Lillebror och standardmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Joella

Lillebror och standardmodellen

Inlägg av Joella »

Hej,

Har läst mycket här inne på forumet sedan Storebror var liten, inspirerats och lärt mig en massa. Tycker ni är enastående i ert engagemang! Nu känner jag att jag skulle behöva lite input för att få Lillebror på rätt spår från början.

Han är nu tre veckor gammal, kom ut två veckor före beräknat datum; så min fråga är när den egentliga födseln inträffar? Har dessa två veckor någon betydelse i sammanhanget?

Försöker följa SM, men har en riktig liten tröttis... :sleep: Det blir bättre med vakentiden, men är fortfarande svårt. För att försöka generalisera: Bäst fungerar vakenpass 1, börjar kring kl. 7, då han utan problem är vaken ca 1h45m-2h. Därpå sover han gott i ca 2h. Dagens sista vakenpass fungerar oftast rätt bra med 1,5h-2h vaken innan läggdags ca 20.30-21.30.

Däremellan under dagen är det lite si och så. Vissa pass fungerar bra, men oftast har vi något pass per dag, då han sover gott ett par timmar, äter på en kvart och somnar om. Lägger honom på hårt underlag på rygg och får honom att bli ilsk över behandlingen, men somnar om när han plockas upp igen. Vissa (tänkta) vakenpass kämpar jag för att lyckas hålla honom vaken (med varierande resultat) andra känner jag att jag inte hinner dutta med honom hela tiden. Storebror är ännu inte två år och kräver ju också sitt. Svårast är det när vi är ute och vi är gärna ute.

En sömntuta vore ju inget problem om de inte vore för nätterna. Lillebror somnar gott kring 21, sover i regel tre timmar. Äter på ena bröstet och somnar om... Blöjbyte gör att han vaknar till liv litegrann, men efter typ tre sugtag på bröst 2, så sover han igen. Vem orkar försöka väcka en liten bebbe mitt i natten? Så han läggs i vagnen på mage (med larm) och sover gott i två timmar till. Samma procedur med matning som innan; från ena bröstet. Hit är väl allt relativt ok, men sedan blir det lätt rätt så korta sovpass på morgontimmarna. Ibland två timmar, men ofta bara 1h10m i taget (verkar vara naturlig rytm för Lillebror?). Så från kl 3, 4 så blir det rätt hattigt fram till 7. Vid 6-snåret brukar jag vara för trött för att orka med fler duttiga amningar utan låta honom sova sista timmen hos mig. Är natten för lång för en så liten knatte?

Vet inte om han är för lite vaken om dagarna, så det är därför han vaknar eller om han är hungrig? Han verkar inte speciellt hungrig när han ätit en timme tidigare. Under dagen kanske han är vaken ca 6 timmar och så ca 1 timme till på natten.

Ska jag följa hans rytm ett tag till och fortsätta som jag gör eller vad kan jag göra för att få en förändring?
Mamma till två söner
Storebror född 2006-07
Lillebror född 2008-04
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej och välkommen! :lol:

:idea: Vill du göra livet ännu lättare för mig än du redan gjort med din vackra signatur så fyller du i på dagen när den lilla är född och även gärna att han föddes 2 veckor innan det "var dags" så att säga.

Exempelvis Tor. 2006-09-25 född v.40+5.
Detta kan du sen behålla under hela första året då man faktiskt räknar just "korrigerad" tid skulle jag vilja påstå. Sen kan du lätt ändra tillbaka till din utmärkt fina vackra orginal signatur om du vill. :wink:

Och med detta tror jag du fått svar på en del av dina frågor. Fortsätt räkna vaken timmar, ställ den lilla ljust när han sover och försök att inte ha sömnpass längre än MAX 3,5 timmar så du verkligen får in dina 5 matpass/dag.

Om du (som jag är en kvällströttis) så se ändå till att du håller nattamningarna på ca. 23, 01 och 04 då bör den lilla stå sig till ca. 6-7 tiden. Men jag vet också av erfarnhet från de andra mammorna att just vargtimmen är lite "knökig" för många.

Har du sett denna kackeltråden. De ligger något före dig men tror att du kommer kunna hitta mycket matnyttigt. Samt så lägger jag till "mina favoriter". :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Joella

Inlägg av Joella »

Hej och tack för svar :!:

Om jag ska korrigera åldern, så är han ju inte mycket mer än en vecka gammal, så då kan jag se att jag får ha lite tålamod med nätterna. I så fall är det väl bara att mata på vid minsta pip och truga i så myckt det går :?: :!:

Sovpassen dagtid är ofta ca 2 h, aldrig mer än 2,5 h utan att han vill ha påfyllning. På tre veckor har han gått upp ca 1 kg (vägde 3,7 vid födseln), så han får i sig mat :)

08-ornas kackeltråd brukar jag läsa emellanåt; den inspirerar. Tack för andra länkarna med, har sett dem förut också.

Nu ska jag få liv i Lillebror igen, som just somnat vid bröstet medan jag kört med pekfingervalsen för att skriva här :wink:
Mamma till två söner
Storebror född 2006-07
Lillebror född 2008-04
Elle

Inlägg av Elle »

Grattis till juvelen :heart:
Joella skrev:I så fall är det väl bara att mata på vid minsta pip och truga i så myckt det går :?: :!:
Japp! Kolla in i tråden med favoritlänkar som TorsMamma bifogade. Där hittar du en tråd som heter: "Standardmodellen- ett kompendium 0-2 mån" Den är suverän!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Joella

Inlägg av Joella »

Här njuts det av en härlig lillebror som nu är fem veckor gammal. Han börjar få en tydlig rytm på mat och sömn och växer så det knakar :heart:

Ser tendens att han förlänger sovet på natten, är nu ca 4-4,5 timme första sovpasset på natten. Efter andra nattmålet går det ofta bara en timme drygt innan han knorrar och gnyr/skriker till. Kan det var ljuset :?: Är så små påverkade av det :?: Vi har mörk rullgardin, men det kommer in ljus vid sidorna, så det är vid den tiden bara lite skumt i rummet.

Jag har funderat mycket på det här med magläge och risken för PSD. Vi har larm och det används alltid nattetid. Men på dagen är vi ofta ute, så ett eller två tvåtimmars pass om dagen sover han utan larm. I början hade jag honom på rygg/sida då, men vid månadsgränsen märkte jag en tydlig skillnad på att han började vakna i sömnskarvarna då. Så nu sover han alltid på mage.

Hur gör ni andra när ni är ute :?: Man kan ju omöjligt kolla till dem precis hela tiden. Jag inbillar mig att de flesta fall av PSD sker på natten när barnet sover lite längre i sträck. Finns det någon som vet om det är så :?: Jag känner en viss oro när jag har honom olarmad. Om det hände så skulle jag känna en sådan skuld över att inte ha följt rådet om att inte lägga barnet på mage och sova och alltid undra om han skulle ha levt om han sovit på rygg. Och så får jag ju erkänna att jag tycker det är lite jobbigt när folk undrar över varför han sover på mage :oops: . Skräcken för PSD är så stor att många verkar tycka att man utsätter sitt barn för livsfara när det ligger på mage. Och när jag är ute bland folk så har han ju inte larm...
Mamma till två söner
Storebror född 2006-07
Lillebror född 2008-04
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, visst kan så här små påverkas av morgon ljuset, helt klart och nu när det är sol nästan dygnet runt i allra högsta grad.

Ang. larm så använder de flesta av oss 2 larmplattor och bara flyttar sändarenheten mellan vagn och säng. När sen barnet är större har vi 2 plattor i sängen. :wink:

Vad det gäller vad andra ser och inte ser, hänger du ett skynke över vagnen och stänger ute synintrycken med det så stänger du ju också ute "synintrycken" om man säger, då kan INGEN fråga dig om han sover si eller så tycker jag. Så gör jag. Om någon säger, "sover han på mage?" blir svaret, "sover din på rygg, UTAN LARM??" med samma dumma blick som du just fick av dem. För säkerheten med ryggläget är helt klart mycket lägre än säkerheten MED larm, det vet ju varenda kotte. visst? :lol: 8)
(annars säger du bara självklart, "ja det gör han" och sen inget mer. Så gjorde jag (lika självklart som attityden du vet)) :wink: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Joella

Inlägg av Joella »

Tack för svar :!: Jag flyttar också larmet mellan innevagnen (natt) och syskonvagnen (dag) som vi har ute. Så när vi är hemma och han sover ute, så har jag larmet. Jag har tänkt att batterierna håller så kort tid om man tex går till lekparken, så det har jag inte provat. Är det så du menar :?: I rörelse fungerar ju larmet i alla fall inte :!:

Jo då, jag försöker koppla på attityden angående magläget. Kunde jag sist med storebror, så det ska väl gå nu med :wink: . Jag vet inte om storebror skulle låta ett skynke för dubbelvagnen vara ifred, så än så länge när lillebror sover gott utan den avskärmningen, så låter jag nog det vara. Får ta folks blickar och frågor antar jag :!: Jo, visst är säkerheten lägre på rygg utan larm än på mage med larm, men... ute i parken sover ju min unge på mage utan larm = lägst säkerhet. Fast de som frågar något får infon att vi har larm till honom och de flesta känner ju inte ens till att det finns :!:

Försökte mörklägga bättre i natt, men det blev inte helt bra. Det var en del knöl på morgontimmarna, men en täppt näsa var nog den största boven just i natt. Nästan fem timmar blev i alla fall första sovpasset på natten, så det gläds jag åt :D Jag börjar känna mig mer utvilad då nattamningarna blir kortare också. Så skönt när man har en "manual" för hur man ska göra och frivilliga som DU, TorsMamma, som hjälper till med detaljerna :wink:
Mamma till två söner
Storebror född 2006-07
Lillebror född 2008-04
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och tack för vackra ord.

jag hade 2 plattor som man lägger i botten och sen var det bara att flytta den "lilla dosan" larmenheten mellan vagn och säng (mellan plattorna så att säga..) Jag hade samma batterier under HELA Tors tid med larm vilket var gott och väl över 10 mån så de tar nog inte slut så lätt... :wink:

Lycka till med attityden. :D
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"