Nybörjarhjälp - tvillingar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
tomtenärfartillallabarnen

Inlägg av tomtenärfartillallabarnen »

hannaT skrev:Vi har inte börjat någon kur ännu. Vi ska resa bort en helg om två veckor och jag kände att den resan inte fick komma och störa vår kur, så vi väntar till slutet av augusti.
Jag längtar!! Just nu har vi inga rutiner. Nätterna är väl helt ok, men dagarna blir lätt kaos när de små blir hungriga eller trötta när vi minst anar det. Och läggningen av alla fyra barnen tar hela kvällen.
Att ni avvaktar med kuren tills den känns genomförbar är ju inget förhinder för att införa fasta tider och rutiner, enligt standardmodellen.
Själv skulle då jag bli nipprig om jag/vi inte kunde förutse när/om/hur tvillingarna blev hungriga eller trötta.
Anna Ws Standardmodell är lika genialisk som (och en exakt kopia av...) Skalmans mat- och sovklocka. :D
Man behöver egentligen inte grubbla så mycket, är det dags att äta så äts det, är det badstund så badar man, och står det sova på schemat så sussar man.
sluta hänga ut trådar med MINA barns namn!
som nu någon gjorde på Familjliv.
Det är barn!
twins

Inlägg av twins »

Måster hålla med tomten ovan :D . Mina tjejer var redan inkörda på schemat sen månad tillbaka när vi började kuren (inte på minuten dock :wink: ), men jag tror att det underlättade mycket. Börja klura på ett schema redan nu och kör efter det så gott det går. Barn tar ju till sig rutiner med glädje, även om man får kämpa lite först :roll: .

:heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
hannaT

Inlägg av hannaT »

Ni har helt rätt, vi borde börja med rutinerna.
Vi försöker få till något slags rutiner. Vi hade rutiner i början och som förändrats i och med att de blivit äldre och det har gått bra. Men de sista två månaderna ungefär har vi spårat ur - säkert i och med att de större tjejerna har sommarlov och vi inte har riktiga vardagar.
Men jag tror också att vi har ett problem i att vår ena kille, N, är för trött. Han orkar inte hålla på och lära sig äta puré (och därför kanske han även är lite hungrig för jämnan). Och han sover inte lika länge som brorsan och måste därför ofta ta ett extra litet sovpass, kanske precis när det "egentligen" är matdags... osv.

Schemat som vi tänker oss som mål är något sånt här:
7.30 vakna, äta välling
9.15-10.00 sova (45 min)
11.00 äta lunch (puré o mjölkersättning)
12.00-13.30/14.00 sova (1,5/2 timmar??)
14.00 äta frukt (banan) o mjölkersättning
15.45-16.30 sova (45 min)
17.00 äta puré o mjölkersättning
19.30 äta gröt/välling
20.00 sova (11,5 timmar)

Ge gärna kommentarer om det är något som ser fel ut. Ska man satsa på 15 timmar eller 15,5? De kommer vara 7 månader när vi kurar.
Dotter -02, dotter -04, tvillingsöner januari -08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag tycker schemat ser bra ut. Kanske att morgonluren kommer att behöva flyttas fram någon kvart men det märker du senare. Om de är sju månader vi kurstart så ska du då ha 15 timmar. Ser fram emot att få följa er.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
hannaT

Inlägg av hannaT »

ilindstrom skrev:Kanske att morgonluren kommer att behöva flyttas fram någon kvart men det märker du senare.
Tack, Ida! Du har nog helt rätt om morgonluren. Jag tänker på hur trötta de är nu på förmiddagarna, men det är ju för att de inte sover så bra på natten. När nätterna blir bra kommer de ju orka vara vakna lite längre innan första luren. :)
twins

Inlägg av twins »

Hej.

Är lite nyfiken om ni kört igång med kuren än? Eller sover de små plötsligt som stockar :sleep: , det händer ju ibland.

Kram :D
hannaT

Inlägg av hannaT »

Hej,
nej, vi har inte kört igång kuren ännu. I kväll ska jag bort över natten och förra helgen var vi ute och reste hela familjen, så vi ville vänta till efter den här helgen. Det blir nog start på fredag kväll!

Men schemat har vi klistrat upp på kylskåpsdörren och kör så noga det går.
Den ena killen sover oftast hela natten (inte några 12 timmar, men kanske 9) och den andra vaknar en gång oftast och då ger vi flaska... Och båda sover dåligt på dagarna också. Vaknar alltid för tidigt och är trötta och ledsna.

Men framförallt är det läggningen vi vill ska funka bra efter kuren. Vi har ju två större tjejer också och som det är nu kan inte en av oss vara ensam med alla barnen vid läggningen.
Och så vill vi att killarna ska sova sina 15 timmar/dygn så att de orkar med!

Ska rapportera hur kuren går när vi sätter igång!

Hur går det för dig nu "twins"? Sover de sött? Har inte läst din tråd på länge.

hälsningar
Hanna
twins

Inlägg av twins »

Hej.

Ja tjejerna sover verkligen sött :D . Är lite över en månad sedan vi startade kuren och nätterna har fungerat klockrent. De vaknar till ibland men sköter omsomningen själva. Har bara behövt ingripa vid ett tillfälle. Dagslurarna går i vågor, ibland fungerar de och ibland lite strul. Har gjort om schemat och flyttat mer sömn till natten och då blev det bättre. Otroligt hur bra kuren har fungerat för oss :D. Känns som ett helt nytt liv.

Jättebra att ni redan nu försöker köra efter schemat, det tror jag att ni har igen då ni startar kuren. Vilket jobb med två töser oxå + tvillingar, det hade jag aldrig fixat. Förstår att det är jobbigt att natta alla själv, men efter kuren ska det nog gå :wink: . Önskar er stort lycka till och ska följa ert kurande med spänning.

Snart är den goda nattsömnen er :sleep: :D :heart:
hannaT

Inlägg av hannaT »

Hej,
nu är det dags för rapport från vår(a) kur(er) och några frågor. (OBS! Blir lite långt)

Det blev så att jag började kur med vår ena kille, Nils, i onsdags och brorsan August fick vänta till igår, när pappa kunde vara med. Så nu är vi på tredje dagen för Nils och första dagen för August.

Nils kur går bra, tycker jag. Han har vaknat en gång per natt där han behövt hjälp och det har gått snabbare och snabbare: första natten en timme, andra natten 40 minuter och i natt 23 minuter… Han svarar ganska bra på ramsningen, men jobbar ibland upp sig och blir ganska så upprörd en stund efteråt.
Här undrar jag lite nu, för att komma vidare, så att vi inte står och ropar åt varandra natt efter natt: ramsar vi för mycket? Han är egentligen inte ledsen eller olycklig, mer arg/övertrött, typ ”jag vill sova men jag kan inte… hjälp!” och lite förkyld så han blir snorig när han hållit på ett tag. Då kan han tystna när man påminnelseramsat, men sen börjar han gny igen och så gnyr han högre och högre och till slut är han rätt så upprörd och jag känner att jag behöver göra något så då ramsar jag igen och så håller vi på så där. När ska jag strunta i det och låta honom vara och när måste jag absolut svara genom ramsa? Det här är svårt tycker jag.

För övrigt har han sovit hela nätterna ut, han har vaknat till och somnat om själv någon gång per natt och daglurarna går bra också. Han sover oftast som en stock tills vi väcker honom. (Nils sov ganska bra förut också, men vaknade minst en gång per natt och fick mat för att kunna somna om.)

När det gäller brorsan August hade han ju sin första kur-natt i natt. Han somnade på en halvtimme utan större problem. Lugn nästan från början, men var ganska frågande när jag gått ut. Men somnade sedan och behövde två bekräftelser för att jag skulle få sista ordet.
Sedan hände det otroliga att han sov hela natten tills det var dags att väcka honom kl 7!! Vaknade alltså inte någon gång under natten. Han har sovit ganska bra även förut, men på senare tid vaknat vid midnatt och härjat ganska bra tills vi tryckt i honom mat och sedan vaknat vid 6. Men nu var han tydligen väldigt nöjd med eget rum, mörkt och lugnt och sov som en stock till kl 7. :sleep:
Nu undrar ju jag hur jag ska betrakta den här natten i kuren. Ska jag i natt övergå till ramsan uteslutande nu, om/när han vaknar? Är buffningen förbi, fast vi inte fått tillämpa den vid uppvak ännu…?

Ja, det var ganska långt om hur vi har det. Någon som har tid att svara på frågorna? Jag känner att vi behöver lite nyladdning nu för att kunna gå vidare i natt... 8-[

Kram från lite trött Hanna
hannaT

Inlägg av hannaT »

Hej igen,
August somnade direkt nu när jag la honom för att sova natt 2...! Vad är det här? Ska jag frukta ett jättebakslag? Nej, jag njuter.

Men Nils muttrar lite i bakgrunden. Det är därför jag är ute på nätet, för att koncentrera mig lite på något annat...

Det har varit lite problem kring Nils daglurar i dag. Båda 45-minuterslurarna, fm och em har han vaknat när det är 5 minuter kvar av sovtiden och varit utom sig av trötthet och förvirring. Det har varit hopplöst att få honom att somna om. På fm försökte jag med det mesta: ramsor bet inte alls, jag satte på hög musik, tog fram dammsugaren (det var ju bra i och för sig) men han bara skrek och skrek.
Till slut gick jag faktiskt in och körde solfjäder tills han somnade. När han sovit 5 minuter tjoade jag in och väckte den stackars pojken.

Sen sov han bra i två timmar efter lunch, men på em-luren hände samma sak. Jag fick honom inte att somna om och det blev matdags, så jag fick passa på i en ganska lugn passage när jag buffade - jag störtade ut och sen in och tände och väckte. Nils var ganska förvirrad. :shock: Vad göra?
På natten funkar ju ramsandet ganska bra. Men inte i ett sådant där krisläge.

Schemat ser ut så här:
7.00 vaknar
7.30 frukost, gröt
9.15-10.00 sova 45 min
11.00 lunch, puré och frukt
12.00-14.00 sova 2 timmar
14.00 mellanmål frukt
16.00-16.45 sova 45 min
17.00 middag, puré
19.00 välling
19.30 sova (11,5 timmar)

Sådär, nu har Nils också somnat. Får se hur natten blir. :sleep:
Kram
Gäst

Inlägg av Gäst »

hannaT:
Hej :)
Och nej frukta inte ett bakslag, utan njut :heart:
Visst kan det komma bakslag, men är man taggad ut i fingertopparna, och vet vad man gör, så är man inte de minsta rädd.
Då fortsätter man på den inslagna vägen. TVEKLÖST.

Ditt schema ser i princip bra ut, och har du kört det en vecka eller mer :roll: , och det inte fungerar, så skulle jag korta sista luren till en 20 minuter.
Och sen skulle jag även flytta det långa sovpasset med 15 minuter eller mer.
alltså 12.15 till 14.15.

Och sova 20 minuter vid 17 tiden kanske :roll:

Nu får jag kanske bannor, av andra forumister, men mina barn har sovit kring det rekomenderade sömnbehovet...inte exakt på minuten 8)
bara nästan :!: på minuten :wink:

Ett annat upplägg är 45, 1.5, 45,
läs av dina barn, och se vad som passar 8)

Och om ramsande och verktygande under dagvilan, överlämnar jag till bättre kunnande.

Men det jag själv gör, är att inte göra så mycket alls :shock:
Ungefär som vargtimman,
en pangramsa, på stört, och sen inget mer.
Avvakta, och tänk att det du gör eller iNTE gör:, kommer att
bära frukt i morgon.
Så gör helst inget alls :wink: Om det inte är absolut nödvändigt.
Och om du gör något så gör det på stört.
Kram :heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Sonica :heart: har givit dig kanontips på dina frågor så där har jag inget att tillägga. :wink:

Jag tycker det låter som om du handlade helt rätt under daglurarna. Såhär i början av kuren är det viktigt att de är lugna när du tar upp, precis som du gjorde. Senare så är det avvakta som gäller. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
hannaT

Inlägg av hannaT »

Hej,
tack för era svar!!

Daglurarna går bättre nu. Nils har klarat att somna om eller lugna sig av en ramsa eller lite smaskig Mozart på hög volym. Detta har även funkat bra om de vaknat för tidigt på morgonen.

Nu har jag några frågor igen:
- När kommer vi att kunna flytta ihop brorsorna i samma rum? I natt är det sjätte respektive fjärde natten för dem. Bör hela uppföljningsveckan köras i egna rum, som nu?

- Och de är fortfarande inte lugna direkt när vi lägger dem, utan de gapar några minuter (allt från någon minut upp till 10-15 minuter). De är inte ledsna och oroliga direkt, mer förtvivlat trötta. Kommer det här att bli bättre av sig själv? Nu försöker vi att inte göra så mycket, utan lämna dem ifred. August kanske får en påminnelseramsa (det var ju bara tredje natten för honom) och sedan en bekräftelseramsa om det varit jobbigt. Men Nils får sköta det själv. Är det rätt?
Vi försöker satsa hårt på skrattet innan. Men så fort man sätter Nils i sängen bryter han ihop av trötthet och börjar gnälla. Sedan ligger han lugnt efter tillrättaläggandet, men så fort jag går ut sätter han sig upp och börjar skaka lite i gallret och gnälla ganska högt.
Ska jag inte ramsa mera?

undrar
Hanna
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Om du ahr rätt attityd så skulle du nog kunna flytta ihop dem inatt om du så vill, men jag kan tycka att för enkelhetens skulle så kan dom ju få komma ett par dagar in i uppföljningsveckan iaf.

Jag skulle faktiskt prova att lägga tidigare ett par kvällar så småkillarna slipper bryta ihopa att trötthet, man somnar mycket lättare om man slipper övertröttheten.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
hannaT

Inlägg av hannaT »

Hej,
så fort jag skriver här att något går bra så börjar det strula... i dag har två av daglurarna spårat ur fullständigt!

När de vaknar innan utsatt tid på daglurarna blir det stooora problem. Jag verkar vara fel ute och behöver nog hjälp att reda ut det här.
De svarar inte på ramsan (det har de gjort innan båda två) utan jobbar upp sig och blir helt utom sig. När jag buffar lugnar de sig ganska snabbt båda två, men blir vansinnig när jag slutar (Nils) eller ledsen och börjar skrika (August).
Jag prövar med att sätta på Mozart (högt!) och går därifrån, men hör barnet sedan skrika högt. Eller jag dammsuger och skriken fortsätter.
Jag har inte riktigt fattat när jag borde lämna dem ifred och sköta det här själv och när jag ska ramsa och hur mycket. Det är nog där mitt problem ligger.

Jag kan inte hitta svar i SHN-boken. Enligt den ska ramsan funka nu och jag ska inte behöva gå in mer. Men hur gör man om det faktiskt inte funkar?

Nätterna funkar bra. I natt vaknade inte Nils alls, August vaknade en gång tidigt på natten och somnade om efter en kvart med påminnelseramsa och bekräftelseramsor i två omgångar. Då känns det som om ramsan "tar". Men dagtid känner jag mig minst sagt hjälplös... Kan jag backa och börja om på något sätt så att ramsan jobbas in bättre? Eller ska jag lämna mer ifred? Men de blir ju ledsna och olyckliga till slut och inte alls lugna.

Hoppas på hjälp... :(
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"