Sonen har fyllt tre i slutet av maj. Han har skippat sin dagsömn alldeles definitivt för ett par veckor sedan, men vilar oftast i sängen på dagtid cirka en halvtimme, eget initiativ. Jag frågar om han vill vila middag idag (och mig gör det inget om han väljer att vara uppe så det är en "äkta" fråga) och han springer till sängen
Ibland stiger han upp och sätter sig på mattan och improviserar fram en egen ensamleksstund. Ut kommer han när han känner för det. Fine.
Kvällarna då..
Vi har flyttat honom till en växasäng då han helt fysiskt inte får plats i en spjälis längre. De flesta kvällarna kommer han springande till dörren och står tyst och lugn där och tittar. Vi informerar vänligt att det är dags att sova, vi syns imorgon, och han springer och lägger sig igen. Bara för att strax stå där igen... Det är variant ett.
Tvåan bygger på att man stannar kvar på rummet men går upp ur sängen, plockar fram leksaker, leker och pysslar
Trean är en klurigare variant där man sitter tyst som en mus på sin matta - jag i egenskap av mamma har ingen aaaning om att han gått upp öht och sedan, tre kvart senare hörs det ledset gråt.
Jag börjar dra åt mig öronen i och med att det tar numera sån tiiid för honom att somna - jag lägger honom halv åtta och väcker sju på morgonen. Men hon kan ju vara både kvart över åtta och halv nio eller nio
Dels detta. Dels vill jag ha mina vuxenkvällar tillbaka, tack.
Hur mycket sover era treåringar
Är läggning halv åtta för tidigt för en treåring
Andra funderingar..