Jag vill bara sprida informationen jag själv fick när jag köpte en bältesstol till lillasyster.
Har till båda tjejerna haft en twoway plus en bakåtvänd stol som man senare kan vända framåt (det absolut bästa är naturligtvis att sitta bakåtvänd till tonåren
Lillasyster satt framåtvänd i en twoway med fyrpunktsbälte och det är absolut LIVSFARLIGT vid en ev krock, kroppen sitter FAST men lilla huvudet med svaga nackmuskler gör det inte.
Efter att jag nu köpt en bältesstol till lillasyster där hon sitter säkrare och vid en ev krock fördelar sig trycket av bältet bättre, ser jag att flera jag känner har det precis som jag hade, oftast en twoway eller något annat märke och framåtvänd.
Uppdrag upplysning inleds och alla förstår, en vännina ringde till B...x för att kolla, de bekräftade, men tyckte att man skulle använda bilens bälte istället
Så DU, har du din stol framåtvänd, snälla ändra till en bältesstol som barnen kan ha från 15 kg eller vänd tillbaka så den är bakåtvänd, det absolut säkraste sätte att åka i en bil.
Malin