Hej Siobahn!
Jag skriver bara några korta reflekeringar på vad jag läst i den här tråden.

Det verkar ju onekligen som att hon äter en del sand...

Mask eller inte, kan sandätandet påverka negativt på annat sätt? Är hon hård i magen? Verkar ha ont i magen? Blir hon jättetörstig efteråt eller nåt annat som oroar dig? Om inte, så kanske det inte finns ngt egentligt
problem, om du fattar vad jag menar. Istället kanske det blir en kamp mellan er till ingen egentlig nytta, om du ska stoppa henne hela tiden? Om hon nu vill äta sand och det egentligen inte gör nån skada, så låt gå. Eller?

Springet i benen låter härligt tycker jag.

Och det låter precis som min pojke. Han är också en ganska aktiv unge men med åldern kommer förmågan att fokusera på en sak i taget en längre stund. Först efter han fyllt två började han bekymra sig om var vi var. Tills dess sprang han dit nyfikenheten tog honom

.
Din dotter verkar ha ålderasadekvat beteende. Jag tror att du bara får ta springet som ngt som kommer gå över men just nu måste få ta sin plats. Lite trist för dig som får jaga, men även det kommer ändra sig med tiden.

Angående talet och psykologens intresse för detta: jag tror att hon (han?) bara förhör sig om hennes beteende på olika områden för att få en helhetsbild. Ett försenat/outvecklat tal hänger
ibland ihop med annan problematik. Nu är ju din dotter inte tillräcklig gammal för att man kan säga att hennes tal är dåligt för hennes ålder. Men som sagt, språk kan rent allmänt vara en indikator på annan problematik, så jag tror psykologen kollar upp det bara för att ha det i bakhuvudet liksom.
Kramar
Doris

Jag har tre barn. De är åtta respektive sex år, den yngste är född i maj 2013.