4 veckor, lite hjälp med SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Leons Mamma

4 veckor, lite hjälp med SM

Inlägg av Leons Mamma »

Hej alla kloka mammor!

Jag skulle behöva lite råd och hjälp med SM.
Jag har gett mig tusan på att denna lilla killen på 1 månad ska bli en standardpojk :lol:
Våran första kurade vi vid 6 mån och vi har haft fantastiska nätter sen dess :D
Hur som helst så äter han väldigt duktigt men sover inte riktigt lika duktigt :roll:

Har försökt så gott jag kan att leva efter standardmodellen. Dvs långa mål med mycket mat och umgänge och sedan sömn.
Men den lille knorrar så mycket och verkar ha svårt att komma till ro.
Vi har slängt ut vaggan och skaffat en "innevagn" nu, vilket går lite bättre. Men ändå så verkar det som om han aldrig blir så där RIKTIGT nöjd efter varje mål. Det är tom knorr när han får tillägg efter amningen. Han vaknar ofta efter 20, 45 eller en timme. Min fråga är; ska jag ta upp honom och tratta i honom mer eller vagna?

Han är väldigt piggelin på morgonen så där strular sömnen däremot är han lite tröttare mitt på dagen och då sover han oftast lite längre sammanhängande.

Vi har dragit in 1a nattmmålet i helgen som gick och det fungerar hyfsat. Men problem uppstår efter nattmålet, då kommer knorret igen och så håller han på i två timmar tills han börjar skrika. Vi vagnar men efter 20 min börjar det igen. Gör vi fel? Vi försöker peppa oss själva och behålla attityden. Vi vet ju att han fått i sig tillräckligt.
Vid sista vägningnen hade han ökat 330 g på en vecka.

Mvh Anna
Anna - Mamma till :heart: Leon :heart:, född den 10 maj 2004 och :heart: Noah :heart:, född den 16 september 2007
http://kullerstenochblabar.tradgardsblogg.se/
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, :D

Har inte så mycket tips, mer än och säga...
Jag har gett mig tusan på att denna lilla killen på 1 månad ska bli en standardpojk
Har försökt så gott jag kan att leva efter standardmodellen. Dvs långa mål med mycket mat och umgänge och sedan sömn.
Detta är inte en pojke som skall "bli" sm-bebis, han ÄR redan en SM bebis. :wink: :lol:

:arrow: Jag förutsätter att han sover på mage med larm!

- små som vaknar inom 30 min kan man gott amma på lite till tycker jag! :wink:

- Jag gissar att du fortfarande ammar ca. 23 och 04 och vagnade bort 01 målet. Då tar det sina tarvliga 3 dagar att fatta och kanske upp till 1 vecka och sätta sig. :wink: Mata på destomera dagtid med mycket mat och allt det där du vet med 4 rätters inom 1,5 timme.

- Nu vid 1 mån så är rytm. mera 2-2 man vill uppnå om du kört 1,5-2,5 så här långt.

- Lägg ner MER krut på raparna är mitt hetaste tips och magläge det hjälper de flesta knorriga magar med tiden.

- På natten så se till att amma i mörkret, byt blöjan i mörker om det är bajs, amma ett bröst, byt blöja, amma andra bröstet. Så tyst och mörkt du bara kan.

- Jag ammade sista bröstet och gjorde ingen regelrätt rap efter utan bar in och rulla ur famnen i sängen (hade höjt huvudändan med 7 cm) så kom oftast rapen i sängen, om han då kräktes vikte jag bara bort en bit på draglakanet.

Bra att ni skaffat INNE vagn!!! bästa tipset!!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Hej igen,

Och tack för det fina svaret. Allt känns mycket bättre efter att ha läst det :D

Jo, nog är han en SM-bebbe om jag får bestämma.

Och visst sover han på mage med larm precis som förutsatt :thumbsup:

Jag håller lillemannen vaken så gott det går om kvällarna och ammar och ger flaska mellan 19-22 ungefär.
Nattmålet har serverats vid 04-tiden.

Men han är så trött på kvällen eftersom det är så svårt med sömnen på dan.
Ibland känns det som han inte har någon botten. Hur mycket jag än ammar och flaskar så ligger han vaken med vidöppna ögon i vagnen och gapar som en fågelunge. Idag på em skullle han sova kring 16.30 men efter mer mat och idogt vagnande slocknade han till sist vid 18 vilket gör att allt blir förskjutet samt att han är näst intill omöjlig att hålla vaken :?

Jag följer hans rytm så gott det går men försöker ändå att styra det efter SM.
Är vi på rätt väg :?: Är det bara att fortsätta med attityd och flaggan i topp :?:
Har du några tips angånde dagarna :?: Vill ju lixom vända lite på steken så att han sover lite mer på dan och är vaken på kvällen....

Mvh Anna
Anna - Mamma till :heart: Leon :heart:, född den 10 maj 2004 och :heart: Noah :heart:, född den 16 september 2007
Lua

Inlägg av Lua »

Ni är på rätt väg :!:

Mitt bästa tips för dagarna är att räkna vakentid. Kolla hur mycket vakentid han ska ha och se till att detta förläggs till dagtid. Framåt eftermiddagen kan man då göra en "plan" över hur man tycker att kvällen ska se ut, utifrån hur mycket sömn/vakentid han har att fördela.

Kram Lua. :heart:
Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Go'morron!

Natten har avlöpt ganska bra :)
Han nattades runt 22 efter knappa 2 timmars vaken tid. Vi vagnade runt 02-tiden några gånger och sen sov han till 04. Jag matade+bytte blöja i ca 1 timme. Efter det sov han till 07.30! "Duktig" bebbe =D>

Men så nu till morgonen... han harvarit vaken i 2,5 timmar :o
Jag lade honom i vagnen ute för att sova för en timme sen ca. Ska jag räkna denna timme som sov- eller vaken tid? Har för mig att så länge jag ger förutsättning för att sova ska jag inte räkna det som vakentid.... Rätt eller fel :?:

Om jag summerar gårdagens vakna timmar, så stämmer det ganska bra, men om jag däremot lägger till tiden han egentligen varit vaken, dvs då han förutsatts sova var han nog vaken i 10 timmar senaste dygnet :oops:

Så är det det här med BVC... Nu ska vi vara där om 45 min så det blir väldigt upphackat...

Hur mycket ska han få styra :?: Om han är klarvaken och vill vara med en stund till, ska jag låta honom det eller ska jag bestämma när han ska sova nu när han är så liten :?:

Mvh Anna
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Grattis till en skön natt :D :!:

När han är så liten tycker jag att du ska räkna vakentid på riktigt. Runt 2-månadersdagen kan du göra ett mer regelrätt schema.
Leons mamma skrev:Hur mycket ska han få styra Om han är klarvaken och vill vara med en stund till, ska jag låta honom det eller ska jag bestämma när han ska sova nu när han är så liten
Jag har gjort så att jag gett mat vid minsta pip, och sedan följt standardmodellens hela program. Om de kroknat tidigare har de fått sova, dock helst 1,5 timmes vakentid. Den bortre gränsen har jag dragit vid ca 2,5 timmes vakentid. Då har jag lagt dem, oavsett om de verkat trötta eller inte. Men som sagts tidigare: nyckeln ligger i mat, mera mat och massor av mat :wink:

Ang. BVC och andra tider att passa: det blir bättre när du har ett schema att följa. Då kan du styra besöken till lämplig tidpunkt. En sån här tjorvig dag som det blir för er idag är det extra bra att kunna räkna vakentid och försöka kompensera åt det ena eller andra hållet på em/kväll. Och sen är det en ny dag i morgon!

Glöm inte bort att njuta också :wink:

Kram från Lua. :heart:
Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Ååh tack för så bra svar :) Det är så skönt att ni finns här :)

Idag har jag räknat till 7,5 timmars vaken tid och då har vi inte gjort kväll än. Nu var vi visserligen på BVC idag så jag fick väcka honom efter endast 45 minuters sömn :cry:

Men lillemannen är väldigt pigg på morgonen. Han är då gärna vaken i 2-3 timmar :o

Mitt på dan är han väldigt trött och somnar nästan direkt efter mat och blöjbyte.

Så kommer eftermiddagen då han oxå är en piggelinis. Tre timmar tar det oftast innan han somnar. Då har jag trugat med amning och tillägg och vagnat massor... Det blir lixom ingen vakentid kvar till kvällen... men jag antar att det rättar till sig så länge jag följer programmet :roll: :?:

Och naturligtvis njuter jag i fulla drag. Det är ju sååå mysigt speciellt med amningen och så luktar han så gott oxå :heart:

Kram Anna
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Vad glad jag blir över att du uppskattar forumet :P :!:

Det kommer att rätta till sig. Anteckna gärna så att du har bra koll på hans rytm tills du ska knåpa ihop ett schema.

Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Hej igen!

Vill bara rapportera att dagtid sköter sig Noah, 6 veckor, exemplariskt. Vi har 4 mål under dagen där vi kör 2-2. Funkar utmärkt! =D>

Däremot krånglar nätterna. Han vaknar alltid efter 4 timmars sömn när vi lagt honom för kvällen. Vi införde 6-timmars natt för 2 veckor sen. Första natten är den som fungerat bäst hitills. Han somnar dock om när vi vagnar. Vissa nätter behöver vi bara vagna 1 gång medans andra flertalet gånger mellan 4e och 6e timmen. :?

Misstänker att detta beror på mängden mat. Vi har försökt med alla medel att få i honom mer mat inför natten, men han formligen deckar och vill verkligen inte ha mer. Han äter överlag mindre nu (eller kanske effektivare??) oxå. Verkar som mjölkproduktionen har stabiliserats nu. (helammar, med tillägg på kvällen)

Några tips vad gäller natten :?: Eller ställer jag för stora krav på min bebis :?: :oops:

Kram Anna
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Tänk på att det inte är bara sista målet som ska vara fullproppat. För en riktigt god nattsömn krävs att man äter tills man storknar vid alla mål :wink:

Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Ska jag kanske ge honom ersättning vid varje mål?
Verkar visserligen som om han blir mätt efter amningen men kanske inte proppmätt... :?

Kram Anna
Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Ska tillägga att jag serverar 4-rätters vid varje mål :lol:

Passar på med en fråga till; Vad gäller rapningen, hur mycket rap ska det komma :?: Räcker det med en stor rap :?:
Lua

Inlägg av Lua »

Hur mycket rapar det kommer är individuellt. Det beror på hur mycket luft de sväljer.

Hur har det gått :?:

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tror inte du behöver jaga efter med flaska på varje mål. Edvard låg ganska exakt tre veckor efter för varje "nattförlängning". Men den kom så småningom, hela tiden. Så jag skulle, om du inte HATAR att kliva upp på natten, ha lite is i magen och mata gärnet under dagen, nattmålen slopar han själv vad det lider. Vi satte en gräns som var en månad senare än Annas hålltider, och det gav sig innan stort sett varje gång. När han väl visat vägen bjöd vi såklart inte längre på mat. Hade han gått före och sovit vidare så fick han fortsätta med det. 8)

Men visst kan du hjälpa honom att sova vidare också, men ibland tar det längre tid att stå och vagna än att mata, och för vems skull står man då? SM-barn lär sig, förr eller senare!

Jag tycker att det blir lite långsökt när man ska fylla upp med ersättning i varje mål för att barnet ska hamna exakt på dagen som hålltiderna för nattlängden anger. Förbränningen går ner på natten allt eftersom, och vid fyra fem månader kan alla sova en hel natt. Det ger sig, som sagt.
Lua

Inlägg av Lua »

Håller helt med TorpSara :wink: :!:

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"