Hjälp en nybörjare!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Du har fått kanontips om skrattet till godnattet. Och jag är så glad över att du nu börjar jobba på riktigt med hela kuren. Strategin inför kvällen är kanon. :thumbsup:

Angående åttamånadersångesten står det superbra om den i barnaboken, läs det kapittlet så tror jag du får en aha-upplevelse. Under den här tiden brukar jag försöka lägga så många av våra dagliga sysslor till golvet, vika tvätt, skala potatis, sitta vid datorn sov. Då kan liten tanka trygghet när han vill och då brukar de bli tryggare. Sedan är det bra att hålla världen så liten som möjligt när marken gungar under fötterna.

Du rapporterar väl hur nattnignen gick?

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Öh...jagis? :?

Vi lyckades inte få honom att skratta idag, men vi la honom ändå.

Jag minns inte vem som kom med vilket tips, men två saker som hjälpte mig jättebra:
Andas själv sömntungt. Jag tänkte på hur jag andades och försökte låta lite sömnig själv.
Tänk på en låt. Jag sjöng en låt i huvudet och försökte komma ihåg exakt rätt text.

De tankar som smög sig in i mitt huvud var förutom sömnandningen och låten "shit vad det gör ont i tuttarna och ryggen att hänga över spjälsängen och solfjädra". Men jag behövde inte fjädra så länge, han blev avslappnad ganska snabbt och efter 20 minuter sov han gott.

Nu bekräftar jag: Såja, det var preciiiis såna tips jag var ute efter! 8)

Jättetack för att ni inte gav upp hoppet om mig, ni är verkligen toppen.
I morrn blir det skohorn och ballonger!
Mamma till Emil, född 071103
http://asneungen.blogspot.com/
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

\:D/ Där ser du, du KAN! :heart: Kom bara ihåg att inte solfjädra till sömn, bara till lugn och sedan ut med ramsa. Men det var kanske så ni gjorde. Är så glad för er skull. :D

Och ÅsaB, jag glömde säga :oops: tack. Du skriver jättebra själv! :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Öh...jagis?
Tja, kan han inte krypa ännu så tar du honom i famnen och jagar pappa. Eller vice versa. Det brukar vara ORIMLIGT poppis. Om man dessutom gömmer sig här och där och tittutar så skrattar de flesta tills de dör. :shock: Vill inte barna busa så brukar det meta släppa när föräldrarna går loss på varandra. Överkoncentrationen släpper... :wink:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

"Nu bekräftar jag: Såja, det var preciiiis såna tips jag var ute efter! 8) "

Det är det som kanske gör att du tycker att du inte fått svar. :roll: Man kan säga att alla kan använda verktygen som de är tänkta att använda, men sedan hur och på vilket sätt är så olika. :) En del gör så när de solfjädrar (sjunger en låt i huvudet), en del barn behöver solfjädras längre än andra. En del nöjer sig med en glad enkel ramsa, andra behöver jättehöga och hurtiga ramsor. Man svarar barnet på det viset det frågar om du förstår. Alla har vi ju olika ramsor också, och säkert helt olika sätt att säga godnatt på. Jag kan ju inte skriva "och så säger du godnatt till noshörningen och sedan lampan och släcker den..." för ni har kanske inte en noshörningstavla och det är kanske inte så ni vill natta. Man kan bara berätta om sina egna erfarenheter. Ni hittar ert eget sätt.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jag är så glad!!! :D :D :D

Du är kvar! Du är positiv! Du har lyssnat och inte blivit avskräckt - och det har ju gått så bra!!!! :D

Jag tänkte på er hela kvällen igår, men hade lovat mannen min en myskväll med dansk tv-serie, så jag vågade inte ens tänka tanken att närma mig datorn. Om du bara visste vilken lycka att få läsa det här!!! :D

Skrattet kan vara jättesvårt. Vi kastade Walle mellan oss (innan han blev så tung!), lyfte upp honom och lade honom på våra huvuden, samtidigt som vi for runt helt hysteriskt. Jag kunde sjunga och på ett visst ställe i versen eller refrängen slänga upp honom i luften. Hans pappa, som har 3mm långt hår, kör sitt huvud i magen på honom - det kittlar så vansinnigt! "Prutta" på magen kan också funka. Man får testa, prova och vara lite galen. Och får man inget skratt, då kanske man får intresse, nyfikenhet eller ett leende - och då får man nöja sig. Ibland räcker det. Jag gör faktiskt också det förbjudna - busar i sängen! :wink: Här kommer Nallen och pussar på benen... Minsta lilla att han verkar bli ledsen i sängen, då busar jag. Sedan, en lugn och stilla tillrättaläggning och så ut med en ramsa som smattrar som en kulspruta - inga möjligheter till protester i några pauser, där inte.

Du skrev att ni skulle städa sovrummet och om Emil skulle vara arg och sur skulle du strunta i det - jättebra! Du har ju gett honom precis vad han behöver och blir han sedan arg och protesterar, då får han faktiskt göra det. Precis som du också gör ibland. Då kanske inte du vill bli störd och påmind om vad som gäller - du kanske bara vill vara arg en stund. Det går över, eller hur?

Jättebra jobbat! Och om det är någon tröst - min son vaknade igår vid tio och behövde ramsas ett par gånger. Jag tänkte naturligtvis "Fan... Vad är det här?", men fick plocka bort det, konstatera att nu var han vaken helt enkelt och ramsa betryggande. Tio minuter senare sov han som en sten och hade en lugn natt tills klockan ringde. Vi har alla fnurror, vi vaknar och ibland behöver vi hjälp och ibland inte. Jag gick och sjöng från 5 myror är fler än 4 elefanter: "Ramsan har du alltid med dig..." eftersom vi kört mer musik det sista. Men ramsan ÄR det bästa! Heja ramsan!!!

Heja DIG!!! Jag är faktiskt lite stolt över dig!!! :oops: :D
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Malia75

Inlägg av Malia75 »

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

(ungefär så bra känns det nu!)

Verkar faktiskt som om det funkade med städningen, både för Emils skulle med husljud och för min skull som inte fokuserade på honom hela tiden, för han sov hela natten och vaknade motvilligt när pappa studsade in kl 07.30. Pappa lät en väckarklocka inne på Emils rum ringa några sekunder först, men Emil rörde sig inte förrän pappa verligen började prata med honom, så han sov nog gott!

Vi provar väckarklockan, göra en ritual med godnatt till alla saker, låta honom släcka lampan, och dessutom fortsätter vi med solfjädrandet med en låt i huvudet och tung andning. Jag brukar få höra att jag grubblar/oroar/tänker för mycket, så såna tips beöver jag verkligen!

Jag tackar och bockar er som förstod mig så bra!
Mamma till Emil, född 071103
http://asneungen.blogspot.com/
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Nu, Malia75, har du hittat Attityden som du efterfrågat :D :!:

Och nu gäller det att ni fortsätter precis så, och håller fokus framåt!

Så bra att ni tog er samman och löste det här, det ska ni ha en eloge för!

Sparkarna i rumpan har du fått för att vi bryr oss, helt enkelt, jag hoppas du förstår det :wink: :!:

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jag bara ler nu!!! Jag vet hur du känner dig! Spara den känslan! Det kommer att svaja fler gånger, men du VET att det fungerar! Svajar det, ja, då svajar det. Det kommer att bli bra igen!!! Ryck lite på axlarna åt det, bara. Nemas problemas. Ok???

Akta dig liiiite för att solfjädra för mycket bara. Det är ju ett krisverktyg och inget man skall slita ut i onödan. Tanken är ju att han skall somna själv, med en ramsa som talar om var skåpet skall stå. Som du säger själv också är det ju ganska tungt arbete att stå där! Om om du målar in dig i hörnet att du måste solfjädra varje kväll, då kanske du står där vareviga kväll, ibland kanske länge, i en inte alltför ergonomisk ställning. Det sliter! Ibland står jag i 40 minuter!!! Då hinner mina fötter domna! Det innebär att jag har svårt att gå därifrån!! :shock:

Fundera på saken! Solfjädern är kanon - men slit inte ut den! Då tappar den sitt värde! Ramsan sliter möjligtvis på stämbanden :wink: , men inte så dramatiskt! Och när den sitter, då kan den göra underverk! Dra dig inte för att sätta dig vid tvn, symaskinen, datorn, knäskura golv, läsa bok, dansa, spela basket i vardagsrummet... Du kan fortfarande ramsa samtidigt!!!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Håller med Miar70 Malia, NU har du attityden! :D

Håller med ÅsaB också, träna på att backa och bara solfjädra vid kris. När ramsan sitter ska det räcka med den. Och så småningom - målet - behövs det ingen påminnelse heller för då nöjer han sig med en ramsa vid läggningen.

Överkoncentration är ytterligare ett träsk man kan hamna i så att se till att vara upptagen med annat och ramsa som i förbigående är bra. Du är upptagen med korna :wink:

Vi finns här för råd och stöttning, och om så behövs, spark i rumpan :shock: :lol:

Kram Bea
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Göra en nattningsritual tycker jag har funkat bra hos oss. Såhär är det hos oss (kan det utantill nu för jag säger nästan alltid samma sak):

Efter bus:

"Och vi säger godnatt till pappa, godnatt lilla pappa"

"Godnatt godnatt"

"Vi ses i morgon"

Lilla :shock: pappa går och jag fortsätter:

"Och vi säger godnatt till noshörningen, godnatt noshörningen"

"Och vi säger godnatt till lampan, godnatt lampan"

Släcker lampan och fortsätter:

"Och NU blev det NATT, ÅÅÅÅ vad skönt med NATT, då får Elsa FLYYYYYGA ner i sängen, och här kommer den lilla kossan och det sköna täcket...Somna in och sov så gott, somna in och sov så gott, somna in och sov så gott, somnnnaaaaa iiiiiiinnnnn och soooooooov så gooooooooott"

Husljud.

:sleep:

:D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du, Bluna :wink: :lol: Jag tror inte jag sagt det förut :oops: trots dina över hundratalet inlägg :oops: :oops: Vill verkligen uttrycka min stora beundran och GLÄDJE över dina insatser på forumet (ja, nu kapar jag tråden, felåt :oops: :oops: :oops: )

Det är så oerhört viktigt - och fantastiskt - att eldsjälar som du, veritabla eldsjälar, ger kraft, glöd och entusiasm åt detta föräldraforum som faktiskt betyder så mycket för så många och där man aldrig ska känna sig ensam.

Du tillför oss alla nytt blod. TACK :heart:

Och tack till alla er andra, som nu oförtrutet hjälpsamt och tjänstvilligt hjälper ännu ett litet barn att få sova så gott. (Trots att jag muttrat rätt ordentligt över, hm :oops: viss gnällighet i saken.)

När nu tråden redan är kapad en smula (undantagsvis) vill jag passa på att tala om hur innerligen GLAD jag är. (Även om det stundom skorrar i maskineriet.) Detta forum, denna hemsida som startades för inte så väldigt länge sedan, drar åt sig inte "bara" behövande och hjälpsökande - som faktiskt får hjälp, av den äran :!: - utan också glödande engagerade eldsjälar som du, Bluna, och många före dig (och förhoppningsvis även efter). Verksamheten fortsätter. Nytt blod tillförs. Människor kommer från "ingenstans" och lyfter det hela, människor som förstår och vet precis och kan konsten att förmedla sina insikter och bredda dem, andra till glädje och nytta. Detta är någonting oerhört - mycket, mycket stort. Och det är ingenting man kan beställa eller beordra fram. Det är bara någonting man stilla kan bedja om. Jag känner mmig tacksam och rik. När jag själv - på eget initiativ och på egen bekostnad - startade detta förlädraforum, kunde jag inte i min vildste fantasi föreställa mig att det skulle bli så välbesökt och göra sådan nytta, som det gör.

Jag tackar er av hjärtat, alla "mina" kära forumister :heart: :!: :heart:

Och (eftersom tråden nu ändå är kapad), jag kan berätta att Internationella Sova hela natten, som jag ger ut på eget förlag liksom jag startade denna hemsida på eget bevåg, säljer mycket bra. Bästa "reklamen" är ju de små barnen själva, som inte bara behöver utan verkligen VILL sova så gott om natten (precis som alla andra människor). Nu på somaren träffas folk och umgås på kvällarna, och en del går då iväg med sina små barn - "Jag ska bara lägga honom/henne" - och är tillbaka på tre minuter, medan andra är försvunna halva natten. Läggningen tar timmar och åter timmar. Och frågetecknen hopar sig. "Menar du att ditt barn VILL sova :?: FINNS sådana djur :?: :!: Typ.

Ja, det finns sådana djur. Överallt omkring oss. Inklusive oss själva.

Jag är stolt och glad övr hemsidan, stolt och glad över SHN-kuren, stolt och glad över er :heart: O:) :heart:

Och jag tackar er alla av hela mitt hjärta, å alla de små barns vägnar som äntligen kan få njuta fullt ut av livet - det liv som tarvar mat, sömn, säkerhet och rörelsefrihet.

Det är det hela :wink: :lol: :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack Anna men det är jag som ska tacka dig :heart: för "Sova hela natten" och för "Barnaboken". Och för att min lilla Elsa strålar av livsglädje och sover som en gris :sleep: :lol:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Och för detta FORUM förstås :oops: :heart: :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol: