4 år och blyg

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
mammajenny

4 år och blyg

Inlägg av mammajenny »

Hej alla kloka föräldrar!
Jag har en underbar son som de senaste månaderna inför/i vissa situationer börjat deklarera att han är blyg, och jag är lite rådvill ang. hur vi bäst ska bemöta detta. Han har en känslig men också frimodig personlighet, är ganska stolt och tycker inte om att göra fel. Har ett tag haft problem med stamning, men vi går sedan 4 månader hos logoped och det har blivit otroligt mycket bättre. Ibland tror jag att han säger att han är blyg för att komma undan att prata, eftersom han kanske är orolig för att stamma. Men samtidigt har ingen retat honom för det och både hemma och på förskolan hanterar vi detta bra. Oftast handlar blygheten om att träffa olika människor, nya och sådana han inte sett på länge, eller att göra saker i lite offentlighet.

När sonen säger att han är blyg så tror jag honom - det är ingen lek. Jag ser att han ibland verkligen inte vill, kan bli lite gråtfärdig och upprörd. Jag brukar bemöta det med ett Jahaaa, alltså ganska neutralt för jag känner att det varken blir bra att vifta bort hans känsla ("äsch! Dumheter! Här finns minsann inget att vara blyg för! Kom igen nu!) eller förstärka den (Jasså OJ! Men då slipper du hälsa/prata etc). Jag försöker också rätt neutralt säga att "Jaha, men det kanske går över sen? Du kan ju komma lite senare?" eller "vet du vad jag brukar tänka när jag var barn och lite blyg? Att alla här tycker om mig och vill höra vad jag har att säga". Oftast är blygheten övergående ska sägas, och detta är inget jätteproblem, men jag vill gärna mota Olle i grind och tar tacksamt emot BB-inspirerade tips! :D
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: 4 år och blyg

Inlägg av annawahlgren »

mammajenny skrev:"Jaha, men det kanske går över sen? Du kan ju komma lite senare?" eller "vet du vad jag brukar tänka när jag var barn och lite blyg? Att alla här tycker om mig och vill höra vad jag har att säga".
:D Ack, jag ser hur du så ambitiöst, och så varmt, försöker agera i Barnabokens anda och blir förstås jättestolt :oops: :lol: och tacksam.

Men av citatet ovan att döma blir det lite fel ändå :shock: En liten pojke på fyra år hittar ett ord - blyg - och säger det några gånger, för att luska ut vad det betyder, dvs vad det väcker för reaktioner. För honom var det bara ett ord, som mätt, hungrig eller trött. Omvärlden lägger sedan värderingar i ordet - det gör han inte av sig själv, för han vet ju inte först. (Ungefär som när vi är oss ett nytt språk och inte har en aning om varför vissa fina ord och uttryck vi lärt oss framstår som komplett galna i vissa öron eller varför folk gapskrattar, plötsligt, när vi verkligen är grammatiskt korrekta.) Med detta ditt "Det kanske går över sen? Du kan ju komma lite senare?" har du lärt honom att det betyder en svaghet, en defekt, ett problem att vara blyg. Ditt vackra försök till paktande, på temat hur du själv tänkte när du var liten och blyg: "att alla här tycker om mig och vill höra vad jag har att säga" blir då en motsägelse i sig. Om det är fel att vara blyg, varför skulle då alla tycka om en och vilja höra vad man hade att säga :?: Dessutom är det inte riktigt med sanningen överensstämmande - och DET har nog din lille gosse hunnit lära sig - att alla skulle tycka om alla och vilja höra vad alla hade att säga.

Det gäller verkligen att passa på sin egen tunga. Ju sakligare, dess bättre. Ju mindre värderingar hit och dit, dess bättre. Kommer en unge - ett barnbarn t ex, vilket hände precis nyligen - till mig och meddelar någon fråga, på sitt påstående vis, som "jag är rädd för mörkret", "jag är blyg", så bemöter jag det som antingen en fråga (om det verkar allvarligt nog) eller som det det ofta nog är - en sorts ordlek, ett prövande av just ords betydelse. Vi skulle t ex hälsa på en vänlig människa som visste vad barnet hette, och då skulle hon föreställa blyg i stor stil och gömde sig bakom mig. "Oj då, det var det värstaste", sa jag, "överraskad" i största allmänhet. Och förklarade för den snälla människan (så barnet hörde, förstås) att hon precis nu hade "tappat pratet".

Hon formligen älskar detta "tappat pratet". Den attityden, saklig och tålmodig, ger henne all respit. Och den är kemiskt fri från värderingar. Man kan tappa pengar, saker och prat. Och göra en lek av att hitta dem igen. "Var kan pratet VAAARA?" när man inte längre känner någon press utifrån.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Kära Anna,
tack för ditt svar. Vad enkelt det blir ibland när man inte tänker två varv för mycket :oops: :lol:
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar