Gör jag rätt?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
redhotmama

Gör jag rätt?

Inlägg av redhotmama »

Hej Allihopen

länge sedan jag ställde en fråga på deta forum för lille Lukas har vart en säker sovare i över ett och ett halft år! Jag kurade honom när han var 4 månader, han fyller två om några veckor.

Nu till saken Lukas har alltid sovit i vagn hemma under sin dagslur där han somnat själv genom att ligga och småprata...men nu törs jaginte ha honom i vagnen längre för han har lärt sig att ta sig ur selen ... en dag när jag skulle stoppa över honom var vagnen TOM!!! PANIK hittade ungen vid vägen!!! OJOJOJ Och ändå stod jag precis innanför fönstret och vek tvätt för att höra honom. Så numera får han sova inne i sin spjälis.

Detta gick bra efter första dagen då¨det ifrågasattes ordentligt.... men nu har har lärt sig att hoppa ur sängen. Jag har då haffat honom och satt tillbaka honom i sängen, han blir då jätteledsen ... jag ramsar och går.
En dag hoppade han ur så många ggr att jag stannade i rummet (utanför hans skynke som är runt sängen) och haffade honom tills han gav sig och somnade. Fint tänkte jag nu har han lärt sig...men idag när jag skulle lägga honom så var han sååå ledsen och ville att jag skulle vara i rummet, så fort jag gick ut gastade han värre , hoppade ur en gång så jag gick in och lade honom ner och då vart han tyst ända tills han insåg att jag skulle gå ut igen. Då satte han igång att storgrina ... men jag tänkte nu eller aldrig så jag levde om istället utanför hans dörr i 30 minuter med hushållsgöra allt medans han gastade i högan sky sen somnade han själv ...Kan tilläggas att jag har ungen att kikna av skratt när jag lägger honom..

Några frågor

1: Gör jag rätt som låter honom vara arg/ledsen?
2: Ska jag skaffa en vanlig säng i stället ?
3: Hur ska man göra för att veta att de är i sin säng när man inte är i rummet ? Han är så tyst när han hoppar ur
4 :Ska jag flytta ut draperierna som är sunt sängen kanske så att han inte når dem ? och kan kolla om jag är i rummet.
5:Hur mycket sömn behöver en 2 åring ?

Oj vilket låång inägg detta blev :) Hoppas nån orkar svara :) Rådiga tips mottages gärna !

Med Vänliga Hälsningar
Red Hot mama & Lukas 060728
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej redhotmamma :D

Jag tror med bestämdhet att Lukas känner en aningens förvirring, och att din attityd sviktar - då ifrågasätter han också vad som sker! Så nu gäller det att vara tydlig och säker, så har ni snart fixat den här hopp-ur-sängen-fnurran :!:

Till dina funderingar:

1. Visst måste han få reagera, tänk dig hans skrik som frågor. Använd dig av ramsan, och gör som du gjorde: husljud utanför dörren!

2. Nej, skaffa inte en vanlig säng! Jag avråder å det bestämdaste, av egen erfarenhet och av erfarenheten här ifrån forumet. Spjälsängen tycker jag du ska ha kvar till efter trotsen, min 3½-åring har precis fått storsäng! Att ge en stor säng innan trotsen är över, är att beställa extra bekymmer :wink:

3 o 4. Ta undan draperiet dagtid, tycker jag, om det är så att han är ensam i rummet. Och stå på pass utanför dörren, så att du ser honom men han ser inte dig. Och ingrip DIREKT men utan att säga en massa eller ens ta ögonkontakt, bara lugnt ramsa dig ut ut rummet. Har han hunnit ur, så låt honom klättra tillbaka själv, ställ en stol så att han kan. Tar han sig ur så tar han sig i :!:
Och försök inte att smyga ut ur rummet, han ska höra din dagramsa när du går, så att han inte känner det som att du smiter undan!

5. Han behöver ca 13½ timme per dygn, det kan variera lite. Några av mina barn har legat på 14 timmar per dygn och några på 12½, så det är lite individuellt. Minst 11 timmars natt tycker jag iallafall, för att få en lång sammanhängande nattsömn!

Så tänk på att agera lugnt, säkert, använd dig av ramsan och husljud, så fixar ni det här fort nog!

Vad tror du om det här? Fråga på om det är nåt du funderar på :D :!:

Som avslutning skickar jag länken till en klistrad favorit:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9967

Kram och lycka till!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
redhotmama

Inlägg av redhotmama »

Tack så mkt Mia !

Jag dina tips var verkligen handfasta och ikväll när jag skulle lägga honom gick det utan några som helst bestyr. Jag behövde lite "övertygelse" i ryggen man har ju kommit ifrån det här nu när allt har gått som på räls så länge :)

Hoppas att dagsluren går bättre imorgon oxå, jag kikar in med en rapport

Tack än en gång

MVH RHM
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Heja mamma redohot \:D/ vad bra att du hottade upp dig lite till :wink: Håller mina tummar för morgondagens daglur!
Du berättar väl :!: :?: :D

kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
redhotmama

Inlägg av redhotmama »

Hej igen

Kvällsläggningarna fortsätter att gå som på räls men dagsluren strular fortfarande, det tar väldigt lång tid för honom att somna ibland somnar han inte alls. Om man somnar tar det ofta 45 minuter. Konstigt för jag ser att han är trött och gnider sig i ögonen vid 1130-12 tiden som är hans sovtid.

Han sover natt 1900-0700 (hela nätter )och lur 1200-1245

Kan det vara så att det helt enkelt är dags att redan sluta med dagslur ?
Känns tidigt han har ju inte ens fyllt två ! och de dagar han har hoppat över är han helt slut och ledsen på eftermiddagen.

Han får mycket utevistelese och stimulans eftersom vi har egen gård med travhästar Han är ute minst 3-4 timmar om dagen ibland tillochmed hela dagen :) Han får hjälpa till mycket och gör det med förtjusan, men han är väldigt trotsig just nu kan det spela in på hans sömn ?

Vad tror ni ?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och vad KUL att få så härlig rapport från er :D - mycket bra jobbat :thumbsup: !

Till "tröst" för dig kan jag börja med att säga att daglurarna ofta är det som krånglar längst, men med tålmodighet och lugn så brukar den fnurran rätta till sig den med, inom några veckor från kurstart!

Och nej, att ta bort dagluren redan är för tidigt, en 45-minutare är minimum för honom tycker jag.

Det som har hänt, tror jag, är att han sover så bra på nätterna nu, och tror att han är utvilad! Men jag är nästan säker på att daglurarna kommer att sitta fint om du bara fortsätter att erbjuda sömnen, samma tid och plats varje dag.

De dagar ni inte får till nån sömn på luren, så tillåt MAX en 20-minutare på eftermiddan om det behövs, så att han inte blir alldeles för övertrött!

Det du skulle kunna göra, är att senarelägga luren till 13.00, vilket jag själv gjort till mina barn när de närmar sig 2-årsstrecket!

:idea: Så härligt det låter med så mycket utevistelse, den sociala delaktigheten har ni ju också gratis med allt "hästjobb" :wink: :!:

En liten önskan från mig: skulle du kunna gå in på "profil" här ovanför och skriva in när Lukas är född! Då blir det så mycket enklare för oss som vill hjälpa, när vi direkt kan se hur gammal han är :!:

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "