2-månaders med svårt att somna

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
LisaMarie

2-månaders med svårt att somna

Inlägg av LisaMarie »

Vår 2-månaders kille har haft en tuff start i livet med mycket ont i magen. Han är inget kolikbarn, men har likväl haft väldiga problem med magont och gaser i magen. Nu verkar det som att vi har fått bukt med det (mjölkproteinallergi,) och han har inte alls så ont längre. Tyvärr innebar hans magonda att han inte har lärt sig att somna själv, han har alltid skrikit hysteriskt när han ska sova och vi har burit honom i famnen för att lugna honom, och där har han till slut somnat. Tidigare gick det att lägga ner honom när han väl somnat, men nu vaknar han direkt och det enda som fungerar är att ta upp honom och bära honom igen. (Vet att jag "räddar" honom varje gång jag gör så, men jag är för osäker för att veta vad jag ska göra istället...)

Hade han varit första barnet hade det kanske fått vara så ett tag till, men nu har jag ju ett barn till på 19 månader att ta hand om, och det börjar bli ohållbart att bära på lillebror hela tiden när han ska sova. Storebror föddes med rutiner, han hade en mat- och sovklocka á Skalman, där var det bara för mig att haka på och det var inte de problemen. Det enda jag har behövt göra med honom var att vagna på dagtid under en kort period.

Jag har efterfrågat råd på olika forum och jag vill gärna veta vad ni har för åsikter om hur jag ska göra för att få honom att somna själv.

Kan ju berätta att natten är det enda som jag skönjer ett mönster i. L äter sista målet för dagen kl. 8, somnar sedan (i vår famn, suck,) och läggs ner i spjälsängen på mage (med andningslarm.) Han sover sedan där till 2-½3 :) , vaknar för mat. Liggammas pga att jag är lat :oops: och för att han somnar om utan att skrika och bäras ifall han ligger bredvid mig. Försöker jag lägga ner honom i spjälsängen här så blir det under vilda protester och avslutas med att jag ammar honom igen och låter honom sova kvar i min säng... :(

Efter detta skiljer det sig lite, antingen vaknar han vid 5-6-tiden av att det kör i magen på honom för att han har en massa gaser (och bajs) som behöver ut, och då blir det amning igen efter blöjbytet för att han ska somna om. Ibland ger jag upp vid 6 för att han bara strular vid bröstet och då tar jag upp honom för dagen, men jag försöker att få natten att vara till 7.15 när S vaknar och jag egentligen tycker att dagen ska börja.

Det känns som sagt ohållbart med detta panik-skrikande varje gång han ska sova, i alla fall ihop med att det inte går att lägga ner honom sedan...
J = Storebror nov 06 :heart:
S = Lillebror april 08 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej LisaMarie och välkomna! :lol:

Det jag kan säga på rak arm, vi "VAGNAR" såna här små godingar. Man kör hela SM med mat, sömn och social delaktighet. Sen när man läggs så vagnas man, men då skall man vara PROPPMÄTT, annars är det svårt. :wink:

Jag rekommenderar att du läser, läser och åter läser. Jag lägger in länken här till "mina favoriter". Där rekommenderar jag dig att läsa om SM och lite bland de andra.
Sen finns länken "lucine och standardmodellen" som jag varmt kan rekommendera. Även hennes sammanfattning.

:idea: Titta även på tråden "SM i raketfart"!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

Sen klistrar jag in länken till "verktygslådan" det är dessa verktyg vi i största fall använder oss av. Titta om du tycker detta är något för dig så går vi vidare. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=3

Om du inte har så rekommenderar jag dig VARMT att köpa BB (Barnaboken) och där läsa om just SM, samt i bakre delen, bekymmer? sömn, mat och sysselsättningsdelarna. :D

:?: Sover ditt barn på mage, med larm?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LisaMarie

Inlägg av LisaMarie »

Tack, både för svar och välkomnande!

Efter att ha haft en helt otroligt kaotiskt dag med massa skrik och massa bärande så känner jag mig både helt uppgiven och attans taggad, för så här vill jag inte ha det! Varken för min, lillebror eller familjens skull.

Jag har läst massor om SM, vagning, buffande och ramsan, (och så en massa lite överallt på forumet,) men jag är ändå lite för vilsen och trött för att få ihop något bra schema, och hur jag ska starta.

Han sover i spjälsäng, på mage med larm. Eller ja, iaf första delen av natten, sedan blir han ju som sagt alltid liggandes kvar i sängen med mig, på sidan, utan larm... Vi har sovrum på andra våning och kan inte nyttja vagnen där, men den används däremot på dagtid när vi är på nedervåningen. Kan man vagna ett barn på dagtid och buffa nattetid?

BB är beställd! :wink: Tycker du att jag ska börja med någonting innan jag fått och läst boken eller ska jag härda ut så länge?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker vi kan börja om du vill. Visst kan man vagna om dagen och buffa på natten, det är bara lite mindre energikrävande att vagna, det är allt. :wink:

:?: Använder du larmet i vagnen och har honom sovandes på mage där med?

Jag klistrar in ett förslag på 2-mån schema så har vi något att utgå ifrån.

2 månader:
(16 tim sömn / 8 tim vaken)
Schema spikas!
Shemat ska följas exakt! +/- 15 minuter marginalkvart.
Schemat ska innehålla:
- 16 tim sömn totalt
- 4 st vakenpass
- SM punkt 1-5 inom 1 tim (dvs äta inom 1 tim)
- 3 st sovpass på dagen (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim eller 4 tim...)
- Mat med 3,5-4 timmars mellanrum, förutom kvällsslurken som kan komma tätare

Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim (Eller 45 + 20)
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Sen funderar jag på om det kan vara värt för dig att kanske pumpa lite BM och börja servera som kvällsslurk? Hur tycker du om den tanken?

:?: Vet du om ni har passerat 7-8 veckors ökningsperioden än? Innan man sätter schema, spikar nattmål m.m. tycker jag det är bra om man har passerat denna milstolpe. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LisaMarie

Inlägg av LisaMarie »

Återigen, tack för svar! :D

Ja, han sover på mage även i vagnen, med larm.

Jag skulle kunna pumpa och ge på kvällen, vad är tanken med flaska istället för bröstet direkt? För att visualisera hur mycket han verkligen får i sig?

Han är 9 veckor nu, men jag har inte märkt av någon 7-8 veckors ökning. Antingen har vi tagit oss förbi den obemärkt mitt i allt det andra kaoset, eller så är det därför det är extra kaotiskt just nu, eller så tredje alternativet, att den är försenad och kommer när som helst.

Jag tycker att ditt schemaförslag ser vettigt ut, men jag funderar på om jag verkligen klarar av att hålla honom vaken i två timmar. Just nu är hans dag oftast uppdelad på 45-90 minuterspass. Sett idag så var han först vaken 90 minuter, sov 45 minuter, vaken 60 minuter, sov 45 minuter. Försökte få honom att somna om efter andra sovpasset, men eftersom storebror behövde i säng så gav jag upp efter ca 15 minuter bara. 45 minuter vaken igen, och nu sover han igen. Det är mycket vakna/somna här! Jag funderar på om han är för lite vaken för att vara tillräckligt trött för att sova längre, eller om han sover för lite för att orka vara vaken längre... :? (Hönan eller ägget?)

Jag bestämde mig för att han skulle vagnas till sömns till det passet han sover nu. Han fick inte ha napp som han har när vi bär honom till sömns i famnen, och så vagnade jag. Svarade när han frågade och tystnade när han tystnade. Tyckte att jag skötte mig rätt bra! :wink: Visserligen svarade jag kanske lite för länge ibland, men det sista så kändes det som att jag fick en ny kick med självsäkerhet på vad jag gjorde och efter 20-25 minuter så har jag inte behövt vagna mer!

Jag funderar på om jag ska börja med att ändra på hans måltider först så att han är proppmätt när han ska sova, och så vagna honom. När jag är säker på att det inte kommer någon tillväxtperiod och "förstör", så kör jag på fullt ut med ett spikat schema.
LisaMarie

Inlägg av LisaMarie »

Jag kom på en fråga till, om jag började vagna honom 13.15 och slutade vagna honom för att han slutade fråga 13.40, från när ska jag räkna att han somnade? 13.15 känns fel för då sov han ju inte, men om jag räknar från 13.40 blir ju ett schema helt fel till nästa tid?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja du, jag skulle vilja säga att ni har hamnat i "snutteriträsket" och då är det varken hönan eller ägget utan omeletten vi måste oroa oss för.

När man inför ett schema tar det 3 dagar och sen upp till 1 vecka för att sätta sig. Då får man inte använda marginal kvartar utan man håller tiderna EXAKT i upp till 1 vecka. Man lägger på rätt tid och man väcker på rätt tid.

Inför skratt till gonatt natt tid som dagtid :lol:

Du får med alla medel göra allt du kan för att hålla vaken och amma på. Måste du i början ta 1,5 timme för att få i förrätt, varmrätt, efterrätt och kaffe med kaka så får det ta den tiden, för proppmätt skall man vara. Sen 30 min vaken med social delaktighet gärna på mage.

Sen skratt till gonatt, och läggs man i vagnen och får några drag som markering i början, häng gärna över ett skynke för att stänge ute synintrycken.

BRA, att du slängt den där nappen tycker jag, nu kommer det bli MYCKET lättare. 8) :D

Man räknar inte HUR länge de sover sen utan här ser man till "förutsättningarna".

Sen tycker jag i en kort, kort tid att vaknar han innan 30 min, kan du ta upp och fylla på med mer mat. Allt för att försäkra dig om att han är mätt, lägg snabbt ner igen och sov vidare. Detta görs enbart 1 gång/ sovpass, som gardering i början.

Tanken jag har med att du pumpar och ger i flaska på "kvällssluken" är att mjölken på morgonen är lite fetare och oftast är brösten väldigt trötta på kvällen och det hela blir lätt lite kvälls trassel av det hela. Detta brukar hjälpa lite mot detta och att de på så sätt står sig bättre om natten. Sen kan du pumpa lite extra när han lagt sig för natten så har du att göra smakisar av i framtiden eller bara kunna veta att du kan lämna hemmet i över 3 timmar och maten finns att hämta i frysen osv... :wink:
Tor 2006

LisaMarie

Inlägg av LisaMarie »

Så fort du svarar! :lol:

Jag tror att jag har en snabbätare här. Han äter på 10 minuter och är sedan så mätt att han oftast får upp minst en munfull på min axel efter rapningen, och ytterligare en eller flera om jag är för snabb med att byta blöja på honom efteråt. Efter denna matning så är det lögn att försöka få i honom mer! Jag trugar och trugar, och det lilla han får i sig efter det (OM han nu får i sig något mer,) kommer lika fort upp igen, så jag har tolkat det som att han äter sig proppmätt direkt. Nu blir ju detta helt fel, för försöker jag tanka på honom igen inom en timma så vill han inte ha, och när han sedan ska somna så är han inte längre proppmätt, men inte heller tillräckligt hungrig för att vilja ha mer. Resultat, han vaknar för tidigt för att han är hungrig, äter sig mätt, och sedan är det lika illa till nästa pass. Har försökt att inte ge honom mat direkt när han vaknar, men han bara skriker och skriker och jag får inte stopp på det. :cry: Vad ska jag göra?!

Har dessutom vansinnigt svårt att få honom att vara vaken och nöjd mer än max 90 minuter, och magläge på vakentiden är inte poppis. Han blir tvärförbannad och illskriker, vad jag än försöker roa honom med när han ligger där på mage. Önskar tips för att råda bot på detta…

Slängt nappen, nja, det har jag inte gjort :roll: , men jag har försökt att ta bort den och ger den lite mer sällan nu.

Aha, var det därför du pratade om flaska till kvällen. Jag ser inga problem i det förutom att jag har svårt för att pumpa, men det går säkert att lösa.

Jag låg vaken inatt när lillebror hade somnat och funderade på införande av schema. Jag har kommit fram till att jag nog avvaktar till v.30, då är vi hemma från husvagnssemestern och jag känner att jag verkligen kan hålla tiderna. Blir lite svårt att börja när vi är borta och jag vill inte börja om jag inte kan hålla det. Tar istället med mig Barnaboken som kom på posten idag och läser på ordentligt under semestern så att jag är riktigt laddad inför starten!

Skulle du vilja hjälpa mig med ett schemaförslag för hur det kan se ut då? Han kommer att vara exakt 3 månader vid starten. Det som jag kommer att behöva ta hänsyn till är storebrors tider, så jag skriver de tiderna här som vi helst inte vill (eller kan) flytta på, så kanske du kan hjälpa mig att baka ihop det så att storebror och lillebrors tider inte krockar med varandra?

7.30 Vaknar
8.40 Åker till dagis (går vi så går vi hemifrån vid 8.30)
9.00 Hemma igen (går vi så är jag hemma 9.10-9.15)
13.25 Åker till dagis och hämtar (tar alltid bilen här, har en grym uppförsbacke hem som jag inte orkar ta mig uppför med syskonvagnen... :oops: )
13.45 Hemma igen, går direkt upp och lägger storebror som inte har sovit klart
19.15 Bad/dusch
19.45 Läggning

Min egna fundering är att väcka lillebror 7.00, och att han sedan har sitt första sovpass 8.30 när vi går till dagis. Då får jag ju dessutom mer motivation till att promenera istället för att ta bilen! :wink:

Fram tills v.30 har jag massor med saker att träna på, jag ska försöka vara så förberedd som jag bara kan när det är dags.

Jag har funderat på ytterligare en sak, jag läste att man ska lägga barnet med ansiktet åt höger när man lägger det på mage, men det vägrar han! Om han får ha ansiktet åt vänster så slappnar han av och sover bättre. Vad är det som gör att ansiktet åt höger rekommenderas? Om det är okej att han får ligga så som han vill, ska jag träna buffning åt andra hållet då så att han inte har ansiktet mot mig när jag buffar?
Elle

Inlägg av Elle »

LisaMarie skrev: Jag tror att jag har en snabbätare här. Han äter på 10 minuter och är sedan så mätt att han oftast får upp minst en munfull på min axel efter rapningen, och ytterligare en eller flera om jag är för snabb med att byta blöja på honom efteråt. Efter denna matning så är det lögn att försöka få i honom mer! Jag trugar och trugar, och det lilla han får i sig efter det (OM han nu får i sig något mer,) kommer lika fort upp igen, så jag har tolkat det som att han äter sig proppmätt direkt. Nu blir ju detta helt fel, för försöker jag tanka på honom igen inom en timma så vill han inte ha, och när han sedan ska somna så är han inte längre proppmätt, men inte heller tillräckligt hungrig för att vilja ha mer. Resultat, han vaknar för tidigt för att han är hungrig, äter sig mätt, och sedan är det lika illa till nästa pass. Har försökt att inte ge honom mat direkt när han vaknar, men han bara skriker och skriker och jag får inte stopp på det. :cry: Vad ska jag göra?!
Har du provat att dra ut målet lite, dvs erbjuda inom ex 1,5 timme?
LisaMarie skrev: Har dessutom vansinnigt svårt att få honom att vara vaken och nöjd mer än max 90 minuter, och magläge på vakentiden är inte poppis. Han blir tvärförbannad och illskriker, vad jag än försöker roa honom med när han ligger där på mage. Önskar tips för att råda bot på detta…
Här kommer några kanontrådar om magläget, läs och fundera:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11239
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... onika-2007
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11592
LisaMarie skrev: 07.00 Godmorgon Lillebror Mål 1 amma och kanske gröt? vid gemensam frukost?
7.30 Väcka Storebror Vill du ha olika start på dagen för pojkarna framöver också? Det är lättare att tidigarelägga natten än skjuta på morgonen. Är du ensam med barnen på morgonen? Annars kanske pappa och Storebror kan förbereda frukosten medans du ammar Lillebror?
8.30-9.15 LB sova 45 min i vagn under promenad
Social delaktighet Lillebror
10.30 Mål 2 Lillebror Smakis och amma
11.30-13.30 Lillebror sova 2 tim
13.45 Hemma igen, går direkt upp och lägger storebror som inte har sovit klart, :?: Vad menar du här? Sover Storebror på dagis och du hämtar mitt i sovstunden? Kankse hämta innan så Storebror får sova hemma i sängen?
14.00 Mål 3 Lillebror Mellanmål Storebror
Utevistelse
15.30-16.15 Lillebror sova 45 min.
Social delaktighet
17.30 Mål 4 Lillebror Gröt? Gemensam middag med familjen
Bad/dusch
18.45 Nattslurk lillbror
19.00 Godnatt Lillbror och ev Storebror, beroende på när hans morgon börjar.
LisaMarie skrev: Jag har funderat på ytterligare en sak, jag läste att man ska lägga barnet med ansiktet åt höger när man lägger det på mage, men det vägrar han! Om han får ha ansiktet åt vänster så slappnar han av och sover bättre. Vad är det som gör att ansiktet åt höger rekommenderas? Om det är okej att han får ligga så som han vill, ska jag träna buffning åt andra hållet då så att han inte har ansiktet mot mig när jag buffar?
Tillrättaläggandet ska vara som ett besked, att NU är det sovdags. Du lägger på magen, armarna upp-trycker till lätt, rätar ut benen-lätt tryck, huvudet åt höger och breder ut ena handflatan över axlar/rygg och buffar sedan med höger knuten hand. Om han sedan vill sova med huvudet åt andra hållet, ja det får han självklart. Det handlar som sagt var om att ge ett besked. Är du med?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
LisaMarie

Inlägg av LisaMarie »

Hej Elle, och tack för svar!

Jag har under gårdagen och denna dagen försökt att dra ut på målen lite mer, trugat mer och kämpat på. Han verkar ta mer och mer ju mer jag tragglar, han tänker väl att det är lika bra så hon slutar tjata! :lol:

Däremot har jag fortfarande stora problem med att få honom att sova mer än 45 minuterspass. I morses vagnade jag honom när han vaknade till efter 45 min, men jag fick springa fram och tillbaka de resterande 45 minutrarna tills jag tog upp honom. Han var då så trött att han åt av och till under 45 minuter och klart och tydligt visade att han ville sova igen. Jag tog ut honom i vagnen och var bredvid när storebror lekte i sandlådan, men efter 45 minuter fick jag vagna igen, av och till i en halvtimma, innan han somnade och jag tog upp honom när han började röra sig efter 2 timmar från att vi gick ut. (Jag gjorde alltså fel som tog upp honom så tidigt första gången, han hade behövt sova längre än de där 45 min + 45 min med vagnande.) Imorgon ska jag försöka få honom att sova längre redan direkt där.

Ska läsa på om maglägestrådarna!

Om schemat:
Så länge jag ammar på morgonen har jag gärna olika starttider för gossarna, (och skulle det hänga i även senare så gör det inget.) Jag är ensam hemma på morgnarna och det är lättast att amma lillebror och gosa lite en halvtimma innan jag väcker storebror och det blir full rulle. :)

Och ja, jag får hämta mitt i sovstunden :shock: . Storebror är en riktig tröttis och sover närmre 12 timmar natt och ca 2 timmar på eftermiddagen. På dagis hinner det inte bli mer än någon halvtimma, ibland mindre än så. Har hämtat honom tidigare några gånger förut, funderar på att ta upp med dem om jag inte kan göra det jämt. (Det borde väl jag som förälder få bestämma? :?: ) I så fall hämtar jag honom så att jag åker hemifrån 12.35, hemma igen strax före 13. Då får storebror sovpass mellan 13 och 15.

Om det inte är helt tokigt för lillebrors del att jag lägger honom för natten lite senare än 19 så vore det bra, för maken kommer hem från jobbet så dags och vill gärna umgås lite med båda barnen innan de lägger sig. Blir det en för kort natt från någonstans mellan 19.30 - 20.00 och fram till 7 när han ska vakna?

Förstod precis ang. huvudet!
Elle

Inlägg av Elle »

LisaMarie skrev: Däremot har jag fortfarande stora problem med att få honom att sova mer än 45 minuterspass.
Detta är jättevanligt! Det man kan göra är att vagna mjukt för att förekomma honom, dvs vagna strax innan skarven för att han ska gå ner i djupsömnen igen. Ska leta fram en tråd om detta, återkommer... Dessutom underlättar det ju då om du "bara" har ett långt pass som du får jobba med.
LisaMarie skrev: Och ja, jag får hämta mitt i sovstunden :shock: . Storebror är en riktig tröttis och sover närmre 12 timmar natt och ca 2 timmar på eftermiddagen. På dagis hinner det inte bli mer än någon halvtimma, ibland mindre än så. Har hämtat honom tidigare några gånger förut, funderar på att ta upp med dem om jag inte kan göra det jämt. (Det borde väl jag som förälder få bestämma? :?: ) I så fall hämtar jag honom så att jag åker hemifrån 12.35, hemma igen strax före 13. Då får storebror sovpass mellan 13 och 15.

Om det inte är helt tokigt för lillebrors del att jag lägger honom för natten lite senare än 19 så vore det bra, för maken kommer hem från jobbet så dags och vill gärna umgås lite med båda barnen innan de lägger sig. Blir det en för kort natt från någonstans mellan 19.30 - 20.00 och fram till 7 när han ska vakna?
SJÄLVKLART har du rätt att hämta honom när du vill, det är ju upp till dig! Är han på förskolan varje dag? Jag är förespråkare av att ha juvelerna hemma så länge det går och helst till de är runt 3 år. Om du skulle ha båda hemma så skulle du ju slippa allt farande och passande av tider. Då kan du verkligen göra ett schema där du synkar båda barnen så att även DU får en paus under dagen. Men jag repekterar era val, jag bara ger en annan synvinkel på det hela :wink:

Angående natten så kan du visst lägga natt 20-07 ex men då behöver vi ju lägga på mer sömn på dagen för att han ska få ihop sina timmar. Är du med?

Jag fortsätter gärna att bolla schemat med dig, fundera några varv så fortsätter vi :D

:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
LisaMarie

Inlägg av LisaMarie »

Elle skrev:
LisaMarie skrev: Däremot har jag fortfarande stora problem med att få honom att sova mer än 45 minuterspass.
Detta är jättevanligt! Det man kan göra är att vagna mjukt för att förekomma honom, dvs vagna strax innan skarven för att han ska gå ner i djupsömnen igen. Ska leta fram en tråd om detta, återkommer... Dessutom underlättar det ju då om du "bara" har ett långt pass som du får jobba med.
Aha! :idea: Sådär har jag inte vågat göra, jag har tänkt att man ju inte ska ha vagnen i rörelse när de somnar, men inte tänkt på att jag kan ha den i rörelse för att hindra ett uppvaknande... Smart! Måste testas!
Elle skrev:
LisaMarie skrev: Och ja, jag får hämta mitt i sovstunden :shock: . Storebror är en riktig tröttis och sover närmre 12 timmar natt och ca 2 timmar på eftermiddagen. På dagis hinner det inte bli mer än någon halvtimma, ibland mindre än så. Har hämtat honom tidigare några gånger förut, funderar på att ta upp med dem om jag inte kan göra det jämt. (Det borde väl jag som förälder få bestämma? :?: ) I så fall hämtar jag honom så att jag åker hemifrån 12.35, hemma igen strax före 13. Då får storebror sovpass mellan 13 och 15.

SJÄLVKLART har du rätt att hämta honom när du vill, det är ju upp till dig! Är han på förskolan varje dag? Jag är förespråkare av att ha juvelerna hemma så länge det går och helst till de är runt 3 år. Om du skulle ha båda hemma så skulle du ju slippa allt farande och passande av tider. Då kan du verkligen göra ett schema där du synkar båda barnen så att även DU får en paus under dagen. Men jag repekterar era val, jag bara ger en annan synvinkel på det hela :wink:
Han är på förskolan måndag-onsdag. Jag har velat fram och tillbaka om förskola eller inte förskola sedan vi fick platsen (alltså redan ett tag innan han började,) men jag har fortfarande inte bestämt mig för hur det kommer att se ut för storebror i höst. Ska läsa på mer om det som står om förskolan här på forumet osv.
Elle skrev:Angående natten så kan du visst lägga natt 20-07 ex men då behöver vi ju lägga på mer sömn på dagen för att han ska få ihop sina timmar. Är du med?

Jag fortsätter gärna att bolla schemat med dig, fundera några varv så fortsätter vi :D

19.45 är en bra tid för oss att lägga båda pojkarna, så 45 minuter sömn till på dagen då? Storebror läggs bara ner i sängen och lämnas att somna av sig självt (vilket han gör utan problem,) och som det är nu så är vi på god väg att kunna bara lägga ner även lillebror. Det är bara det där med nappen... :roll: Allt från ingen till max tio gånger under kvarten efter att vi lagt honom får vi gå in och ge nappen, men sedan puttar han själv ut den och efterfrågar den inte på hela natten, förutom när han ska somna om efter nattmålet. Nappen är faktiskt ett större problem på dagtid, men jag har ännu inte kommit så långt att jag fattat beslut om att ta bort den. :? Är fundersam på hur det kommer att gå utan den...

Tack snälla för dina svar och din hjälp!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja du nappens vara eller icke vara kan man diskutera. Men jag tycker att Sonica svarade bra på detta i en annan tråd som jag klistrar in här. :wink:
sonica skrev:Grattis :heart: :!:

Ja nappens vara eller inte vara :roll: :?:
Så här tycker jag eller snarare såhär har jag gjort.
Man kan ge napp, men jag tycker att tillfällena ska begränsas.
Mina tre månaders tvillingar har använnt napp kanske ett tiotal gånger, och det framtill de var 6 veckor, efter det har de inte haft napp.

Alltså riktigt sällan, och ALDRIG ISTÄLLET FÖR MAT :shock:
Exempel på tillfällen är tex under kvällstrasslet och vid den lilla lur barnet behöver, så har jag gett napp,och endast då vid insomnandet, och då endast till pojken. Flickan blev inte hjälpt av napp.
Vid någon ENSTAKA skarv, har jag gett napp till pojken.

Jag skapade inget beroende av nappen, och den är som sagt ute ur bilden för längesedan.
Om man bara ger napp någon ensatka gång, tror jag att de flesta bebisar hittar tummen, mellan 2-3 månader, eller snutten eller vad det nu kan vara :)
Och det är mycket mer praktiskt och mer sömnbefrämjande.
Tor 2006

LisaMarie

Inlägg av LisaMarie »

Nappen används nästan uteslutande vid sömn, absolut inte istället för mat! Det är dock under dagssömnen som jag upplever att det är ett problem med nappen, han vill så gärna ha den men puttar inte ut den när han somnar som han gör nattetid. När den då halkar ur eller han tappar den när han vrider på huvudet så vaknar han. Jag försöker att norpa nappen så snart han somnat, men då får jag strax gå dit igen och ge tillbaka den. Förstår inte varför han behöver nappen så mycket just på dagslurarna?

Hade jag hittat hit till forumet och varit mer påläst för 10 veckor sedan när lillebror föddes hade jag inte haft problemen jag har idag, men nu är vi där vi är och jag är alldeles rådvill... :?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej LisaMarie:

Mitt lilla tips här då: Måste man stoppa in napppen åter och åter igen, så är den inte bra :!:
Kanske ska man då fråga sig om det verkligen är nappen som ska dit :?:
Det är jusst då detta inträffar som jag brukar tänka att HÄR ska det inte vara någon napp. Vaknar man när nappen INTE är på plats, då har napannvändat blivit fel.
Det är jusst därför som jag helt har slutat med napp vid 6-8 veckor.

Precis som du gör tog jag ut nappen så fort lilleman somnat,
och som sagt någon enstaka skarv, men när skarvarna inte blev bättre, är det enligt mitt tänk, ett ganska bra skäl att ta bort nappen.
Då vagnar jag hellre lite grand, än att stå och peta till en napp som glider ut, om barnet rör sig. Vad hjälper det i längden?
Före jag har gett napp har jag kollat om inte lite till mat får plats, därefter har jag get napp. (inte i skarvarna dock)

Som sagt ett barn blev hjälpt av napp, då och då, den andra i tvillingskaran blev inte hjälpt.
När nappen börjar stjälpa mer än hjälpa tar man förlagsvis bort den. Om man nu använnt den så sparsamt som jag gjort.

Annars kurar man bort den vid 6 månader.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"