Hög feber, inne på tredje natten

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
tomat08

Hög feber, inne på tredje natten

Inlägg av tomat08 »

Hejsan!
Är ny här men vi är inne på tredje natten med kuren. Vi har en ganska stor kille men sömnen har blivit sämre och sämre. Mest efter 8-mån trotsen :evil: Har lite problem. Första natten "fick" jag inte ramsa mer än en gång för han sov :!: Han vaknade med feber. Vaknade också vid vargtimmen och ramsade på en gång+bekräftelse.Andra natten tror jag att jag överramsade vid vargtimmarna. Han var även vaken mellan ca 1.30 och 3. Ramsade när han var ledsen. Nu idag har han haft ännu mer feber och är slöare och har inte ätit. Får se hur det går inatt. Pappa ska ta denna natt . Har någon nåt tips för sjuka barn under kuren.
Tacksam för funderingar.
Magdalena
Vilgot född 2007-03-01
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej och välkommen :D

Ge honom ngt febernedsättande inför sovdags. Fyll på en gång under natten om ni tycker det behövs.

Jag tycker inte ni behöver agera annorlunda för att han är sjuk utan kör på som vanligt. Jag vet inte åldern på honom(skriv gärna in det i din signatur så är det enklare att svara) eller hur pass mkt feber han har.

Det är lite svårt att svara sådär generellt mer än att sömnen inte blir mindre viktig för att man är sjuk utan snarare tvärtom.

Allt hänger här på hur mkt sjukdomsvargar ni föräldrar har :roll: och att ni inte förlorar den berömda attityden.

Har ni inte använt er av solfjädern alls? Om inte så vet ni att ni kan ta till det när det är "krisläge"

Ramsan ska oxå vara som en kommunikation mellan er. Hur fungerar läggningarna? Tar han ramsan med en gång? Känner ni att ni fått till kommunikationen med den?

Hoppas ni blev ngt klokare. Jag tycker som jag skrev ovan att ni ska göra kuren som man ska men att ni givetvis ska känna in hur pass sjuk han är.
Fråga gärna mer och berätta hur det gick ikväll.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
tomat08

Inlägg av tomat08 »

Tack för svaret! Han är ca 15 månader. Vi har gett febernedsättande och extra vatten men hade ändå över 39. Han var som sagt även lite slö men det blev ju värre igår kväll. Vi kör med solfjädern när vi lägger sen gjorde jag det ett par ggr andra natten. Eftersom jag under första natten inte kunde göra så mkt för att han sov undrade jag om man ska se första natten som andra. Dvs "lite trafik". Jag vill ju inte förstöra heller men det känns som vargarna är närmare när han är sjuk. Ska man väcka och ge vatten eller ska man göra det i samband med att han vaknar?Ska man solfjädra länge på kvällen även nu om han inte somnar utan fortsätter skrika? Ramsan tar inte så bra än. Ska träna mer idag!Ska man "fortsätta" bekräfta om han börjar skrika?
Gjorde fel andra natten och bekräftade bara * 1.
Tack för hjälpen så länge.
Kram från Magdalena
Magdalena
Vilgot född 2007-03-01
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Eftersom han har sovit mycket kan jag tro att ramsan ännu inte tar, och då ska du fortsätta att ge bekräftelseramsan. Det gör du ända tills ramsan sitter och ni kan kommunicera med den.
Beroende på hur hackigt han sover är det bättre att du väcker för febernedsättande och vatten, än att du bjuder det när han vaknar, men allt beror på hur sjuk han är. Man ska inte gå in om man inte kan hjälpa honom, men är han riktigt dålig måste man ju titta till. Gå på hur han mår dagtid, han är troligtvis inte sjukare på natten. Är han ordentligt sänkt dagtid också så behöver han ju mer tillsyn.

Det tar ju ett tag för ramsan att sätta sig, och det är ett arbete som måste göras. Jag tycker inte att ni ska gå in annat än vid kris, framförallt inte vid nattningen. Då har ni ju gett vatten och febernedsättande, och kan inte göra mer. Solfjädern har ju inget med sjukdomen att göra, om du förstår vad jag menar.
tomat08

ramsa + diverse

Inlägg av tomat08 »

Han tar fortfarande inte ramsan. Om han tystnar efter en stund börjar han skrika så fort vi bekräftar. ( Tredje natten )Ibland skriker han länge. När ska man ramsa nästa gång? Ska man bekräfta om han tystnar själv innan ramsan? Ska man solfjädra varje gång man har gjort tillrättaläggandet? Tacksam för svar. Vill ju inte göra fel.
Magdalena
Magdalena
Vilgot född 2007-03-01
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Det är väldigt vanligt att kurbarnet börjar skrika när man bekräftar. Jag tror alla föräldrar här inne som kurat sitt barn kan skriva under på det.
Men som Torpsara skriver så MÅSTE man bekräfta tills man känner att ramsan tar.

Ramsan säger ni när ni går ut ur rummet även om han är tyst. Bekräftar gör ni utanför rummet efter att ni ramsat. Förstår du?

Om han sedan börjar skrika efter några sekunder eller ngn minut så lugnar ni honom med att ramsa utanför hans dörr. Det kan var 1x4 eller 4x4 ggr beror på hur länge han skriker. Det är viktigt att man tänker sig skriken som frågor och att ert ramsande är svaret på frågorna.
Ungefär såhär:
Omstoppande. Ut med ramsan x 4. (Är han tyst bekräftar ni i ett bekräftande tonläge)
Han frågar. Ni svarar med ramsan ggr x antal. Skriker han upp sig ramsar ni över hans röst genom dörrspringan. När han tystnar bekräftar ni.
Jag kan inte säga ngt klockslag angående för när du ska ramsa nästa gång utan det får man känna sig för lite. Men han ska inte ligga och gråta ledset själv då måste ni ramsa honom. Lite arg kan man vara och ligga och svära för sig själv. Det är ngt helt annat. :wink: Avvakta dock lite och försök lyssna noga (med öronen inte med hjärtat) HUR han gråter eller skriker.

Solfjädern tycker jag ni nu endast ska använda vid krissituationer. När ni känner att ramsan inte tar och det inte blir ngn som helst kontakt er emellan. Jag har inte använt mig speciellt mkt själv av solfjädern ska jag erkänna utan vi har i stort sett bara använt oss av ramsan som verktyg.

När man solfjädrar vid tillrättaläggande så kan det mer se ut så att man bara trycker till lite över ryggen som en bekräftelse, bara typ 2 sekunder. Alltså inte att ni behöver stå ngn längre stund.

Hoppas du fick lite klarhet.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
tomat08

Inlägg av tomat08 »

Tack! :D
Magdalena
Vilgot född 2007-03-01
Skriv svar