Torr utan problem - men vägrar bajsa

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Antonias mamma

Torr utan problem - men vägrar bajsa

Inlägg av Antonias mamma »

Jag startar en ny tråd om detta nu trots att jag funderat kring ämnet i flera andra trådar tidigare. Endats en av dem var dock min egen och den låg på Diskussionsforum och handlade om boken "Potträning utan gråt", så det kändes som fel rubrik och forum nu.

:arrow: Saken är den att Antonia nu varit kiss-torr i ca ett halvår. Hon har sovit utan blöja lika länge och jag minns knappt att en enda olycka skulle ha hänt.

:arrow: Vi hoppade på hennes eget initiativ till att kissa på pottan då i vintras men blöjan åkte på igen då mamma köpte ny potta, tog den gamla till mormor och det inte längre gick för sig att kissa i den nya för damen. Dessutom låste det sig med bajsandet för henne.

:arrow: Nu är vi på G igen, round 2 alltså. Hon har varit blöjfri nu i drygt en vecka men bajsandet är fortfarande ett problem. När hon hållit sig i 3 dagar (jag erbjöd henne blöja varje gång jag märkte att hon behövde bajsa men höll sig) fick hon till slut ut det, i blöja, i samband med att vi hade 5 andra barn i huset som fick henne att tänka på annat.

:arrow: Det är nu 4 dagar sen detta och nu har hon hållit sig igen - i 4 dagar alltså... :(

"Tinis" har varnat för detta fenomen i en gammal tråd, så jag är väl medveten om det. Jag citerar:

"Bara en liten varning! Akta så att inte det här med bajsandet blir ett problem nu. Vår kille blev blöjfri med kisset jättelätt och tidigt, men bajset låste sig helt när vi tog bort blöjan för tidigt. Han blev förstoppad, vågade inte bajsa, blöjan åkte fram och tillbaka och dessutom kom det en portion trots med i bilden...
Så mitt heta tips är: OM hon vill bajsa i blöjan så låt henne göra det. Och så släng det i toan tillsammans sedan. Låt henne bestämma, för det kan verkligen bli en jättetråkig ond cirkel om barnet börjar tycka bajsandet är något obehagligt eller otryggt. Förstoppning är bara förnamnet. Låter ni henne bestämma kommer hon snart självmant att välja pottan/toan. "

Nu är det ju dock så att VI LÅTER HENNE BESTÄMMA! Vi erbjuder henne blöja gång på gång, ibland ska hon ha och ibland inte, men oavsett så fortsätter hon att hålla sig.

:arrow: Min fråga är alltså - vad ska vi nu göra då detta inte hjälper?

Att införa blöja helt igen är inget alternativ anser jag nu då vi tagit bort den för andra gången och hon fysiskt varit mogen för detta i ett halvår.
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Var sitter hon på pottan och vad gör hon när hon väl sitter på den? Konstig fråga kanske men om hon bara sitter på pottan upp och ner och ska bajsa så kanske det blir för stor press.

Här hemma har det suttits på pottan framför en film på tv-n eller så har det varit en hög böcker att läsa. Har fungerat utmärkt. Vi har, eller rättare sagt Emil har aldrig haft några problem att bajsa. Nuförtiden gör han det var som helst, ja alltså på vilken toalett som helst för det låter så skoj när det plaskar i vattnet i toan. :roll:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Hej! Här har vi samma sak väldigt aktuell! Jag tror att det hänger ihop med att de blir så medvetna om att "detta är något jag kan bestämma över. Och då bestämmer jag att jag inte vill bajsa! Strunt samma var, blöjan, pottan eller toan, jag vill inte och då gör jag det inte". [-( Jag följde råd som någon annan gav i nån av "bajstrådarna" - gav en skvätt Laktulos (i juice, hon visste inte om det själv, ville inte göra nån affär av det) när lillan hållit sig lite för länge (ung 4 dagar). Sen var det bara att vänta, jag tror att hon då inte kunde hålla emot, och eftersom hon själv bestämt att blöjan inte var något att ha längre, så kom det i pottan. Vi spolade ner det tillsammans och så pratade vi inte mer om det. Detta laktulosknep tog vi till några gånger med några dagars mellanrum medan vi väntade på att det inte skulle vara något konstigt med att gå och bajsa längre, men eftersom jag är lite rädd för såna där medicinska grejor, rädd att det ska bli för mycket och så, så tog vi till ett annat knep som nån annan erfaren här tipsade om: Vi sa bara i förbigående, när vi tyckte hon såg bajsnödig ut: "Sen när du har bajsat idag så ska du få en godisbit." Eftersom vi nästan aldrig äter godis, så var ju detta ett bra lockbete. Så där är vi nu. Hon bajsar varje dag, och ibland glömmer hon själv bort godiset, men om hon påminner oss så får hon en liten karamell. Och är det vid en olämplig tidpunkt på dagen så säger vi bara, att "vi kan väl ta den sen efter maten, det är ju bättre att äta mat först och ta kramell till efterrätt." Det accepteras helt och hållet. Idag har hon bajsat tre gånger (är lite hård i magen och gör bara lite i taget), men det räckte med godis en gång. :wink:
Så gjorde vi. Lycka till med pottandet!
/Karin
Antonias mamma

SusanD skrev:Var sitter hon på pottan och vad gör hon när hon väl sitter på den? Konstig fråga kanske men om hon bara sitter på pottan upp och ner och ska bajsa så kanske det blir för stor press.
1. I vilket rum som helst där hon behagar vara!
2. Kissar och stiger upp direkt on är klar. Det är ingen "sittare" vi har - hon har alltid bråttom någonstans och det har inte hjälpt att avleda med leksaker eller böcker heller.
KarinÖ skrev:Jag följde råd som någon annan gav i nån av "bajstrådarna" - gav en skvätt Laktulos (i juice, hon visste inte om det själv, ville inte göra nån affär av det) när lillan hållit sig lite för länge (ung 4 dagar). Sen var det bara att vänta... men eftersom jag är lite rädd för såna där medicinska grejor, rädd att det ska bli för mycket och så, så tog vi till ett annat knep som nån annan erfaren här tipsade om: Vi sa bara i förbigående, när vi tyckte hon såg bajsnödig ut: "Sen när du har bajsat idag så ska du få en godisbit."
Tack för godsitipset! Det kunde kanske funka. Levolac får hon nu redan varje morgon för att inte bli hård i magen, så...

www.sandsdrommar.com
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

En inflik: Både jag och mina båda syskon är godisbelönade. Funkar utmärkt! :lol:
Antonias mamma

Dag 5 kom... och gick... Nästan! :!:

Gav Levolac i morse igen och satte på en blöja eftersom vi skulle åka bort och jag tänkte att blir hon nödig under tiden ska det åtminstone inte hänga på det då det nu gått 5 dagar utan bajs. Men - inget hände...

Ikväll då vi kom hem sade jag åt henne att om hon inte låter bajset komma nu så måste vi sätta in den där medicinen som svider i stjärten igen (Microlax, har hänt flera gånger förr). Då sprang hon själv till pottan och sade att hon skulle bajsa, och blöjan skulle bort.

"Nu jävlar", tänkte jag och sprang för säkerhets skull också efter en leksakskorg så fort hon satt sig. Jag hann bara dit med den så såg jag på henne hur reflexerna kom. Hon steg upp, började vifta och blev högröd i ansiktet. "Sitt ner nu bara", sa jag lugnt. Hon satte sig igen - i en halv sekund - flög sedan upp och deklarerade "Färdig!".
Då röt jag till. Faktiskt. "Nej - du är inte klar. Nu sitter du ner och så krystar du", sa jag och tryckte ner henne igen.
I samma sekund tog reflexerna överhanden för henne och hon satte igång att jobba. Åh så hon tog i, och Gud så mycket luft hon hade i sig :shock:
Jag låtsades som om det regnade och plockade ur leksaker åt henne vartefter, pratade ör mig själv med dem och höll på. Efter ca 10 min. var hon klar och en lyckligare tjej än hon som steg upp då och fick syn på resultatet har jag sällan sett :D :!: Hon skrattade och skrek av förtjusning, skulle visa pappa (som var borta, förstås :x ), diska pottan osv.

Hoppas, hoppas att isen brast nu!!! [-o< Mitt tillvägagångssätt kan man säkert ha synpunkter på, men efter 5 dagar gör man ju vad som helst. De två sista dagarna har hon ju knappt ätit heller pga detta, så för mig var det huvudsaken att det kom ut nu. Och det gjorde det på rätt ställe dessutom :D \:D/

www.sandsdrommar.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tänk att man kan bli så lycklig över bajs! :lol: Så där var det för vår lilla också, hon var jättelycklig och stolt! Sen fick vi locka med lite godis ändå, men jag tror inte det behövs så mycket förrän allt är självklart och vardag.
/Karin
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Hej!

Vi har också lite samma problem med att killen vill hålla bajset inne. För honom verkade det inte som om levolac hjälpte så mycket, men maltextrakt från apoteket var bättre. när det var som värst hade han inte bajsat på 6 dagar! den 7nde natten vaknade han och skrek... han grät och skrek att han behövde bajsa och tillsist kom det då i blöjan. men det var inte trevligt att behöva se honom lida för en så naturlig sak. då började jag ge honom maltextrakt flere ggr om dagen, blandade med plommonpure i gröten och försökte få honom att äta en kiwi frukt om dagen. Det hjälpte och han kunde inte hålla bajset inne efter den kuren. sen mittiallt släppte det då han märkte att det inte längre gjorde ont att bajsa. på pottan ville han inte alls sitta, men på wc med ringförminskaren gick det bra. då var han ju stor och satt som mamma och pappa.
lycka till!
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
marie-d

bajs

Inlägg av marie-d »

Vi hade jätteproblem med det hela. Mkt beroende på att vi la sluta med blöja och förskolstart samtidigt, så det blev lite mkt av det goda. Han var superförstoppad. Ville inte leka, låg bara i sängen när han kom hem från förskolan. vi fick köra lavemang ett par ggr, sen körde vi lactulos i ett par tre månader tills bajset var normalt igen. Vi tog också beslutet att sätta på blöjan och inte pressa honom alls. Vid 3år och 4 månader bestämde han sig själv och då både kissade och bajsade han på toaletten, pottan använde vi aldrig, och olyckorna som inträffat är inte mer än 5. Nu är han snart 4 och även torr på natten sedan flera månader.
Ni kanske haft lite bråttom, om ní redan hållit på ett tag? Samitidgt har hon varit torr, svårt det där? För oss var det så klockrent att han var mogen, när det väl kom. Vi försökte runt 3 precis men iom förskolestart blev det för mkt på en gång, aw har ju sagt att senast vid 3år har jag för mig.
Hon är inte 3år förrän i slutet av november. Våran andra son som är 2år och 3 månader har inte visat minsta intresse att sluta med blöjan, så vi avvaktar eftersom vi inte vill ha samma problem med honom.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
marie-d

Inlägg av marie-d »

Ursäkta, missade att ni inte ville införa blöja igen.

Håller förstoppningen i sig tycker jag ni ska köra lactulos, så bajset inte blir så hårt när det kommer.
Jag har en känsla att det finns en hel del psykiska aspekter i det hela också inte bara fysiska.
Son f?dd juli -04
Antonias mamma

Nyss hemkommem från skärgården med åtanke att lyfta upp denna tråd igen, visar det sig att någon annan redan gjort det :D :!:

En kommentar till ovanstående inlägg:
Jag har svårt att acceptera att vi skulle vara för tidigt ute, eftersom hon varit torr nattetid i ett halvt år nu. Lactulos /Levolac får hon redan varje morgon, så hon är inte hård i magen nu men fortsätter med att hålla sig i 3-4 dagar varje gång. Och hon ger sig inte före krystreflexerna är så starka att hon t.o.m ger ifrån sig ofrivilliga ljud då det inte går att undvika längre. Hon får alltid välja om hon ska ha blöja eller inte - vi har aldrig förskt tvinga henne torr på nåt sätt. Men detta tycks hålla i sig ändå :?

Men så har nu också ett nytt problem dykt upp. Hon är ju nu 2 år 7 mån. och i början av förra veckan formligen krachlandade hon i trotsträsket. Vi märkte en enorm skillnad från en dag till nästa. Från solstråle till.... ja, hm... Och sen dess har hon kissat i sängen VARJE natt - något som hänt typ EN gång förut på 6 månader!!! :shock:

HUR SKA JAG TACKLA DETTA :?:

www.sandsdrommar.com
marie-d

mogen

Inlägg av marie-d »

Jag tror att hon är fysisk mogen, utifrån det du berättar men sen verkar det som vissa barn rent psykologiskt ser till att de blir förstoppade genom att vägra bajsa. I vårat fall var det tydligt att det kom när vi samkörde blöjavvänjningen med förskolestart, vid 3. Det blev för mkt. När han sedan valde helt själv+ lactulos så försvann problemen. Nu har han inte varit förstoppad på över ett halvår. Han får inte lactulos längre. Innan blöjavv. och förskolestart var han inte förstoppad. Därför tror jag mer på psykologiska aspekter i det hela.
Men det är jättesvårt att veta vad man ska göra när man är i det, med facit i hand kan iaf jag känna i vårat fall att man inte ska pressa alls, som vi gjorde delvis. Jag tror också det blir hattigt om barnet får välja blöja eller ej och hatta fram och tillbaka. Antingen eller.
Är hon torr på natten är hon såklart fysiskt mogen.
Son f?dd juli -04
marie-d

Inlägg av marie-d »

Att hon nu plötsligt kissar i sängen varje natt, är antagligen inget att oroa sig för. Låt henne hjälpa till med det hela.
Det låter som hon är inne i trotsen och då händer det massor i henne som kan påverka.
Son f?dd juli -04
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"