10-månaders som inte vill somna själv

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Irmapirma

10-månaders som inte vill somna själv

Inlägg av Irmapirma »

Hej!
Var ett tag sedan jag var inne här då vår 10-månaders tjej har sovit jättegott sedan hennes "kur" när hon var 4 månader. Då var forumet min livlina och det är tack vare detta och alla härliga människor som det gått så bra, men nu är det dags igen :)

Allt har som sagt gått strålande, och hon har varit hur duktig som helst. Men för ca 3 veckor sedan har hon börjat bli jätteledsen vid läggning (både dag & natt). När vi lägger henne och går ut ur rummet med ramsa så sätter hon sig upp direkt och efter ca 5 sek står hon upp och skakar galler, skriker & gråter i sin säng ibland upp till en timma innan hon somnar. Jag tror att "felet" vi har gjort är att när hon börjat protestera så har vi gått in till henne och lagt henne till rätta och sedan ramsat igen. :oops: Vilket först bara var en eller två gånger men som nu har blivit ca 10ggr. Har nu (igår) bestämt att vi måste sluta gå in och "rädda" henne varje gång hon låter och ramsa utanför dörren tills hon tystnar, vilket hon ju gör efter ett tag men under högljudda protester och tårar... Det känns ju inte bra att hon är så ledsen när hon skall somna, och sedan då somna av utmattning.
Är det så här vi skall fortsätta tills hon är "tillbaka" där hon var innan och somnade bums när vi la henne? :?:

Vi skojar alltid mycket innan hon skall sova så hon skall vara glad. Och hon äter jätteduktigt under dagen, det enda som kan strula är välling vid läggdags som ofta inte vill ha.

Vårt schema ser ut så här:
07.00 vakna & välling
09.00 gröt & frukt
10.00-11.30 Sova
12.00 Lunch
14.45 Mellanmål
15.00-15.45 Sova
18.30 Bada & nattvälling
19.00 Sova natt

Hoppas någon har lite bra tips för att få oss back on track :D
/Anna Karin
Anna Karin - mamma till Irma född i augusti 2007 och Viggo född i februari 2010
cissii

Inlägg av cissii »

Hej och välkommen tillbaka får man väl säga :D

Du pekar ju ut problemet så bra själv här. Och lösningen. Sen är ju frågan hur ni tycker att ramsan funkar? Lyssnar hon på den alls längre? Antingen kan det ju vara dags för en tvär återgång till enbart ramsa, eller en liten mini-kur. Tänk vad skönt för dottern oxå, att inte behöva skrika efter hjälp (som hon inte behöver) flera gånger varje kväll. Och för er som kasta er i soffan direkt efter nattningen :)

Fnurror på sömntråden och nya frågor kommer alltid i perioder. Första gången blir man ju liten tagen på sängen och börjar verktyga i stor stil. Andra gången tar man det lite lugnare och vet inombords att det kommer passera. Ju mer man håller sig till det välkända för alla parter desto snabbare får barnet svar på sina frågor om allt är i sin ordningen. Så tillbaks till det gammla vanliga nu, så ska ni se att det ordnar sig igen.

Hejja er och lycka till :heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Irmapirma

Inlägg av Irmapirma »

Hej igen!

Har nu efter mitt senaste inlägg gått tillbaka till att enbart ramsa. Dvs lägga, solfjädra en liten stund och sedan ut med ramsa. Då har ju protesterna kommit, men ikväll så räckte det med två ramsor + bekräftelse tills hon var nöjd och la sig ner för att sova. Det känns som om det går åt rätt håll men stundtals som om hon inte lyssnar på ramsan. Vad göra?

Undrar också hur lång tid nattningen skall ta? Ibland så känns det som om hon lugnar ner och har lättare att somna om vi solfjädrar och klappar lugnande i ca 5-10 min. Är detta fel?

Om det inte blir bättre så förslog du även en minikur - vad innebär det?

Tack :D
Hälsningar,
Anna Karin
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

En mini kur är ungefär som vanliga kuren men du börjar på natt 2 enligt lathunden och målet är att lugn och sätta ramsan igen.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Irmapirma

Inlägg av Irmapirma »

Hej :D
Igår gick nattningen bättre än idag. Hon var arg & ledsen igen, skakade galler och ville inte lyssna på ramsan. Tog ca 30 min innan hon somnade. När vi ramsar så skriker hon ännu högre. Skall vi fortsätta & traggla eller är det bättre att köra på en mini-kur direkt? Fast om vi mini-kurar skall vi då gå in och solfjädra om hon skriker upp sig eller bara ramsa??? Tror jag är lite förvirrad med det här med mini-kur :? :?
Tack :heart: :heart:
/Anna Karin
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tror att hon är arg. :evil:
När vi ramsar så skriker hon ännu högre.

Vad tror du om lugn klassisk musik? Hon vet vad som gäller, egentligen, och behöver inte överarbetas. En ramsa och sedan lugn, HÖG musik på utanför hennes rum är mitt tips. Hon ska höra mer musik än sig själv. Det är ett kanonverktyg tycker jag, som har haft en dagsömnstrasslare i bland. :roll:

Om ni minikurar solfjädrar ni sömntung och går med ramsan.
Irmapirma

Inlägg av Irmapirma »

tror också hon är arg :wink:
därför kanske hon inte lyssnar på ramsan?? Jag sätter på hög musik ikväll så ser vi vad som händer :lol:
Tack igen!
Kram, Anna Karin & Irma
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Irmapirma skrev: därför kanske hon inte lyssnar på ramsan??
Japp. Arga ungar brukar reagera precis som du beskriver.
Irmapirma

Inlägg av Irmapirma »

Hej igen!
Musiken fungerade perfekt!!! \:D/
En ramsa, ut, på med musik JÄTTEHÖGT. Protest i några minuter
sedan "crashade" hon ovanpå täcket, och sover så gott, så gott :sleep:

Tack igen för alla tips när man blir lite osäker och får ett litet bakslag. Vet ju egentligen vad som skall göras men det är så skönt att få veta att det finns back-up!

Kram :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Det går ju jätte bra för er, Toppen toppen! :thumbsup:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"