Det blir bara värre känns det som med våran 5-åring

Samtalsforum med barnen i fokus
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej! :D
Oj,vilket bra svar du har fått.
Här är en till tjej som alltid varit lite grabbig".Redan som liten var min bästa kompis en kille och vi lekte mest med bilar hela dagarna.Kjol och klänningar har aldrig liksom varit min grej även om jag nu dom senaste åren mer och mer börjat använda kjol och trivs i det tilloch med.
Jag har alltid kommit bättre överens med killar och trivs bättre i deras sällskap även idag.
Här hemma så låter jag Jacob smeta och kleta hur han vill som han tycker är jätteroligt.Skulle han vara på verandan och kleta så skulle han få ta hand om det själv efteråt .
Försöker "välja mina strider" om man sägerl. :wink:

Kram från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
1+2

Inlägg av 1+2 »

Ja nu när man får skriva av sig så tycker jag ju att det är ju inte så farligt nog blir det väl folk av mina barn oxå :lol:
Det är ju det man är rädd för att man ska ge dem för dålig start på börjanet av livet.Men så kanske man kväver dem istället när man vill bara väl.
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
Kia71

Lika sits...

Inlägg av Kia71 »

Hej!

Verkar som om vi är i samma fas i livet. Har en dotter som är 5 år som precis kommit in i en urjobbig trotsålder. Har skrivit lite om det i ett inlägg här ovan. Vi har dessutom tvillingpojkar på 2 år.
Tänkte bara säga att jag känner igen mig massor i det du skriver. Skulle lika gärna kunna varit jag som skrivit ditt inlägg faktiskt...
Tur att man får så mycket kärlek och glädje från de små grynen när de inte är jobbiga, eller hur?!

Kram
Kia
blomman

Inlägg av blomman »

1+2 skrev:.Men som sagt andras ungar verkar inte gegga med lera ute och smeta på lekstugan och så :roll: eller rulla köttbullar
Du har fått så bra svar innan, men jag vill bara säga en grej..

Du borde komma hem till oss och kolla! Här smetas det in lekstugor med gegga så det står härliga till, och bakas med lera, blandas soppor av Gud-vet-vad, de flesta barn som leker här skickas hem med kläderna i en påse :wink:

Men vet du vad vi gör när lekstugan är ingeggad? Då får man slang och diskborste och såpa och så tvättas hela lekstugan ren, vilket är minst lika kul. Sen målas den av nakna barn med penslar (för att slippa färg på kläderna) och så är den såå fin igen!

Vad jag menar är att du kan vända på allt hon gör. Smetas det gegga på verandan, då kan man få skummande vatten och tvätta den ren, och det är både kul och blir bra!
Se hennes kreativitet och energi som något bra!
Min mamma (som huserar här på forumet) brukar säga såhär:
"När man är liten heter det att man är jobbig, men som vuxen heter det initiativförmåga, eget tänkande och framåtanda" :!:

Tänk vad din tjej kan komma långt med sin personlighet! Vänd den bara till din fördel emellanåt!
1+2

Inlägg av 1+2 »

Hej Kia!
Helt otroligt vad lika döttrar vi har .
Hmm ja inte vet jag det verkar ju som om man säkert hade passerat första trotsåldern och trott att det gått bra.
Men faktist ikväll fick vi oväntat besök med en pojke som våran dotter leker mycket med på dagis.De levde rövare och vi var hack i häl på dom hela tiden.
Jag hade hoppats på lite gensvar från pojkens mamma oxå för jag ville ju inte gärna stå och ropa med honom oxå att sakta ner spring inte inne och ropa inte.Men hon bara log.
Så när främmande gått hem så då tog vi en diskussion med dottern och visade att så här kan man ju inte göra.De hade slitit ner sänghimmeln.Att jag skulle varit jätte lessen om jag hade haft sönder nåt när jag var liten och skämts för att jag busat så.Och så berättade vi om och om igen att du måste lyssna på oss när vi säger åt dej annars så kan vi inte ha främmande igen då åker du in på rummet om du inte hör när vi säger åt dej redan efter första gången.Då kan vi inte ta hem kompisar eller du får åka till nån kompis.
Till råga på allt så hade vi anmält henne till en fotbollsskola imorn.Så vi sa flera gånger åt henne att hon måste lyssna på vad lärarna säger minsta lilla bus och det var första och sista dagen hon fick åka.Hon försökte oxå som vanligt skylla på att det var pojken som gjort si och så.Och det kan hända men vi sa att du måste säga då åt din kompis att vet du så här får vi inte göra här hemma för då blir mamma och pappa arga.
Vet inte om ni tycker vi gjort rätt eller fel.
Men iallafall så efter att vi diskuterat så kom hon fram och ville ha en kram och då kändes det som att nu har nog säkert nåt gått fram

Inlägg av 1+2 »

Oj tack hör ni alla för era svar.
Det är ju så självklart när man läser dem.
Men det är väl så att man lätt fastnar i spiralen.
Ujuj har massor att läsa och lära här.
Hmm ja det här med lek och uppstädning efteråt hihi måste ta ett exempel från igår. :lol:
Hon skulle passa sina småbröder på 10 månader (är super barnvakt och det vet hon om :heart: ) så fick hon majsbågar att ge dem vi hjälpte henne att bygga en koja inne först där hon skulle leka med dem.Nåja sagt och gjort jag titta in till dem eftter en liten stund och då hade hon spritt några bågar på golvet i vardagsrummet (ingen panik tänkte jag utan bara log och berätta vilken super duktig barnvakt hon var).Sen gick pappan in efter en stund och då hördes ett vrål.-Jamen mamma sa det gjorde inget.-Jasså det sa hon och så kommer han ut arg som ett bi. :shock: :lol: Nu får du gå in och se vad hon gjort.Jag gick in och kunde inte tro mina ögon.Jag blev så full i skratt för jag tyckte det var så häftig ide :wink: hon hade tagit flera påsar :roll: med majsbågar och tömt ut över hela huset.Jo då kunde de ju bara krypa på oc äta dem medans de körde runt i huset.
Ja inte så dum ide.Men nu hjälps vi åt att plocka dem i skål och sopar upp smulorna.
Jag hade ju som sagt godkänt iden från början så jag kunde ju inte börja gå bärsärkargång då mitt i allt ihopa.
Hon var ivrig att städa opp med mej och så berömde jag henne igen senare för att hon är så duktig på att sköta om sina småbröder och 2 stycken på en gång.För med dem är det inget mankemang.Alla bara väntar på när hon ska tycka att de kommer in och förstör i hennes rum.Men ännu så har inte det hänt och varför väntar sig folk det.Tycker de att det är roligt när större syskon blir irriterad på småsyskon.Jag har inga egna syskon men vill av allt i världen att mina barn ska hålla ihop hårt.En annan fråga så är att alla säger att det är bra om de hamnar på skillda dagis storasyster och bröderna.Varför det?Jag vill att de ska vara på samma.De säger att de kommer att störa storasyster men inte ser vi att hon skulle bli störd när hon har hem kompisar utan istället vill hon visa dem för kompisarna och att de ska komma in med dem på rummet.Nåja det kan ju ändra sig men man behöver väl inte börja fundera på att splittra en familj så eller?
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
Ewa

Inlägg av Ewa »

:lol: Ljuvligt konstruktivt arbete med majsbågarna :thumbsup: Även från mammas sida, tycker jag :D .
1+2 skrev:Jag har inga egna syskon men vill av allt i världen att mina barn ska hålla ihop hårt.En annan fråga så är att alla säger att det är bra om de hamnar på skillda dagis storasyster och bröderna.Varför det?Jag vill att de ska vara på samma.De säger att de kommer att störa storasyster men inte ser vi att hon skulle bli störd när hon har hem kompisar utan istället vill hon visa dem för kompisarna och att de ska komma in med dem på rummet.Nåja det kan ju ändra sig men man behöver väl inte börja fundera på att splittra en familj så eller?
Ja, du. Olyckskorpar finns det gott om. Och att syskon ska vilja bråka hela dagarna tycks vara skrivet i sten på somligt håll. Det är bara att inte lyssna på. Barnen ska ha varandra för alltid. Och det är DET ni svetsar dem samman till. Så inte ska ni splittra dem - låt dem hålla ihop för allt i världen.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
1+2

Inlägg av 1+2 »

Oj hej måste skriva för jag är så glad :D
Vi har haft dottern på fotbollskola nu en vecka ett par timmar om dagen.
Hon var egentligen ett år för ung men hon är ju så fotbolls intresserad.
Nåja sagt och gjort ungen har varit så glad för hon har hittat flera massa kompisar att leka med där.Hon verkar ha haft så skoj.Har nog växt flera cent i självförtroende :D :D :heart:
1+2

Inlägg av 1+2 »

Hej vi har haft ett par duster nu igen men så fick hon vara med farmor en dag och natt på sommarstugan och då var det som om vi nollade läget.
Nu har hon så gärna varit med och damsugat och hämtat kläder till brorsorna och tutt och igår fick hon helt själv köra ut ena killen när det var sovdags och lägga honom på ställe och dra och lyssna att han somnat.
Man märker ju direkt att när det sociala fungerar så då är det inge bråk men så fort :roll: vi föräldrar inte riktigt hinner tänka efter före så då blir det fel och det blir fel länge :cry:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej 1+2 :D
Härligt att ni jobbar på och ser framsteg. :D =D> Rom byggdes ju inte en dag men ni är ju nu påväg i och med ert medvetna arbete.

Vi vill alla vara behövda och där är barnen inget undantag. Tvärt om så är det där vi grundlägger värdet och att de betyder något - vilket gör att andra diskussionen och kommentarer om beteenden då tas på rätt sätt.

Varm kram

Susanne :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
1+2

Inlägg av 1+2 »

Det är så skönt att vara in här och läsa och få tips så haggla gärna med tips.
För alltid får man ett aha och ja men så är det ju.
Man fastnar så lätt i den onda cirkeln.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"