Siobhan skrev: Jag har sagt "nej" tusen gånger men hon fullständigt ignorerar mig.

Förtrots, javisst - det tror jag absolut. Men frågan är om det här förtrotset går över av sig självt

eller om det krävs ett helt annorlunda förhållningssätt från din sida (som bl a utesluter orden NEJ och INTE. Klarar du att testa en dag

).
Mig förefaller det som om lilla flickan driver en avvisningens kamp mot dig. Hon ser dig inte som den hennes bästa vän i världen som du skulle vara.
Jag ska försöka förklara hur jag menar.
Man kan välja olika förhållningssätt gentemot ett litet barn. Man kan

visa,

leda,

lära,

hjälpa,
vilket i praktiken ofta nog betyder att arbeta förebyggande.
Utgångspunkten är då att man inser att barnet - människan - föds för att utforska, behärska och småningom förändra verkligheten, villkoren, världen.
Eller man kan se barnet som en personlig partner, som visserligen inte genast kan gå eller prata men som förmodas veta av sig själv, på dunkla vägar, hur det går till här i världen och framförallt hur mamma / pappa vill att det ska gå till, det vill säga hurdant barnet ska vara och uppträda i relationen till först och främst dem, i andra hand andra.
Har man "tur", får man då ett så kallat snällt barn som sitter still i soffan med händerna i knäet (och kan vara rätt förvissad om att det barnet inte kommer att bidra till att förändra världen det bittersta). Har man inte den "turen", får man ett barn som tvingar sig, trots ens motstånd, att följa sin allmänmänskligt medfödda bestämning, som är just att utforska, behärska och så småningom förändra verkligeten, villkoren, världen.
Vore inte det människans bestämning, hängde vi säkerligen kvar i träden eller flöt omkring i vattenbrynet som ena andra små amöbor
När man hindrar ett litet barn med NEJ "tusen gånger" - eller försöker hindra, verkningslöst i det här fallet (eftersom vi INTE har att göra med en liten amöba som sitter still i soffan med händerna i knäet) - avvisar man barnet. Man ställer sig oförstående. Man tar avstånd. Man tar avstånd från barnet som person i relation till en själv: man sätter det ständigt i relation till sig själv (eller, om så är aktuellt, till andra).
Om man alltså, enligt modell två här ovan (den som tyvärr är den förhärskande i dag), tolkar världen som känslomässig och relationsbaserad, vilket inte små barn gör alls, är det inte svårt att uppfatta barnets mindre trevliga beteenden som personliga förolämpningar: "Hon vill inte lyda och det gör MIG arg, ledsen, besviken, upprörd" etc etc. Och så börjar klagandet, gnället och felsökeriet. Är ungen rent ut sagt elak, eller är det något fel i hjärnan på henne
Det här lilla barnet sysslar inte längre med att undersöka sand, gräs eller jord. Hon jäklas med mamma. Hon "lyssnar inte", det vill säga lyder inte. Hon rör sig inte heller lugnt och fint i allt vidare cirklar kring mamma, som sitter still på en bänk i parken. Hon springer ifrån mamma, allt vad tygen håller. Hon vet mycket väl att det nästan är omöjligt - eller ÄR omöjligt - för mamma att springa i fatt henne och fånga in henne (för att överösa henne med nya förebråelser, nya NEJ).
Här kan man - än en gång - välja väg. Små barn ger en ständigt nya chanser att bli den

ledare, kärleksfull och inlevelsefull

guide, saklig och praktisk

bästa vän i världen, i vått som i torrt,
som det är meningen att en god förälder ska vara.
Och tar vi inte på oss den uppgiften, på det sätt / de sätt som ligger i BARNETS intresse, så sätter vi barnet på pottan av två skäl eller på två vis:
1. Vi äventyrar barnets överlevnad. Små barn är mycket väl medvetna, djupt instinktivt medvetna, om att de inte kan överleva på egen hand. De är totalt beroende av att deras dagars ömma upphov verkligen tryggar livhanken åt dem. Ett övergivet barn är alltså utsatt för livsfara. Att avvisa sitt barn är att ta sin hand från barnet = att hota med att överge det (eller rentav överge det) = undergång. Och det är därför det fungerar så gräsligt effektivt att hota ungen med att "Nu går mamma och kommer ALDRIG mer tillbaka!" och se till att "mena allvar". (Förväntar sig folk att den vettskrämda ungen ska bli glatt överraskad när mamma sedan ändå kommer tillbaka? Tacksam, kanske

)
2. Man försätter barnet i vanmakt, det tillstånd som är det farligaste för varje människa att hamna i. (Och där, som sagt, fogar sig en del barn - och blir sittande still i soffan, en gång för alla förvissade om att de ändå inte kan / får / ska göra någonting alls, annat än på order agera apatisk robot. Vuxenuttrycket är lydfolk.) Men friska, normala, starka barn - och människan ÄR stark

annars hade hon dött ut för längesedan - värjer sig rättmätigt med näbbar och klor mot vanmakten. Den är nämligen lika livsfarlig den, om inte för den fysiska överlevnaden så för den psykiska.
Så när ditt lilla barn jäklas med dig, för att föga vackert säga som det är, använder hon dina egna metoder: hon avvisar dig. Hon säger, i handling, NEJ "tusen gånger". Hon försöker ta makten över vanmakten genom att vägra den. Därmed vägrar hon dig, som ständigt och på nytt försätter henne i den.
Olycklig blir hon garanterat på kuppen, därför att hon vet att hon inte klarar sig utan dig, men hon nöjer sig heller inte med pur överlevnad - erfarenheten har ju också lärt henne att du snällt, oavsett allt, fortsätter ge henne mat och kläder på kroppen och en säng att sova i - ty hon vill leva ett gott liv också, ett liv av glädje och samarbete (precis som du), där hon känner sig accepterad, vilket betyder mottagen, vilket är motsatsen till avvisad.
Det är de små barnen som är våra bästa pedagoger
Jag ber dig läsa och begrunda och se om någonting av allt detta landar i en känsla av ny insikt.
Har du Barnaboken, skulle jag vilja rekommendera den till läsning från och med halvårsbarnet - Forskaren, Arbetaren och Flörtisen - via Krypbarnet till och med "Gifta sig med barnet eller förbereda det för livet?" och sedan blocket om barnuppfostran i femte delen fram till och med Övertygelsens röst.
PS. Glöm psykologen. Felsökning, hinder och avvisanden har aldrig gjort någon människa glad.