Upplysning om du använder en framåtvänd bilstol

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
nilam

Upplysning om du använder en framåtvänd bilstol

Inlägg av nilam »

Hej

Jag vill bara sprida informationen jag själv fick när jag köpte en bältesstol till lillasyster.

Har till båda tjejerna haft en twoway plus en bakåtvänd stol som man senare kan vända framåt (det absolut bästa är naturligtvis att sitta bakåtvänd till tonåren :wink: ) det finns olika anledningar till att man vänder.

Lillasyster satt framåtvänd i en twoway med fyrpunktsbälte och det är absolut LIVSFARLIGT vid en ev krock, kroppen sitter FAST men lilla huvudet med svaga nackmuskler gör det inte.

Efter att jag nu köpt en bältesstol till lillasyster där hon sitter säkrare och vid en ev krock fördelar sig trycket av bältet bättre, ser jag att flera jag känner har det precis som jag hade, oftast en twoway eller något annat märke och framåtvänd.
Uppdrag upplysning inleds och alla förstår, en vännina ringde till B...x för att kolla, de bekräftade, men tyckte att man skulle använda bilens bälte istället :? där lägger jag ingen värdering.

Så DU, har du din stol framåtvänd, snälla ändra till en bältesstol som barnen kan ha från 15 kg eller vänd tillbaka så den är bakåtvänd, det absolut säkraste sätte att åka i en bil.

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Du har kanske råkat ut för samma okunniga försäljare som jag träffade på...

Om stolen används framåtvänd så SKALL man använda bilens bälte, annars finns de skaderisker du beskriver. Detta står klart och tydligt i instruktionen, där står att man skall TA BORT det interna fempunkts-bältet och istället montera den medföljande bältesjusteraren och axelbandsbeslaget.

Framåtvänd fungerar Two-way som vilken annan bältesstol med rygg som helst, dvs den placerar barnet i rätt konfiguration för att bilbältet skall skydda.

För att skydda barnen är det viktigt att läsa instruktionerna, ingen produkt skyddar om den inte används rätt.

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
nilam

Inlägg av nilam »

Det verkar finnas MÅNGA okunniga säljare därute :shock: :shock: och okunniga föräldrar också, jag var en av dem, tack o lov att inget hände.

Efter det att jag fick infon för ca 1 månad sedan, har jag träffat 4 st som hade stolen på samma sätt, tyvärr.
Någonstans brister det i viktig information.

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
MarieH

Inlägg av MarieH »

Japp, det verkar finnas många. Jag har stött på dem både på Backaplan (Twoway) och Nordenskiöldsgatan (visste inte hur man skulle få bältet att låsa). Som förälder litar man som regel på vad försäljaren säger, de ska ju veta.

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"