Förberedelser inför kurning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Helen75

Inlägg av Helen75 »

Hon vaknade 5.58. Buffade en kort stund och ramsade ut. Hon smågnällde lite men lät sen vaken och rätt nöjd. Då bestämde jag att vi skulle göra glad morgon, 6.10. Lite väl mycket för tidigt kände jag sen :oops: Jag skulle låtit henne vara! Får skylla på hjärnsläpp och trötthet :roll:

Tycker ändå att natten gick bättre än väntat :D

Nu blir det några timmars sömn för mamma och pappa som tar över.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Första natten avklarad!
Nu blir det bara bättre och bättre. :D
Läs på om andra natten. Kom ihåg att backa och jobba in ramsan!
KRAM!
Helen75

Inlägg av Helen75 »

Jag gjorde verkligen en miss när jag tog upp henne 6.10 i stället för 7.00!
Dessutom hörde min sambo fel när det gällde fm-luren, han la henne 8.00 i stället för 9.00 :shock: . Men nu har hon sovit middagsluren i sin säng 12.00-
13.30 (ska in och väcka nu). Så nu är vi på banan igen! :D

En liten fråga inför andra natten. Jag har förstått att man inte ska in och buffa förrän det är kris, utan köra påminnelseramsa utanför dörren. Något jag kände mig lite osäker på nu i natt var hur ofta jag skulle påminna. Hur länge kan man vänta innan man kör nästa påminnelse? Beror väl på hur hon skriker kanske? Nu i natt gick det lite upp och ner (hennes skrik) och då körde jag en påminnelse när skriket stegrades och hjälpte inte det efter ett par gånger så gick jag in och buffade. Men det kändes lite "hattigt" och eftersom det tog nästan 2 timmar innan hon somnade om så tyckte nog hon det också :roll: Tar tacksamt emot lite tips på hur jag ska agera under natt 2.

//Helen
kattklo

Inlägg av kattklo »

:D

Ja det stämmer. Det handlar om att lyssna av.
En ARG bebis kan gott få vara arg i fred. Gör husljud, spela musik eller radio men låt bebis svära färdigt. Sen brukar skriket sjunka, kanske somnar bebis, då kan man smyga in en mjuk bekräftelseramsa utanför dörren.
Eller så börjar bebis snyfta och låta uppriktigt ledsen. Ber om att få somna. DÅ passar det med en bekräftelseramsa. En ramsa som har samma effekt som en buff skulle ha i det läget.
En dialog utvecklar sig!
- Törs jag verkligen somna? (Snyft snyft.)
- JA! Du törs. Jag håller vakt. (Ramsan)
- Säkert?
- Helt säkert.

Har du tränat att säga ramsan på olika sätt?
Ibland ska den vara punktsättande. Nej, nu har jag tröttnat. Somna nu. Ibland behöver den vara mjuk och fin. Ibland bestämd...
Tänk dig att ramsan ska kunna lösa alla olika lägen.
Någon har sagt att det ska vara som om dörren är låst. Du kan verkligen inte gå in! Med ramsan ska du kunna kommunicera med din bebis. Verkligen NÅ fram.

Läs gamla kurtrådar. Finns så många som har uttryckt det här långt bättre än mig.
:oops: :D

KÖR NU!
Lycka till!
Katten
Helen75

Inlägg av Helen75 »

Jag tyckte jag försökte med olika tonfall, men det känns ju lite ovant i början. Ska läsa lite till i boken och här på forumet innan kvällen. Kanske gå in i badrummet och öva olika tonfall :lol:

Tack igen för råd och tips! :heart:

//Helen
Helen75

Inlägg av Helen75 »

Då var natt 2 avklarad :D .
Den började tyvärr inte så bra, tog längre tid än första kvällen, 40 min tog det. Helt säkert för att jag helt plötsligt blev lite osäker innan läggningen, försökte dölja det men det funkade uppenbarligen inte. Sambon tog över och fick henne att somna till slut. Jag satte mig genast och läste på och hittade tillbaka till säkerheten! :D
Hon vaknade första gången 23.34 då jag avvaktade lite. Ramsade i två omgångar och bekräftade 23.41 då det var tyst. Tog totalt 7 min.
Andra gången vaknade hon 5.00 och gnyr lite inget riktigt skrik. Ramsar en omgång 5.04 och kan bekräfta 5.07. Det tog 7 min även denna gången. Sen vaknar hon 6.06 och låter lite, småpratar, blir tyst, låter lite igen och så håller det på i 20 min, då ger jag henne en ramsa x4 och går ut i köket och stökar omkring lite. Får ge en påminnelseramsa igen 6.32. 6.36 blir hon riktigt arg och jag ramsar igen. Går in och buffar en gång snabbt och ramsar igen. Går in ca 6.45 när hon är tyst och gör God Morgon.

HOn sov 45 min i vagnen enligt schemat kl 9-9.45. Jag la henne i vagnen inne och körde ut och ställde utanför ytterdörren medans jag tog på mig skor, när jag kom ut hade hon redan somnat :shock:

Till lunch åt hon en hel liten 6-mån burk + lite katr.plommon, har aldrig hänt förrut. Nu sover hon middagsluren i sängen och har sovit 1 timme, ska sova en halvtimme till.

:D
//Helen
Lua

Inlägg av Lua »

Härlig rapport :D :!: Mycket bra jobbat och roligt att aptiten redan ökar :thumbsup:

Några funderingar inför natt 3 :?:

Kram :heart:
Helen75

Inlägg av Helen75 »

Ja, det känns skönt att man ser att det verkligen funkar :D

I kväll kommer jag att lägga henne tillrätta, solfjädra kort och ramsa mig ut snabbt. Det skall gå bättre idag än igår!
Om jag har fattat allt rätt är det bara om det är absolut KRIS som jag ikväll och i natt går in i rummet? Alltså om hon verkligen låter ledsen och olycklig.
Annars har jag inga fler frågor inför natten.

Återkommer med rapport. :D

//Helen
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Om jag har fattat allt rätt är det bara om det är absolut KRIS som jag ikväll och i natt går in i rummet?
Jepp! 8) Kör hårt!
Helen75

Inlägg av Helen75 »

Hej!

Rapport från 3:e natten:

Läggningen gick fortare än 2:a natten, men jag är ändå inte riktigt nöjd med mig själv. Jag var inne 3 gånger och solfjädrade och buffade :?
Skriver mina anteckningar och är jättetacksam för kommentarer på vad jag skulle gjort annorlunda.

18.57 Tillr.läggande och kort solfjäder, ut med ramsa. Tyst. Bekräftar x4 och hon börjar skrika.
18.59 Ramsar x 4. Tyst i ½ min, börjar skrika, tystnar. Gnäller och tystnar lite om vartannat.
19.01 Ramsa x 5 - skriker.
19.03 Ramsa x 4 - skriker, mkt arg.
19.05 Solfjäder ca ½ min. Ramsa x 4 på väg ut. Skriker upp sig rejält.
19.06 Buffar ½ min, går ut med ramsa. Tystnar efter ca 1 min.
19.09 Bekräftelse x 4. Nytt skrik. Avvaktar
19.13 Ramsa x 4. Nytt skrik.
19.14 Buff igen ca ½ min. Ramsa x 4 ut. Hon blir arg.
19.16 Skriker och tystnar om vartanant.
19.19 Tyst och jag bekräftar.

Känns som att jag ramsar för ofta, eller? Sen skulle jag ju endast gå in om det var KRIS och det kanske det inte var riktigt. Lätt att säga innan och efter, men när man väl står där och lyssnar så tycker jag det är svårt att avgöra.

Resten av natten gick superbra! Grannen (tror jag) dunkade till i väggen vid 22.40 och då lät hon lite, några få sekunder bara, sen somnade hon om.
Vaknade inte förrän 4.43. Det tog 8 minuter med två omgångar ramsor så sov hon igen.
Sen vaknade hon 6.01 och då gick det inte lika bra förståss :( Till en början gnölade hon bara och småpratade lite, var tyst emellanåt. Jag satte på musik och gick ut i köket och satte på kaffe. Men till slut skriker hon upp sig och ramsan gör henne bara ännu argare. Går in och buffar jättekort, hon börjar igen när jag går ut. Buffar igen och går ut. När hon är tyst i några sekunder går jag in och gör God Morgon. En halvtimma för tidigt.
Känns inte bra. Hur skulle jag hanterat detta i stället? Ökat husljuden? Låtit henne vara, trots att hon skrek upp sig?

Tacksam för alla råd jag kan få! :)

//Helen
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

BRA jobbat :!:

Läggningen: som du själv känner hade du nog kunnat avvakta lite till. Många tycker att husljud fungerar bra just vid läggningen. Det ger dig nåt annat att koncentrera dig på och visar lillan att allt är lugnt och som vanligt. Hur går det med skrattet-till-godnattet? Är hon riktigt toppglad när hon läggs?

Tidiga morgnar: ett ganska vanligt bekymmer, som kan hänga i ett tag. Hur är det med maten? Äter hon bra och rejält på dagarna? I så fall är det "bara" att framhärda. Odla tålamodet och tänk på att Rom byggdes inte på en dag - men det står kvar än :wink:

Ägna dagen åt att njuta av det ni redan åstadkommit, läsa på om natt 4 och då särskilt om konsten att backa och visa förtroende för barnets egen förmåga. Du kan också söka på "tidiga morgnar" här på forumet och se om du hittar något tips!

Vad tror du :?:

Kram Lua. :heart:
Helen75

Inlägg av Helen75 »

Hej och tack för ditt svar!
Läggningen: som du själv känner hade du nog kunnat avvakta lite till. Många tycker att husljud fungerar bra just vid läggningen. Det ger dig nåt annat att koncentrera dig på och visar lillan att allt är lugnt och som vanligt. Hur går det med skrattet-till-godnattet? Är hon riktigt toppglad när hon läggs?
Jag försöker med skrattet-till-godnattet men får henne inte att gapskratta, men le och småskratta. Ska jobba lite mer på det!

Tidiga morgnar: ett ganska vanligt bekymmer, som kan hänga i ett tag. Hur är det med maten? Äter hon bra och rejält på dagarna?
Hon har börjat äta mer på dagen nu och det känns som att hon är mätt och nöjd.

Jag tycker det där när hon skriker är väldigt svårt. Hur ska hon låta när det är KRIS? :?

Ska läsa på mer om tidiga morgnar och om natt 4.

//Helen
Lua

Inlägg av Lua »

Jag tycker det där när hon skriker är väldigt svårt. Hur ska hon låta när det är KRIS?
Det är svårt ibland, och det är egentligen bara erfarenheten som kan ge definitivt besked. Du tycker att hon låter ledsen och ramsar eller går in men märker att du bara kastar bensin på elden... då vet du att det var hennes arga skrik :wink: Till exempel. Men om man verkligen avvaktar och ger mer förtroende så brukar man höra när den lilla behöver hjälp. Man kan också lyssna om skriket går upp och ner, då avvaktar man, eller om det bara stegras, då ingriper man.

Blev du nå klokare :? :?:

Kram!
Helen75

Inlägg av Helen75 »

Ja, jag tror det. :wink:

Just nu håller jag på att få henne somna i sin säng. Hon skriker och är arg. Men jag försöker verkligen avvakta och då går skriken ner ibland och hon kan bli tyst några sekunder och sen sätta igång igen. Jag tror jag måste lära mig att avvakta.

Paniik!! Andningslarmet satte precis igång! Jag rusade in och tände lampan :shock: !! Hon var borta i fotänden och bökade runt. Tittar på mig med stora ögon och slutar tvärt att skrika. Snacka om att släppa in en hel vargflock!! :roll: Lugnade mig snabbt och började om från början. Buffade dock en liten stund och hon slappnade då av direkt, men började skrika igen när jag gick ut.

Tack för all hjälp! Återkommer säkert med fler frågor.. :wink:

//Helen
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Hur går det för er? :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"