Dags för schema på 4månaders SM bebis.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tria

Dags för schema på 4månaders SM bebis.

Inlägg av Tria »

Hej.
Först ett Strort tack till Elle, Torsmamma och ni andra som skrivit trådar om era små som jag tjyvläst och fått hjälp av :D

Nu behöver vi dock mera personliga råd käns det som, men först lite bakgrund: Lilla herr K har använt SM sedan födsel och funkat mycket bra även om vi haft ganska lösa tider med nattmålet nu allt mellan kl 2-4 och dagslurarna varierande längd men vi får alltid ihop 15,5h som jag uppfattat krävs vid 3 måmader. Det vi vet med oss mer vi gjort fel är att vi tar upp honom ibland skrikandes :oops: även de gånger vi väcker så skriker han ibland :cry: . Efter en trevlig men mycket rörig/rörlig semester så är vi påväg att spåra ur, han vaknar ofta minst två gånger men vanligare fyra fem uppvak per natt. Vi vagnar på men nu orkar jag (och lilla T) ej hålla på så mer han måste ju kunna sommna om själv :evil: . Så till frågorna:
1:Vi har ej lyckts ha beckmörkt i rummet går det ändå?
2:Ska man verkligen ALDRIG ta upp han skrikande? Är så svårt att bara buffa/vagna vidare när han bara skriker högre o högre. Detta sker som tur är endast 1ggr i veckan att vi ej klarar hålla ut.
3.Han somnar gärna till maten o väcker jag då är hen glad men ger jag mer mat sommnar han igen så jag undrar hur håller jag han vaken under måltiden?
4. schemaförslag tror ni detta funkar?
07:00 Godmorgon! mat,byte,egentid,
08:45 sova
09:30 vakna, mysa, 10:00 äta, ålträning,bus
11:15 sova
12:45 vakna, 13:00 mat, social delaktighet.
16:00 sova
17:30 vakna,17:30 mat, bus, 19:15 nattslurk/gröt
19:30 Natt
ev 03:00 nattmål???? är lite svag när det gäller att ta bort detta väntar gärna tills 5 månader....:oops: eller hur får jag in fem stora mål per dag?
Jag tror även han skulle gilla 4 sovpass på dagen det är så det mest ser ut i dagsläget.De dagar han tar 3 längre sovpass så behövs ofta en 20 minutar på kvällen...

Tack ni.
Lilla gossen född 080410 och BB anda med SM som hjälp från början.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:D Hej och välkommen! :D
Tack själv för vackra underbara ord! :oops: :P :heart:

Visst kan du ha det schemat du har föreslagit förutsatt att det funkar för er. Sömnbehovet 3+4 mån är 15,5 och 5+6 mån 15tim. Jag hade det klassiska 12-45-2-45 schemat mest för att jag märkte att 45 min skarvarna var så svåra att vagna bort och få till att bara 1 lång lur på dagen räckte som utmaning för mig. Men funkar det för honnom så kör på det tycker jag! :D

Nu när han är 4 mån, kan du inte tänka dig att börja med smakisar och 4 mån gröt? Min erfarenhet är att om man helammar över 4 mån dagen så brukar de ofta börja vakna mer och mer på nätterna för att äta då BM inte längre håller dem så mätta som de verkligen behöver.

Kanske skulle "nattmackan" passa? Den tror jag han skulle stå sig liiite bättre på inför natten i alla fall. Som ditt schema ser ut nu så har du ju 4 stora mål och en kvällsslur vilket är vad vi absolut rekommenderar att man har när man skall sätta hela 12 timmars natten. Så där ligger du helt enl. planen. :wink:

Nog pratat om maten.

1. Så länge han sover i vagnen kanske du kan hänga ett skynke över så du stänger ute alla synintryck? Annars är det snabbaste sättet att tejpa upp aluminiumfolie på rutorna det som går fortast och hjälper bäst tycker jag. Man måste testa för att se om de sover bättre i ca 2 veckor.

2. Jadu, svaret är är faktiskt NEJ! Man tar ALDRIG upp ett skrikande barn om man inte är på väg till akuten faktiskt. 8) Här gäller att man har "rätt" vagningsteknik för vagningen skall få tyst på den mest ledsna unge på 2 min. Läs gärna på om buffning och vagning i verktygslådan. Det finns även ett klipp på buffningen om du vill se. :wink:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... an-vagning
Något jag inte vet om du läst av mig men som jag är OERHÖRT NOGA med, det är att man måste lära sig att "Lyssna av" sitt barn. Du behöver stanna upp, lyssna av och bestämma dig för VAD är det för skrik!
Arg - ingen åtgärd, svära får man göra själv.
Fråga - skak i handtaget
snälla frågor - husljud
ledsen - vagning
mfl.. Det gäller att verkligen lyssna av, gissa om min förvåning när jag började lyssna (VERKLIGEN LYSSNA) på Tor och fick lära mig att han var SKITFÖRBANNAD och faktistk SLÄNGDE ut mig. Jo, du förstår att här hade jag vagnat och buffat en förbannad unge som spotta och svor och så fort jag gick och serverade en ramsa och rejäla husljud fick jag en hög suck som tack. Och tro mig, jag har blivit utslängd fler gånger sen dess. Allt för att jag som mamma (i all välmening) vill tro att jag HAR lösningen med buff och vagning m.m.. Men se det hade jag faktiskt inte. :shock: :oops: :lol:

3. Nu när han är 4 mån skall maten i på 45 min, detta sker ju då med goda marginaler till luren så somna här borde han absolut INTE göra. DÅ får du hålla vaken och killa och pilla och hålla på så han inte kan. Dock är det ju så att en nyvaken bebis äter lugnast så jag föredrog att amma direkt när Tor skulle vakna. Då tog jag upp och lade till halvsovandes unge.

4. Behöver du en "extra lur" på det schemat som du nu har presenterat så kan du införa en 5 min tycker jag vid behov. Vad tror du om det?

Tack själv!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tria

Inlägg av Tria »

Ja det var väl det vi igentligen visste, ta ALDRIG upp skrikig bebis... :? Finns bara så många lama ursäkter som det är nog lite varmt för honnom han behöver nog en slurk så han ej torkar ur o dyl... :oops: Som ju ej stämmer då han är en liten kissfontän :heart: . Så tack för påminnelsen. Det där med de olika skriken, är ju bra även till ensam leken så jag vet när han bara är frustrerad för att han ej når saken eller när han behöver nytt läge, får se hur snabbt jag kan lära mig dem. Några tipps mer än lyssna?

Jo han brukar klara 1,5 sova utom första passet av sig själv så vi kör så.

Har riktigt svårt med vaken ätning dock, ibland är enda sättet att väcka honnom att ta bort bröstet...verkar sommna så fort han tar det igen. Men han blir ju inte proppmätt heller, kanske matar för ofta nu.

:idea: Ja mycket gärna finns buffningsfilmen på forumet?

Jo nattmacka med gröt kan tänkas, risgröt?

Tacki
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, här kommer en länk på buffningen. Jag har äntligen hittat den, tog mig någon vecka kan jag lova.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... a-buffning

Sen hittar du recept på min "nattmacka" i "mina favoriter" och sen finns ju en hel uppsjö med 4 mån gröter. Jag körde med Hipps från 4 mån och mycket katrinplommon till. Jag gjorde för övrigt gröten på pumpad BM och serverade i pipmugg (Eska tror jag det var) från Coop. Den är mjuk gummi pip på och med 3 hål utan dropp stopp. Det gillade Tor. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tria

Inlägg av Tria »

Tack för nattmacke tråden, har faktist kikat lite i den tidigare och han är verkligen STOR förtjust i smakisar (en tsk) är nog bra ide att utöka till hel portion nu.

Sista frågan (tror jag) innan vi startar med schema, vi har marginalkvartatt ganska friskt som det varit nu men alltid sett till att han fått rätt antal sömntimmar per dygn. Nu när vi ska sätta schemat är jag rädd att han kanske ej somnar fören tex 20min in på 45 minutaren har jag förstått rätt att jag ändå ska ta upp när den bestämda tiden kommer även om han i fakto bara sov 20 min? Kommer nog vara en ganska grining herre då vid kvällen men det är kanske så det ska vara tills det satt sig. jo jag har läst "ge dem förutsättningen för sömn" men ej fattat riktigt :?:

Tack ni söta.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja marginalkvartar fungerar så att somnar de inom 15 min så får man "HELA LUREN" med marginalkvart.
Men somnar man efter 15 min så får man sova till närmsta möjliga "sömnskarv" (på en 45 min lur blir det då kanske 20 min eller i värsta fall bara 5) och då talar vi lurar på 5 min , 20 min och 45 min. De långa lurarna håller man tiden utan marginalkvartar oftast.

När man skall "sätta ett schema" dock, så håller man bara tiderna EXAKT i minst 3 dagar, allt för att lilla barnet skall få sin chans att bli sin egen lilla skalman. Sen har man 1 veckas uppföljning. :wink:
Tor 2006

Tria

Inlägg av Tria »

Ok uppdatering nattning på dagslurarna sitter nu. Han somnar med ramsa och ibland nästan innan jag lagt han i vagnen :lol: . Men nu till uppvaken, jo kanske är bättre med bara en långlur :? För hur ska jag annars göra om han vaknar efter 45 min på 1,5h en och är pigg som en mört, tittar glatt omkring i 15 min tills han blir arg på att ej få komma upp då vagnar o ramsar jag och får ibland omsomning men ofta inte fören endast 15 min kvarstår av luren...när ska jag väcka då? eller är det kanske dax att fila på 5 månaders schema med 30 min mindre sömn och bara en lång lur typ 11:15/45 /1,5/45/45
Även samma fråga med tidiga uppvak han vaknar konsekvent 50-20 min innan och somnar om typ 10 min innan dax för att vakna...Är alltid en mycket trött bebis när jag då väcker och han somnar om vid frukost bröstet...
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Tria!

Ja, jag skulle införa ett schema med EN långlur. Jag tipsar om 12-45-1,5-45. Sedan undrar jag: Var sover han sina dagslurar? Om han sover i vagnen så häng för ett luftgenomsläppligt skynke så alla synintryck stängs ut.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"