Över förväntan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Är det så att sömnbehovet minskar även vid 8 mån? Till hur mycket då?
Så här anser Anna att barnens sömnbehov är vid olika åldrar:

7-8 månader 14,5timmar
9-11månader 14 timmar
Andra levnadsåret 13,5 timmar

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Vad stolt jag blir över dig och er, och vad glad jag blir för lilla älsklingens skull :wink: :lol:

Pris och beröm :-({|=

Så skönt att han får sova så gott, må så bra och vara så glad som små barn ska vara O:) TY små barn ska njutas - och njuta själva.

Vill du inte skriva och berätta på "Livet efter kuren - en uppmuntran", androm till inspiration och stöd :?: :lol:

Men växer gör han ju, och precis som man får skaffa nya kläder då och då när lilla barnet vuxit ur de gamla, får man justera schemat en smula allt eftersom. Att en liten älskling vaknar för tidigt på morgonen behöver inte alls betyda att natten är för lång - utan att en dagslur är det. Det står i Internationella Sova hela natten bland frågor och svar om just hur det kan fungera:

En liten unge sover som en gris 1,5 tim på fm men börjar vakna en timme tidigare på morgonen än vad som var meningen. Skär man då ner fm-luren till 45 min eller rentav 20 min, får man hemska protester av en pangsovande liten gris som inte alls vill vakna efter 45 respektive 20 min utan fortsätta sova som en sten. Eländet pågår i kanske tre dagar - och sedan förlängs morgnarna i lugn och ro i stället. Och den kortare fm-luren sitter som ett smäck, plötsligt.

Förstår du? En liten mini-kur, får man se det som :wink:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Syster A

Bakslag!?

Inlägg av Syster A »

Vad hände nu då?? (frågar här och inte sonen) :D

Nu vill sonen plötsligt inte sova, eller det vill han ju egentligen men han sätter sig upp gång på gång. Är missnöjd och förbannad innan han somnar och sover sällan hela tiden ut. På natten är det bättre men på dag sömnen som är 3 ggr är det samma varenda gång. När han vaknar är han ofta glad ett par minuter och jollrar och när inget händer blir han riktigt förbannad.

Vi lägger tillrätta då han sätter sig upp samt ibland solfjäder och därefter ramsa. Efter ett tag somnar han men vi kan inte få honom att somna om dagtid ifall han vaknar :?

Saken är den att vi faktiskt är ganska nöjda ändå, trots att vi fått motgångar. Vi har det trots allt tusenfallt bättre än tidigare (innan kurning). Men det känns som att njutningen inte riktigt kommit till sonen. Det är trots allt ändå mer än 2 månader sedan vi kurade...

Vad kan vi göra bättre och framförallt hur kan det bli bättre för sonen? Nu får han ju inte sina 14 1/2 timmes sömn per dygn!

Tacksam för hjälp!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur ser det nya schemat ut?
Syster A

Inlägg av Syster A »

08.00 Vakna
Välling samt smörgås
10.00- 10.45 sova
11.00 Lunch, mat + fruktouré
13.00-14.30 sova
Välling
16.00 Middag
17.00-17.20 sova
19.00 gröt + katrinplommon
20.00 gonatt

Vi har börjat att planera för 2 sömnperioder dagtid. Kanske är det dax redan nu? Sova 1 timme på fm och 1 1/2 på em.
Räknadepå hur mycket sonen sov under gårdags dygnet och då blev det sammanlagt 14 timmar. Kan det vara så att det är tillräckligt för honom? Alla är ju olika..

/A
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag tycker att ditt schema ser bra ut. Jag skulle inte redan nu dra ner till 14 timmar, tänk förutsättningar. Han behöver inte sova varje minut varje dag. Men det kommer komma dagar när han är lite krasslig eller är mitt uppe i ett utvecklingssprång och då behövs det mycket sömn. Jag personligen skulle inte dra ner till två lurar nu, men det finns de som gör det. :roll: :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Syster A

Inlägg av Syster A »

Vi har sedan i onsdags gått över till 2 sovtider per dag men den sammanlagda sovtiden är fortfarande 14 1/2 timme. Kvällssömnen blev ändå inget av eftersom det bara var gnäll och gråt och ingen sömn. Hittils har det fungerat bra och sonen har sovit gott :D

Känner mig bara lite osäker på hur vi ska göra när sonen sätter sig upp i sängen hela tiden vid läggning. Vad står det för? Är vår "markering" för att sova inte tillräckligt tydlig för honom? Behöver vi förtydliga den? Ofta sätter han sig upp i sängen och är ledsen/ tjurig över att han ska sova samtidigt som han ibland är frustrerad över att han inte kan somna- för det är ju det han egentligen vill. Men han kan inte lägga sig ner själv 8-[

Vad ska vi göra de gånger som sonen vaknar av sig själv innan sovtiden är slut. Han vill gärna vakna av sig själv innan och somnar inte om igen. Han blir ofta frustrerad och gråter. Ska vi plocka upp honom? Eller HUR får vi hans förtroende att veta när det är dax att vakna, dvs att vi väcker honom när det är dax. För han vet ju inte ifall han sovit i 5 min eller 1 timme...

/A
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Hur vet du att han sätter sig upp? Hinner han göra det medans du lägger ner, eller hur gör han.

För jag skulle ha gjort så att jag lägger tillrätta, ev solfjädrar och går med ramsan, utan att se mig om. Och kan han inte somna utan ligger (sitter) och gnölar lite så skulle jag dra på klassisk musik eller höga husljud, typ dammsugaren.

Hur långt före utsatt tid vaknar han? Sovar han i vagn el säng, mörkt el ljus?

Om jag var du skulle jag skuta lunchen till 11.30, så hamnar den lite närmre inpå långluren så vaknar han inte av hunger iaf.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"