4 veckor, lite hjälp med SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Elle

Inlägg av Elle »

Hur går det för er?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Hej :D
Och OJ, såg inte sista inlägget förräns nu... :oops:

Men... allt som oftast sover Noah till 06.15-06.30 ungefär. Han brukar vakna när nån går upp. Det är vid 06.15 som antingen jag eller sambon går upp för att gå till jobbet. Liten förbättring alltså men jag är inte helt nöjd :(

Det verkar som om han vant sig vid att vakna vid den tiden och gör det oxå vid minsta ljud. Han har fått 4 tänder på kort tid och bajsar VÄLDIGT många gånger per dygn. Alldeles uppfrätt i rumpan stackarn. Nu syns sista framtanden ganska bra och det har lugnat sig under dagen.
Så de sista veckorna har han faktiskt bajsat i samma veva som han vaknar. Det blir ju lite konstigt att byta blöja vid 06.30 och sen sova 25 min till. Men vi har härdat ut och ramsat sen har vi satt igång dammsugaren. Det får oftast tyst på honom.

Vi ramsar en gång * 4, sen "hör" vi honom inte förräns kl 07.

Ikväll fick jag i honom lite mer välling än vanligt och eftersom han har varit bättre i magen idag så *hoppas och tror* jag att han ska sova till 07.

Lillkillen måsta ha lite kredit oxå, han vaknar ALDRIG på natten, utan sover stadigt ialla fall 11 timmar =D>

Kram Anna :heart:
Anna - Mamma till :heart: Leon :heart:, född den 10 maj 2004 och :heart: Noah :heart:, född den 16 september 2007
http://kullerstenochblabar.tradgardsblogg.se/
Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Vi behöver nog lite hjälp och pepp :?

Vi får inte ordning på sista morgontimmen. Har följt råden i tråden innan, men ändå så räcker vi inte hela vägen fram :cry:

Vad jag kommer ihåg från storebrorsan Leon i den åldern, så var det lite strul till och från med vargtimme och tidiga mornar men det gav med sig efter ett tag och från 7 månader har han varit en supersovare =D>

Den senaste veckan skriker Noah i högan sky när han ska läggas alla lurar samt nattning :? :? Har hänt enstaka gånger innan...

Gör vi galet eller kommer detta att ge med sig :?:
Anna - Mamma till :heart: Leon :heart:, född den 10 maj 2004 och :heart: Noah :heart:, född den 16 september 2007
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Jo min erfarenhet är att sömnen och uppvaken m.m. brukar stabilisera sig runt just 6-7 mån. Har ni infört något 7 mån schema ännu? Har ni några tankar kring detta? kanske kapa sista luren till 20 min och då ge förutsättningarna på en promenad eller så?

Hur går det med tidiga uppvak nu när vi gått över till sommartid? Tror du det kommer att stabilisera sig nu?
Har ni verkligen KOLMÖRKT i sovrummet, stängd dörr osv?

Jag tycker ni hanterar de tidiga uppvaken utmärkt. Jag minns när Tor bajsade så mycket och fick röd stjärt, då hjälper bara ett TJOCKT lager med inotyol salva. Så det körde vi på kvällen och bytte absolut inga blöjor förrän väckarklockan ringer kl. 07.

Har ni infört väckarklocka för honom än?

Några tankar och frågor från mig. Men nog skall vi klara av detta. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Hej,
Tack för svar :D
Vi har faktiskt inte kommit så långt som till 7-mån schema, fast nu börjar ju det bli dax att dra ner ytterligare en halvtimme på sömnen. Det är nog bra att ta den halvtimman från em-luren och göra den till 20 min.

Vad gäller uppvaken har det faktiskt *peppar peppar* gått bättre de två sista morgnarna. Han har vaknat 06.45, och det är godkänt tycker jag. =D>
Dessutom har han inte bajsat på morgonen de sista dagarna heller.
Känns bra att höra att vi sköter oss vad gäller tidiga mornar. Då står vi på oss 8)

Vi har total mörkläggning i sovrummet. Rullgardin med filtar upphängda på sidorna och dörren tilldragen.
Däremot är det ju lite ljusare vid läggdax nu och det har han minsann låtit oss veta. Inte nöjd alls vid läggdax trots skratt till gonatt. Och då åker dammsugarn på och han tystnar efter några minuter. (kul att man kan använda dammsugarn till nåt mer än bara städning :wink: )

Väckarklocka har vi inte prövat än, men vi håller hårt på god morgon kl 07. Upp med buller och bång. Oj vad kul det är med morgon :lol: :lol:

Kanske är det förkortning av em-luren som sätter pricken över i:et. Ska införa detta inom kort och återkommer givetvis med rapport!

Tack för att ni finns här :heart:

Kram :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anna!

Ni jobbar på kanonbra tycker jag!

Jag kan tala VARMT för väckarklockan, för oss suddade den bort de sista tidiga uppvaken efter att vi genomförde kuren. Olle har stenkoll på att klockan ringer=morgon=mamma och pappa kommer och väcker :D Så om han någon morgon vaknar innan klockan så ligger han glatt och pratar fram till vi kommer in och han får stänga av klockan.

Så en väckarklocka och minskning till 20-min lur på em tror jag gör susen för er!

Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Hej igen :D
Nu har det gått ett tag sen sist. Noah började sova sin 12 timmar i samma veva som jag ställde sista frågan.
Han är en ursäker sovare och inget förstör nattsömnen. Varken tänder eller förkylningar. Inte har han napp heller vilket är så skönt att slippa "plugga" in den på natten. (Hände titt som tätt med storebrorsan)
Till och med mamma har börjat sova gott :lol:

Ang väckarklockan så bor vi ganska trångt och min väckarklocka ringer kl 07 varje morgon och det hör lillemannen och vet att det är dax för god morgon. Perfekt!

Men nu är han drygt 8 månader och det enda som slirar lite är em-luren. Han sover ibland och ibland inte. Lägger inte så mycket krut på den eftersom den ska bort. Däremot blir ju kvällarna lite jobbigare utan den sömnen.

Är det dax att göra om schemat?
Skulle väldigt gärna vilja ha hjälp med ett schemaförslag om någon vill ta sig tid :roll:

Idag ser det ut så här:

07 go'morron och välling
08 frukost (plock-macka)
09-09.45 Sova
10.45 Lunch
12-13.30 Sova
13.30 mellanmål
15.45-16.05 em-lur
17.00 Middag
18.30 Välling
19.00 Go'natt

Kram Anna
Nancy

Inlägg av Nancy »

Kopierar in ett svar jag skrev igår på "Kurbarnens..."

"Nu har du redan ändrat men jag vill ändå slå ett slag för hur vi gjort med Lussi. Vi behöll hennes tre lurar ända tills hon oftare var vaken än somnade på sista luren. Sen strök vi bara den tredje (vid drygt 9 månader) utan att flytta tiderna för de två första.

Fortfarande finns utrymme för en 5- eller 20-minutare om så skulle behövas men oftast funkar det jättebra utan.

När jag märker att hon så småningom har svårt att somna på fm så kommer jag att först se den som "förutsättning" och då hon är redo plocka bort den helt.

Det fina i kråksången är att jag inte behövt flytta visarna på hennes inre klocka, kunnat behålla långluren på samma tidpunkt samt ha vila för båda töserna på samma gång mitt på dagen.

Kram från Nancy"
Elle

Inlägg av Elle »

Jag bara bekräftelseramsar det Nancy skriver :D Det är jätte skönt för alla inblandade att ha en 20-minuts paus på em över 8-månadersångesten.

Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Hej,

Och tack för svar!

Vi har faktiskt tagit bort em-luren sen några dagar tillbaka, eftersom dagarna då Noah inte sov em-lur var fler än när han gjorde det.

Då har vi oxå skjutit fram de andra lurarna något så att eftermiddagen blir lite kortare. Det funkar bra,förutom lite morgonstrul (vaknar lite tidigt nu), men det kanske inte är så konstigt med tanke på schemaändringen.

Har inte märkt så mycket av 8-mån-ångest än förutom lite gnäll (men han har många tänder och det har gnällts en del på vägen för dem).

Kram Anna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Vi har ett väldigt fungerande liv i vardagen med barn som sover som grisar heeela långa nätterna.
Det är ju tack vare SHN och standardmodellen och FRAMFÖR ALLT alla ni som hjälper med hjärtat här inne på forumet :heart:
Jag vill tilldela det största fånget av rosor till er :heart:

Har dock med mig ett par frågor....

:arrow: Eftersom Noah nu är 9 månader och "standardiserad" ut i fingerspetsarna, är det dax för oss att byta tråd/forum nu för vidare frågor?

:arrow: Han sover 12-45-1,5 nu. Ska det kortas eller kan vi låta det vara ett tag framöver?

Kram
-Anna-
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anna!

Vilken underbar läsning, TACK för att du delar med dig!

Vi kan fortsätta här om du vill, inga problem :wink: Gör ingen ändring i schemat så länge ni inte anser det behövs. 9-11 månader behöver de ca 14 tim för att sedan runt året minska till ca 13,5. Men som sagt var, minska när ni anser att det är nödvändigt.

Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Hej igen!

Nu så är vi framme vid 11 månader :D
Tiden bara rusar. Vart tar den vägen :?:

Lillemannen sover gott om nätterna. Klarade tredagarsfebern galant =D>

Idag har vi två lurar. En på 45 min och en på 1,5 timme. Han sover 12 timmar på natten.
Nu de sista veckorna har han vaknat kl 06.30-07.00, fast han ska sova till 07.30.
Och arg är han. Han har en pipa som hörs vill jag lova. Har kört med dammsugare och öronproppar osv... men det vill sig inte till 07.30.
Kan ju inte låta bli att fundera...ska vi dra ner på första luren, eller kanske ta bort den helt :?:

Vore tacksam för synpunkter :D

Kram Anna
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anna!

Jag skulle minska fm-luren till en 20-minutare som ett första steg, den behöver han nog ett tag till. Börja där tycker jag!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"