Hej!
Det är väldigt vanligt att kurbarnet börjar skrika när man bekräftar. Jag tror alla föräldrar här inne som kurat sitt barn kan skriva under på det.
Men som Torpsara skriver så MÅSTE man bekräfta tills man känner att ramsan tar.
Ramsan säger ni när ni går ut ur rummet även om han är tyst. Bekräftar gör ni utanför rummet efter att ni ramsat. Förstår du?
Om han sedan börjar skrika efter några sekunder eller ngn minut så lugnar ni honom med att ramsa utanför hans dörr. Det kan var 1x4 eller 4x4 ggr beror på hur länge han skriker. Det är viktigt att man tänker sig skriken som frågor och att ert ramsande är svaret på frågorna.
Ungefär såhär:
Omstoppande. Ut med ramsan x 4. (Är han tyst bekräftar ni i ett bekräftande tonläge)
Han frågar. Ni svarar med ramsan ggr x antal. Skriker han upp sig ramsar ni över hans röst genom dörrspringan. När han tystnar bekräftar ni.
Jag kan inte säga ngt klockslag angående för när du ska ramsa nästa gång utan det får man känna sig för lite. Men han ska inte ligga och gråta ledset själv då måste ni ramsa honom. Lite arg kan man vara och ligga och svära för sig själv. Det är ngt helt annat.

Avvakta dock lite och försök lyssna noga (med öronen inte med hjärtat) HUR han gråter eller skriker.
Solfjädern tycker jag ni nu endast ska använda vid krissituationer. När ni känner att ramsan inte tar och det inte blir ngn som helst kontakt er emellan. Jag har inte använt mig speciellt mkt själv av solfjädern ska jag erkänna utan vi har i stort sett bara använt oss av ramsan som verktyg.
När man solfjädrar vid tillrättaläggande så kan det mer se ut så att man bara trycker till lite över ryggen som en bekräftelse, bara typ 2 sekunder. Alltså inte att ni behöver stå ngn längre stund.
Hoppas du fick lite klarhet.
Susanne