Jag vill inte vara bas på golvet!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
HEAL

Jag vill inte vara bas på golvet!

Inlägg av HEAL »

Hej!

Har läst i BB om små barns behov av en bas att utgå ifrån och kommer så väl ihåg hur dottern alltid fick spader när jag och min man sprang runt i huset och packade för att alla skulle iväg till mor- eller farföräldrar över en helg. Men det var just bara de gångerna hennes bas blev för rörlig, inte annars.

Med lillebror är det åt skogen jobbigt just nu och efter att ha läst om detta i BB förstår jag ju vad det är som gör honom så orolig. Men vad ska vi göra???

Sitter jag eller min man på golvet är Albin för det mesta lugn och glad och kryper runt och fixar lite här och där. Gör vi det inte får Albin spader.
En vanlig dag när min man är på jobbet ska jag ju kunna fixa att laga mat/mellis ett antal ggr per dag och dessutom diska och röja (storasyster är superduktig på att duka). Jag ska kunna göra mig i ordning på morgonen och kunna hjälpa storasyster med tänder mm. Så fort jag inte är på golvet eller håller honom i famnen är det gråt. Och jag får spader (mycket spader nu :lol: ).

Antar att det inte är så här det ska gå till. Har läst något tips om att man ska sätta sig ner när den lilla kommer och drar i byxorna så blir den lilla snart nöjd och kryper iväg. Men så funkar det inte här - jag får inte ställa mig upp igen utan att han är med. Och mat ska ju lagas för schematiderna behöver ju hållas. Lite social delaktighet försöker jag få in genom att hålla lillen i famnen när det lagas mat. Men det blir mycket bära och det sliter på rygg och axlar. Att ställa på stol känns inte som en lösning och inte heller diskhon för jag vet inte om jag har ett väldigt dumt planerat kök för det är ju spring fram och tillbaka hela tiden mellan kyl, diskho, spis, skåp och lådor.

Är jag bara en otålig mamma som inte står ut med att vara bas jämt och ständigt? Eller är det här något som jag kan ändra på? Snälla säg att det går att ändra på :!: .

Har prövat med att sätta i barnstolen med ett äpple eller diverse köksredskap och det fungerar en liten stund, men inte tillräckligt.

Frukosten är ytterligare ett tillfälle när det inte funkar. Lilleman äter sin välling vid 7 och sen äter vi andra inte frukost förrän efter 30-60 minuter och då får han ett smörgåsrån eller äpple, men eftersom han är rätt mätt på vällingen är detta ganska ointressant och han vill inte sitta kvar. Hamnar han själv på golvet blir han ledsen. Så det blir att jag kastar i mig frukost och storasyster sitter själv kvar vid frukostbordet - känns inte så kul.

Jag undrar om det kanske är jag som reagerar för snabbt på missnöje från honom och sätter mig på golvet. Ska jag låta honom hållas och hoppas att det går över, att han tröttnar?

Ett rörigt inlägg, men jag hoppas ni förstår mitt problem och att någon kan komma med ett konstruktivt svar.

Mvh Frida
Mamma till Albin (070718), kurad nov -07 och Tilda (050128), kurad maj -05.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej :D !

Det här är en 1-åring som jag tror skulle vilja ha lite mer avancerade arbetsuppgifter tilldelade! Vad tror du om det? Det är inte lätt att själv hänga med, för innan de börjar gå kan de fortfarande kännas rätt små, trots att de nu inte längre är det.

Och det här är nog även till frustration för dem själva. Mina har haft det som mest besvärligt just när de håller på att lära sig gå. Under tiden bjuder man på ännu mer social delaktighet, ännu mer utevistelse, ännu mer skratt och bus och ännu mer tid på golvet. Och då kan det hjälpa att tänka att det är övergående :wink:.

Lite tips på vägen:

Ta honom i famnen eller i bärsele och plocka fram det som kommer behövas ur skåp och lådor - dvs tänk efter före. SEDAN börjar ni jobba. Antingen har du honom vid spis/diskbänk med stolar runt ikring - som en mur - eller så jobbar ni vid köksbordet. Ge honom konkreta uppgifter att göra. Skära gurka, röra i bunkar, hälla i saker osv. Och så någon liten muta när det behövs.

Vid frukost och när ni försöker göra er klara - sätt honom i sängen och låt honom ha sin ensamlek där då. Då hinner ni andra morgonpyssla ifred. Och han får också vara ifred, med sitt, en stund. Hur du inför ensamlek, står om i BB: Bekymmer - Sysselsättning? Annars hojtar du, så får du fler tips här.

Bra trådar med tips, kommer här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14731
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... p?p=100022

Vad tror du?

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
HEAL

Inlägg av HEAL »

Hej Ewa!

Tack för svaret :D .

Känns så skönt att höra att det är övergående! Och visst var det så med storasyster att väldigt mycket lossnade när hon väl började gå. Lilleman är på god väg och släpper taget om vad han nu håller sig i lite då och då, men blir rädd när han kommer på sig själv att stå utan stöd. Hoppas att han blir lite mer tillfreds när han väl lär sig gå.

Och under tiden ska jag kämpa för att öka den sociala delaktigheten. Vid matlagningen är det jättesvårt nu innan han står säkert tycker jag. Men jag ska testa att ha stolarna som en mur i morgon. För närvarande är det mycket enkel mat som lagas för att det ska gå så snabbt som möjligt, men det vore ju kul om vi kunde laga lite roligare mat framöver :!:

Vad gäller gurkhackning, röra i bunkar mm menar du väl med handen om handen, annars lär allt flyga i golvet med ens.

Ensamlek har vi inte haft enligt konstens regler, tyvärr. Men vi började lite trevande i förrgår morse. Det närmaste vi kommit tidigare är att han fått möjlighet till en 5-minutare trötta eftermiddagar. Det har då ofta blivit en halvtimmes gosande och snackande med kaninerna på täcket, helt utan leksaker och totalt supernöjd. När vi i förrgår tog bort förmiddagsluren (killen är ju redan ett år) bytte vi ut den mot ensamlek med leksaker i sängen. Ser i kapitlet i BB som du tipsade om att man ska börja med 10 minuter. Vi körde 40 minuter igår och plockade sen upp honom när han såg ut att vilja somna - för att hinna med lite utevistelse innan lunch. Han var helt nöjd hela tiden. Idag däremot småknorrade han mest hela tiden - ca 30 minuter, men var nöjd när vi tog upp honom.

Dessa dagar har han fått ensamleken kl 09 (vaknar 07) eftersom det var tiden för den borttagna morgonluren. Under semestertider funkar det ganska bra, men när dagis för storasyster börjar kommer vi ju behöva göra oss i ordning tidigare och då är det ju bäst med ensamlek direkt på morgonvälling och byte.

Tycker du att vi ska hålla nere tiden för ensamleken mer nu i början? Spelar det stor roll om vi har ensamleken direkt på morgonen eller kan vi skjuta på det som nu? Fördelen med direkt på morgonen är ju förstås att få en lugn frukoststund och dessutom mer tid att vara ute innan lunchen ska förberedas.

Känner mig väldigt nöjd över svaret, trots alla mina funderingar, och förstår att det är social delaktighet som behöver utökas. Utevistelse, och golvvistelse har vi i stor mängd. Buset kan ju bli mycket mer av, bara orken kommer.

Tack så jättemycket för hjälpen :D .

Kram Frida
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej igen!

Ska se om jag kan svara på dina frågor.
HEAL skrev: Vad gäller gurkhackning, röra i bunkar mm menar du väl med handen om handen, annars lär allt flyga i golvet med ens.
Nja, till viss del hand om hand. Men visst kan han sitta med en gurka och en smörkniv redan nu. Sedan lär det inte bli så många skivor, kanske :wink: . Det är inte DET som är huvudsaken. Utan att han är med och fixar på sitt håll. Och det räcker bra så. Gurkan åker säkert in i munnen med, skulle jag gissa. Och det behöver man ju inte just ta så stor notis om. Du och storasyskonet jobbar på bredvid under tiden. Men alla pysslar ändå med vad som behöver göras. Om du är med.
HEAL skrev:Tycker du att vi ska hålla nere tiden för ensamleken mer nu i början? Spelar det stor roll om vi har ensamleken direkt på morgonen eller kan vi skjuta på det som nu? Fördelen med direkt på morgonen är ju förstås att få en lugn frukoststund och dessutom mer tid att vara ute innan lunchen ska förberedas.
Jag tycker att ni inför ensamleken gradvis, det brukar gå rätt snabbt, men kör på 15 min imorgon, 20 min nästa dag, osv. Och visst kan ni ha vid 9-tiden nu, om ni absolut vill, annars kanske det inte stör med att ha den redan på morgonen nu heller. Att det inte infaller på hans gamla sovtid tror jag inte spelar någon roll. Han lär snabbt anamma detta. Se också till att ordna några bra lådor att växla mellan. Så att han har nya kul saker att roa sig med, som inte ligger framme annars. Mer ensamlekstips finns i BB och här på forumet.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
HEAL

Inlägg av HEAL »

Tack för alla bra tips Ewa! Fick en hel del välbehövlig inspiration nu. Fram med gurkan alltså :D .

Det funkade suveränt att sätta upp några stolar vid köksbänken idag, klart det är roligare med matlagning när man kan vara med och ser vad som händer. Tack för det tipset!

Lite inspiration och tips i kombination med nyinköpt blutsaft och vitaminer kommer förhoppningsvis göra stor skillnad framöver.

Stort tack!

Kram Frida
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej!

Nu är din kille lite yngre än min, men jag har haft med honom i det allra mesta som har hänt hemma sedan han var sju-åtta månader. Innan han kunde stå på stol fick han sitta på diskbänken med fötterna i diskhon när jag diskade. Gick jättebra! Man fick ju hålla ett öga, förstås! :)

Väl så pass stor att han kunde stå på stol ställde jag mig på ena sidan och ryggen av en annan stol på andra sidan, så att han var hyfsat väl ombonad. Men visst har han ordnat så att han har åkt i backen någon gång, men han har faktiskt mest blivit förvånad!

Tips att hjälpa till med (kanske för avancerat, men innan du vet ordet av är du där):
:arrow: Kaffe - sätta filtret på plats (mamma justerar), "välta" kaffemåtten så att pulvret hamnar i filtret, räkna högt, trycka på knappen.
:arrow: Tända och släcka lampor
:arrow: Stänga dörren - även med handtag (mamma hjälper till)
:arrow: Hålla nycklar
:arrow: Sortera skohyllan (har varit en hit hemma hos oss)
:arrow: Hänga tvätt (eller räcka den blöta tvätten till mamma)
:arrow: Städa badrum (=äta på egen wettex!)
:arrow: Räcka mamma saker (Tack! Varsågod!)
:arrow: Baka (var beredd på att dammsuga efteråt!)
:arrow: Göra sallad (flytta salladsbitarna från skärbrädan till skålen och vise versa)
:arrow: Diska naturligtvis

Du ser - det är bara din fantasi som sätter gränser. Om man dessutom har som vana att alltid tända lampan när man hämtar vagnen osv, då lär sig underverket snabbt att vara delaktig och att det är viktigt att dra sitt strå till stacken! Och tro mig - även om det ibland blir merabete är det mycket roligare! Att brygga kaffe med en kille som bara lyser av glädje är oerhört mycket trevligare än att bara sätta på kaffebryggaren själv. Vänta bara tills han själv hämtar stolen för att hjälpa till! :D
Igår klippte vi ut tyg till nya byxor och sonen sorterade mina pressarfötter (oerhört viktigt) med stor koncentration under hela processen. Nöjd som en lärka! :D

Faktum är också att vi har (peppar peppar) inte haft några som helst problem med att han skall leka med knivar eller känna på plattor, för han är ju alltid med och lär sig nog på kuppen. Man lär sig ju vad som gäller och behöver inte jaga det förbjudna!

Fortsatt lycka till!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
HEAL

Inlägg av HEAL »

Tack Åsa för alla tips till delaktighet.

Jag har varit riktigt urkass på detta område för storasyster. Försöker mer och mer, men särskilt i perioder med mycket trots har jag brustit - och då har det väl egentligen behövts som mest. Men när jag är trött är det dåligt med kreativitet och det blir lätt en ond cirkel. På sistone har hon i alla fall fått mer och mer att göra, men det kan bli bättre. Idag plockade jag fram "dukningsmonstret" på skoj (efter att ha läst om gurkmonstret i en annan tråd) när det ojades över att duka. Stora tjejen blev livrädd trots att det var fullt buspådrag med kittling. Ordet monster var ingen hit med andra ord.

Alla dessa bra tips till lillebror tas därmed tacksamt emot för nu vill jag gärna göra rätt från början (nåja, lite sen i starten här med). Gäller att få med far i huset på detta också eftersom jag snart börjar jobba och han ska va pappaledig.

Ska skriva en lista på kylskåpet med alla tips så jag inte glömmer av mig.

Är väldigt imponerad av att du kunde ha din lilla på diskbänken med fötterna i hon! Har inte provat, men tror att min hade ålat sig iväg på nolltid. Albin har ännu inte riktigt koll på att man inte kan ta sig ur en soffa med huvudet före. Provade att ha honom i diskhon när han var lite mindre, men han var för vild och slog i huvudet i kranen hela tiden så jag la ner det projektet. Och var dålig på att ersätta det med något nytt.

Vi har i alla fall övat på gurkan idag :D . Och gurka är nog Albins nya favvognagmat :wink: . Emellan tuggorna petade han faktiskt lite på gurkan med kniven och såg ut som om han ville äta den med kniven, som med en sked. Jag blev riktigt imponerad!

Tack för hjälpen!!

Kram Frida
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Min son är också av det mer aktiva slaget, men jag tror att gemenskapen och allt som hände fick honom att vara rätt lugn. Det var ju inte så att jag gick många meter bort, men han blev stadigare och stadigare.

Igår upptäckte vi ett nytt projekt, som kanske dottern din skulle kunna tycka är roligt? Jag slet ner alla krukväxter från fönsterbrädorna och så fick Walle hjälpa mig att bära in dem i duschkabinen för lite avduschning. Han sorterade och fixade och fejade, iklädd sina älskade gummistölvar (som han har inomhus mest hela tiden om han får välja själv) och sovshorts modell för stora. Så stod han mitt i duschkabinen, helt omgiven av krukväxter och tyckte att livet var härligt. Själva duschandet var han inte jätteintresserad av, men han är lite rädd för duschhantaget. Annars var det hela som ett roligt äventyr! :D

Bara fantasin sätter gränser! Det kommer att gå jättebra för er, bara man kommer in i tänket. Även barnen fattar snabbt och snart är det den mest naturliga sak i världen. Glöm bara inte att tacka för hjälpen!

Sortera bestick är också en bra syssla, förresten. Man får ju tåla att saker hamnar fel, men det fixar man lite i smyg. :wink:
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
HEAL

Inlägg av HEAL »

Hej igen!

Nu har jag lite undringar kring ensamleken. Vi har kört i 1,5 vecka nu och det har gått väldigt bra, med ett par undantag:
:arrow: gick och kollade idag när lilleman lät rejält ledsen efter 35 min (av 45 planerade). Han såg ut att ha ramlat på rygg över bultbrädan och några hårda stapelbara muggar och kom inte upp själv. Jag gick in, hjälpte honom och för att få ett bra avslut på leken började jag leka tillsammans med honom med bultbrädan. Han blev ganska snabbt glad igen och då plockade vi ihop alla saker och låtsades att tiden var ute.
:?: Fel/rätt att inte gå ut igen när det var så kort stund kvar?

:arrow: Efter att allt gått väldigt bra under ca en veckas tid läste jag att både kudde och täcke ska bort ur sängen. Jag hade dock låtit Albin ha sin kära kudde kvar. Tog bort den dagen därpå och efter 10 min blev det vääääldigt ledset och så höll det på av och till, tills jag bröt en hyfsat glad stund. Nu är kudden tillbaka.
:?: Gör det något om kudden är kvar? Han ligger och gosar väldigt mycket med den istället för att leka med sakerna, men är det så fel? Det har blivit tre stycken 5-minutare under 1,5 vecka.

Dessutom har jag följande funderingar:
:?: Hur gör jag när lillkillen somnar om det blir långt tidigare än slutet på ensamleken? Mer än en 5-minutare skall väl eg inte tillåtas? Är det bara att avbryta ensamleken för tidigt så att sömnen inte blir för lång?

:arrow: Ensamleken har varit klockan 09 och jag har utökat den till 45 minuter. Men för att få mer tid till utevistelse på förmiddagen och mindre stressad lunchtillagning vill jag gå över till ensamlek direkt på morgonen. Väckning är kl 07.
:?: Är det dumt att ta upp honom och låta honom få välling i vardagsrummet som vanligt, byta blöja på skötbordet och därefter gå ner till rummet för ensamlek? Spontant känner jag mer för att göra så här än att ge välling och byta blöja på rummet. Men av erfarenhet :!: vet jag att det ju finns en stooor erfarenhet här på forumet och rekommendationer att göra på ett visst sätt är oftast väl grundade, gör man på annat sätt brukar det gå åt fanders. Så vad tror ni? Vill inte hatta hit och dit utan bolla först och därefter agera.
:?: När jag nu tidigarelägger ensamleken ganska radikalt, bör jag då gå ner i tid och sedan långsamt trappa upp?

Tacksam för svar, så inte lillprinsen blir alldeles förvirrad (och mamma med :wink: ).

Kramar Frida
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej :D !

Mina svar finns fetade i ditt inlägg.
HEAL skrev: Nu har jag lite undringar kring ensamleken. Vi har kört i 1,5 vecka nu och det har gått väldigt bra, med ett par undantag:
:arrow: gick och kollade idag när lilleman lät rejält ledsen efter 35 min (av 45 planerade). Han såg ut att ha ramlat på rygg över bultbrädan och några hårda stapelbara muggar och kom inte upp själv. Jag gick in, hjälpte honom och för att få ett bra avslut på leken började jag leka tillsammans med honom med bultbrädan. Han blev ganska snabbt glad igen och då plockade vi ihop alla saker och låtsades att tiden var ute.
:?: Fel/rätt att inte gå ut igen när det var så kort stund kvar?

Helt ok, tycker jag. Skulle något hände tidigt i ensamleken, så går du och fixar vad som behöver åtgärdas, men var försiktig med att börja leka med honom. Sakligt in och kolla om han gjort sig illa, sedan ut med en glad ramsa.

:arrow: Efter att allt gått väldigt bra under ca en veckas tid läste jag att både kudde och täcke ska bort ur sängen. Jag hade dock låtit Albin ha sin kära kudde kvar. Tog bort den dagen därpå och efter 10 min blev det vääääldigt ledset och så höll det på av och till, tills jag bröt en hyfsat glad stund. Nu är kudden tillbaka.
:?: Gör det något om kudden är kvar? Han ligger och gosar väldigt mycket med den istället för att leka med sakerna, men är det så fel? Det har blivit tre stycken 5-minutare under 1,5 vecka.

Anledningen att man inte ska ha täcke och kudde där är ju för att skilja mellan sovtid och lektid. Personligen tycker jag inte en kudde stör, såvida han inte BARA ligger och gosar med kudden. Men så länge han är nöjd... ja - du förstår. Se över grejerna, och försök erbjuda något nytt och outforskat, så att nyfikenheten tar överhanden. Min lilltufsa har alltid haft sin gosefilt under ensamleken, och när det blir mer gos än lek vet jag att jag antingen behöver förnya förrådet en smula, eller att hon inte är helt pigg och kry.

Dessutom har jag följande funderingar:
:?: Hur gör jag när lillkillen somnar om det blir långt tidigare än slutet på ensamleken? Mer än en 5-minutare skall väl eg inte tillåtas? Är det bara att avbryta ensamleken för tidigt så att sömnen inte blir för lång?

Somnar man tidigt kan man visst avbryta lite för tidigt. Ett annat (och bättre :wink:) alternativ är att gå in och låtsas som ingenting, med en liten pryl eller ätbar muta som du låtsas att du glömde i förstone. Oj då, den här glömde jag visst bort! Varsågod! Och sen ut igen. Mer än 5 minuter ska det säkert inte vara, såvida inte det är ok med 20 och middagsluren ändå hålls och det går bra att sova då också.

:arrow: Ensamleken har varit klockan 09 och jag har utökat den till 45 minuter. Men för att få mer tid till utevistelse på förmiddagen och mindre stressad lunchtillagning vill jag gå över till ensamlek direkt på morgonen. Väckning är kl 07.
:?: Är det dumt att ta upp honom och låta honom få välling i vardagsrummet som vanligt, byta blöja på skötbordet och därefter gå ner till rummet för ensamlek? Spontant känner jag mer för att göra så här än att ge välling och byta blöja på rummet. Men av erfarenhet :!: vet jag att det ju finns en stooor erfarenhet här på forumet och rekommendationer att göra på ett visst sätt är oftast väl grundade, gör man på annat sätt brukar det gå åt fanders. Så vad tror ni? Vill inte hatta hit och dit utan bolla först och därefter agera.
:?: När jag nu tidigarelägger ensamleken ganska radikalt, bör jag då gå ner i tid och sedan långsamt trappa upp?

Gör precis som du planerat, när ni är färdiga för ensamlek går ni ner. Jag skulle fortsätta på samma tid som ni är uppe i idag, byte av tid spelar ingen roll så. Han kommer snabbt få koll på att ensamleken infinner sig direkt på morgonen istället.
Kram Ewa :heart:
HEAL

Inlägg av HEAL »

Tack Ewa för svar på alla mina mååånga frågor :D :heart: .

Nu känner jag mig mycket klokare.

Vad skönt det är att ha infört ensamlek för lillebror tillslut. Återstår att införa det för storasyster. Men det får jag fundera mer på. Återkommer säkert med frågor om det. Men har du någon bra länk får du gärna tipsa om den.

Tack!
Kramar Frida
Ewa

Inlägg av Ewa »

HUR du inför ensamleken för storasyster står ju om i BB, så du följer samma mönster som när du införde för lillebror.

Rensa i leksaksutbudet, så att ni inte har så mycket framme.

Tips på prylar tror jag du kan hitta här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ?=&p=67355
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 284#157284
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"