Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

JennyH skrev:Men sammantaget så oroar jag mig för dom här barnen. Hur har dom det hemma? Vad händer i lägenheten? Jag försöker sticka till dom uppmuntran och beröm så ofta jag kan, men får bara skrik eller annat otrevligt tillbaka. Tänker att de får tillräckligt med skit för deras bristande uppfostran av andra, och att de behöver lite positiv feedback också.
Finns det någon form av fristående organisation som jobbar med barn, lokal eller nationell, som du känner att du har förtroende för :?: Skulle du våga kontakta sociala myndigeterna på din ort :?: Vet du om det skulle kunna hjälpa den här familjen :?: Om du inte har kött på benen, finns det någon sakkunnig person som du skulle våga fråga om råd :?:

Jag tycker att det låter som att föräldrarna till de här barnen inte är tillräckliga :( Där föräldrar inte är tillräckliga kan samhället på olika sätt hjälpa till. Men tänk efter först och handla sen, det här är en samvetsfråga de luxe. Jag har anmält till social styrelsen. Det var en ung mamma som aldrig tog hand om sin bebis själv utan lånade ut honom till kompisar och syskon :( Jag vet inte hur det gick med den här pojken sen. Jag hoppas att allt löste sig till det bästa 8-[

Lycka till :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Alltså.... jag hade rejält höga staplar på alla tre! Vad betyder det????? Extremt komplicerad person, eller bara dålig självkännedom? :lol
Nåja, liite övervikt åt Vatta. Därefter lite mer Pitta än Kapha.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack Jannika och Ewa för era fina gratulationer :heart:

Jenny: Grattis till tvättmaskinen :thumbsup: Och ännu större grattis till Abbes väg in på banan såklart. Underbart och fantastiskt. Som jag sa till dig är man ibland riktigt glad att ha fel... :oops: (jag spydde nån onödig galla över alla s.k. mjölkallergiker och missade i min grova generalisering att det ju såklart finns på riktigt också :oops: ). Lovar att berätta lite senare om uppkörningen, har inte hunnit smälta faktum ännu :wink: Läser med sorg och förfäran om barnen på er gård. Den tanke som slår mig är att man kanske har chans att som anonym ringa socialtjänsten och rådfråga :?:

Tinis: Tippar på mångfascetterad och komplex på ett spännande och användbart vis :wink: 8) :lol: (att du t.ex. är klok som en bok vet vi redan)

Skrattade mig halvt fördärvad åt Jannikas utläggning om Mias unge kock :P :wink: :lol:

kattklo: Lyckades du charma grannen igen :wink: 8) :?:

Mia: Undrar bara lite nyfiket hur du transporterar hela barnaskaran :?: (nej då, inte aaaaalls inne på bilar efter gårdagen O:) )

:heart: Kram från Nancy
(idag skall make + Leias gudfar och gudfars flickvän ta med töserna till Borås Djurpark. Den inte fullt lika djurintresserade mamman har fått dispens pga höggraviditet :wink: )
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :)

Jag tycker det är jätteintressant att läsa vad ni skriver - men just nu väljer jag att gå rakt på Jenny H;s frågeställning. :wink:

Om det var jag som hade en femårig eventuell-autist på min gård, hur skulle jag göra dååå..? :roll:

I första hand skulle jag ju läsa i boken B om femåringar för att se hur det "borde vara", tror jag. :?

Sedan skulle jag i alla lägen påminna mig själv om att autister inte alls upplever världen på samma vis som vi gör - dvs för dem finns inte flera olika medvetanden utan ett. "Det jag vet, är allt som finns."

Därefter skulle jag använda mig av faktum att de allra, alldra flesta autister är tydligen visualister, inte auditiva, med andra ord går ofta ordinformation förbi som "white noise" :roll: (händer nog andra femåringar också :wink: ) . Så om det är något som är jätteviktigt för mig att han vet skulle jag i första hand visa honom en bild om det det gäller. Kom ihåg att ordet "inte" och andra negationer betyder inget. Säg vad du vill att han skall göra. :wink:

Och så slutligen: autister kan ha rejäla problem med att komma igång med saker och ting och därefter att begripa i vilekn ordning saker skall göras för att det skall bli gjort. För dig och mig är det självklart att tandborstningen börjar med att man tar fram tandborsten och tar på tandkräm på borsten. Sedan borstar man tänderna, sköljer munnen, och spottar ut vattnet.

För en autist är det inte alls någon självklarhet att det går till så. Han kanske kan alla de olika delarna som utgör tandborstning men i vilken ordning skall de göras :?: Idag :?: Börjar det med att man spottar :?: Eller med att man sköljer munnen :?: Eller kanske med att man tar fram borsten :?: Han vet inte!

Och så slutligen: är han autist behöver han lära sig en massa saker som andra barn inte behöver ha hjälp med. Har någon visat för honom hur man gör när man leker i sandlådan :?: Helt konkret :?: Hur gör man när man leker kurragömma :?: Han kan inte. Han vet inte. Men han kanske vill - i likhet med Hugo - lära sig hur man gör med legosar och annat som faller rätt så naturligt för andra i hans ålder utan att man behöver visa. Han behöver lära sig hur man gör när man leker. Och så skulle han antagligen må rätt så bra med en annan kost - men den saken kan du inte göra något åt... :?

Det var lite om autism. Igen. :lol: Hoppas att något kan bli matnyttigt... :wink:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Jag skulle nog undra om det verkligen var autism eller helt enkelt en följd av att inte få så där värst mycket vägledning alls om hur man gör i livet. :( Ibland undrar jag hur kompetenta de som diagnostiserar egentligen är.

Päivi, intressant artikel om autism och kopplingen till D-vitaminbrist på Diskussionsforum. Att lägga daglig utevistelse på schemat har fler fördelar än att vara sömn- och aptitbefrämjande.

Tinis, du är helt enkelt en kvinna med många olika sidor och talanger. :wink:
miar70 skrev:Ja, herregud, det är tur man har dig, Jannika, så man får skratta med hela magen
Puss tillbaka! Jag kunde ha gissat att du är en del kapha för du är så tålmodig och coooool. 8) Själv lider jag svårt av mitt kapha-underskott. Fast jag tycker att mitt hår och min lekamen har blivit lite tjockare efter alla graviditeter. Kanske fick jag med lite lugnare sinnelag på köpet? Eller inte. :roll: :lol:

Nancy, är du i bilen och mallar dig? Kör runt i ensam majestät, vinkar lite vänligt och överseende till alla de som inte kan trafikreglerna så bra som du? Eller hänger du på macken, pumpar däcken du kört luften ur, diskuterar bilvård och skryter om dina bedrifter för de andra som inte har något roligare för sig än att tvätta bilen en solig julidag? Eller fisåker du på stan med körkortet upptejpat on display på framrutan så alla kan se? Och övningskörnings-skylten kvar där bak men överkryssad med svart spritpenna? Eller kanske avhandlar kortets rosa nyans med någon gångtrafikant som vill gå över övergångsstället du stannat vid för det är rött (DU kan ju reglerna!) men inte kommer sig iväg för du aldrig slutar prata? När det sen blir grönt vinkar du vänligt och överseende åt tokan som stod kvar när det var grönt och nu måste vänta till nästa gröna gubbe. Tsss, hon borde läsa på reglerna lite va?
:lol:

Kram Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: :lol: :lol:
Jannika, I :heart: U. Du är ju för rolig!!

Skrev ett inlägg i morse som inte verkar ha kommit fram. I korthet: Tack Päivi för att du ökar på min kunskap ännu mer. Jag vet ju inte om den hr pojken ÄR autist, eftersom utredning pågår och jag verkligen inte pratat med mamman om det här utan hört av deras närmaste granne om det (haha, vilken skvallergård det här är :lol:, fast nästan alltid på ett bra och kärleksfullt sätt). Det jag ser av honom är dock något mer än bara ovägleddhet...

Jag tror dock att Jannika har en poäng ändå - för även storebrorsan har ju klara problem med att veta hur man beter sig i sandlåda, med andras leksaker, hur man tar en tillsägelse osv.

Har funderat och kommer inte kontakta socialtjänst eller så. Jag kommer anstränga mig att upprätta någon slags kontakt med killarna, som är POSITIV. Dvs uppmärksamma ALLT bra dom gör, om det så bara är att de går lugnt över gräsmattan (istället för att sparka er buskarna på vägen :roll:). Dom och grannarna kan få tycka att jag är lite knäpp, men jag lider faktiskt lite för att de bara får skit jämt. Även om jag också blir förbannad på dom... Men frieda har alldeles rätt i att det är en samvetsfråga om man ska agera eller inte. Jag väljer nu att inte agera, mer än på egen hand. Om jag orkar :oops:.

Också har jag en bvc-tid nästa vecka hos min braiga bvc-tant. Ska försöka fråga henne om jag kommer på vad/hur jag ska fråga.

Nu avvecklar jag ämnet här i surödletråden, om ingen mer har topptips... Tack för att ni orkade tänka och svara mig, Frieda, Päivi och Jannika. :D

Gårdagens Anton:
Mamma och Anton är på Lindex. Det är ca 75 grader varmt, båda är trötta och lite kinkiga. Mammas intresse är barnklädesrean, Antons intresse är rulltrappan. Mammans plan är först välja kläder och betala, sedan åka lite rulltrappa. Antons plan är likadan, fast utan kläder och betala :roll:.

En liten dispyt på Lindex slutar med att Anton ställer sig lugnt, tittar mig i ögonen och säger:
Men du mamma, jag VILL sata, och jag VILL gnälla :!:
Och sen vill jag åka lulltappa.

Anton har också börjat med ett nytt sömnljud. Förut har det låtit mmmMMMMmmmmMMMMMMMmmmmMMmmmMMmmMMMM. Nu låter det EEEEEEEEEMIL! strax innan han somnar. :lol:

Kram på er!
Ewa

Inlägg av Ewa »

JennyH skrev: En liten dispyt på Lindex slutar med att Anton ställer sig lugnt, tittar mig i ögonen och säger:
Men du mamma, jag VILL sata, och jag VILL gnälla :!:
Och sen vill jag åka lulltappa.
:lol: :lol: :lol:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej alla surödlor i värmen - som är lite behagligare idag :wink:
Nancy skrev: Mia: Undrar bara lite nyfiket hur du transporterar hela barnaskaran :?: (nej då, inte aaaaalls inne på bilar efter gårdagen O:) )
När vi ska iväg och bada har vi svindlande 200 meter att gå - så då är det de kära gamla apostlahästarna som bär oss :lol: .
Men den bil vi har när vi ska längre, är en chevrolet transporter - som inte riktigt räcker till :roll: . Men nu har vi klarat oss så pass bra ändå, så nu har vi kvar bilen ändå. Rickard fyller 18 i april, och jobbar för fullt med körkortet (så jag vet hur svårt det är idag, jämfört med -88 när jag tog det...). Det har inte varit så illa ännu att vi varit tvungna att "ola" ut nån ur bilen ännu, tvärtom har vi problem att få med oss tonåringarna när vi ska nånstans :?
Annars är vi helnöjda med bilen; lätt att packa i och urbekväm att köra!

Nu står tre små flickor här och trängs och vill titta på kort på datorn, så nu måste jag sluta!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Vilken underbar blandning av allvar, skratt och anekdoter i denna tråd :heart:

Klart att jag gör ALLT det du beskrivit Jannika, fattas bara annat 8)

Jenny, underbar Anton-historia. Har kanske ingen lika klockren att bidra med men väl en ganska söt den med :wink:

Leia och Lussi kryper runt och hamnar i hallen där dammsugaren tillfälligt är parkerad. Innan Lussi ens hunnit dit sätter sig Leia i vägen och ropar med uppfordrande röst: "Nej Nussi, det är ingen leksak, du är alldeles för liten, bort med dig, det är ingen leksak, det är en dammsugare". Kan ju tillägga att vare sig maken eller jag har någonsin hindrat Lussi från att undersöka dammsugaren...

Mia: Tack för svar ang bil. Vi har en begagnad Volvo XC90 så än så länge räcker den till :lol: Men du har ju några fler barn om man säger :heart: Nej då, inte ett dugg avundsjuk på närheten till vattnet :wink: 8)
kattklo

Inlägg av kattklo »

Nancy: nu kan du ratta Volvon! Grattis! Och en XC oxå.
Stora bilar!
En intressant diskussion.
(Jag HAR disskuterat bilar på den här tråden förut, jag inbillar mig att ni nu ser framför er en kraftig tjej med kort hår och mörkblå keps som sitter på andra sidan sajber och jag måste erkänna att jag gillar att jag planterat den bilden 8) )

Alltså, för att alla andra kör stora bilar känner man sig ju nästan tvungen att skaffa en själv. Framförallt sen barnen kom. Man blir ju mos om man krockar med en...volvo XC till exempel. :)
Medan man i Rom, där stora bilar fortf anses ganska korkat, lugnt skulle fortsatt ratta sin lilla fiat mellan gränderna.

Kom ihåg när vi körde hem lilla Karla från BB i en röd Fiat Uno från 86. Vi tiitade på varann och sa aldrig mer och så skrotade vi bilen och levde utan bil i några år.
Inte för att det var något fel på bilen, den drig minimalt med soppa och var enkel och rolig att köra men det kändes som om vi satt hjul på babyskyddet och puttat ut Karla ensam för en nedförsbacke.
:cry:

Och varför är det alltid barnfamiljer som kör galnast? Fortast? Men bagaget fullt så det inte kan synas ngt i backspegeln?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Äsch päsch! Nu lät det ju som om jag gick runt med håven här... :oops: :oops: :lol: Men tack för snällheterna!

Ja, som ni märker fortsätter jag där jag slutade, hur många ämnen som än avhandlats emellan.... precis som det går till hemma hos min familj där alla pratar samtidigt om varsitt ämne (enligt maken, som inte alls klarar sånt, lille kraken :roll: ).
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Men visst är det konstigt katten att det just är småbarnsföräldrar som är värst :shock: :?: Förvånar mig över det dagligen hemma på vår gata i stan. Antagligen är inte jag heller något helgon i den frågan. :roll:

Vi har en XC90 nu - tjänstebil. Något som jag var en stor motståndare mot av princip. Vill inte tillhöra jeep-mammorna i vår fiiiina kommun (som ibland kan bli a bit toooo much :roll: ). Men himla vad praktiskt det är. Går ju in hur mycket folk som helst och tom en massa bagage. Vi trodde nog att det bara gick in lite bagage men hade ett test härrom dagen. Tog båten med barnen och bagaget ena vägen till Skärhamn medan maken tog bilen. Sedan skulle då 7 pers in i bilen hem och det hade vi ju tänkt på. Vi hade dock missat den lilla detalj att bagage för 7 personer, resesäng, barnvagn, flytvästar, båtkuddar etc skulle in. Men det gick :shock: Så får väl leva med den bilen. Då då. :lol:

Och alla Västkustbor. Låter ju toppen att ni kan ta 312 eller bil. Vad tror ni då om typ den 12:e eller liknande :?:

Här lever vi i en evig men härlig semesterröra med gäster och nu också franska kusiner. Väder som man bara kan drömma om men också en liten kille med feber och läskigt förkylningsvirus.

Försökte mig på det länkande testet men blev avbruten innan jag fattade riktigt vad jag hamnade på. Hade högt i båda vänstra spalter men lågt i högra. Upplevde dock att ena spalten var det egentliga JAG och andra höga spalten det tillrättalagda och åldrande kloka jag. Kan någon tolka. :shock: :lol: Welcome back Päivi och många grattis (igen) Nancy. :D

Annars är jag inte riktigt med i matchen just nu. Grattis till tvättmaskin JennyH - hur har du klarat dig innan :lol: I all hast tolkae jag alla blandade förklaringar som att Mia hade en ny egen naken-ung-kock. Det hade varit något. Jag har länge efterfrågat ett poolskötare men det verkar se konstigt ut utan pool. :shock: 8) Har någon tandborstningstips när man både har nattpigga nästan-tonnåringar och morgonpigga småbarn :shock:

Kram till alla i den ljuva sommarnatten :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Elle

Inlägg av Elle »

Hej hej alla kackel-vänner!

Jag läser tråden varje dag och NJUTER, TACK! Nu är det fullt med bröllopsbestyr här hemma så nu läser jag mest och har inte tid att skriva så mycket. Nu ska jag fixa det sista på tårtan, idag fyller prinser 3 år :shock: Var har dessa år tagit vägen?! Nä nu ska jag mysa lite med :heart: Olle :heart: och sedan väntar tårtan.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja må han leva, världens bästa Olle. Stora kramar skickar vi till födelsedagsbarnet från Skåne.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
blomman

Inlägg av blomman »

Åh, Grattis stora Olle! Tre år, det är stort det!

Men, Susanne är du i krokarna nu?!
Jag vill ju träffa dig såklart!
Jag är hemma och vänder, åker tillbaka till ön imorgon, hem med allihopa på fredag. Sen är det Stockholm på agendan, vi åker om en vecka.. men jag skulle ju såå gärna hänga på er träff! Hur länge stannar ni, Susanne?

Jag har försökt läsa ikapp mig i tråden och vill bara säga
Tack och puss på er! :heart: . Jag menade inte att det var synd om mig, men ett litet bekräftelsebehov har jag nog allt.. som de flesta. Sen har jag perioder när jag är mer labil än annars, och då kan jag ta vad som helst som på fel sätt :roll:
Sen har jag insett att jag inte är gjord för såna här trådar som drar iväg snabbt, eftersom jag utgår från mig själv och då skulle vilja kommentera alla, vilket förmodligen skulle knäcka hela sidan, med ett jättelångt inlägg.. :lol:
Så jag lägger ner kacklandet och fortsätter smygläsa istället!

Kram
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"