Lite sömntrassel

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
annica72

Lite sömntrassel

Inlägg av annica72 »

Hoppas att jag kan få svar på mina frågor som jag gått och grunnat på en tid nu. :?

:?: Klara har sovit bra under lång tid, men de senaste veckorna har mornarna trasslat. Eftersom jag numera jobbar och Klaras pappa är hemma, går jag upp tidigare än 07:00 som är Klaras väckningstid. Det har gått bra förut, men nu har hon blivit så lättväckt! Bara av att jag går omkring på nedervåningen och öppnar och stänger kylen, så vaknar hon och vill upp. På helgerna tar vi inte upp henne om hon pratar innan väckning, men om hon möts av ljud i huset blir hon bara mer och mer arg! Vad göra? (Har funderat på mörkläggningsgardin och att införa väckarklocka, men blir hon mindre lättväckt av det? Ska jag stänga hennes sovrumsdörr när jag går upp?)

:?: Hon har även blivit lättväckt under daglurarna. Om vi tömmer diskmaskinen och slamrar lite nere i köket, kan hon ropa argt. Men det ska ju vara bra med ljud i huset.. :shock: Vad ska vi göra?

:?: Nu är hon ju snart 15 månader och vi har inte infört ensamlek, men känner att vi nog borde ha gjort det från början... :oops: Är det något man kan införa nu?

:?: Vi har inte använt ramsan på något avancerat sätt, bara något vi säger medans vi går ut ur hennes rum när vi lagt henne. Nu när det har börjat strula vill jag kunna använda ramsan för att svara om det behövs. Hur kan man börja införa den på det sättet nu?

:?: Vad är normala sömntider under dagen i hennes ålder? Eftersom nattsömnen inte trasslat tidigare har vi låtit henne sova så länge hon vill på dagen. Det brukar bli 12-2-45, men har lika gärna kunnat bli mycket längre sovpass. Nu när nattsömnen blivit lidande, hade vi tänkt börja väcka henne. Kan 12-1,5-20 vara bra? Så småningom ska man väl ta bort de sista 20 min. Igår vaknade hon själv efter 1,5 tim, men hon somnade inte för e.m-luren. Så kanske vi redan är där?

Det här blev många frågor, men som sagt - de har legat och grott under några veckor nu.

:!: Lite Klara-historik:
SM infört från 4 veckors ålder.
Buffning och sovrutiner införda vid 7 veckors ålder. Har varit säker sovare i evigheter nu! :P
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Som du själver skriver så kanske det är dags att dra ner på dagsömnen. Att de vaknas tidigare på morgonen brukar vara ett tydligt tecken.

Jag tycker definitivt ni ska börja att väcka henne efter 2 timmar.
Middagslur mellan 12-14 brukar passa bra när man har natt 19-07. Hon kan ju erbjudas marginalkvartar om det behövs ngn dag.

När hon styr sin sömn lite själv under dagtid och hon själv får avgöra när hon sovit färdigt så är det inte konstigt att hon börjat göra samma sak på morgonen. Hon hojtar att hon sovit klart, så som hon brukar göra på dagen. :roll: Inte så lätt att veta skillnaden :wink:

:arrow: Alltså ta ledningen även på dagvilan. Ni väcker henne när det sovits klart.
Ramsan har ni redan som ett verktyg det är bara att ni inte behövt använda det i krissituationer än. Hon har ju hört den och vet att den betyder att hon ska sova. När hon strular så säger du bara ramsan ggr x antal. Om du inte får till det med ramsandet kan vi ta det då. :wink:

:arrow: Riktig mörkläggning är A och O för att ett sånt litet barn ska kunna sova vidare när det är i stort sett ljust ute. Hon förstår ju inte att det är alldeles för tidigt att stiga upp när rummet börjar ljusna. Väckarklocka är det många som använder här på forumet. Verkar vara super.

:arrow: Angående ensamlek är det aldrig försent. Du kanske dock kan fråga om det på barnafostran så kommer du få bra svar där. Men hade jag varit du så hade jag infört det med stor entusiasm. :D Förbered i spjälsängen med lite olika grejer. Gärna sånt hon inte har tillgång till annars. Kanske en kortlek, vispar, plånbok, munspel, marackas, gammal mobil mm. Gärna klassisk musik på. Lämna henne 10 - 15 minuter och hämta henne när hon är helt nöjd. Utöka tiden med 5 -10 minuter varje dag. En timme åtminstone borde det bli så att hon hinner gå in för det hon gör. :lol: En liten muta i form av äpple eller ngt annat gott kan oxå erbjudas.

Hoppas du/ni blen ngt klokare.
Berätta gärna om hur det går och kom med fler frågor om det behövs.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
annica72

Inlägg av annica72 »

Tack för ditt svar Susanne! Vill meddela att nedkortning av daglurarna till endast en, samt mörkläggningsgardin, löste morgontrasslet. Nu sover hon som en liten griskulting igen! :P

Dock har hon blivit rejält förkyld nu och får sova mera därför, men sen kommer vi gå tillbaka till en sovperiod mitt på dagen igen.

Har inte börjat med ensamlek, men ska nog ta upp det under barnafostran som du föreslog. :D
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Super :thumbsup:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "