar bredvid tösen gör att det hela blir lite tokigt också - sitter du där när hon somnar vill hon ha dig där när hon vaknar också!
Jag tycker nog ni ska börja använda er av ramsan, och alltså köra en kur på tösen! Eftersom hon sover på nätterna så är det "bara" nattningen och de tidiga morgnarna som spökar, så jag skulle inte tveka om jag vore du!

Och behåll spjälsängen! Snart stegar hon in i trotsen, och då kan det vara en utmaning även för den säkraste sovare att ligga kvar i en "ökensäng", så avvakta tills hon är förbi trotsen med att byta! Men flytta in sängen i det lilla rummet - hon behöver ju inte så stor plats för att sova :wink: :!:

Så kortfattat är mina tips: prata ihop dig med barnafadern, läs på om kuren och bestäm er för ett startdatum - och här finns vi att bolla dina funderingar!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
SabinaC

Inlägg av SabinaC »

Tack för era snabba svar!
Jo, trotsen känns det som hon redan vandrat in i, och om det INTE är trotsen bävar jag för när den kommer på riktigt...! 8-[
I alla fall, jo mörkt är det i rummet, så det är nog inte problemet. Däremot inser jag det där med att jag sitter bredvid är ett problem, så därför har jag senaste två kvällarna satt mig på en stol utanför dörren istället. kan ju inte säga att det har hjälpt enormt mycket... jo, första kvällen somnade hon av sig själv, men igår gick det inte. men då var det för sent o hon var övertrött, så jag inser att vi var fel ute från början.
Vi får prata ihop oss om det här, vi har redan pratat lite om tiderna o kommit överens om tidigare läggning på kvällen, vi börjar med det.
Nu har vi i alla fall lyckats hålla henne vaken tills nu, hon har precis somnat för att sova middag kl 12, och så satsar vi på läggning ikväll kl 19.
Betr hennes rum så har vi redan satt in den nya sängen där, o har inte riktigt ngnannanstans att ha den... frågan är om vi får in spjälsängen också, om vi tar ut skötbordet... hm, det här får funderas på! :-k
Jag vill också att hon ska sova där, är emellertid lite rädd för att hon ska slå sig när hon klättrar ur spjälsängen... :roll: Hon kan det nu nätt o jämt, men då landar hon i vår säng (står precis bredvid). Hon skulle inte klara av att ta sig över kanten och försiktigt gå ner till golvet, hon skulle fara ner med en väldig smäll. Så hur gör man....?
Ja, nu får vi klura lite mer1 Tack igen!
och
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag som är jäkligt pragmatisk till när det kommer till att slå sig skulle bara vara nöjd om Edvard damp ordentligt i golvet den dag han får för sig att klättra ur spjälsängen. Då har man inget problem med det sen, liksom... :roll:
Å andra sidan brukar de ha koll, de ger sig inte över kanten när det inte är en någorlunda säker landning.

Kan inte spjälsängen och skötbordet byta plats?
SabinaC

Inlägg av SabinaC »

Hej igen!
Vi har inte hunnit göra så mycket mer än at lägga henne tidigare igår kväll, o redan det gav utdelning - hon las kl 19.10, somnade 19.30, och sov åtminstonde till tjugo över 6, så det var en framgång (jämfört med senaste nätterna).
Men, vad jag egentligen ville kolla är - hur mycket tycker ni att en tvååring ska sova? Vet att hela andra året är 13,5 timmar, ca, men nu är hon ju lite större (nåja, en vecka större...) och har nog nästan aldrig sovit så mycket under det gångna året. Såg att Kikis flicka sover så mycket, men...?
Tänkte på det där med att sömn föder sömn - det vet jag ju fungerade utmärkt när hon var mindre, men någon gång måste det ju sluta fungera...? Jag menar, när jag själv sover mycket på dagen sover jag ju sämre på natten!
Och när storebror Anton somnar på dagen, så sover han ju mycket mindre på natten.
Nåja, min primära fråga var just - hur många sovtimmar ska vi få ihop till?
Igår sov hon ca 1 h 15 minuter på dagen, sedan 11 h inatt, blir ju bara drygt 12 timmar.
Tack!
säger en lite piggare mamma Sabin
och
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag tycker du ska sikta på 12 timmar natt i första hand. Sedan kommer ju dagsömnen förändras med tiden och åldern och även variera från dag till dag.

Om du har natt mellan 19-07 så kan du ju ha en vila på 1.5 timme mellan 12-13.30. Än är hon så lite så sömn på dagen kommer inte påverka hennes nattsömn.

Jag tycker du ska ge henne förutsättnigarna för att sova på dagen och är det så att hon inte sover så är ju inte det hela världen. Kör en vecka på att få till att hon sover. Om det inte funkar så tycker jag att du kan sätta på en saga eller ngn musik. Förmodligen kommer hon att somna om inte så vet du att hon vilat sig ett tag. Bestäm att hon ska ligga 1 timme i sängen och somnar hon så ger du henne den 1,5 timmen.

Vissa dagar kanske hon sover och andra ligger hon bara och vilar. Du har då åtminstone gett henne förutsättningen för att sova. Vad hon sedan gör med den är upp till henne.

Vad tror du om detta upplägg?
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
SabinaC

Inlägg av SabinaC »

Tack Susanne G för ditt svar!
Jo, det låter vettigt, dessutom när hon börjar på dagis igen om några månader kommer hon att få ca 1 timmes sömn där, så det är ju bättre att ha en längre natt redan nu.
Inatt sov hon ännu lite mer än tidigare nätter, beroende på hur man räknar. La henne 10 över sju, men tog en kvart för henne att somna, sedan sov hon till tjugo i sju i morse, så det tar sig! Verkar ju verkligen som om bara det här med att lägga henne tidigare har hjälpt, om det håller i sig...
Nästa steg är att flytta in henne på hennes rum, ska bli spännande att se hur det går. Antagligen jättebra o vi kommer att undra varför vi inte gjorde det för två år sen... :roll:
och
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Härligt att det går framåt. :D

När ni ska flytta in henne i rummet så gör en happening av det. Prata om det under dagen och låt henne vara med själv och bädda sängen.-Oj vilket fint och bra rum du har osv. Peppa henne i flera dagar innan och förbered henne tex -att på fredag Då minsann ska du flytta in i ditt braiga rum.
Det kommer gå alldeles utmärkt ska du se :wink:

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
SabinaC

Inlägg av SabinaC »

Vet inte om jag ska skratta eller gråta, :? , jag som trodde att det gick framåt :^o - i går natt hade hon tydligen varit vaken i en timme, inte varit arg eller ledsen eller så, men vaken. Min man hade slutligen fått henne att somna om, men JAG hörde ingenting :shock: , sov som en gris :sleep: . Då är det i alla fall två i familjen som sover bra (jag o storebror). och jag som skrev ovan att det hade gått bättre! :oops: fick inte veta om nattens äventyr förrän jag kom hem från jobbet idag.
Detta ledde till att hon på dagen sov i två timmar, och hon nu inte somnade förrän tjugo i åtta. Men hon låg i och för sig tyst i sängen från tio över sju, o somnade själv sedan, så det är väl bra det också. Får se vad som händer i natt, :-s , om jag nu vaknar...
och
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Vad härligt att du sover så gott :wink:

Precis som du skriver så är det bra att hon är nöjd och glad. Att hon inte sover varenda minut kan du inte göra ngt åt. Ni har gett henne förutsättningen att sova från 19.10 vad hon sen gör varenda minut är upp till henne. 8)

De blir ju oxå så med åldern att de ligger och snackar längre än de gjort tidigare. De flesta 1-åringar däckar ju rätt snabbt medan en 2-åring ligger och sjunger och babbalar lite. Inget att bry sig om.

Och glöm inte: Ett barn som inte klagar och bara ligger och snackar ska INTE verktygas.

Ha det bra och sov gott inatt :lol:
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "