Trevligheter med partner

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Gotlandsmamma

Trevligheter med partner

Inlägg av Gotlandsmamma »

Efter turbulenta och upprivande dagar/veckor med maken, känner jag starkt att det är viktigt att VI får tid tillsammans och gör trevliga saker. Tid på tu man hand om man säger så. Unnar oss det! Få prata med varann utan stress.

:?: Vad gör ni för trevliga saker med varann?
:!: :D Berätta och inspirera!

Kan berätta att jag fyller trettio i höst och maken å jag ska åka till Selma spa i Sunne och barna ska vara hos mormor o morfar. Nåt sånt har vi aldrig gjort. Ser fram emot att få vara par...och ha det gott i ljuvlig miljö. :lol:

Kallstakram!
Linda
kattklo

Inlägg av kattklo »

Ja alltså, vi hinner bara microsemestra ihop som det är nu. :D
Och vi har knappt några barnvakter.
Men vi har ju rutinerna!
Efter barn-läggning är det bästa man kan göra
:arrow: stänga av datorn
:arrow: stänga av TV-n
och ta på varann. :lol:
Låter enkelt. Är ju inte alltid det.
"Kåt, glad och tacksam" heter en bok som har kommit ut och som jag vill läsa.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag skulle nog varna lite för för stora förväntningar. Som de andra två skriver här så är vardagsglimtarna så viktiga. Inte minst för att faktiskt kunna, vilja och våga ha det bra på planerade aktiviteter.

Känner, höggravid som jag är, att vi har varit alltför dåliga på att just ta i varandra ett tag. Och jag saknar det mycket! Fotbolls-EM har tagit mycket tid från oss båda - vi har suttit i var sin ände av soffan :roll:
Datorn tar mest tid från mig :oops: Och när vi väl är nära så orkar vi knappt pussas och le åt varandra.

Nä skärpning! Nu har i alla fall jag semester.

Kram ;)
/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Varje fredag och lördag, och ofta någon mer dag i veckan, äter vi middag tillsammans efter att vi lagt barnen. Lite vin till och en calvados eller annat mumsigt efter middagen gör att vi sitter kvar och pratar. Ofta flera timmar. Sedan gillar att vi att kolla på tv-serier tillsammans på DVD. Ett par kvällar i veckan bestämmer vi dejt i soffan vid halv tio och kollar på ett avsnitt innan vi stänger av tv:n och pratar en stund.
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Visst är det så, att det inte ska bli för mkt prestige i det, det är det vardagliga som man mår gott av egentligen...men jag har känt att när man sitter i soffan o glor på dumburken så sägs det ju inte så mkt, vi kommer oss inte för att babbla en massa...men när vi som Pea skrev, lagat lite käk på tu man hand, o druckit ett glas vin, blir det lite annat, då har vi pratat om en massa saker, förutom barnen då...
Nån gång har jag tagit fram TP o det var riktigt skoj eller Yatzy, lättsamt. Och nåt som var trevligt var å baka tillsammans, eller att man bakar/lagar nåt varsitt fast man är i köket samtidigt...eller basta och dricka en kall cider. Eller som Ida skrev i ett inlägg; titta på havet och äta jordgubbar...
Nu ska sovrummet hottas till lite o jag har inhandlat en fin myslampa på Ikea, så kanske man vill gå in dit o mysa lite. Hm!

Fler förslag? :?: :!:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Jag vill slå ett slag för att arbeta tillsammans (a' la social delaktighet) det är i alla fall härhemma det bästa som finns..

:heart:

/Fjällmor
Lua

Inlägg av Lua »

I torsdags firade vi 4-årig bröllopsdag :heart: Vi turas om att ordna någon liten överraskning, i år var det min tur. Jag hade fixat barnvakt och bokat bord på mysig restaurang. Vi åt GOTT och gick en promenad vid vattnet innan vi hämtade barnen som hade ätit sin välling och fått på sig pyjamasarna. De fick somna i bilen på vägen hem och vi lyfte in dem. Sen gav jag maken massage med en nyinköpt olja och vi tog ut sängkläderna på inglasningen och spelade kort och tittade på en halvt hysterisk fladdermus som svirrade förbi utanför fönstret. Otroligt mysigt!

Varje onsdag och fredag har vi däjt efter barnen har somnat. På onsdagar tar vi bara en tekopp och surrar lite. Det brukar bli mycket praktiskt snack här men det är ju också viktigt. På fredagarna äter vi tillsammans och dricker lite vin. Då brukar vi försöka undvika det praktiska och vardagliga och försöka intressera oss för varandras personer.

Kram och lycka till. :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Grattis till bröllopsdagen, Lua!!! Tänk att få fira en sådan en gång... :wink:

Vi är jättedåliga på att ta hand om oss själva. Vi har inte haft mycket barnvakt, även om det fungerar kanon när vi har det. Mormor och morfar är bästa barnvakterna som finns, även om det kanske inte följs så mycket rutiner då. Men har man barnvakt, så har man. Då är det mormor som gör som hon vill. Det är helt ok.

Så bra tips om att försöka hitta tillfällen i vardagen. Så enkelt egentligen. Jag är mycket bättre på att låta min man gå ut och umgås med sina vänner efter en pappaledig vecka, än på att organisera en bra kväll för oss! Jag skall definitivt läsa på och bli bättre! Fast när han är ute, då får jag ju tid för mig och mina pyssel... :? Det skall man ju också ha!

Fast vad vi har gjort rätt mycket är att se på dvd-boxar. Låter tråkigt, men är man trött (H är pappaledig och jag gravid), då räcker inte orken till så mycket. Då kan en box med Matador, Tudors och nu allra senast: Anna Phil, vara helt perfekt. Vi ser det tillsammans och längtar till kvällen. Inte så aktivt, men ändå något vi delar. Nu väntar ännu en dansk tv-serie: Krönikan, men där finns inte hela serien ute på dvd än. Tror jag. Danska tv-serier rockar fett!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jag har aldrig lyckats organisera en enda kväll... De blir som de blir.
:lol: :lol:
Däremot är jag en hängiven fan till att ta en paus precis när som helst. Så fort ungarna kollar på Bolibompa sätter vi på kaffet och slår oss ner i tv-soffan. Eller nu på sommaren. Efter-maten-kaffet som Axel har tagit till sin uppgift att servera mamma och pappa ute på altanen är guld! Vi pratar igenom dagen och öser ur oss sånt som var mindre bra och sånt som var bra. Fnissar och skrattar och kommer överens om vem som ska natta barnen, vem som ska röja i köket, vem som ska handla och/eller vem som ska bara slappa. :wink:
Lediga dagar fikas det också, ofta och gärna. Vi avbryter varandra med att servera en kopp te/kaffe och säga "Kom och sätt dig en stund". Det här har varit självklart för mig men min granne sa härom dagen att hon tyckte att vi var så "duktiga" att ta det lugnt. :shock: Antar att det beror på att vi är förbaskat lata helt enkelt! Och att vi trivs i varandras sällskap... 8) :lol:

Ibland drömmer jag om att överraskas med en färdigorganiserad kväll. Barnvakt, restaurang, konsert/bio mm mm. Det viktigaste skulle vara att JAG inte behövde tänka alls... Men älsklingen är lika lat som jag så vi fortsätter nog med att sätta guldkant på tillvaron med en kopp kaffe och långa pratstunder!

Förresten: Vila middag tillsammans! Det är förfärligt underskattat!!! Borde utövas oftare!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack för en underbart inspirerande tråd :heart:

Kram från Nancy
kattklo

Inlägg av kattklo »

Jag ska ta till mig flera av tipsen.

Lua! Vad uppstyrt! Jag är imponerad!

Fjällmor! Gör vi här med. Även om allt som har med huset att göra lite står oss upp i halsen. Häromkvällen däremot lagade vi en massa mat, lyssnade på riktig Otis Redding-sjunga med-och ha ont i hjärtat-soul och drack rödtjut.

K ina: Ja, tänk vad en kaffe lagad av omtanke gör gott. En stunds vila mitt i allt. Det är guld.

I vintras, när jag var höggravid och vi bodde på en madrass i ett kallt hus, jag jobbade mer än heltid och... (får hjärtklappning av att tänka på det :lol: ) så skippade vi julklappar och födelsedagspresenter och drog till Yasuragi (japanskt lyxbad och spaboende här i sthlm) en natt ist.
En vanlig tisdag.
Lämnade Karla hos mormor och fick äntligen till det. :lol: :oops:
Fan vad välbehövligt DET var. :lol:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hm, Kattklo. Oj vad jag funderade på om jag skulle boka ett hotellrum till inatt...
Har fortfarande inte bestämt mig. Har inte kollat några priser...

Men hotell för en natt och go frukost tillsammans kan ju inte bli fel. Förutom att jag har svårt att sova var jag än är och behöver 100 kuddar för att kunna ligga i en säng.

Men igår hade vi i alla fall en mysig kram- och pratkväll, en stund. Det kändes som ett långt steg på vägen. Hur blir det så att man bara glömmer att ta i varandra, kramas och pussas? Vi har alltid gjort det massor, men denna graviditet (vet inte om den egentligen har med saken att göra) har det bara minskat.

Fick världen bamsekram, länge, av Vera häromdagen och det var då jag insåg att jag kände mig utsvulten på kramar och beröring. Fick nästan tårar i ögonen när jag satt där med henne i knät.

Hm, vi får väl se om det blir hotell eller inte. Vera är hos kusinerna och kommer hem imorgon, så möjligheten finns ;)

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Det är nog lite som Tinis säger, att man får så mycket närhet och ömhet av barnakontakten att den vuxna kontakten blir lidande och kanske inte "lika viktig" - vilket den naturligtvis är!!!

Jag har också tappat det där! Glömmer att krama min man där hemma. Och när han kommer och vill mysa, då har jag fullt upp med mat, Walle, städning, egen tid (för den måste man ju också få ha!) mm. Men faktiskt, häromnatten vaknade jag och hade haft en "sån där" dröm... Var liksom generad när jag vaknade och för första gången på evigheter - faktiskt lite småsugen... :oops: Så jag såg till att ha kvar känslan under dagen och överraskade den fullständigt oanande mannen när sonen sov som en sten och jag fortfarande hade lite ork kvar! :D

Annars rekommenderar man ju att par, som har svårt att få till "det", att man faktiskt bokar! Låter lagom romantiskt, men skall tydligen fungera. Världens längsta förspel kan det ju vara!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Mitt problem är väl att min man alltid har varit bättre på att ta i mig än jag i honom.
Och det kanske är just det ni säger. För han och Vera är just nu riktiga gosmysisar. Så han kanske får sitt gosbehov uppfyllt.
Eller så "torkar" man helt enkelt. Det tror jag. Annars skulle man ju inte överleva som singel...
Nä, nu är det ändring! Mer kram och gos fram till bebis i alla fall, så får vi se vad det leder till...

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

/LO skrev:Eller så "torkar" man helt enkelt. Det tror jag. Annars skulle man ju inte överleva som singel...
Nä, nu är det ändring! Mer kram och gos fram till bebis i alla fall, så får vi se vad det leder till...
/LO
Jag tror att det är precis så. Kanske mer för kvinnor än för män?? När jag har varit singel har jag kunnat längta efter någon att prata med, mysa skavfötters i soffan med, planera framtiden med osv, men jag har inte längtat efter sex och sånt egentligen. Mer efter "någon som finns där".
Man har väl forskat på det, att om man går en viss tid utan sex, då försvinner lusten? Jag tror att detta gäller kvinnor, men skall inte svära på det. Män har nog mer en drift, det där med vildhavre, ni vet. Det läskiga är ju att det inte behöver gå särskilt lång tid alls! :?

Att boka in romans exempelvis på tisdagar mellan åtta och nio låter för hemskt, men ibland tror jag att man måste. För precis som LO skriver, man "torkar". Och man vill ju inte göra det! Man vill ju finnas där och längtar och känna den där gosigheten igen! Man behöver inte vara nyförälskad och hångla i varje gathörn, men när man ÄR nyförälskad och håller på överallt och i tid och otid, då blir man ju jätterädd när man tänker på att det skall ta slut! :shock:

Nu har jag visserligen fått "lov" att sy ikväll, men jag skall definitivt inte göra det så länge! Jag skall nog smyga upp till min myspelle och bara gosa lite. Vara nära, helt enkelt. Snufsa honom i halsgropen, typ. (Oj, nu börjar jag riktigt längta efter honom!!! :D )

Fast man måste ju inte bara mysa tillsammans, det är ju inte det tråden handlar om. Utan att ta sig tid! Om det så bara är för att sitta i varsitt soffhörn med en god bok! Men man gör det tillsammans, eller hur?
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"