Har läst mycket här inne på forumet sedan Storebror var liten, inspirerats och lärt mig en massa. Tycker ni är enastående i ert engagemang! Nu känner jag att jag skulle behöva lite input för att få Lillebror på rätt spår från början.
Han är nu tre veckor gammal, kom ut två veckor före beräknat datum; så min fråga är när den egentliga födseln inträffar? Har dessa två veckor någon betydelse i sammanhanget?
Försöker följa SM, men har en riktig liten tröttis...
Däremellan under dagen är det lite si och så. Vissa pass fungerar bra, men oftast har vi något pass per dag, då han sover gott ett par timmar, äter på en kvart och somnar om. Lägger honom på hårt underlag på rygg och får honom att bli ilsk över behandlingen, men somnar om när han plockas upp igen. Vissa (tänkta) vakenpass kämpar jag för att lyckas hålla honom vaken (med varierande resultat) andra känner jag att jag inte hinner dutta med honom hela tiden. Storebror är ännu inte två år och kräver ju också sitt. Svårast är det när vi är ute och vi är gärna ute.
En sömntuta vore ju inget problem om de inte vore för nätterna. Lillebror somnar gott kring 21, sover i regel tre timmar. Äter på ena bröstet och somnar om... Blöjbyte gör att han vaknar till liv litegrann, men efter typ tre sugtag på bröst 2, så sover han igen. Vem orkar försöka väcka en liten bebbe mitt i natten? Så han läggs i vagnen på mage (med larm) och sover gott i två timmar till. Samma procedur med matning som innan; från ena bröstet. Hit är väl allt relativt ok, men sedan blir det lätt rätt så korta sovpass på morgontimmarna. Ibland två timmar, men ofta bara 1h10m i taget (verkar vara naturlig rytm för Lillebror?). Så från kl 3, 4 så blir det rätt hattigt fram till 7. Vid 6-snåret brukar jag vara för trött för att orka med fler duttiga amningar utan låta honom sova sista timmen hos mig. Är natten för lång för en så liten knatte?
Vet inte om han är för lite vaken om dagarna, så det är därför han vaknar eller om han är hungrig? Han verkar inte speciellt hungrig när han ätit en timme tidigare. Under dagen kanske han är vaken ca 6 timmar och så ca 1 timme till på natten.
Ska jag följa hans rytm ett tag till och fortsätta som jag gör eller vad kan jag göra för att få en förändring?