SHN, för äldre barn - fråga

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Hej Mia!
Nu var det ett tag sedan - gott tecken i och för sig...
Har en fråga som handlar om sömn och tänder som jag hoppas du kan tipsa mig lite om.

Anton är ju snart 2 år och nu börjar de sista kindtänderna att komma fram och det gör ju jätteont på honom märker jag. Förutom tänderna så har han feber, hosta, blåsor i munnen you name it :cry: . Trots att vi ger honom alvedon alternerat med Ipren till natten och på natten så går det inte att få honom att sova. Vi har inte kapitulerat denna gång och tagit in honom till vår säng utan han ligger i sin säng hela natten men vaknar flera gånger i timmen.
Jag var på apoteket igår och köpte en gele som man ska stryka på blåsorna samt där tandsprickningen är, men det har ännu inte gett någon större effekt. Han äter absolut ingenting förutom välling, dricker inte ens saft, det verkar som om det gör ont i tänderna det med. Läste i en barnbok jag har hemma att kalla drycker kan ge den effekten.

Så vad jag är ute efter är om du möjligtvis har några bra tips, du har ju varit med om detta några gånger själv misstänker jag... :wink: .

Detta i kombination med att han är i nån form av trotsålder gör att han inte har bra dagar nu kraken, märker ju på honom hur trött och gnällig han är, men det går inte att få honom att sova eller äta.

Tar tacksamt emot lite tips och peppning :D

Ha en fin dag!

Kram Lena & Anton
Mamma till :heart: Anton född maj 06 och :heart: :heart: Simon född juli 08 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lena!

Uj då, trist med såna besvär...
Så BRA att du inte tagit upp ur sängen!

Visst har jag märkt av tandsprickningen härhemma också ibland, men faktiskt aldrig sådär besvärligt som Anton verkar ha det! Vi får se om det är nån fler som kan dyka in i tråden och hjälpa till med lindringstips :wink: :!:

Frida håller pecis på att få kindtänder, en uppe och en nere, och snoret rinner och hon dreglar.
Men hon sover sig genom natten, och OM hon skulle vakna, så går jag in för att kolla läget, och är det inget akut, utan bara "gnöl" då aktar jag mig noga för att dröja kvar och skapa oro!

En gång är ingen gång, två gånger är en dålig vana :roll: !
Så det gäller att även vid tandsprickning att akta sig för att inte skapa dåliga vanor, för DET går fort!
Har man fysiska besvär, så är sömnen bästa medicinen, så är du säker på att det "bara" är tänderna och inte öronen eller halsen, så måste du börja backa nu! Han blir inte bättre i tänderna för att du är inne hos honom, han behöver sova och du måste låta kära ramsan ta över nu!

Det jag alltid tänker på när världen svajar (tänder, förtrots, trots...) är att strama till tider och rutiner ännu lite extra. Bara för att barnet ska känna att föräldern har FULL koll, och det inte behöver frågas nåt i onödan.

Men är det nu tänderna som spökar, så avvakta inatt när/omhan vaknar! När du känner att det är nog!!! då slänger du iväg en ramsa, och räcker inte det, och han blir ledsen, sågår du in och kollar till, solfjädrar och går ut med ramsan!
Att han är trött och gnällig beror på att nätterna är trasiga, så du kommer att få tillbaka din goa Anton när han sover som folk igen, och nu behöver han din hjälp att hitta dit!

Det här kan du, så på tre nätter är ni där ni "ska" igen!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Hej & Mia och tack som för dina alltid så kloka svar!!

Gick faktiskt till tandlänkaren med Anton idag, för det kändes som att det var mycket reaktion för hörntänderna och mycket riktigt så hade lilla hjärtat herpes i munnen, inflammerat tandkött och blåsor i munnen, inte undra på att han har ont :cry: . Alltid lättare när man vet vad det är!!

Vi hoppas att det snart går över och att de ljuva nätterna åter träder in i familjen :-) och att han inte har ont!!

Må så gott!

Kramar Lena
:heart:
Mamma till :heart: Anton född maj 06 och :heart: :heart: Simon född juli 08 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Men fy, så trist! Min äldste gosse hade samma problem när han var liten, men det var pga en massa mediciner som immunförsvaret slogs ut. Det slutade med att vi fick åka in och sondmata, då det hade spridit sig ända ner till magsäcken. Det var hemskt, så jag förstår att Anton har ont!
Fick ni nån medicin nu då, eller ska det självläka?
OM det nu krisar riktigt på natten, så är mitt råd till dig att ta in en madrass och ligga bredvid honom, det är mycket bättre än att du tar upp honom och "räddar" från sängen!
Då är du nära och hör om han behöver din hjälp!

Varma krya-på-sig-kramar till lilleman :heart:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Gokväll :D
Fy vad det låter läskigt med din lilla grabb, att sådant elände kan sprida sig så, usch :cry: .

Det finns ju tydligen ingen bra medicin enligt tandläkaren utan det är smärtstillande (Ipren, Alvedon etc) i kombination med att vi ska pensla Antons mun med klorhexin som är en bakteriedödande munskölj när man har fått inflammation i tandköttet. Han är sådär lagom pigg på det med tanke på hur ont han har, men vi doppar napparna i det och så får han pensla mamma och pappas mun först, så lite får han nog i sig. :D
Tycker att han varit mycket piggare idag :D , jätteskönt för honom!!!

Ha det så bra!

Varma kramar från mig!
Lena :heart:
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Hej Mia!
Hoppas du mår bra!

Har en fundering på vad det gäller antal timmar sömn per natt för barn 2-3 år. Nu har ju Anton hunnit bli stora killen :D och jag undrar om vi ska hålla fast vid samma schema eller dra ner på sömnen något? Känns som att schema inte riktigt håller hela vägen längre. Så här ser det ut för närvarande:

Väckning 06.30
Frukost 08.00
Lunch 11.30
Sova middag 12.00-13.30
Mellanmål 14.30
Middag 17.00
Välling 18.30
Sova natt 19.00

Fast som sagt, han vaknar ju flera gånger per natt och sover då gärna en halvtimme längre på dagen, och jag har inte hjärta att väcka honom :oops:

Vi har haft mycket strul med både mat och sömn senaste månaden. Dock är vi ganska säkra på att det är pollenallergi som spökar (+ värmen), men det känns ändå som att vi måste strama upp lite. Var hos läkaren igår och fick medicin till honom, så nu hoppas jag att det vänder. Läggningarna som inte har varit några problem sen vi kurade är sedan flera veckor gallskrik och hysterisk son :( känns inte bra, men vi går ut ur rummet med ramsan trots att han skriker hysteriskt, men han lugnar sig fort .

Men det skulle vara skönt att få ordning på allt igen.

Har du några tips?

Ha en go dag i värmen! :D

Kram Lena
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Mia är tyvärr sjuk och är bara här inne sporadiskt. Vi andra som oxå huserar här ska nog kunna hjälpa till :wink:

Jag har inte hunnit läsa igenom hela tråden men ska svara på de frågor du har nu.

:arrow: Angående antalet sömntimmar tycker jag inte att han sover för mkt. Tycker schemat passar även en lite större herre. Att du ger honom en halvtimme extra på middagsluren är ok. Marginalkvartar åt båda hållen behövs ibland.

:arrow: Att han vaknar flera ggr per natt tror jag inte beror på att han sover för mkt utan snarare att ni behöver strama upp (som du själv uttrycker det). Låter som det smugit sig in en och annan varg hos er :roll: Jättetrist med barn som är sjuka men jag tror att då är det ännu viktigare att man håller rutiner. Det blir lätt annars att man med sitt kroppsspråk frågar barnet vad som är ok. Lätt hänt när man är orolig, jag vet.

:arrow: Att han skriker mkt när ni lägger honom kan kanske hjälpas av lite mer av skrattet till gonattet. Kan oxå vara så att han fått en liten släng av förtrots, vad tror du?. Det kan oxå hänga ihop med alla uppvaken på natten. Han frågar lite mer än innan helt enkelt.
Sen är det så att de flesta barn får ngn period på några dagar där de frågar extra. Det gör min som är 4 år. Vissa kvällar ropas det hej vilt om det ena än det andra. Är man bara cool så vet man att om ngn dag så ropar hon inget alls utan ligger och snackar för sig själv.

:arrow: Vill oxå lägga till vikten av utevistelse. Försök vara ute både på för-och eftermiddagen så sover de flesta gott.

:arrow: Jag tror dock att ni skulle behöva köra en liten minikur. Jobba med ramsan så kommer han säkert sova på några nätter. Känner ni er oroliga nu pga allergin så vänta tills det har lagt sig och medicinen tagit. Det kanske är svårt när han är sjuk så då är det bättre att avvakta tills attityden kommit tillbaka med det friska barnet :wink:

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag håller med Susanne G, jag tror inte att han sover för mycket alls. MEN om det blir en ovana att kompensera dåliga nätter med lite extra dagsömn så kan det ju mycket väl vara så att det ena ger det andra... Jag brukar tycka att det är bra att hålla benhårt på tiderna (väckarklocka!) när det strular. Ge förutsättningarna för exakt den sömn som är tänkt, men inte mer. Ju äldre de blir destå mer verkar extrasömn ställa till det, i vart fall för vissa... :roll:

Så borsta upp attityden enligt Susanne Gs recept och ge förutsättningarna, men kompensera inte.
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Hej Susanne & TorpSara och tack för era svar!
Ska genast jobba upp min attityd - där brister vi ibland det vet jag.

Dock var vi faktiskt inne med Anton på barnakuten i morse och efter långa och många diarréer så var han på gränsen till uttorkad den lilla kraken, hjälper inte hur mycket vätska vi får i honom i den här värmen, så vi måste ha lite extra koll framöver och försöka få svar på varför han är så lös i magen. Men nu tog de massa med prover, så vi får väl se vad de säger.

Tack för era svar som sagt och ha en bra dag i värmen!

Kram
Lena
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Huga, lillkillen. :( Så ska det ju inte vara! Vi håller alla tummar för honom, och att de hittar vad det kan vara. Mjölk eller gluten kanske?
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Stackarn :(
Hoppas de hittar orsaken snabbt.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Ja det är min teori oxå, gluten eller laktos, vi får se vad provsvaren säger.
Tills dess är det vätska var 10:e minut som gäller!

Natti och sov så gott!
Lena :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lena!

Nu hoppas jag att Anton är frisk?!?
Och att ni får sova gott på natten :wink: :sleep:

Kram!
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Hej hej!
Nu var det ett tag sedan, alltid ett bra tecken :wink: .

Har dock en fråga om dagslurarna för Anton, han sover kanon på natten men på dagarna tar det längre och längre tid att lägga honom.

Tiderna ser ut så här:
Natt 19.30-06.30 (han somnar inte alltid förrän efter halvtimme, men han
ligger i sängen och småpratar för sig själv så vi har låtit det vara så.

Dagsluren ligger 12-13.30-14.00.

Hans totala sömn ligger med marginatkvartar hit och dit på ca 12-13 timmar.

Är det så det brukar vara för telingar i hans ålder?
Hur göra med dagsluren, hur länge sover små barn middag?

undrar jag!

Kram Lena
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej Lena!

Barn tar ofta lite lägre tid på sig att somna ju äldre de blir. De behöver ofta ligga och snacka för att komma till ro. Ungefär som de flesta vuxna gör. Man kanske ligger och funderar lite på vad som hänt under dagen innan man somnar. Inget konstigt med det. :wink:

Angående dagluren så undrar jag på vilket sätt den strular? Är det att han tar tid på sig att somna eller skriker/gråter han?

Vissa barn börjar sova lite mindre i denna ålder och andra har fortfarande vila på 1,5 timme. Jag tycker du kan ge honom förutsättningen till en långlur men somnar han senare så klocka när han somnar och väck honom efter 45 minuter. Vissa dagar kanske han sover länge och andra bara 45. Min dotter började nog lyssna på saga under vilan i denna ålder. Ibland sov hon hela luren och ibland lyssnade hon mer och sov lite mindre. Tycker dock att du ska behålla den ett tag till :wink:

Utevistelse är oxå viktigt så att han får ur all sin energi och får massor av frisk luft. Gärna 2 timmar. Då sover de flesta gott :D

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "