Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

K-ina skrev:Hej hopp i regnet!

Måste bara kasta mig in och be er be böner, dansa soldanser mm. om att regnet ger sig till ikväll. Iallafall över Örebro!

Jag ska ut och roa mig. Konsert med Winnerbäck mfl. och jag minns verkligen inte när detta skedde senast. Kanske var det Thåström-99???!!!!! Nu vill jag slippa paraply och annat skit!
Åh, vad kul K-ina :D :!:

Jag lovar att försöka mig på en liten soldans, kan dock inte garantera att det hjälper 8) :roll:

Ha det så himla kul, och OM det blir regn så låt inte det förstöra konsertupplevelsen!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

*frieda* skrev:Den 21 mars 1961 föddes min mor
Hm, ung mamma/mormor :D Det är ju det jag har sagt hela tiden med min lilla knodd. Egentligen skulle jag ha varit mormor, inte nybliven mamma :lol:

Men det lär dröja, i alla fall 20, kanske snarare 30 år till :roll: :shock: :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Elle

Inlägg av Elle »

Du är rolig du Lotta :lol:

K-ina, hoppas att du får skoj på konserten och att vädergudarna lyssnar :wink:

Här hemma packas det för fullt. Mitt i alla bröllopsbestyr ska vi iväg på en veckas semester till Åre. Vi måste koppla bort allt ett tag och sambon har också jobbat som en tok hela sommaren och behöver miljöombyte. Hoppas att vi får ihop ett Gastsjö-stopp på vägen hemåt, skulle så gärna vilja träffa er surödlor som är där. Nä, nu ska jag ta ett glas rödtjut och slappa lite framför tvn.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jannika skrev: Ewa, du får komma hit och nosa upp dem med mig! Vi har gästhus på gården till och med. :D Så kan vi ha kurs för Susanne*. (Fast ärligt talat känns det inte som om jag är nåt pro, jag mera bara springer på dem eftersom vi är i skogen så mycket. Ihärdighet mer än talang. Morsan däremot! Hon har nog varit kantarell-hund i ett tidigare liv.)
Ohoj, Jannika, vilket erbjudande! Det måste jag ta en allvarlig funderare på :thumbsup: :heart: Kantarell-hund, har jag aldrig varit, dessvärre. Och springer på dem gör man ju som sagt inte i den här landsänden :roll: .

Något man däremot springer på är sol - det är tydligen bara här som sommaren stannat kvar... :?: Så nu blåser jag sol till dig K-ina. Hoppas det hjälper att skingra molnen under Winnerbäck. Är det med Hirasawa och de där andra förgängskompisarna också? De var här i Helsingborg för ett tag sedan. Men sommaren har dessvärre gått i sparlågans tecken. Hade något så hemskt gärna velat gå på Leonard Cohen när han var här, men det var så asdyrt. Sen stod man där med : ^o dagen efter när alla pratade om hur bra det varit och önskade att man tagit ett sms-lån eller något annat sådant elände. Men vad är väl en bal på slottet... :roll: Fråga Susanne* efter helgen :lol: Hoppas ni får riktigt, riktigt lyxigt härligt :thumbsup:

*frieda* - snygg revansch med Benjamin :thumbsup: Och det här med ungdomliga mammor går verkligen inte alltid i arv. Mormor var 15 när mamma föddes. Mamma var 19 när jag kom. Själv var jag 36 innan jag lyckades få till det :roll: . Men jag svär på att jag ska vara världens piggaste farmor och mormor, när den dagen kommer. Så det så. Får hoppas på att föda-sent trenden vänder en smula tills dess.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

/LO och Ewa: Ang ung mamma:

Min mamma var alltså 17 år :shock: när hon fick mig. Det var nog ganska vanligt "förr" att man fick barn tidigare. Själv fick jag första när jag var 22 år gammal, nästa när jag var 28 och den här blir när jag är 30 år. Efter den här får det nog räcka, tror jag.

Morsan, som är långt ifrån en glad pensionär, passar gärna barnbarn på lediga stunder. Flera gånger har hon myst, när man hämtat skrotet / skroten, "tänk idag när vi var i lekparken trodde en förälder att barnen var mina" O:) Det får henne liksom att känna sig fräsch :lol: Hon gillar också den beundran hon får när hon skryter med att han har tre barnbarn (ja, min syrra har en dotter f. 2005 också).

På ett sätt känns det skönt. Ungarna kommer att vara vuxna när hon kolar vidare (ja förutsatt att hon får leva tills hon blir gammal d.v.s. men det utgår vi ju ifrån). En trygghet kan jag tycka.

Farsan är inte heller lastgammal, 55 år.

Ett minus med unga föräldrar är att de inte är färdiga med sig själva på samma sätt som äldre. Det kan skapa en viss känsla av otrygghet under barndomen ;-)
kiki

Inlägg av kiki »

*frieda* skrev: Min mamma var alltså 17 år :shock: när hon fick mig. Det var nog ganska vanligt "förr" att man fick barn tidigare. Själv fick jag första när jag var 22 år gammal, nästa när jag var 28 och den här blir när jag är 30 år. Efter den här får det nog räcka, tror jag.

:shock: hihi "förr" jag är 3 år yngre än din mamma men jag väntade till jag var 27.

Ett minus med unga föräldrar är att de inte är färdiga med sig själva på samma sätt som äldre. Det kan skapa en viss känsla av otrygghet under barndomen ;-)

Det tror jag, haha som är gammal mamma, jag känner iallafall att jag har ett helt skönare lugn idag än jag hade med Felix. Även om jag så här i efterhand tycker jag var rätt cool då med.
kramis Kristina, 44 år om några veckor
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Sussi

Inlägg av Sussi »

*frieda* jag är precis ett år yngre än din mamma :D Jag var också ung när jag fick min första, hon föddes 8 dagar innan jag fyllde 19. Sen var jag "gammal" mamma också, när minstingen kom, nästan 42 :) Det är för- och nackdelar med allt ;)
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej vad ni kacklar roligt!

Vi har samma trend som Ewa i min släkt. Mormor var runt 20 när mamma kom och mamma var 19 när hon fick mig. Jag skulle inga barn ha alls, vilket jag bestämde när jag var tolv (och hade fått mitt andra småsyskon i tät följd, rätt less? :lol: ) och höll fast vid det i tjugo år innan darlingen kom och mjukade upp mitt förhärdade hjärta. :heart: Och eftersom jag sällan gör saker lite lagom blev det fyra i snabb följd för mig med. Jag började vid 33 och slutade (?) vid 38. Mamma födde oss -69, -79, -81 och -89 och fick sitt sista barn i samma ålder som jag.

Jag tycker det är underbart att ha gammelfarmor och gammelmormor i livet och är väl pga det egentligen anhängare av unga morsor men NO WAY att jag själv hade fixat att ha barn när jag var 19! KATTASTRÅFF! som Tony Irving skulle ha sagt. Jag skulle ha känt mig låst, berövad alternativ och vantrivits. JAG behövde bli lite äldre för att inse att friheten kommer innifrån och att barn inte är ett hinder utan en förmån.

Jag fortsätter att citera, här Belinda Olsson:
"Barnen är inte min uppoffring, inte gränsvakten mellan livet och mig"

Men min lillasyster som nu är nybliven mamma vid 19 är imponerande cool och klok. Det går hur bra som helst och jag är jättemallig över min syrra. Tänk om man hade varit så där mogen vid 19!

Jag tror att barn kommer till en när det är dags och jag tror man väljer mindre själv än vad man kan tro.

K-ina, hur VAR det? Underbart eller överreklamerat?

Ewa, det vore fantastiskt roligt! Välkommen, välkommen!

Vi har varit hela fm i skogen och plockat blåbär och kantareller. Jag har lyckats få darlingen såld också, haha! Idag var det han som hittade mest. Rätt nöjd. :D Det är en skön känsla när man hittar ett stråk och de bara rullar in gula svampar fast man knappt flyttat sig ur fläcken.

Och snart smäller det för Elle! Späääännande! Jag längtar efter fest-skvallret. :D Hoppas att du hinner förbi Gastsjön, Elle! Det vore überkul!

*frieda*, så det var en Benjamin alltså, som Gablex har. Men Benji slår allt. Sååå gulligt. Betydligt gulligare än kines-Thore iaf. :lol:

LO, jag längtar också till jag får bli mormor och farmor. Jag har blivit lovad många barnbarn av både Jander och Nike. :wink:

Näe, nu ska jag slå in paket. Min nyblivna svåger fyller 30 och ska ha fest a la Russia och vi åker hela gänget i eftermiddag.

Kram på er! Jannika
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Jannika skrev: Jag tycker det är underbart att ha gammelfarmor och gammelmormor i livet och är väl pga det egentligen anhängare av unga morsor men NO WAY att jag själv hade fixat att ha barn när jag var 19! KATTASTRÅFF! som Tony Irving skulle ha sagt. Jag skulle ha känt mig låst, berövad alternativ och vantrivits. JAG behövde bli lite äldre för att inse att friheten kommer innifrån och att barn inte är ett hinder utan en förmån
Berövad alternativ och vantrivs gör man ju ibland, iaf som ensamstående förälder :roll: Det var jobbigt men bra, tror jag. Jag råkade vara ett ofokuserat flum som hoppade mycket mellan utbildningar innan jag fick Benji. Pimplade aldeles för mycket rödvin gjorde jag också :oops: När jag fick barn blev jag liksom tvungen att "växa upp", ta mig i kragen. Det var bra annars hade jag nog fortfarande hoppat mellan utbildningar och druckit en massa rödvin (= alkis :roll: :roll: :?: )

Jag skulle ha ett barn, tyckte jag sen tolvårsåldern ungefär. Egentligen skulle jag ha adopterat en flicka från Kina, men ödet ville annorlunda :wink: Länge kände jag mig helt nöjd med Benji, faktiskt ända fram till jag fick Engla :oops: Sen kände jag mig väldigt nöjd med Benji och Engla, men så råkade det bli som det blev igen :oops: :shock:

Men efter den här är det definitivt finito. Det skulle vara för den där lilla kines-tjejen då :oops: :lol: Känner mig jättenöjd med mina pärlor och är alldeles för förvirrad för att kunna härbärgera fler :P

Imorgon kl 9 kommer flyttgubbarna och flyttlasset bär av till Sandviken. Fan vad skönt att det blir av. Det känns som om vi har levt i stiltje sen i början av Juli ungefär :roll: Väduren i mig dööööör av otååålighet. Vi har avslutat Uppsala idag. Vandrat bland kungshögarna i Gamla Uppsala och plankat in på Norrlandsnation och käkat hela familjen :lol: Jag mår lagom illa.

Kram :heart:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Tack för alla soldanser! Molnen blåste inte bort helt men strax innan Miss Li skulle upp på scenen så gav regnet med sig och sen blev det en riktigt skön Augustikväll!
Jannika skrev: K-ina, hur VAR det? Underbart eller överreklamerat?
Underbart! Jag var helt såld på Miss Lis saxofonist så jag var egentligen nöjd redan där. Sen började Winnerbäck och det var väl OK... Ca tre låtar senare hade jag lyckats dra mig+sambon närmare scenen för att jag bara MÅSTE få vara där. Innan konserten var slut var jag ännu längre fram. Jag måste erkänna att jag varit ganska ljumt inställd, men känner mig litet nyfrälst. Träffade en väninna som såg honom för fjärde gången och jag tror baske mig att jag skulle kunna göra detta till en fin tradition! :D Tre, eller var det fyra, extranummer... Och så vansinnigt snygga arrangemang det är. Tjusigt med fioler och banjo och dragpel... Ja... Allt!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
vanna

Inlägg av vanna »

Åh, jag vill ju också vara med och kackla! Synd bara att jag är för såsig för att hänga meeeed i farten här. Läser gör jag dock med behållning. Ni är vansinnigt roliga och kloka, men det vet ni väl förstås. 8)

Jannika: vad roligt att läsa om din ändrade barninställning. Jag var likadan. Tills jag träffade Honom och barnen bara började rasa in och nu försöker jag förmå mig att sluta.

Pussar och kramar till alla sura ödlor!
Jannika

Inlägg av Jannika »

Heeej Vanna!

Klart du ska vara med och kackla! :D Fattas bara annat.
vanna skrev:vanna"]Jannika: vad roligt att läsa om din ändrade barninställning. Jag var likadan. Tills jag träffade Honom och barnen bara började rasa in och nu försöker jag förmå mig att sluta.
En till funkar ju alltid, haha! Fyra är stabilt och bra. :wink: Fast å andra sidan är alla goda ting tre så... :lol:

Vad härligt att bli nyfrälst, K-ina! Jag har förstått att du är en sax-sucker. :lol: Men jag förstår dig, det är nåt visst med det instrumentet.

Men hörde ni att det är fullt krig i Georgien! :shock: Det var kalasets samtalsämne ikväll. Min svåger är född och uppvuxen i Tadjikistan men hemma pratade de ryska och han gick i rysk skola innan han fick fly till Sverige när det skulle rekryteras till militärtjänst i Ryssland. Väldigt många tadjiker "försvinner" mystiskt då och hans familj tänkte inte chansa. Tur för min syrra. :heart:

Annars har vi fått familjens partypingla i Nella. Ju fler desto gladare unge. Hon tjoar, "pratar" högt, skrattar, gör konster och äter med samma entusiasm. :lol: Humor.
*frieda* skrev:Väduren i mig dööööör av otååålighet.
:lol: Välkommen åt det här hållet! Flyttfest? :wink:

Kram Jannika[/quote]
Elle

Inlägg av Elle »

Välkommen in i Kackelgänget Vanna! :D

Jannika, vi vinkade åt er idag när vi passerade förbi :D Uj, uj bröllopsnerverna börjar komma... Men oj vad skoj det ska bli! Har fortfarande en sång kvar som vi vill ha under vigseln. Men hittar ingen som känns 100% :-k

Barnen slumrar skönt nu efter en lång resdag. Men vilka barn vi har, snacka om att dom är resvana! Inget gnäll överhuvudtaget på hela resan Sthlm-Åre. Speciellt impad är jag över Lilly som inte är lika van som storebror, men hon log, snackade och lekte titt-ut med pappa i baksätet.

Nu väntar ett glas rödvin och så ska jag beundra utsikten från fönstret: Åresjön med fjället i bakgrunden, uuuunderbart!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tittar in och vinkar och är glad över allt stöd jag får :heart: i min pisstråd. Idag har varit en bra dag så vi passade på att åka till Liseberg hela familjen. Gick tokbra, men nästa gång ska Anton få en neonrosa tröja med blinkande lampor på. Han är snabb som blixten och drar sig inte för att vackert nästla sig före i helt onödiga köer...

När han väl åker något spännande så är han jättekoncentrerad och ser gravallvarlig ut. :lol: Och i berg-ochdalbanan hade jag berättat för honom att man gärna fick skrika när man åkte. Så Anton skrek så öronen mina värkte. I uppförsbacken :roll:.

Var så glad att jag inte tappade bort honom nånstans och nöjd att jag kommit ihåg att skrivit mobilnummerna på hans arm. Ifall att.

Kram på er alla kacklisar :heart:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jannika skrev:Vad härligt att bli nyfrälst, K-ina! Jag har förstått att du är en sax-sucker. :lol: Men jag förstår dig, det är nåt visst med det instrumentet.
mmm... Saxofoner! Där kan vi börja snacka erotik! :lol: 8)
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"