Hej!
Som du själver skriver så kanske det är dags att dra ner på dagsömnen. Att de vaknas tidigare på morgonen brukar vara ett tydligt tecken.
Jag tycker definitivt ni ska börja att väcka henne efter 2 timmar.
Middagslur mellan 12-14 brukar passa bra när man har natt 19-07. Hon kan ju erbjudas marginalkvartar om det behövs ngn dag.
När hon styr sin sömn lite själv under dagtid och hon själv får avgöra när hon sovit färdigt så är det inte konstigt att hon börjat göra samma sak på morgonen. Hon hojtar att hon sovit klart, så som hon brukar göra på dagen.

Inte så lätt att veta skillnaden

Alltså ta ledningen även på dagvilan. Ni väcker henne när det sovits klart.
Ramsan har ni redan som ett verktyg det är bara att ni inte behövt använda det i krissituationer än. Hon har ju hört den och vet att den betyder att hon ska sova. När hon strular så säger du bara ramsan ggr x antal. Om du inte får till det med ramsandet kan vi ta det då.

Riktig mörkläggning är A och O för att ett sånt litet barn ska kunna sova vidare när det är i stort sett ljust ute. Hon förstår ju inte att det är alldeles för tidigt att stiga upp när rummet börjar ljusna. Väckarklocka är det många som använder här på forumet. Verkar vara super.

Angående ensamlek är det aldrig försent. Du kanske dock kan fråga om det på barnafostran så kommer du få bra svar där. Men hade jag varit du så hade jag infört det med stor entusiasm.

Förbered i spjälsängen med lite olika grejer. Gärna sånt hon inte har tillgång till annars. Kanske en kortlek, vispar, plånbok, munspel, marackas, gammal mobil mm. Gärna klassisk musik på. Lämna henne 10 - 15 minuter och hämta henne när hon är helt nöjd. Utöka tiden med 5 -10 minuter varje dag. En timme åtminstone borde det bli så att hon hinner gå in för det hon gör.

En liten muta i form av äpple eller ngt annat gott kan oxå erbjudas.
Hoppas du/ni blen ngt klokare.
Berätta gärna om hur det går och kom med fler frågor om det behövs.
Susanne