vad gör jag för fel?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
busolivias mamma

vad gör jag för fel?

Inlägg av busolivias mamma »

Hej!
Jag började kura min 14-månaders dotter igår kväll. Hon somnade efter ca 30 minuter vid 19.00, då efter rejäla och högljudda protester. Hon vaknade igen vid 22-snåret, och då tog det jättelång tid innan hon somnade hon, ca en och en halvtimme. När hon väl somnade om sov hon ända tills 06.40. Då skrek hon så jag solfjädrade tills hon inte skrek mer, sen tod jag upp henne (vår morgontid är 07.00)

Jag har hållt alla matider idag, och hon somnade vid 11.45 efter en kvart, och sov till 12.50, hon skrek inte när hon vaknade så jag plockade upp henne då. Gjorde jag rätt i det?

Ikväll när jag skulle lägga henne så tog det nästan 50 minuter! Är inte det värsta bakslaget så säg? Till slut solfjädrade jag henne till hon i princip sov, sen ramsade jag mig ut. För visst ska man solfjädra ett ban som är över året?

Jag som trodde det skulle ta mycket kortare tid. Vad kan jag ha gjort för fel? Kan jag ha ramsat och solfjädrat för tätt? Det känns dock som hon har varit ganska ledsen mycket så jag har liksom inte kunnat låta bli. Dessutom vaknade min 3,5-åriga dotter av tumultet och undrade vad som pågick. Min man involverar jag inte ens i kurandet, han är så blödig :-) !

Mycket tacksam för lite expertråd. Jag är helt frälst på kuren, har läst boken flera gånger nu!
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej och välkommen vill jag först säga. :D

Vilket bra beslut du fattat när du bestämt dig för att kura.

Du skriver att hon somnade vid 19.00 efter 30 minuter(alltså natt då 18.30?) och att ni har morgon 07.00. Menar du att ni har 12,5 timmes natt? Jag utgår ifrån att du menar natt mellan 19-07. Skriv gärna hennes schema så är det enklare att tycka till.

Du undrar om du gjorde fel när du tog upp henne 12.50. Det beror ju helt på när hon skulle upp egentligen :wink:

När ett barn är lite äldre när det kuras så tar det ofta lite längre tid på grund av barnets ålder. För ju äldre barnet är desto fler frågor ställer det. Har man dessutom etablerat en massa nattliga ovanor som tex vagga, äta, byta säng, tända lampan, så tog det ju en tid att etablera dem eller hur? Alltså tar det sin lilla tid att få ur vanorna ur den lilla kroppen. Men det går alldeles utmärkt man måste bara ha lite tålamod.

Du ska inte alls hänga upp dig på att nattningen tog längre tid ikväll. Inte helt ovanligt skulle jag vilja säga. Speciellt när hon är lite äldre.

Nu inför andra natten så måste du etablera ramsan ordentligt. Du ska INTE solfjädra tills hon somnar. Hon ska vara avslappnad och sömntung, då går du ut med ramsan. Inatt ska ramsan ta över er kommunikation. Du ska helst bara solfjädra när du inte kan lugna henne med ramsan.
Det viktigaste verktyget av alla: ATTITYDEN.

Tycker att du kanske ska läsa på lite till så att du känner dig så säker du någonsin kan.

Berätta gärna hur det går. Om du behöver mer råd så beskriv gärna lite mer utförligt hur du går tillväga.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
busolivias mamma

Hej
Tack för svar! Jovisst menar jag att hon somnade vid 19,30. Vårt schema ser ut så här.

7.00 Vakna
7.30 Frukost
11.00 Lunch
11.30-13 Sova
14.00 Mellis
17.30 Middag
19.00 Sova

Igår kväll som var andra natten, somnade hon som sagt efter 45 minuter. Kanske tar det tid för att hon slutade med napp första natten också? Hon vaknade sen till två gånger (tror i alla fall att hon vaknade, hon grymtade till, gick inte in och tittade) under natten, då ramsade jag baraX4 och hörde inget mer. Hon vaknade sen inte förrän vid 4.30, då tog det ca 45 minuter innan hon somnade om ordentligt. Hon var inte lika arg som vid läggning, men jag var tvngen att solfjädra till hon nästan sov till slut. Sen ramsade jag mig ut. Att storasyster på 3,5 sover i huset gör väl kanske att jag blir lite otålig också, vill ju inte att hon ska vakna.

Jag antar att jag solfjädrade och ramsade lite för mycket inatt med tanke på att det var andra natten. Jag har svårt att inte ramsa och solfjädra eftersom hon igår kväll blev så otroligt arg och ledsen. Nu står vi ju ikväll inför tredje natten, hoppas hon inte tar så lång tid på sig vid läggning.

Ska läsalite meri boken också, men jag tycker att hon från början reagerat starkare än vad boken ger sken att att barnet "ska" göra.

Frida
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag tycker det verkar gå bra. Du måste nog bara ha lite mer tålamod :wink: Alla barn reagerar olika och det du skriver om nappen gör säkert sitt till. Tycker det låter otroligt bra att du bara behövde ingripa 1 ggn under hela natten :thumbsup:

När jag ser ert schema så tänker jag att dagluren kanske ligger 30 minuter för tidigt. Nu kan det ju vara så att hon är väldans trött på förmiddagen och då är det helt rätt. Jag brukar annars rekommendera de flesta att ha ungefär lika lång vakentid på för- och eftermiddagen.

Jag hade nog lagt 12.00-13.30 (eller tom 14.00) så kanske du oxå för bukt med att hon vaknar tidigare på luren. Kan oxå vara så att tösen är lite övertrött på kvällen eftersom hon varit vaken minst 6 timmar. De flesta barn har svårt att komma till ro när de är för trötta.
Sömn föder sömn, som du kanske vet nu., DEt stämmer verkligen.

Nu inför kvällen så ska du blicka framåt. Inte tänka att det tog si eller så många minuter igår eller förrgår. Man ska hela tiden tänka framåt. Vad som ska komma och bli. Nu har du lilltjejens goda sömn i sikte och det är den du ska rikta in dig på.

Inatt så ska du backa lite med solfjädern och bara ta till den vid kris. Nu måste du känna att ramsan är etablerad, om inte så får du sätta den inatt.

Att hon är arg vid läggningen är helt ok. Du ska inte solfjädra henne för att hon är arg utan det gör du bara när du ska lugna henne vid ledsamheter. Nu gäller det att du ger henne lite förtroende att hon fixar mer själv.
Ikväll vid läggningen lägger du henne tillrätta, trycker till lite över ryggen och gå ut med ramsan.

Alltså arg gråt kan du överrösta med ramsan, inte solfjädra.
Ledsam gråt ramsar du först och vid stegring och när du känner att ramsan inte tar solfjädrar du, inte förr.

(Storasyster risk för uppvak får du försöka strunta i. Finns det ngn annan som kan ta henne? )

Och glöm för guds skull inte skrattet till gonattet. Ett lika viktigt verktyg som både ramsan och solfjädern :wink:

Lycka till ikväll.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
busolivias mamma

jag är så tacksam för dina råd!

jodå, min man tar vår äldsta dotter så det är inga problem, får försöka att inte tänka på att vi kanske väcker henne :-)

På tal om att ändra schemat; det kanske jag borde. Ska jag göra det redan nu eller vänta? Anledningen till att jag frågar är att hon redan nu är väldigt trött på förmiddagen, och hon somnar nästan i stolen när hon äter.

Jag har precis lagt henne att sova nu, tog ca 20 minuter (15 minuter igår efter lunch) Känns som att jag antagligen solfjädrade för mycket den här gången också. Ska verkligen försöka att inte göra det inatt!

Frida
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Att hon är trött på förmiddagen är ju inte konstigt eftersom hon sover för lite :wink: Det ska det snart bli ändring på. :D

Hade jag varit du hade jag ändrat dagluren till 12.00 Om du gör det se till att håll igång henne med ngt extra roligt när tröttheten tar överhand. Brukar ta en vecka innan den nya tiden "sätter sig" i kroppen.

Jag hade 2 timmars daglur för min tjej. Verkar som att det är rätt vanligt. Hon behövde det definitivt men det är ju lite individuellt. Du vet väl att du kan använda dig av marginalkvartar på båda hållen. Alltså en kvart innan läggning och en kvart innan väckning.

Lycka till nu inför kvällen. Än en gång:
Skrattet till gonattet.
Inte solfjädra bara för att tjejen är arg.
Inte tycka synd om, se skriken som Frågor. 8)

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
busolivias mamma

hej igen!
inatt gick det riktigt bra. det tog bara 20 minuter av solfjädring denna tredje natt. jag sprang upp och ramsade endast en gång kl 4.30 på morgonen. sen vaknade hon igen 6.30, då var jag tvungen att solfjädra och ramsa en liten stund ända tills klockan blev 6.45, då tog jag upp henne utan att hon skrek.
det enda smolket just nu är att hon börjar skrika så fort jag lägger henne i spjälsängen, dessutom hoppade hon ur sängen igår kväll när jag skulle lägga henne! detta gjorde att jag kände mig tvungen att solfjädra lite oftare, vågade inte riskera att hon skulle klättra ur och slå sig. vår äldsta dotter sov i samma säng tills hon var drygt två, och förskte aldrig ens att klättra ur :-)

frida
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Vad duktiga ni är. :D Det låter väldigt bra.

Jag tycker inte du ska springa in och solfjädra henne 15 minuter innan du tar upp henne. Detta förvirrar bara henne. Ge henne en pangramsa om hon klagar på morgonene. Känner du att det inte räcker så gå upp och gör ljud i köket eller sätt på klassisk musik.

Att hon skriker när du ska lägga henne ska du inte hänga upp dig på. Det kommer gå över. Om inte allt för lång tid kommer hon sträcka sig upp mot sängen och riktigt njuta av att få krypa ner. Se framåt.

Hopp ur sängen är inge kul. Vi får hoppas att det var en engångsförteelse. Om inte får vi ta tag i det då. Håll inte på att solfjädra henne i onödan för att du tänker att hon kanske hoppar ur. Hoppar hon ur så åtgärdar vi det. Vi vill inte att hon behöver bli solfjädrad för att kunna somna. :roll: Eller hur :wink:

Lycka till ikväll. :D
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
busolivias mamma

hej igen!

vid dagluren idag somnade hon på en kvart. sen vaknade hon efter ca 50 minuter, då var jag tvungen att både solfjädra och ramsa för att hon skulle somna om, men hon sov sen sammanlagt i en och en halv timme. eller skulle jag ha låtit henne komma upp när hon först vaknade?

nu ikväll tog det en halvtimme för henne att somna. hon var väldigt arg och ledsen ikväll! jag solfjädrade och ramsade, om och om igen, fär mycket antar jag, jag är för blödig.....! :-( till slut somnade hon, jag solfjädrade inte tills hon somnade utan hon klagade lite när jag var på väg ut, sen blev det tyst.
men det är verkligen inte tal om några tvåminutersläggningar ännu :-) !

frida
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Nej du några läggningar på 2 minuter fjärde natten av kuren på en tös som är så stor är nog att be om för mkt :wink:

Tycker du gjorde rätt på dagluren( förutom att du solfjädrade henne för mkt :lol: ) Hon måste komma över den där skarven när hon brukar vakna. Oftast efter 45 minuter. Snart begriper hon att hon ska sova längre och hennes kropp blir inställd på det. Här gäller det oxå för er vuxna att ha tålamod. Bara kör på så trillar snart poletten ner. Denna ålder brukar vara lite trassligare med daglurarna än natten. Du får vara beredd på att det kan ta längre tid för dagluren att sitta än natten. Men den som väntar på nåt gott....

Nu måste jag strama upp dig lite :shock: Du måste sluta ränna i sovrummet vid läggningen. Hon blir säkert lite arg på dig oxå för att du är där inne och ränner. Lägg henne med ett tryck och gå ut med ramsan. Gör ngt annat, stå inte och häng vid dörren. Tänk att du har 10 andra barn och 17 kor som ska mjölkas(som Anna brukar säga). Du måste ge henne en chans.

Du måste oxå vara noga med bekräftelseramsan när hon tystnar och lugnar sig. Även om du inte vet att hon är vaken så ska du bekräfta henne i dörrglipan. Ramsan går in bakvägen och sätter sig.

Så inatt får du inte solfjädra en enda gång. Klarar du det? :wink:
Om hon vaknar tidigt imorgon kör du en pangramsa sen lämnar du tösen ifred.

Din blödighet får du lämna därhän. Den gör ju inte henne ngt gott. Eller hur? Tänk så att din osäkerhet gör henne osäker. Och det hela resulterar i att hon ställer fler frågor. Ju säkrare du känner dig desto tryggare blir hon. Det är inte synd om henne för att hon ska få sova. Du ger henne ngt hon kan ha glädje av resten i sitt liv. Ett bekymmerlöst förhållande till sin sömn. :D

Ha det gott.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej Frida!

Vill bara förmedla denna länk med kurning av en 18 månaders. De startade kuren 13/7 och ikväll tog nattningen 1 minut :shock:

Så här kommer den. Läs och njut. Snart är ni där.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16287
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
busolivias mamma

hej igen!
tack för länken, jag ska lusläsa den!

inatt har det varit katastrof! läggningen gick ju på 20 minuter. sen vaknade hon vid 10.45. första halvtimmen ramsade jag då och då (för ofta???) utanför dörren (hon lät då bara irriterad och låg och hojtade), men sen blev hon så otroligt ledsen och arg så jag gick in och började solfjädra, sen ut igen, ramsade. hon somnade ett par gånger om för att vaknda 5 minuter senare igen. till slut var hon så arg, nästintill hysterisk att det kändes som om vi var tillbaka på ruta ett! det tog två och en halv timme innan hon somnade för natten!

i morse vaknade hon vid sex, jag örsökte ramsa, men hon blev bara argare och argare, till slut satte jag mig hos henne en stund, men hon somnade aldrig om. jag gjrode morgon efter ett tag och lekte med henne medan hon fortfarande vare kar i sängen, så hon skrek inte när jag tog upp henne i alla fall.

tips??
busolivias mamma

liten följdfråga, när jag lägger henne för natten så ställer hon sig upp så fort som jag reser mig för att gå ut, det är nog det som gör att jag solfjädrar för mycket. ska jag låta henne stå upp?
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag ska säga vad jag tror är problemet :wink: Det är din egen attityd. Du förmedlar inget lugn till tösen för du känner dig osäker: Eller hur, visst har jag rätt? Du måste helt enkelt känna i ditt hjärta att detta är rätt och att du tror på vad du gör.
Så odla din attityd av självklarhet för den är faktiskt den viktigaste vid en kurning. Man kan vara expert på buffning, solfjädring eller att ramsa, men har man inte den lugna och trygghetsingivandet attityden så är det svårt att övertyga ett litet barn.

Så slut på föreläsandet nu ska jag svara på dina frågor.

:arrow: Ja du ska låta henne stå upp. Det är hennes problem om hon ställer sig upp när du går ut. Hon kan ju faktiskt lägga sig ner själv, eller hur? Du ska bara gå med ramsan inte vända dig om och börja solfjädra. Hon ropar ju dig tillbaka med att ställa sig upp. Så ut ur rummet.

:arrow: Vid uppvak ngn timme/ar efter läggning är det oftast att de drömmer. I den åldern är det vanligt att barn skriker och gnyr i sömnen utan att de är vakna. Avvakta, avvakta och avvakta. Lyssna riktigt ordentligt. Är hon verkligen vaken eller sover hon. OM hon är vaken så ge henne en ramsa och gå till ngn syssla. Börja slamra i köket med disken. Avvakta, avvakta. Du skriver att hon var så arg så att hon nästan var hysterisk. Det vill vi inte ha. Jag tror ändå som jag skrev i mitt förra inlägg att hon är arg för att hon blir störd av dig :shock: Du måste ge henne mer förtroende att hon fixar det här. Du måste tro på ditt barn, hur ska hon annars kunna göra det själv :roll:

:arrow: Du skriver att du satte dig hos henne på morgonen och att hon inte somnade om. Inte konstigt. Hon undrade nog vad det var frågan om. Hon trodde givetvis att det var morgon när du var här inne. En gång är ingen gång..Vid nästa morgonuppvak så kan du göra som jag tipsat om. Ge en pangramsa. Ramsan hög och klar. Gå sedan till ditt och sätt på dammsugaren om det behövs. Ditt öra ska inte vara riktat mot hennes rum.

:arrow: Du skriver att hon ställer sig upp när du reser dig och ska gå ut ur sovrummet. Du ska inte sitta på ngn stol eller så när hon läggs. Du ska bara snabbt lägga ner henne i sängen, gärna flyga ner i sängen. Bädda om och ramsa dig ut. Jag kanske missuppfattade dina rader.

:arrow: Kom ihåg: Vid gnäll och gnöl lyssna med hjärnan, inte med hjärtat.

:arrow: Odla din attityd. Som jag skrev tidigare så är den A opch O för att kuren ska funka.

Lycka till ikväll. :D
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
busolivias mamma

Hej!
Du har helt rätt! Det är min attityd, och idag går jag omkring och peppar mig själv, nu ska här bli andra bullar!

Gick hyfsat vid dagluren att lägga henne. Jag gick in och solfjädrade tre gånger mellan ramsorna innan hon somnade, tog ca 30 minuter innan hon somnade Du menar alltså att jag i forsättningen inte ska stå någon längre tid och solfjädra, till hon slutat skrika? Eller bara lägga ner och gå ut? När hon sen vaknade efter dagluren efter nån timme gick jag inte in, jag ramsade bara då och då, och sen satte jag på lite Mozart musik. Efter 15 minuter gick jag dock in och tog upp henne, men jag lekte med henne i sängen ett tag först så hon var glad när jag plockade upp henne. Rätt eller fel tycker du?

Och vid läggning ikväll, bara några sekunders solfjädring? Om hon hojtsr/ skrikree när jag gått ut, ska jag ramsa varje gång hon tystnar?

Många frågor, tack för att du tar dig tid!

frida
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "