vad gör jag för fel?
-
busolivias mamma
hej !
här går det ok, fortfarande vaknar hon efter 45 minuter vid dagluren och vägrar somna om, men jag sätter på musik direkt så det lär väl ge sig så småningom.
En fråga till har jag. Hittills har jag tagit all kurning, men min man måste ju såklart "lära" sig att lägga henne också. Är det nåt speciellt man ska tänka på då? Han är engelsktalande, och pratar alltid engelska med våra barn. Kan han ha ramsan på engelska, eller måste det vara en svenska ramsa?
Frida
här går det ok, fortfarande vaknar hon efter 45 minuter vid dagluren och vägrar somna om, men jag sätter på musik direkt så det lär väl ge sig så småningom.
En fråga till har jag. Hittills har jag tagit all kurning, men min man måste ju såklart "lära" sig att lägga henne också. Är det nåt speciellt man ska tänka på då? Han är engelsktalande, och pratar alltid engelska med våra barn. Kan han ha ramsan på engelska, eller måste det vara en svenska ramsa?
Frida
-
busolivias mamma
hej !
dagluren krånglar fortfarande! det tar ca 10-15 minuter innan hon somnar (jämfört med 2 minuter på kvällen!), sen vaknar hon alltid 30 till 60 minuter senare, och då låter jag henne ligga kvar (eller snarare stå) till väckarklockan ringer, men det känns inte kul alls. så fort jag hör att hon vaknar sätter jag på Mozart. Är det jag som är otålig? Ska jag "bara" härda ut?
frida
dagluren krånglar fortfarande! det tar ca 10-15 minuter innan hon somnar (jämfört med 2 minuter på kvällen!), sen vaknar hon alltid 30 till 60 minuter senare, och då låter jag henne ligga kvar (eller snarare stå) till väckarklockan ringer, men det känns inte kul alls. så fort jag hör att hon vaknar sätter jag på Mozart. Är det jag som är otålig? Ska jag "bara" härda ut?
frida
Hej Frida! (vackert namn du har, så heter min minsta lilla tös
)
Grattis till en lyckad kur, har följt er resa!
OM något tenderar att krångla med kuren så "brukar" det vara
a) dagslurar
b) vargtimmen
och då "brukar" det ta upp till en månad innan krånglet är löst!
Jag skriver brukar inom citationstecken för jag vill inte kalla det någon regel
Så det du kan och bör göra är att erbjuda henne den sömn hon behöver, och väljer hon att inte sova varenda minut så är det upp till henne!
Det jag vet att en del gjort är att suttit på pass utanför när tiden för uppvak närmar sig, och så direkt vid minsta pip en pangramsa!
Alternativt köra musik precis vid uppvak, eller varför inte dammsugaren
Nu har jag inte koll på ditt schema, men jag förmodar att du ligger rätt på antalet sömntimmar?
Kram och fortsatt lycka till, och BRA jobbat!
Mia
Grattis till en lyckad kur, har följt er resa!
OM något tenderar att krångla med kuren så "brukar" det vara
a) dagslurar
b) vargtimmen
och då "brukar" det ta upp till en månad innan krånglet är löst!
Jag skriver brukar inom citationstecken för jag vill inte kalla det någon regel
Det jag vet att en del gjort är att suttit på pass utanför när tiden för uppvak närmar sig, och så direkt vid minsta pip en pangramsa!
Alternativt köra musik precis vid uppvak, eller varför inte dammsugaren
Nu har jag inte koll på ditt schema, men jag förmodar att du ligger rätt på antalet sömntimmar?
Kram och fortsatt lycka till, och BRA jobbat!
Mia
-
busolivias mamma
-
busolivias mamma
Hej Frida!
Jag tycker du ska ha kvar dina tider om det är så att dagiset har samma.
När hon väl börjar där kommer hon vara så trött att hon slocknar även de dagar hon är ledig.
De du kan göra så länge är att du ser till att hon får extra mkt utevistelse och chans till att springa av sig ordentligt på förmiddagen. Var gärna ute 2 till 3 timmar. Låt henne få gå och röra sig själv och strunta i vagnåkande.
Susanne
Jag tycker du ska ha kvar dina tider om det är så att dagiset har samma.
När hon väl börjar där kommer hon vara så trött att hon slocknar även de dagar hon är ledig.
De du kan göra så länge är att du ser till att hon får extra mkt utevistelse och chans till att springa av sig ordentligt på förmiddagen. Var gärna ute 2 till 3 timmar. Låt henne få gå och röra sig själv och strunta i vagnåkande.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
-
busolivias mamma
Jag håller med SusanneG - ha samma tider som på dagis!
12 är en jättebra tid - jag läste 11.30 i ditt schema på förstasidan, det var därför jag förslog lite senare läggning
Kram!
busolivias mamma skrev:jag menar såklart att hon kommer sova mellan 12 och 13.30 på dagis![]()
Kram!