Älsklingar födda i början av 08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
kvacke

Inlägg av kvacke »

Vad spännade det låter med smakisar!! :D Vi väntar några veckor till innan vår premiär, ska bli kul.

Här har vi tagit bort nappen. Jag höll på att bli galen på alla uppvak om nätterna då jag fick sätta tillbaka den där nappen. Igår morse tog vi den och det har gått hur bra som helst. Natten var lite mer frågvis än vanligt men det tar nog inte många nätter innan den är glömd. Idag till middagsvilan somnade Oscar innan jag ställt ut vagnen på altanen och har nu sovit hela sitt 2 timmars pass utan ett enda uppvak! Det har inte hänt på många veckor, så skönt! :-({|=

Dags att väcka liten. Återkommer...

Kram
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Mat på menyn! Härligt Tessan! Vräk på bara, Herman är ingen big eater, har aldrig varit, men Hugo åt ju vad som helst, när som helst och hur som helst. Efter en vecka med smakisar vräkte han i sig en dryg deciliter havregröt + 1-1,5 banan. Varje kväll. :roll:

Hur går det med kräkningarna nu, Tessan? Märker du skillnad när det är mat i magen? Hermans avtog ju dramatiskt först, men nu är de tillbaka. Förbajat!

Men Jenny, jag tror att du får vänta lite med smakisar! Abbe är ju en ung kille, tarmarna behöver tid på sig att utvecklas. Men snaaart...

Herman hälsar att det är skönt att sova hela nätterna. Förra veckan tog vi bort nattnålet, det gick galant. Första natten var jag väldigt generös med vagning, andra natten lite snålare och tredje natten vagnade jag bara en gång. Säkert i onödan. Ramsan tar superbra, både vid uppvak och vid läggning. Så var det uppföljningsnatt på midsommarafton och Henrik skulle ta alla eventuella uppvak. Sadist som jag är, tänkte att "nu ska han få för att han har fått sova gott i tre nätter, utan nattmatande, utan att han mig snarkande bredvid sig." Extra härligt att ge igen på det visat efter midsommaraftonens snapsar, tänkte jag.
HA! En ramsa på hela natten blev det!
Jag ska väl vara glad att Herman sover, men han kunde gott ha busat lite mer med sin far, tycker jag. Sadisten.
:roll: :lol:

Men vi har haft lite tidiga uppvak de två senaste dagarna, ganska odramatiskt dock, han ligger och stånkar lite, slumrar, vaknar, grmtar... Men även den poletten trillar väl ned så småningom, tänker jag. Och stoppar in fingret i örat och somnar om.

Kattklo: Känner igen de allt tidigare nattmålen... Välling inför natten snart kanske? Eller grötsmakisar?

Kram!
Krisse

Inlägg av Krisse »

Vad snabbt midsommar försvann, men skönt att vara hemma.

Jag var ju lite orolig för att sova borta när vi precis har infört 12-timmarsnatt. Det gick ganska bra, hon vaknade vid 7 så vi gjorde morgon då för det fanns ingen plats för att vagna eller ramsa. Helt ok för mig som hade sovit i barnsäng som var ca 30 cm för kort :lol:

Jag har blivit så känslig när man är bort hos andra som har småbarn och man ser tecken på sömnbrist och dyl. När kl. var halv elva så var fortfarande en sju månaders baby vaken och då skulle familjen börja spela brännboll :evil: Stackars barn :!: När dem frågade om var Emmy var och jag sa att hon sov så såg dem väldigt förvånade ut och ville väldigt gärna berätta om hur jobbigt dem hade haft när barnen var små......Jag sa stolt att vi körde på AW's filosofi men det visste dem inte vem det var eller intresserade av att höra, utan var mer intresserade av att beklaga sig.
Jag och min man får ta tillfället i akt nästa gång "Stockholms föräldrar" skall träffas så vi får träffa lite likasinnade föräldrar :D

Aptiten växer här. Nu är vi nästan uppe i en hel portion gröt på kvällarna, men magen har blivit lite hård så jag får nog ge henne ännu mer katrinplommon puré. Smakisar kör vi på förmiddagen, banan är en höjdare men det mesta går faktiskt ner. Hur mycket kan man ge dem att äta? Tills dem inte vill ha mer eller?
jag skulle vilja köra lite välling men vi kämpar fortfarande med att få henne att vilja dricka ur flaska.

Jag vill så gärna träna in ramsan men jag får väl fortsätta njuta av att hon faktiskt sover utan hjälp på natten. :lol: Vi har bara haft en tidig morgon då vi hade väldigt olika uppfattningar när man skulle stiga upp. Men tillslut efter ca 20 min så somnade hon om.

hej så länge
Emmy 080212
Rasmus 091223
Elle

Inlägg av Elle »

Krisse skrev:Jag och min man får ta tillfället i akt nästa gång "Stockholms föräldrar" skall träffas så vi får träffa lite likasinnade föräldrar :D
Jag ser fram emot att träffa er :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
LisaMarie

Inlägg av LisaMarie »

Hej!

Har precis hittat hit till forumet och är ganska grön på AWs metoder, förutom att jag faktiskt vagnade storebror en kort period när han bara vägrade att somna i vagnen på dagtid.

Jag har problem med att få min lille gosse att somna själv, han illvrålar och det enda som fungerar är att bära bära bära :cry: , och det är alltså därför jag har registrerat mig och börjat vara aktiv här på forumet. Inser att jag och lillebror är heeeelt borta från de rekommenderade tiderna för ett dygn för en sådan här plutt, så jag kommer behöva massor av hjälp när jag startar. Än så länge så laddar jag bara, läser på så mycket jag bara kan.

Ska läsa ett par sidor bak i den här tråden så jag får lite grepp om vilka ni är och hur långt ni har kommit, men först ska jag gå och byta bajsblöja :lol: .
J = Storebror nov 06 :heart:
S = Lillebror april 08 :heart:
miniz

Inlägg av miniz »

Välkommen LisaMarie!
För mig var det som att komma hem när jag hittade forumet, sa hoppas du ocksa kommer att trivas här.

Ang smakisar, sa kör jag bara risvälling till kvällen. Och han gillar det, vi började sa smatt med 30 ml för en vecka sen, igar svepte han 120 ml. Han sover fint pa det, fran 21 till 5-6. I natt eller i morgon laddar vi för en 12 timmars natt...

:D
Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
kvacke

Inlägg av kvacke »

Välkommen LisaMarie! :D

Snabb fråga: Var hittar ni risvälling? Har letat på coop och ica men det finns inte där.

Kram Åsa
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
LisaMarie

Inlägg av LisaMarie »

Hur har ni blivit bemötta av er omgivning när ni har berättat att ni går efter AW?

Mina nära och kära tycker att det verkar så slaviskt, att man inte kan ha något socialt liv alls för alla dessa tider som måste passas osv, de ser inte möjligheterna att få kunna ha ett socialt liv, tack vare AW.

Med en storebror som bara hängde med, sov var som helst och hur som helst när han skulle, så är ju livet hur kaotiskt som helst med en lillebror som inte har den minsta struktur på sitt liv och absolut inte somnar om man inte "tvingar" honom. Jag kan då inte komma på något annat sätt än att sätta rutiner för dagen och sedan följa dem.

Nyfiken fråga till, har ni försökt med några andra metoder? I så fall vilka? Vad fick just dig att hitta hit?

Om ni undrar varför jag undrar :) så laddar jag verkligen med argument och svar på allas frågor redan nu innan jag startar, så att jag har svar på tal till både lillebror och omgivningen!
miniz skrev:Välkommen LisaMarie!
För mig var det som att komma hem när jag hittade forumet, sa hoppas du ocksa kommer att trivas här.
Tack! Det känns otroligt varmt och välkomnande, så jag kommer säkert att trivas! :D
LisaMarie

Inlägg av LisaMarie »

kvacke skrev:Välkommen LisaMarie! :D
Tack! :D
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Oj, vad det händer saker här! Smakisar både här och där - så långt har vi inte kommit än. Däremot får han ersättning till alla mål nu. Amningen började strula så mycket så istället för att kämpa och bråka vartenda mål så får han nu äta det han äter från brösten (tyvärr inte många droppar) och sen fyller vi på med flaskan.

Är nu än mer tacksam för standardmodellen då jag inser att vårt bröllop Inte blivit lika bra utan den! Jag har ju vetat hur dagarna ser ut och kunnat planera in allt som behövde göras utefter det. Men framför allt var det en hjälp nu under midsommarhelgen då kalaset gick av stapeln. Jag kunde lämna lillemannen i tryggt förvar hos mormor och övriga barnvakter med bara schemat till hjälp. J var nyvaken och nymatad då vi gick in i kyrkan så det var en mycket nöjd och nyfiken kille som döptes :heart: Men under sista psalmen så blev det lite långtråkigt och ögonen gick igen. Under själva festen som han oxå var med på så låg han mest i vagnen och sussade gott, helt enligt schemat, trots stök och stoj. Folk gick bara förbi, kikade ner i vagnen och sa "men vilken unge..." :D :heart:

Natten blev dock lite annorlunda, då vi packade ner honom i babyskyddet vid 2-tiden så vaknade han, vi kom hem och pappan gav flaska medan jag krånglade mig ur klänning och triljoner hårnålar. Sedan låg han och skrattade och småpratade :heart: en stund medan vi summerade dagen innan han somnade så gott igen. En timme var han vaken men det får vi leva med då vi själva krånglade till det :D

Sen fick han ju vara med mormor hela midsommardagen oxå då vi körde i skytteltrafik mellan sjukhusen med Simon vars ögon svullnat igen fullständigt efter några myggbett kvällen innan bröllopet.

Schemat funkar som sakt väldigt bra men jag oroar mig för att korta ner sovpassen på dagen...han är en trött kille som sover gärna och mycket så vi avvaktar ännu ett tag då det funkar så bra!
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Lingontuva: Grattis till livet som Fru!

LisaMarie: Välkommen hit! Och grattis till ett bra beslut! Jag har utgått från Barnaboken med båda mina gossar och jag är så lycklig för det. Men jag har mött många suckar utmed vägen, samma typ av invändningar du nu möter.
Här kommer några av mina argument:
Tack vare AW har hela familjen sovit hela nätter från att barnen varit 4 månader.
Tack vare AW har våra barn sluppit övertrötthet.
Tack vare AW har våra barn sluppit oroliga magar av för mycket småätande. Tack vare AW är våra ungar superlätta att ha barnvakt till, det finns ett jätteenkelt schema som man kollar på och följer.
Tack vare AW vet vi hur dagarna ser ut och kan planera utifrån det.
Vi vet att barnen sover 19.00.
Vi vet att de sover till 7 på morgonen.
Vi vet hur vi ska hantera sömnfnurror, vi vet hur vi "styr upp" saker och ting efter en semesterresa osv.
Jag har kunnat jobba mer än halvtid hemifrån när jag var hemma med Hugo, utan problem. Möten kunde bokas då han sov till exempel. Därför kan vi också vara hemma länge med honom.
Tack vare AW fick Hugo en liten bror ganska snabbt och han får gärna flera syskon!
Vi kommer inte att se tillbaka på småbarnsåren som ett töcken av sömnbrist och kaos, utan som en spännande, härlig period.
Vi kan vara HUR sociala som helst. Barnen går och lägger sig kl 19, en läggning av 2 barn går på högst 5 minuter för en av oss. Är vi två går det på 2 röda. Något vi var tacksamma för nu under midsommarhelgen!!
Med två barn hemma är det väldigt värdefullt att de sover samma två timmar, två timmar då jag kan vila, läsa, jobba, eller göra vad som helst.
Och kom ihåg: Schemat är till för att göra livet LÄTTARE. Det går att bryta mot det då och då, som vid fester, resor och andra trevligheter. Det har vi gjort massor av gånger och det händer ingenting. Mer än att man återgår till vardagsrutinerna när man kommer hem igen...

Snart kommer du att ha ett alldeles eget levande bevis på allt detta där hemma!

Hoppas att du hittar bra tips här på forumet. Kan rekommendera avdelningen "Späda barn och små". Där finns massor av tips!

Kram
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej!

Lingontuva - vilka underbart fina kort på er! jag hoppas verkligen att dagen blev precis så underbar som du hade planerat för.

LisaMarie - välkommen hit :D Jag har inte heller hängt här så länge men otroligt glad att jag hittade hit. En gammal kollega till mig kurade sitt barn vid 6 månader och jag tyckte det lät helt fantastiskt så när jag blev gravid så beställda jag barnaboken och började läsa och så småning om så hittade jag även till forumet. Du har väl barnaboken :?:
Vad omgivningen säger tycker jag du inte skall bry dig om, så länge din egen familj är inne på samma linje och ni kan stötta varandra.
Jag säger med stolthet att jag kör på AW's filosofi om någon frågar - dem får tycka vad dem vill. Jag har inga speciella argument utan Emmy är ju mitt levande bevis att det är en strålande filosofi :D

Kvacke - har tyvärr inte heller hittat risvälling.
Emmy 080212
Rasmus 091223
miniz

Inlägg av miniz »

kvacke- risvällingen hittade jag i en hälsokostaffär (i Spanien, men det borde ju finnas i Sverige ocksa).

m.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
LisaMarie

Inlägg av LisaMarie »

Lingontuva: Grattis! Det låter som en underbar tillställning! Hur har det gått med Simons öga?

Nya mamman: Tack! Vad bra med fler argument, tack snälla! Sådana saker som jag egentligen redan vet, men det känns extra peppande att höra dem från andra som verkligen har provat och vet vad de pratar om. Än så länge så gissar jag ju bara.
Har läst en massa på Späda och små, har startat en tråd där ”2-månaders med svårt att somna” där jag skriver om lillebror.

Krisse: Tack! Jag har inte fått barnaboken än, men jag tror att den kommer att landa i brevlådan här under dagen. Kommer att springa och titta titt som tätt! :lol:
Jag vet inte riktigt hur det är med inställning hos maken, han säger att jag får göra det jag tror är bäst, fast han tycker att det låter lite väl strukturerat med tiderna. Visst, det tycker jag med, men det är ju det som behövs för lillebror. Storebror skapade sig ett eget sådant schema, men det märktes ju inte på samma sätt eftersom han gjorde det själv. Vad gäller lillebror har jag gett upp alla förhoppningar om att han kommer att lösa det själv, och gör jag det åt honom så kommer säkert maken att haka på utan problem när han ser att det fungerar.

Till er alla: Jag känner mig bara mer och mer säker på att det här är rätt. Inatt låg jag vaken länge och planerade start av schema osv! Första gången på länge som det kändes roligt att ligga vaken! :lol:

Vi ska åka bort på husvagnssemester i nästa vecka och jag känner att det kommer att bli svårt att börja med någonting där, när man inte har tillgång till varken er eller hemmamiljön, så jag siktar in mig på att börja med schema ordentligt v.30. Finns det något ni rekommenderar mig att göra till dess? Jag började igår med att vagna honom till sömns ett av sovpassen, det fungerade hur bra som helst! Tog 20 minuter och sedan fick jag svara vid 3 tillfällen, men han sov 1½ timma. Jag la honom också för natten innan han somnat i min famn, det gick också bra! Han bökade lite men när han hittat rätt sovställning så somnade han. :heart:

Är det något annat som jag kan börja öva på?

Jag vet i alla fall vad jag kommer att ha med mig för bok att läsa under semestern! :wink:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Heeej! :D

Här stormar det och routern är fortfarande inte lagad :roll: så vi är en hel sommarhemma familj och ett företag som delar på en enda liten internetkabel O:) DET kallar jag tålamodsträning 8)

Har läst men hinner inte skriva, men Välkommen LisaMarie! :D

Smakis och matglädje anar jag också i tråden =P~ :heart: visst har ni hittat recepttråden?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677

Där finns massor med info i ämnet!

Mejagos hälsar till alla kompisar att bröstmjölk fortfarande är det goaste men OJ va SKOJ det är med mat... för hon kan minsann helv :shock: :roll: :lol: redan...

Den som ändå hade hund... :wink:

Kram till er alla!
/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"