Så fort du svarar!
Jag tror att jag har en snabbätare här. Han äter på 10 minuter och är sedan så mätt att han oftast får upp minst en munfull på min axel efter rapningen, och ytterligare en eller flera om jag är för snabb med att byta blöja på honom efteråt. Efter denna matning så är det lögn att försöka få i honom mer! Jag trugar och trugar, och det lilla han får i sig efter det (OM han nu får i sig något mer,) kommer lika fort upp igen, så jag har tolkat det som att han äter sig proppmätt direkt. Nu blir ju detta helt fel, för försöker jag tanka på honom igen inom en timma så vill han inte ha, och när han sedan ska somna så är han inte längre proppmätt, men inte heller tillräckligt hungrig för att vilja ha mer. Resultat, han vaknar för tidigt för att han är hungrig, äter sig mätt, och sedan är det lika illa till nästa pass. Har försökt att inte ge honom mat direkt när han vaknar, men han bara skriker och skriker och jag får inte stopp på det.

Vad ska jag göra?!
Har dessutom vansinnigt svårt att få honom att vara vaken och nöjd mer än max 90 minuter, och magläge på vakentiden är inte poppis. Han blir tvärförbannad och illskriker, vad jag än försöker roa honom med när han ligger där på mage. Önskar tips för att råda bot på detta…
Slängt nappen, nja, det har jag inte gjort

, men jag har försökt att ta bort den och ger den lite mer sällan nu.
Aha, var det därför du pratade om flaska till kvällen. Jag ser inga problem i det förutom att jag har svårt för att pumpa, men det går säkert att lösa.
Jag låg vaken inatt när lillebror hade somnat och funderade på införande av schema. Jag har kommit fram till att jag nog avvaktar till v.30, då är vi hemma från husvagnssemestern och jag känner att jag verkligen kan hålla tiderna. Blir lite svårt att börja när vi är borta och jag vill inte börja om jag inte kan hålla det. Tar istället med mig Barnaboken som kom på posten idag och läser på ordentligt under semestern så att jag är riktigt laddad inför starten!
Skulle du vilja hjälpa mig med ett schemaförslag för hur det kan se ut då? Han kommer att vara exakt 3 månader vid starten. Det som jag kommer att behöva ta hänsyn till är storebrors tider, så jag skriver de tiderna här som vi helst inte vill (eller kan) flytta på, så kanske du kan hjälpa mig att baka ihop det så att storebror och lillebrors tider inte krockar med varandra?
7.30 Vaknar
8.40 Åker till dagis (går vi så går vi hemifrån vid 8.30)
9.00 Hemma igen (går vi så är jag hemma 9.10-9.15)
13.25 Åker till dagis och hämtar (tar alltid bilen här, har en grym uppförsbacke hem som jag inte orkar ta mig uppför med syskonvagnen...

)
13.45 Hemma igen, går direkt upp och lägger storebror som inte har sovit klart
19.15 Bad/dusch
19.45 Läggning
Min egna fundering är att väcka lillebror 7.00, och att han sedan har sitt första sovpass 8.30 när vi går till dagis. Då får jag ju dessutom mer motivation till att promenera istället för att ta bilen!
Fram tills v.30 har jag massor med saker att träna på, jag ska försöka vara så förberedd som jag bara kan när det är dags.
Jag har funderat på ytterligare en sak, jag läste att man ska lägga barnet med ansiktet åt höger när man lägger det på mage, men det vägrar han! Om han får ha ansiktet åt vänster så slappnar han av och sover bättre. Vad är det som gör att ansiktet åt höger rekommenderas? Om det är okej att han får ligga så som han vill, ska jag träna buffning åt andra hållet då så att han inte har ansiktet mot mig när jag buffar?