Älsklingar födda i början av 08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Tor Mamma och tack för schemahjälp! Hinne rinte skriva mer nu, men ville bara visa att jag uppskattade det mycket! Återkommer med i Abbe-tråden med feedback - det har gått superbra dag och jag vill få på pränt vad jag tror varit nyckeln, så jag minns det dåliga dagar senare!
/Jenny
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Jag hinner inte med 3 kackeltrådar :roll: :oops: :lol:

Senaste nytt, för den som vill, finns i surödlan :wink:

Kram på alla superbebisar från somriga fjäll!

:heart:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:-)
Tack ni som tittat på min Emma :heart:
Hon är helt sanslöst söt tycker ju jag såklart på dom på bilderna. Tänk vad tiden har sprungit iväg :shock:
Dom togs när hon var fem månader och nu är hon 3 år :shock: :shock:

Å vad R inte gillar att det är varmt. Han vill inte äta utan mest sova och vara sur :lol:
Så fort det blir kväller och svalare både inne och ute äter han bättre...

Här har jag en sån :twisted: :evil: matstrulare att jag blir galen. Nu måste det till en ändring känner jag.
Härmed ska det gå minst 3,5 timme mellan alla mål och nattslurk skippar vi tills gröten sitter som en smäck vid 4-månader som jag räknar med och "riktig" välling kommer in i Rasmus liv :-)
Nästa vecka kommer jag övergå till mycket mer välling och lite ersättning samt dra ut på alla mål.
Han sover som en dröm och hade det inte varit för att han äter ganska knackigt så skulle jag redan nu tagit bort nattmålet 04 för honom för jag får ALLTID väcka nästan och han äter 20ml typ och somnar om, får väcka kl 7. Ibland snackar han från 06-06.30 men jag går ofta och lägger mig på soffan för att slippa ligga vaken och då somnar vi båda om 8)

Vid 4 månader skippar vi risvällingen och övergår till havrevälling med liten övergångsperiod tänker jag mig.
Nu åker jag till pappa och resten av släkten i Hudik en vecka!

Ha det gott så länge,

//Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

å sen till mig :heart: \:D/

/Fjällmor
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

\:D/ :-({|= :heart:
Ja med dunder och brak kommer vi

Kram T

Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej på er!

Här har det varit lite gnäll och tårar :( Vi tog Emmys 5 mån vaccinations spruta igår. Att ta den var inga problem- hon sa inte ett ljud men resten av dagen var det gnäll hela tiden, ingen matlust, svårt att sova. Hon vaknade vid halv två igår natt och sedan vid halv sex och svårt att få henne och somna om.
Vi har stoppat i henne alvedon men verkar inte göra någon skillnad. Jag tycker så synd om henne då hon inte mår riktigt bra för gråter och gnäller gör hon ju aldrig annars.
Jag hoppas natten blir bättre inatt.

Sedan har vi ju haft besök av både mina föräldrar och svärföräldrar och dem slutar ju aldrig att tjata.... Emmy har svårt att sova och kommentarerna börjar direkt - hon är nog inte trött om hon inte somnar! varför väcker du henne? Vänta bara, barn nummer 2 kommer säkert vara jobbig nu när Emmy är så snäll....
oh detta händer jämt, jag har kört lite olika strategier, ignorera, prata om AW, diskutera etc men samma sak varje gång.
Och jag som gav dig rådet LisaMarie att inte bry dig om vad andra säger hmm jag har nog lite svårt att följa det rådet själv :oops:

Kram till er
Emmy 080212
Rasmus 091223
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Jag läser med stor behålling hur det går för alla, vad ni gör och hur ni mår!
Sitter fortfarande på kapat internet och hinner inte skriva mycket men tänkte avlägga en rapport, om det är ngn som är lika nyfikna av er som jag är (Torsmamma?? :lol: )!

Här faller saker och ting på plats, som dom ju ofta gör efter några goda månader gropar och vägbulor.

Allan kastar sig numera över bröstet, smackar ljudligt när han vill äta, kan äta i sömnen.
Han skrattar förtjust mest hela tiden. Han gapskrattar av pussar på halsen. Han älskar när pappa spelar gitarr, när Karla härmar honom nära nära ansiktet och jag behöver bara prata för att han ska skina som solen i Karlstad... :oops: :D

Han klarar inga 12 timmar än, schemaändringen som vi gjort är HELT suverän för alla inblandade. Varannan natt får jag sova hela natten och det gör mig hel igen. Nu sover han 1830-0630 med mat i sömnen 22-23.
Mättnaden håller vi på att fixa dock. Den här killen gillar skeden!
Han käkar gröt gjord på bröstmjölk bäde lunchmålet och kvällsmålet. Det belv snabbt så. Han är hungrig karln. Misstänker en snabbare övergång till fast föda med den här palten än med K. Gott så. Det är så ljuvligt med en unge som gapar efter skeden och njuter med kladd i hela ansiktet. :D

Han är absolut allergisk mot ägg. Han reagerar ca 6h efter intag, om jag nu skulle äta det, vilket jag inte gör, längre.

Han är morgonpiggare än K var, vill stiga upp tidigare och klarar 2h på morgonkvisten. Ngt som tog K ett år att klara.

Hans schema är ungefär så här:
0630 Morgon
0830 Sova 45
1130 Sova 2h
1530 Sova 45
1830 Godnatt
2230 Matas i sömnen

Han har inte mer problem med vargtimmen än när hans nattmål låg 4. Det låg ju aldrig 4 iof (jo när han var en matvägrande 6 veckors) utan mer 2 eftersom 8h är vad han klarar på enbart bröstmjölk.

Nåväl. Tiderna är goa. Dom synkar med K sånär på en halvtimme ibland, jag lägger honom en halvtimme före K på kväll och lunchvila. Perfekt tycker jag. Jag tar upp honom en halvtimme före K på dan men samtidigt på morgonen.

Själv så är jag sönderstresaad av vårt j-a hus, men det är en annan story. Och lite sorgsen faktiskt, över vänner som jag tappar längs vägen.

Kram alla!
Boris

Inlägg av Boris »

Kattklo. :P Vad härligt att ni lyckats filura ut vad Allan behövde i matväg! Göt på sked ska bli vår lillas mellodi med vid 4 månaders tänkte jag, på bröstmjölk med. Tror jag känner med dig i sorgen av att tappa vänner längst vägen (har ju flyttat runt lite :roll: och kommer byta land snart igen...), lyckas dock med ganska stor kraftansträngning hålla liv i de vi har sedan skoltiden genom att förlägga vår sommarsemester i gamla hemtrakten och kära Facebook :-$ . Ja jag vet internet är tidskrävande men passar mycket bra som ammningssyssla.

Krisse O stackars Emmy som var lite hängig men det var ju bara en dag, inte som för de små som klassas som "jobbig bebisar" :wink: . Nej lyssna på ditt eget råd och bara hmmma när svär/förälderkomentar kommer. Du har ju försökt olika approacher och vissa krig är vinsten inte värt kraften det tar att segra. Du får väl skaffa ett forbollslag med små istället...hihi

Jo vi vaccinerade Prinsessan i förrgår med (3 mån) och jag var så nervös dagen innan så kära pappan tog ledigt o följde med som stöd för mig :heart: . Gick således gättebra inte ens ett gny och viss var hon lite tröttare dagen efter så då blev det bara 7 h vakentid men ingen feber eller nåt :!: Tycker hon är så stark!

Fjällmorikar jag lite på er via surödlan. Har aldrig träffat dig IRL men tycker du skriver så berättande så man ej kan låta bli att läsa. Puss på Meja!
Prinsessa född 06/04/2008
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hallå alla....
En vecka i Hudik avklarad. Jag har helt klart en Rasmus som är hemmatam. Han har varit mer eller mindre missnöjd med det mesta när vi har varit iväg men några smil har han ju förstås bjudit på.
Morgonen efter vi kom hem log han så brett att jag trodde öronen skulle trilla av :lol: :heart:

Han slutade också med nattmålet kl 04 samma natt vi kom till pappa. Tittade på mig med sina stora blå ögon och undrade varför i hela friden jag väckte honom mitt i natten 8-[ :shock:
Efter 2 nätters väckning och totalt 20 ml nattmat så struntade jag i att ställa klockan och han sover som en stock hela nätterna.
Dock har han varit lite i obalans på vakentiden tycker jag, han är inte helt tillfreds med livet alla gånger men jag tror att resan kan sitta i fortfarande.

Nu är vi hemma två veckor, sen bär det av till Fjällmor för lite fjälluft :lol:

Matstrulet består, får kämpa som en tok för att få i honom mat, längtar tills han äter gröt som ett helt mål så jag kan få i honom nattslurk, just nu är det omöjligt men han sover ju så jag är inte så orolig.

Kram Tessan

kvacke

Inlägg av kvacke »

Det är så roligt att läsa om allas små älsklingar! :heart:

Vi har varit tillbaka från semester ett tag nu och vi hade det jättebra. På grund av husvagnsliv och varma dagar på stranden så började lilleman vakna allt oftare på nätterna. Sen vi kom hem har jag kört en liten minikur och satt ramsan och nu är vi tillbaka på banan igen. :D Har fortfarande kvar nattmålet och har nog kvar det ett tag till. :D

Annars har vi haft ledsamheter här hemma. För en vecka sen hittade Wilmas kusiner sin pappa död på toaletten. Så otroligt hemskt! Han var bara 48 år och fick antagligen en hjärnblödning. :cry: Många timmar har spenderats med barnen denna vecka och vi har pratat, tröstat och gråtit tillsammans... :cry: Livet vänder fort.

För att toppa detta så har Wilma varit supersjuk och är fortfarande inte helt bra, ska ringa läkaren imorn. :cry: Känner inte riktigt igen min lilla gumma.

Ta vara på varandra!! :heart: . Vi vet inte hur imorgon kommer att se ut....

Kram Åsa
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Åsa.. :cry: :heart:

Varm kram..
/Fjällmor
Krisse

Inlägg av Krisse »

Kvacke - vad hemskt :!: Bara 48 år, man måste verkligen ta vara på dagarna man har för man vet ju faktiskt inte hur många dem är. Vilken sorg :cry:

Kattklo - hur går det med huset :?: Är det nytt eller gammalt :?: Jag och min man håller på med att bygga vårt hus, det är väl halv färdigt, ibland känns det som det aldrig kommer att bli klart.

Tiden går i ett rasande tempo och Emmy har blivit så stor att hon snart har växt ur sin liggvagn :shock: Jag kommer ihåg när hon var nyfödd och man tyckte hon var så liten i den stora vagnen. Härom natten så hörde jag Emmy vid fem, ramsade och tillslut blev det mozart när jag sedan smög in så hade hon rullat över på rygg och sparkat av sig filten. jag la tillrätta henne och smög ut. Efter 10 minuter så började det igen :?: Vad nu? tänkte jag, ramsa och tillslut mozart igen. Efter 10 minuter smög jag in igen och nu hade hon lyckats rotera ett kvarts varv i vagnen och fastnat (såklart, då vagnen inte är alltför bred), hur hon lyckades somna om i den ställningen förstår jag inte (men man kanske inte skall underskatta mozart :wink: )
Så nu har vi flyttat henne till resesängen då vi skall åka bort om några dagar så tänkte jag att det är väl lika bra att vi kör några dagar hemma i den. Jag hade ju tänkt köra med vagnen men blir så rädd att hon helt plötsligt skall kräla sig över kanten. Igår var första natten i resesängen men det gick utmärkt, när jag väckte henne på morgonen låg hon upprullad på rygg i ena hörnet - så hon är en liten krabat på nätterna.

Så nu bär det av till släkten på Gotland. Det skall bli så skönt att få vara i stugan, gå längs vattnet, sitta på verandan etc Dock ingen dator så jag kommer att ha härlig läsning när jag kommer hem :D
och Boris jag får köra på hmmm tekniken i 2 veckor

Kramar till er
Emmy 080212
Rasmus 091223
miniz

Inlägg av miniz »

Hej allihopa.

Vad kul att läsa vad ni skriver. Man hinner ju liksom inte med på sommaren. Vi är på semester hos mamma, så rutinerna blir lite annorlunda nu... Inte så mycket datortid, men det är helt ok.

Lillen har redan hunnit bli 5.5 månader och äter banan, risvälling, morot och katrinplommonsaft, pluss bröstmjölk. Han tycker det är toppenbra att äta med sked. Flaska blev bara gryll.

Han jobbar och jobbar med att ta sig fram här i världen. Han ligger på mage och hasar upp sig på knäna och vidare till tårna. Han är så nöjd när han gör nya saker. Vi jobbar med ålningen och han börjar fatta galoppen, men vill gärna krypa... Det nya är att han sätter sig på den ena skinkan och pratar ooaaaooohhoo. :D

Pappan är hemma och jobbar, vi ska träffa honom om en vecka, det ska bli skönt, för alla!

kvacke- vad trist, 48 år... Har inga ord, men kram ändå.

vi hörs
Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Kvacke:
FY fy, så tragiskt. :heart:

Här är det resfeber i stora lass på ingång. På söndag ska jag och barnen flyga till Fjällmor för en veckas "ligga-i-en-hög-och-kramas"
Ska bli så roligt men jag är allt lite nervös för resan. Men jag har ju stora Emma med mig och bättre hjälp finns inte.
Igår sa hon att eftersom hon är så stor och kan gå så kan hon bära Rasmus på flygplanet :heart: så han inte blir så rädd.

Rasmus fortsätter sova som en gris på nätterna undantag inatt. Inget allvarligt uppvak direkt men jag tittade till honom vid halv fem för han stånkade så himla mycket. Då hade han vänt sig och låg och sprattlade på rygg :lol:
Så söt. Jag vände på han och la filten över honom, sen somnade han om på någon minut.

Men allvarligt, vad gör man åt värmen i sovrummet om man inte har en AC?
Har jag balkongdörren öppen i sovrummet kommer det in typ triljoner mygg som jag sen måste jaga innan jag somnar vilket kan ta flera timmar 8)
Sen blir det så ljust att lilleman vaknar till vid 4 har jag märkt.
Ska prova att köpa mörkt myggnät och se om det funkar. Håller på att gå åt där. Jag är en riktig vintermänniska som älskar knaster under fötterna och den fina miljön som blir när det är kallare. Denna värme kan få försvinna :lol:

Kram Tessan

Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej på er alla i sommarvärmen

Läser denna tråd regelbundet och har fått så mcket inspiration och peppning härifrån.

Ian som i dagarna blir fem månader fick ingen lätt start i livet. Ambulandfärd med blåljus i 160km/h endast 6 dagar gammal, ohyggligt gasig mage och utredning för mjölkallergi för att nämna det värsta.

Idag har vi avslutat fjärde dygnet av SHN-kuren med strålande resultat. Inte trodde man att vi skulle hamna där till slut med tanke på vår bakgrund med Ella och min erfarenhet efter det. Men vi fick till slut inse att det inte längre gick att hoppas på att inatt, inatt kommer han att sova bättre, eller idag, idag kommer han att sova över 20-minutersskarven.... Eller sova sammantaget mer än 13h/dygn.
Min sambo och jag var ganska utslitna efter alla dessa "försök" att komma på rät köl, små lite fega steg i taget för inte skulle vi väl ändå behöva kura vårt barn - diplomerad SHN-kurare som man är. Gudarna ska veta att vi har vagnat, promenerat, hållt vaken, matat mer, tagit bort nappen och felsökt på de flesta tänkbara områden. Men blundat för att det skulle ligga hos oss ömma - huva, hemska tanke.

Men vi tvingades till slut att inse faktum och fattade äntligen beslutet att verkligen ta ledningen, inte gå och hoppas på bättre tider, inte lägga ansvaret på vår son att sova som folk - något vi uppenbarligen misslyckats med att förmedla till honom. Hur skulle han kunna veta, alldeles grön på det mesta här i världen?

Första natten med buffning i spjälsäng blev inte värre än andra nätter. Nattmålet -det sista - vid 22 togs bort och var förstås lite knöligt men halvtimmen senare sov knorrhanen igen. För att vakna och buffas en gång i timmen sista delen av natten. Andra natten kom ett enda ynka uppvak på åtta minuter vilket avhjälptes med ramsa utanför dörren. Jag vaknade sedan med ett ryck klockan 06 och for in i rummet för att se om gossen levde - trots att vi har andningslarm. Tredje natten sov sorken hela natten, likaså fjärde. Lite för tidiga morgnar kvarstår men inget som inte går att råda bot på. Daglurarna funkar i det närmsta felfritt och vi har gått från att vara vandrande lik, till vandrande zoombies. Ljuva kur, ljuva Anna.

Livet känns genast så mycket lättare och jag är för närvarande nästintill euforisk.
Ian har genomgått metamorfosen och vi föräldrar kan inte vara annat än nöjda, stolta och lyckliga. Snart, mycket snart är hela lilla familjen som folk igen.

Ville bara dela med mig och hoppas att det kanske kan hjälpa andra som inte har eller haft det enkelt alla gånger trots all kunskap och vilja att göra väl.
Så fel det kan bli, trots att man ville göra så rätt.

Må gott
/Åsa
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"