Hej!
Jag tycker det är jätteintressant att läsa vad ni skriver - men just nu väljer jag att gå rakt på Jenny H;s frågeställning.
Om det var jag som hade en femårig eventuell-autist på min gård, hur skulle jag göra dååå..?
I första hand skulle jag ju läsa i boken B om femåringar för att se hur det "borde vara", tror jag.
Sedan skulle jag i alla lägen påminna mig själv om att autister inte alls upplever världen på samma vis som vi gör - dvs för dem finns inte flera olika medvetanden utan ett. "Det jag vet, är allt som finns."
Därefter skulle jag använda mig av faktum att de allra, alldra flesta autister är tydligen visualister, inte auditiva, med andra ord går ofta ordinformation förbi som "white noise"

(händer nog andra femåringar också

) . Så om det är något som är jätteviktigt för mig att han vet skulle jag i första hand visa honom en bild om det det gäller. Kom ihåg att ordet "inte" och andra negationer betyder inget. Säg vad du vill att han skall göra.
Och så slutligen: autister kan ha rejäla problem med att komma igång med saker och ting och därefter att begripa i vilekn ordning saker skall göras för att det skall bli gjort. För dig och mig är det självklart att tandborstningen börjar med att man tar fram tandborsten och tar på tandkräm på borsten. Sedan borstar man tänderna, sköljer munnen, och spottar ut vattnet.
För en autist är det inte alls någon självklarhet att det går till så. Han kanske kan alla de olika delarna som utgör tandborstning men i vilken ordning skall de göras

Idag

Börjar det med att man spottar

Eller med att man sköljer munnen

Eller kanske med att man tar fram borsten

Han vet inte!
Och så slutligen: är han autist behöver han lära sig en massa saker som andra barn inte behöver ha hjälp med. Har någon visat för honom hur man gör när man leker i sandlådan

Helt konkret

Hur gör man när man leker kurragömma

Han kan inte. Han vet inte. Men han kanske vill - i likhet med Hugo - lära sig hur man gör med legosar och annat som faller rätt så naturligt för andra i hans ålder utan att man behöver visa. Han behöver lära sig hur man gör när man leker. Och så skulle han antagligen må rätt så bra med en annan kost - men den saken kan du inte göra något åt...
Det var lite om autism. Igen.

Hoppas att något kan bli matnyttigt...