15 månaders tjej med orolig nattsömn

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
annica72

15 månaders tjej med orolig nattsömn

Inlägg av annica72 »

Min väninna har en dotter som har haft problem med sömnen från ca 4 månaders ålder.

Nu har de problem att få henne att sova, men det skulle nog kunna lösa sig med SHN-kur. :) Men innan jag hjälper till vill jag fråga om hennes beteende när hon vaknar. En del nätter skriker hon 3-4 gånger per natt, men ibland kan det bli en gång i timmen. :evil:

När hon skriker verkar det som att hon sover fortfarande (hon blundar) och det är det som förvirrar mig. Först gnyr hon men sedan börjar hon skrika som i panik, sätter och ställer sig ner eller snor runt. Föräldrarna brukar inte låta henne ställa sig upp. De brukar buffa lite eller ta upp henne. Det brukar ta 5 minuter upp till en timme att få henne lugn. Då slappnar hon av och sover lugnt. Under det hela har hon alltså inte vaknat! :shock:

Kan det vara nattskräck? Läste om det, men då ska de visst ha ögonen öppna.

Det brukar börja en timme efter att hon somnat. Frampå morgonkvisten sover hon utan problem.

Nyligen har de slutat med mjölkprodukter, eftersom hon när hon skrek verkade ha så ont i magen och hade gaser. Hon hade då även lös mage. Nu har det ordnat upp sig, men hon verkar ju fortfarande bete sig som om det gör ont i magen.

Någon som har nån idé om vad som händer den underbara lilla tjejen?
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag undrar hur gammal tjejen är?
Har inget svar såhär direkt men ska klura lite till. Hade varit bra med hennes åldern till det.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
annica72

Inlägg av annica72 »

Hon är 15 månader. Det står i rubriken. :lol:

Hon har gått sedan hon var mindre än ett år. BVC har kommit på varierande förklaringar... Tänder, separationsångest etc, men ingen riktig hjälp...

Förlåt att jag skriver lite osammanhängande. Det är dags att sova sedan länge. Vi har tur som har Klara och 12 timmars natt! Dumma kvällspigga jag kommer ändå inte i säng i vettig tid. :P

Vill så gärna få igång en dialog här, så att den lilla familjen kan få hjälp. De är verkligen desperata av sömnbrist och vill ha hjälp.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Finns så många förklaringar till varför barnet inte skulle sova, men nu gäller det att se framåt och se till att barnet får sin sömn. Jag tycker de ska köra en regelrätt SHN-kur så barnet lär sig att sängen är en trygg plats och att det är skönt att sova. Så mitt förslag är att de börjar läsa på, jag tror dessa problem kommer lösa sig då!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
annica72

Inlägg av annica72 »

Tack för svar Emma. Min egentliga fråga i mitt svamlande inlägg är om någon har varit med om att barnet skriker på natten, men ändå inte verkar vaken. Nu har jag ju inte varit med och sett det själv. Enligt mamman skriker hon som i panik och är spänd som en fiolsträng. När de tar upp henne är hon fortfarande spänd och svår att hålla och det tar upp till en timme innan hon lugnar sig. :shock:

Kanske snöar jag in mig på just den här detaljen och kanske det skulle lösa sig vid kur, men jag oroar mig för att hjälpa dem köra igång en kur om tjejen verkligen har ont på nåt sätt.

Eller kan den sömnstörning hon efter månader av tokig sömn dragit på sig ge det här beteendet?

Hoppas så på att någon har upplevt detta förut och kan upplysa mig.

Jag har rått dem till att prova att ge henne samma välling hon får på kvällen även en morgon. Hon får vanligtvis inte välling på morgonen. Tänkte att om hon reagerar på (den mjölkfria) vällingen så bör det märkas på dagen i så fall. Om det går bra tänkte jag att det bara är att kavla upp ärmarna och köra SHN-kuren. :D

Ni kanske undrar varför jag inte bara hänvisar dem till boken och forumet. :roll: Men det är jag som är helt insnöad på AW och läsande här på forumet. Samtidigt har tjejens underbara mamma motvilja mot böcker och har inte lätt att läsa. ](*,) Tillsammans ska vi nog kunna få ordning på de hemska nätterna! :P
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vet att AW inte ger mycket för begreppet nattskräck. Det är om det är något med magen då som någon annan kan tipsa dig om. Förstår att du vill ha alla frågetecken uppklarade innan ni kör. Lycka till!

Kram Emma
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag missade helt åldern i rubriken :oops: får väl skylla på den sena timmen :wink:

Jag är helt inne på Emmas linje. Jag tycker de ska köra en kur och inte snöa in på att de skulle vara ngt fel på tjejen.
Om det var ont hon hade så borde hon väl knappast sova tänker jag. :?

Även om mamman inte gillar att läsa så tycker jag att du ska tvinga henne att läsa på SHN. Lite får hon väl "offra" sig om de ska få bukt med dessa nätter. Tycker att dina intentioner är goda och hoppas att föräldrarana tar till sig det du säger. Men "tänket" måste de själva tro på annars är det svårt att få det att funka.

Lycka till :D och vi finns här när/om ni behöver ett bollplank.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
annica72

Inlägg av annica72 »

Jo, ni har övertygat mig - det är bara att kura! :D

Har varit till bibblan på lunchen och lånat SHN. Mamman är peppad, så det ska nog gå bra.

Nu följer nog tusen frågor på vår väg, och här kommer den första:
Mamman beskriver att miss K skulle kunna dricka hur mycket välling som helst på kvällen. Hon har vid tillfälle gett två flaskor (blir väl drygt 4 dl :shock: ) och sedan inte vågat ge mera. Efter varje flaska blir miss K missnöjd att det tar slut.

Hur gör man här. Ska man mata på tills hon själv anser sig nöjd?
kiki

Inlägg av kiki »

Du undrar jag hur matintaget under dagen ser ut?

4 dl välling till kvällen är ju rätt mycket. Min tjej som äter som hel karl på dagen äter 20 ml :lol: :lol: så hon har fyllt sin lilla mage med mat under dagen.

Har dom något schema?

Jag tycker du är beundrandsvärd som vill hjälpa dem :heart: :thumbsup: men som någon annan sa, du kan inte kura åt dem, dom måste läsa på själva för att förstå vad dom gör.

Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Du har fått så kloka svar, jag vill bara understryka. Vår nära granne är en liknande "sömntrasslare" jämnårig med Ed. Som andra sömntrasslare i den åldern har han fått oerhört mycket motstridiga besked under sitt korta liv, och han har bombarderats med frågor (är det magen :?: är det nattskräck :?: )av sina kära och ömma föräldrar, som ju var tänkta att de skulle ge svaren. Det är inte så konstigt att man får och har panik då, tycker jag. Och att det tar lååång tid att lugna en sån. :roll:
Jag skulle gissa att det kommer att ta sina runda 45 minuter med solfjädern första gången, men det här är barn som skriker, bokstavligen, efter en konsekvent och trygg :!: ledning. Den kommer att tas emot med en enorm lättnad, det lovar jag.
annica72

Inlägg av annica72 »

Kiki: Miss K är ofta trött och hängig under dagen och har inte god aptit. Antagligen är hon hungrig och vällingen är lätt att få i sig, tänker jag... Ser fram emot att aptiten ska bli bättre efter kuren! :D Nej, man kan nog inte säga att de har ett fast schema. Jag tycker att vi ska sätta ett schema med 12 timmar natt och 1,5 eller 2 tim middagssömn. Det räcker väl för en 15-månaders raring? Jag vet att de måste lämna tidigt på dagis, redan 06:15 ibland. Men mamman jobbar skift och kommer inte lämna så tidigt alla dagar. Hur gör man i ett sådant fall?

TorpSara: Jo, du har alldeles säkert rätt att miss K kommer att ha många och långa frågor. :( Jag känner att så här kan de bara inte ha det. Stackars tjej och stackars föräldrar! Eftersom jag känner så passionerat för AW och BB-filosofin och den nödvändiga sömnen är jag bara så oerhört glad att de inser allvaret och vill ta emot hjälp och själva jobba!

Båda föräldrarna är taggade och kommer att läsa på. Som mamma sa "visst ska jag läsa, för det här är ju så viktigt så det ska jag bara göra!" =D> :heart:

Jag ska dit på torsdag och informera och föreläsa om kuren och verktygen och ATTITYDEN. Markera i SHN där hon ska koncentrera sin läsning och så ska vi nog se DVD:n tillsammans. Tänkte sända ljud-sms med ramsan så att hon kan börja öva för sig själv! :lol: Sedan kör vi antagligen igång på fredag kväll.

Jag funderar på att själv ta första natten, utan föräldrarna i huset. Sedan fortsätter vi tillsammans natt 2. Vad tror ni om det? Jag känner att jag har den säkra attityden, men när allt är så nytt för föräldrarna kan nog 45 minuters frågor göra dem minst sagt tveksamma... Det skulle även kännas bättre för mig att slippa fundera över hur de mår och känner.

Nu för att sammanfatta några frågor:
:?: Ska man proppa en sådan här stor dam mätt med välling tills hon inte vill ha mer? Eller ska man ge en normal portion på ca 2 dl? Jag menar alltså första kurningskvällen.
:?: När under kuren tar man itu med daglurens längd? Hon vaknar idag efter 45 minuter. Verktygar man redan första dagen för att förlänga den?
:?: Hur göra med schema vid skiftjobbande föräldrar? Måste barnet ändå ha spikat schema?

Det är guld värt att få svar på sina frågor här. Sådan hjälp man får från alla kunniga! :heart: [-o< :heart:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Det där med skiftarbete fick mig att fundera lite, blir ju onekligen svårt att ha olika tider olika dagar så det tror jag inte är så bra. Kan de inte lägga natt 18-06? Kanske blir för sent om hon ska vara på dagis redan 6.15 :shock: .

Lunchlur på 1,5 h låter bra för en 15-månaders, ev. 2 h om det är en tröttis. Men ta det sen när allt sitter, bestäm 1,5 h nu.

Aptiten kommer ju att komma efter sömnen så man får börja med den. Kvällen innan kurningen kan man väl tratta i så mycket det går tänker jag.

Filmen vet jag skrämde mig lite, den är ju nu också borttagen från nya Internationella SHN-boken. Det går säkert lika bra att du visar verktygen själv.

Dagslurens längd tas tag i första kurdagen, alltså efter första natten. Nu gäller det tydliga besked och då måste det vara raka rör såväl natte- som dagtid. Ni bestämmer er för förslagsvis 1,5 h och då är det det som gäller. Inga marginalkvartar första veckan. Samma där som första natten, markera med buff om bebisen sover inomhus, ramsa dig ut och avvakta. Backa sedan mer och mer för varje dag. Behöver inte vara fullt så mörkt som på natten och gärna ljud utanför.

Kram Emma
annica72

Inlägg av annica72 »

Tack Emma för de supersnabba svaren! =D> :heart:

18-06 kanske vore en lösning. Och att de sedan använder sig av marginalkvartar när dagislämning är tidig. Ska diskutera detta med de ömma föräldrarna.

Håller med dig att DVD:n kan vara skrämmande för en oinvigd. Klara tyckte också att det var ett fasligt gråt och stämde in lite i klagosången från övervåningen! :( Kunde titta vidare efter att jag stängt igen hennes dörr. :sleep: För egen del tyckte jag att det var guld värt att höra hur ramsandet används av ett proffs! Får se hur vi gör med DVD:n.
mari.g

Inlägg av mari.g »

Hejsan :!:
Grattis till det eminenta beslutet att börja sova på nätterna! :D

Tänkte bara på det du skrev om att flickan äter mycket välling på kvällen och tänkte dela med mig av våra aftnar. Vi har en 13 månaders kille som äter 270-400 ml de flesta kvällar, ca 1,5 h efter middagen. Han har alltid varit lite av en trasslare med maten, och hans aptit varierar kraftigt! ibland vill han bara ha kött och potatis i en period men inte välling, sen vice versa... Äter dåligt vissa mål, äter bättre sen...

Jag skulle inte ta risken att begränsa matintaget på kvällen, om inte annat för att hålla min egen matvarg stången. Se bara till att erbjuda intressanta, "kan helv"-plockmatspotioner under dagen. Stimulera matglädjen och se vällingmålet som en tankning inför natten. Mätta magar sover bra!

LYCKA TILL! Med kur och mat!

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
annica72

Inlägg av annica72 »

Mari.g: Vi kör nog på att tanka i så mycket mat det går dagen före första kurkvällen. Tror att det kan vara bra att ge henne vällingen en stund innan läggning så att jag håller mina egna kräk-vargar stången! :D

Nu har en annan varg dykt upp som jag hoppas att någon kan hjälpa mig att skjuta. :evil: Är det okej att någon annan än föräldrarna kurar första natten? Hur tas det emot av miss K, tro? Jag vet ju att AW tar första kurnatten själv med barnet, så det borde väl vara okej?

En annan undran. När jag har buffat min egen dotter har jag inte hållit ner huvudet. Det har känts konstigt och svårt, men jag förstår ju samtidigt nyttan. Ska jag hålla ner även huvudet på den här stora damen? (Tror att jag nämnt tidigare att miss K är van vid buffning.)

Det närmar sig med stormsteg nu! Det är så spännande!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "