Värmlandstösen - låt mig försöka uttrycka all min beundran

Det är en strålande insats du gör. Du kan mycket väl vara i färd som bäst nu med att rädda livet på det här lilla barnet och inte "bara" livet utan också förståndet.
Så blev jag (någorlunda

) räddad på min tid: av att det fanns människor som faktiskt ville mig väl och visade det, om så bara med en klapp på kinden. Du gör så oändligt mycket mer. Du gör hela skillnaden. Jag har läst dina inlägg här och tar av mig både hatt och mössa i djupaste beundran och respekt.
Ingen vet ju hur framtiden ser ut eller vad som kommer att hända (eller inte hända), men utan tvekan har hon hamnat i rena himmelriket mot vad hon levt i förut, och barnhemmet har tydligen förberett för ett åtminstone nästan gott liv, där hon kan känna sitt eget gryende värde. Det som verkligen slår mig är hur du förstår och begriper, tolkar och lever dig in - i just djupaste empati. Och så lär du henne den saken...

omsider. Genom att leva den "lektionen". Leva och vara empati, i vardagen och i verkligheten. Det är bästa skolan.
Jag ska inte lägga mig i: jag har uttryckt mina spontana synpunkter när du var på funderingsstadiet. Men naturligtvis skulle jag ha gjort samma sak, utifrån de förutsättningar som rådde / råder och som inte ens kan kallas ett val mellan pest och kolera utan som verkligen är pest. Klart hon skulle haft sina syskon under samma tak, klart hon skulle haft en mamma som åtminstone kunde bekväma sig till att göra upp ett besöksschema som var regelbundet om än aldrig så glest, och som kunde sluta med sitt skuldbelastande och sin mördande sabotageverksamhet. Men det är nu inte de bästa av världar som kommit i närheten av detta barn, eller tvärtom. Man kan inte annat än beundra dig enormt, inte "bara" för att du är tjusig och ställer upp utan för att du verkligen försöker - och uppenbarligen kan

- ge henne det som kallas kärlek.
En kärlek mot alla odds.
Det är vackert, det är stort, och det är livsavgörande.
Kan man inte vara lite allmänt ovetande själv vad gäller mamma

"Jag tror inte hon mår bra. Jag tror att hon är så trött så hon inte orkar någonting. Inte laga mat, inte duscha, inte gå till affären, ingenting... Så trött har jag också varit en gång, och då var jag lite sjuk, fast det visste jag inte för jag gick inte till doktorn. Jag var bara så trött så jag låg på sängen och inte ville träffa en enda människa. Inte ens mina barn ville jag träffa faktiskt, fast det ville jag ju inte säga för då hade de blivit jätteledsna.. Jag var också jätteledsen för att jag var så himla trött. Jag ville inte träffa NÅN. Jag ville bara dra ner rullgardinen och slippa allting. Inte ens se på himlen ville jag eller gå ut och mata fåglarna... " bla, bla, bla, konkret. "Men vet du - plötsligt en dag så gick det över! Och då blev jag glad igen! Du orkade jag allting och tyckte det var så roligt! Men när jag var så där trött... " bla, bla, bla.
Det är empati det också. Mammapakt (rys

). Som ju egentligen är en pakt med barnet.
Stor kram till dig, och styrka, kraft och glädje önskar jag dig i tontunga lass. Som blir till lätta vingar på skuldrorna.