Treåring och sömn

Gäst

Treåring och sömn

Inlägg av Gäst »

Hej kolleger och vänner i fnurrland! :)

Sonen har fyllt tre i slutet av maj. Han har skippat sin dagsömn alldeles definitivt för ett par veckor sedan, men vilar oftast i sängen på dagtid cirka en halvtimme, eget initiativ. Jag frågar om han vill vila middag idag (och mig gör det inget om han väljer att vara uppe så det är en "äkta" fråga) och han springer till sängen :lol: och väljer med sig någon bok. 8)

Ibland stiger han upp och sätter sig på mattan och improviserar fram en egen ensamleksstund. Ut kommer han när han känner för det. Fine.

Kvällarna då.. :roll:

Vi har flyttat honom till en växasäng då han helt fysiskt inte får plats i en spjälis längre. De flesta kvällarna kommer han springande till dörren och står tyst och lugn där och tittar. Vi informerar vänligt att det är dags att sova, vi syns imorgon, och han springer och lägger sig igen. Bara för att strax stå där igen... Det är variant ett.

Tvåan bygger på att man stannar kvar på rummet men går upp ur sängen, plockar fram leksaker, leker och pysslar :shock: , ibland till och med tänder i taket om man inte ser tillräckligt bra. :roll: Inga försök att komma ut dock. Här har jag tänkt - fine, men förutsättningen för sovande är släckt i taket, så när han har tänt har jag kort gått in och släckt igen, varpå han kravlar upp i sängen utan protester.

Trean är en klurigare variant där man sitter tyst som en mus på sin matta - jag i egenskap av mamma har ingen aaaning om att han gått upp öht och sedan, tre kvart senare hörs det ledset gråt. :cry: Jag går in och ser efter och där sitter han på mattan och försöker läsa en bok, men ser inget då han INTE tänt i taket. Detta har jag parerat med "oj, böcker. :shock: Älskling, vi läser dem imorgon. Skall du eller jag lägga dem här på bordet så vi hittar dem imorgon?" Och så lägger han böckerna på bordet och går och lägger sig. Inte ett pip till protest.

Jag börjar dra åt mig öronen i och med att det tar numera sån tiiid för honom att somna - jag lägger honom halv åtta och väcker sju på morgonen. Men hon kan ju vara både kvart över åtta och halv nio eller nio :!: när han somnar. :?

Dels detta. Dels vill jag ha mina vuxenkvällar tillbaka, tack. :?

Hur mycket sover era treåringar :?:

Är läggning halv åtta för tidigt för en treåring :?:

Andra funderingar.. :?:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D Vega är ju i samma ålder som Hugo. Hon skippade sin dagsömn för ungefär två månader sedan. Nu vilar hon i soffan med cd-saga eller film.

Vi har fortfarande kvar spjälsängen, men tänkte byta till jul. Har därför inte problemet med att kliva ur sängen efter läggning ( än :wink: )

Hon sover 19-07, och jag får väcka ungefär varannan dag. Ofta vaknar Malte runt 06.30 och snackar sig fram till klockan ringer. Tror att hon kan vakna av honom ibland.

Vi har haft två perioder av riktigt besvärliga läggningar under trotsen, båda höll i sig en vecka var ungefär. Även två omgångar av uppvak på natten då det frågades med rätt stora bokstäver första omgången ( i julas) Vid läggningarna var det klassiska frågor där hon ville ha vatten, upp och kissa igen, täcket ligger fel, kan inte sova bla bla bla och på natten skrek hon rätt ut och hade mycket svårt att komma till ro.

Nu har det varit lugnt länge och hon sover som sagt sina 12 timmar varje natt. För en vecka sedan hade vi lite fest och hon fick lägga sig en timme senare. Hon vaknade i vanlig tid morgonen därpå men somnade faktiskt i soffan på dagvilan. Å andra sidan har Vega alltid varit väldigt känslig om det blir för lite sömn. Det märks direkt på henne om hon ligger i underkant. Av den anledningen kände jag mig säker då jag (hon) till slut plockade bort dagvilan. Jag visste att det skulle märkas om det var för tidigt.

Skulle tro att Hugo också behöver 12, eller åtminstone 11 timmar natt ganska länge till.

Hur länge har ni haft växasäng? Kanske är det bara lite frågor om vad som händer nu när man KAN kliva ur sängen. Låter som att du hanterar det på helt rätt sätt. Ge förutsättningarna och vara bestämd med att "på natten sover man" Kanske att du kan smyga och kolla efter en stund att han faktiskt ligger i sängen så att du stävjer variant två och tre lite snabbare.

Kanske ?

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Linda för input! :)

Han fick sin växasäng samma vecka som han fyllde år, alltså tre veckor sedan. Till att börja med så gik det jättebra. Inga urkliverier. :roll: Det som gör mig fundersam är ju att han inte verkar vara ett skvatt trött. :shock: Hur gör han :?:

Men vi fortsätter med exerciserna. :roll: Förr eller senare har han väl tröttnat på nyhetens behag... :roll:
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hejsvejs,

och vår nästan 3-åring sover 11,5 timmar natt. Hon är en klassisk kvällströtter och somnar max en kvart efter läggning (alltsom oftast en kvart FÖRE :roll: )! Dock är hon superkinkig vad gäller dagvila, hon slutade också för ett par månader sen. Nu händer det ibland att hon somnar (var som helst) på eftermiddagen. Hon får ALDRIG mer än 20 minuter, vi strävar efter 5 min, men ibland får man inte liv i henne. Om hon har sovit en stund på em kan kvällsläggningen ta något längre tid (=upp till en kvart). Hon vaknar så gott som alltid före väckning. Hon sover oftast 11 timmar, men har förutsättningar i 11,5 timmar :wink: .

Tror på uthållighet i ert fall. Agnes har i perioder sovit kortare nätter (ner mot 10 timmar), men hon orkar inte hålla på så längre än två veckor (i taget!).

/P
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack för att du delar med dig piggelin! :)

Igårkväll tog det just trekvart - en timme innan det blev tyst och då hade han varit vid dörren ett par gånger samt plockat fram lite diverse grejer på rummet - snackat helt dagpigg. :shock: Men jag tror ju inte heller att han orkar hur länge som helst - han behöver nog ha sin långa natt ett tag till! :)
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej hej
Har precis samma sak med Emma. Hon kan gott filosofera i upp till en timme i sitt rum utan att säga ett pip (så jag varken hör eller ser något eftersom jag oftast är på nedervåningen).
Hon klättrar ur spjälisen utan problem och när hon märker att jag är på väg stannar hon upp i det hon håller på med och sätter händerna för huvudet.
Ungefär som att jag inte ska se henne då, skitgulligt faktiskt :heart:
Det kan hålla på och knöla ett par dagar såhär, jag lägger bara tillbaka henne och sen är det lugnt. Säger ingenting alls.
Vissa kvällar somnar hon direkt, andra tar det längre tid. Jag tänker att så länge hon inte är ledsen får det vara.
Hon sover 19-07 och jag tror absolut Hugo behöver sin natt så lång som den är idag.
Emma är också jättepigg :shock: när hon vissa kväller läser böcker, eller tejpar lite, eller tittar ut genom fönstret, målar eller något annat roligt man kan göra fast man borde sova :lol:
Slutade också helt med dagvila för en månad sen och nu somnar hon någon enstaka eftermiddag när vi varit ute hela dagen.

//Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Och nu, efter en månad med den nya sängen har han i flera kvällar lagt sig utan någon som helst trafik. Däremot ramlade han ner från sängen igårnatt. :( Jag var ju inne hos honom på stubinen och då var han redan gråtande på väg upp i sängen. Vet inte hur han låg - och jag som har tyckt att sängen är så stor och bred och har till och med lite sidor - stackars min älskling! :( Skall på något sätt se till att det här INTE upprepas. Och glad är jag ifall trafiken är slut... :roll:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu medger jag att jag inte förstår Sara! :shock: vad har Cissiis tråd för likheter med Hugos kvällsfrågor? :roll:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Kära nån! :shock: Tror väl jag att du inte förstår! Det var ju en helt annan länk jag skulle infoga! Vi hoppas att vi kan få den ovan bortmodererad! :shock: :(

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40116206
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: Åh! :lol:

Den var fin! Inte visste jag att man kan ha tält om sängen så... :D Tror faktiskt att gosseson skulle gilla det.

Tack för tipset! :)
Saara

Inlägg av Saara »

Hej!

Här sover vår treåring i resesäng. Den är längre än vår spjälis men har ungefär lika höga kanter. Jag tror att hon kan ha den ännu ett år faktiskt.

Schemat säger 20-7, lur 13-14.30, totalt 12,5. "På riktigt" så sover hon kanske 11,5 i genomsnitt. Det brukar dröja för henne att somna på kvällen, men utan lur så blir em väldigt jobbig för henne och det gör mig inget att hon ligger och snackar/sjunger en längre stund innan hon somnar på kvällen.

Trassel som vi haft har varit uppvak oftast 2-3 tiden då damen gnölar och gnäller om "nooooseeen" (=torka näsan) oberoende om man har snuva eller ej. Nuförtiden sover hon med näsduk bredvid kudden och torkar själv efter att vi peppat henne med att hon ska torka själv och inte börja yla mitt i natten. Dessa trassel har dock inte hållit i sig särskilt länge, 3-4 nätter i stöten ungefär och det har väl hänt en fyra gånger allt som allt.

Har du annars lekt trasig grammonfonskiva med Hugo och dragit visan på-kvällen-ligger-man-kvar-i-sin-säng-och-somnar och förhört honom på temat och berättat att alla andra mänskor gör så och djuren med?

Annars såg ju tältet häftigt ut.

/Sara
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Saara skrev: Har du annars lekt trasig grammonfonskiva med Hugo och dragit visan på-kvällen-ligger-man-kvar-i-sin-säng-och-somnar och förhört honom på temat och berättat att alla andra mänskor gör så och djuren med?
/Sara
Faktiskt inte! :shock:

Jag kan inte "förhöra honom" riktigt än eftersom talet börjar komma först nu :) men det betyder ju inte att jag inte kan informera honom... :roll:

:idea: *pling!* :lol:

Tack, Saara!
Saara

Inlägg av Saara »

Varsågod, det var så lite!

Jag har för mig att Sagalinda har skrivit om peptalk i några trådar här på SS, kanske du kan nosa upp dem för inspiration? :wink:
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Sir yes sir! 8)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"