"Tinis" har varnat för detta fenomen i en gammal tråd, så jag är väl medveten om det. Jag citerar:
"Bara en liten varning! Akta så att inte det här med bajsandet blir ett problem nu. Vår kille blev blöjfri med kisset jättelätt och tidigt, men bajset låste sig helt när vi tog bort blöjan för tidigt. Han blev förstoppad, vågade inte bajsa, blöjan åkte fram och tillbaka och dessutom kom det en portion trots med i bilden...
Så mitt heta tips är: OM hon vill bajsa i blöjan så låt henne göra det. Och så släng det i toan tillsammans sedan. Låt henne bestämma, för det kan verkligen bli en jättetråkig ond cirkel om barnet börjar tycka bajsandet är något obehagligt eller otryggt. Förstoppning är bara förnamnet. Låter ni henne bestämma kommer hon snart självmant att välja pottan/toan. "
Nu är det ju dock så att VI LÅTER HENNE BESTÄMMA! Vi erbjuder henne blöja gång på gång, ibland ska hon ha och ibland inte, men oavsett så fortsätter hon att hålla sig.
Att införa blöja helt igen är inget alternativ anser jag nu då vi tagit bort den för andra gången och hon fysiskt varit mogen för detta i ett halvår.