Förberedelser inför kurning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Helen75

Förberedelser inför kurning

Inlägg av Helen75 »

Har bestämt mig (måste bearbeta sambon lite) för att köra en kur på vår dotter som är 4½ månad.
Fram tills för ca 2 veckor sen så hade vi inga problem. Hon somnade själv i sin säng utan problem och hon vaknade 2 gånger/natt då jag ammade och la tillbaka henne i sin säng. Men så började hon strula när vi åkte till landet och det blev lite andra rutiner. Nu kan hon oftast inte somna själv på kvällen, hon börjar skrika och blir till slut jätteledsen. Hon vaknar dessutom fler gånger på natten. Hon har napp, som jag har börjat stoppa in på natten i stället för att amma. Men det känns ju inte som en jättebra lösning heller.
Så nu har jag beställt SHN-boken och håller på att läsa för fullt här på forumet. I dag är 4:e dagen som jag ska skriva upp hur hon äter och sover, så att jag utifrån det kan skapa ett schema som passar henne.
Skulle vara skönt att börja så fort som möjligt med kuren, men om jag fattat det rätt så är det viktigt att man inte reser bort utan håller sig hemma tills uppföljningsveckan är över? Min sambo har semester v 29-31 och vi har inte bestämt något, men tänker ev göra lite småresor beroende på väder och annat. Så det bästa är väl att börja efter hans semester, så att vi kan vara hemma i lugn och ro. Får väl passa på att plugga så allt sitter i ryggmärgen :)
Bör jag ta bort nappen redan nu eller vänta tills jag kör igång på riktigt? Vet inte riktigt hur jag ska få henne att somna om just nu annars :(
Ett schema jag funderar på är:
7.00 vakna och amma
9-9.45 sova i vagnen
11.00 smakispuré + amning
12-13.30 sova i vagnen
15.00 amning
15.30-16.15 sova
18.00 gröt
19.00 kvällsslurk amning + sova natt

De tider jag har att passa efter sommaren är dottern som går på dagis tre dagar i veckan 9-14. Det funkar ju bra med första sovpasset men sen när jag ska hämta henne så får Elin helt enkelt vara vaken. Vi har 5 min gångväg så det är inte så långt. Hon kan ju så småningom sitta upp i vagnen eller sitta i bärselen. Verkar schemat ok eller bör jag ändra på något?

Tar tacksamt emot råd och tips om vad jag ska tänka på innan vi kör igång kuren! :P

//Helen
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Helen75 och välkommen hit :heart: :D

Låter som ett kanombeslut att avvakta kurandet tills ni kan vara hemma i lugn och ro i ca två vekor. Det är ju superviktigt i början att schemat hålls och att världen är lite för lillan.

Schemat ser bra ut för en fem-sexmånaders som hon kommer vara vid kurandet.
Bör jag ta bort nappen redan nu eller vänta tills jag kör igång på riktigt? Vet inte riktigt hur jag ska få henne att somna om just nu annars
Vänta du med att ta bort nappen tills du har verktygen från SHN att hjälpa henne med istället.

De tider jag har att passa efter sommaren är dottern som går på dagis tre dagar i veckan 9-14. Det funkar ju bra med första sovpasset men sen när jag ska hämta henne så får Elin helt enkelt vara vaken. Vi har 5 min gångväg så det är inte så långt. Hon kan ju så småningom sitta upp i vagnen eller sitta i bärselen. Verkar schemat ok eller bör jag ändra på något?
Men du det är väl super att hon får vara ute i vaket tillstånd också. Utevistelse gör gott för nattsömnen. Så var gärna ute flera gånger om dagen i vaket tillstånd.

Är det något mer du undrar över så är det bara att hojta till. Vi finns här för stöttning och för att svara på frågor.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Helen75

Inlägg av Helen75 »

Tack så mycket för välkomnandet och goda råd :D

Känner mig verkligen laddad inför det här! Här ska pluggas buffning mm 8)

/Helen
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

:thumbsup: :D

Ida

www.sovgott.net
Helen75

Inlägg av Helen75 »

I går kväll var jag ute och åt med en kompis, så pappa skulle fixa läggning.
Det hade gått jättebra, han la lillan i sin spjälsäng och hon strulade lite men blev inte ledsen, till slut somnade hon. Och hon har i natt slagit rekord! Hon har sovit 10 timmar utan att vakna en enda gång! :shock: Hon sov mellan 21-7. Vi har inte ens börjat kura :) Får väl se vad som händer, hon kanske nöjer sig med att vi sätter ett schema dagtid och sover gott på det, man kan ju hoppas iaf :wink:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Ja ibland räcker det med att liten känner att mamma och pappa har kontroll för att de ska sova. Så schema är superbra. Kanon om hon börjar sova gott nu. :wink:

Ida

www.sovgott.net
Helen75

Inlägg av Helen75 »

Har nu läst igenom boken en gång och läst om vissa delar. Läser för fullt här på forumet och laddar. Lillan vaknar för tillfället ca 3 gånger och då ammar jag henne, lägger tillbaka och hon somnar om direkt, men jag känner att det börjar bli ohållbart. Vi är fortfarande mitt i semestern och ska inte dra igång någon kur än, men jag har några funderingar. Vi har lillan sovandes i spjälsäng i en liten hall utanför vårt sovrum. Vår tanke är att hon ska få eget rum och vi ska flytta ner till nedervåningen. Vi har dock inte kommit så långt (ett rum ska renoveras först) och vi har ingen energi till det just nu. Så en tanke slog mig: om vi flyttar hennes säng till matssalsrummet under kuren och täcker för öppningen till vardagsrummet med mörkl.tyg? Det skulle ju vara bra för den som kurar (antagligen jag), då kan man sitta precis utanför och vaka medans man kollar på tv, och vi kan vid behov sätta på musik och lättare föra "hushållsljud". Eller ställer det till problem om vi ska flytta henne en gång till, sen när hon ska få eget rum?

//Helen
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Jag tycker att det låter som en jätte bra ide och skulle damen ställa frågor vid flytten så har du ju verktyg att använda! :wink: Men med rätt attityd brukar det gå smärtfritt! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Helen75

Inlägg av Helen75 »

Nu är jag tillbaka igen med lite funderingar :D

När det gäller dagslurarna i vagnen - är det ok om hon sover på rygg då?
Hon har nämligen blivit väldigt rörlig och kryper vilken dag som helst, så jag
har börjat sätta fast henne i selen när hon sover i vagnen och det är ju lite svårt om hon ska sova på mage :? ?

Gällande schemat så tänkte jag ändra lite:

7.00 vakna och amma
9-9.45 sova
11.00 gröt
12-13.30 sova
14.00 amning
15.30-16.15 sova
16.30 Puré
18.45 nattslurk (amning + välling)
19.00 sova

Vi kommer att gå på babysim en dag i veckan 18.30-19.00. Min tanke är att jag ska kunna gå upp ur badet lite tidigare och ge välling och ta på pyjamas i omkl.rummet så kan hon somna för natten i bilen. Om vi har kört kuren och den sitter ordentligt så skall det väl inte vara några problem att flytta över till sängen sen utan att hon vaknar eller att hon isf snabbt somnar om. Eller? :?
Jag har fösökt peppa mig själv nu i ett dygn så att jag kan börja kuren ikväll .
Tänker hela tiden "orkar jag verkligen" och har nu kommit på att det är klart jag gör :D Det kan ju inte bli värre än det är (kanske första natten då) nu.
Det har ju bara blivit värre sista nätterna med fler uppvak, så det är verkligen dags är bryta det nu innan det får hålla på för länge.
Hon har ju sovit bra tidigare och det har ju tom hänt att hon sovit 10 h, så hon vet ju hur man gör, egentligen :wink: . Förhoppningsvis så kommer hon fatta ganska snart hur det ska vara!
kattklo

Inlägg av kattklo »

Så ikväll kör du igång?! :D
Pepp pepp! Jag är mycket imponerad över ditt idoga pluggande och genomtänkta schema. Du har tänkt efter före och det kommer gå galant alltihopa. :thumbsup:

Till dina funderingar!
När det gäller dagslurarna i vagnen - är det ok om hon sover på rygg då?

Du bestämmer. :shock: :D
Men lite stalltips är att korta lurar brukar gå bra hursomhelst, medan långlurarna kan kräva mer.
Min tös ville röra sig ordentligt från 6-7 månader och kunde INTE sköta sina långlurar själv i en stillastående vagn om hon var fastspänd (absolut inte på rygg men ej heller fastspänd på mage, hon behövde kunna byta ställning för att somna om i skarvarna). Så hon fick ta alla sina långlurar i spjälsäng.
Det finns ju även lösaselar att köpa till vagnen som möjliggör magläge fastspänd men jag gillar INTE lösa selar på barn utan uppsyn. :?

Vi kommer att gå på babysim en dag i veckan 18.30-19.00. Min tanke är att jag ska kunna gå upp ur badet lite tidigare och ge välling och ta på pyjamas i omkl.rummet så kan hon somna för natten i bilen. Om vi har kört kuren och den sitter ordentligt så skall det väl inte vara några problem att flytta över till sängen sen utan att hon vaknar eller att hon isf snabbt somnar om.
Kör kuren och låt den sen sätta sig ordentligt i ett par veckor innan ni börjar, tycker jag.
Sen om hon kan sova i bilen och sedan problemfritt byta sovplats tror jag inte har med kuren att göra utan mer med hennes personlighet faktiskt. Det kan vara så att hon vaknar och ser luren i bilen som en perfekt paus för att orka nattsudda en 2-3 timmar.
Det kan hända att hon sover när ni bär in henne. Det kan hända att hon somnar om... :lol:
Jag skulle nog lägga en halvtimme senare när det är babysim och försöka hålla henne vaken i bilen jag. Men det är ju jag. Med mina erfarenheter. Det är bara att prova!

LYCKA TILL!
Kram katten
Helen75

Inlägg av Helen75 »

Japp, nu har jag kört igång! :D
Det tog 25 min med buffning. Hon var verkligen jättearg! Hon är en stark liten tjej som ålade omkring, jag hade fullt sjå att träffa den lilla rumpan under buffningen. Det var lite jobbigt, trodde inte jag skulle behöva lägga henne tillrätta så måånga gånger. Men hon tystnade till slut och då gick jag ut med ramsan och hon fortsatte att vara tyst så jag bekräftade. HOn har inte vaknat än :D

Ang. dagslurarna så gör jag nog så att hon får sova långluren i sängen och de andra två i vagnen, på rygg som hon brukar.
Jag skulle nog lägga en halvtimme senare när det är babysim och försöka hålla henne vaken i bilen jag.
Ja, det låter ju som en bra idé. Visste inte om man kunde göra såna undantag i schemat :?

Nä, nu ska jag kolla på en film och hålla tummarna för att det blir en bra natt! :D

//Helen
Lua

Inlägg av Lua »

Bara en stor stärkande norrbottenskram till dig! Vi väntar på vidare rapporter...

Kram Lua. :heart:
Helen75

Inlägg av Helen75 »

Tack så mycket!
Jag känner mig verkligen säker på att det här ska funka, men visst är det lite pirrigt. Fast på ett bra sätt, vårt nya liv ska ju börja nu, med mycket sömn åt oss alla :wink:
Tur att detta forumet finns så att man kan rådfråga under resans gång! Tack till alla som tar sig tid att engagera sig och ge råd och uppmuntran! :heart:

//Helen
Helen75

Inlägg av Helen75 »

En liten rapport mitt i natten om hur det går:

Hon vaknade 22.20. Var snabbt där och buffade och gick ut så snart hon tystnade efter 1-2 min. Sen vet jag inte vad som gick fel :( Hon somnade inte förrän 00.08 :shock: ! Jag var inne rätt många gånger och buffade och snabbt ut. Skulle jag kanske väntat längre innan jag gick in :? Jag testade till slut att vänta utanför längre och ramsa med jämna mellanrum. Gick bara in när hennes skrik stegrades. Men fick hålla på nästan en timme så. Hon svarade rätt snabbt på buffningen iaf, men började skrika så fort jag gick ut ur rummet. Hon somnade alltså 00.08 och vaknade till 3.15 men somnade om själv. Sitter nu här och väntar på nästa uppvak.. :roll:

//Helen :sleep:
Helen75

Inlägg av Helen75 »

En liten rapport mitt i natten om hur det går:

Hon vaknade 22.20. Var snabbt där och buffade och gick ut så snart hon tystnade efter 1-2 min. Sen vet jag inte vad som gick fel :( Hon somnade inte förrän 00.08 :shock: ! Jag var inne rätt många gånger och buffade och snabbt ut. Skulle jag kanske väntat längre innan jag gick in :? Jag testade till slut att vänta utanför längre och ramsa med jämna mellanrum. Gick bara in när hennes skrik stegrades. Men fick hålla på nästan en timme så. Hon svarade rätt snabbt på buffningen iaf, men började skrika så fort jag gick ut ur rummet. Hon somnade alltså 00.08 och vaknade till 3.15 men somnade om själv. Sitter nu här och väntar på nästa uppvak.. :roll:

//Helen :sleep:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"