Inget vidare är jag rädd. Inte med schema i alla fall. "Problemet" är dock inte Ian utan jag själv. Dagarna går i ett och även om jag vet att schemat underlättar nåt otroligt så känner jag inte att jag i lugn och ro hinner med tre-fyra dagar för att sätta det. Med busElla runt benen kan jag inte lägga full fokus på Ian för att få till det. Så just nu känner jag mig rätt bekväm i att ha det lite varierande. Jag känner en större tillit till min egen förmåga som mamma denna gången och tycker att jag har rätt bra koll på honom ändå - när han är trött, hungrig, uttråkad osv. Jag anpassar mig efter det, håller koll på sömtimmarna, antalet måltider och vakenpassens längd. Morgonen börjar lite olika men kvällen försöker jag se till att den infaller ungefär samma tid varje dag.
Nätterna blir bättre och magen besvärar inte lika mycket längre även om han har lika mycket gaser som innan. Han har nog fått lite mer koll på hur man gör sig av med luften. Amningen sitter som ett smäck.
Det nya sen magen blev bättre är att Ian som tidigare vaknat i varje 20-minutersskarv pga av magen nu fortsätter att vakna i denna eländiga skarv. Han har inte sovit ett längre pass av sig själv på flera veckor. Så det blir ett evigt vagnande och nappande. Men han vagnas bara lugn och sömntung och fixar själva insomningen själv. Idag för första gången somnade han helt av sig självt efter att jag hade lagt ner honom i vagnen. Så vi går mot bättre tider och Ian verkar ha fått koll på läget och vad som gäller.
Annars är han en helt underbar kille som bara ÄLSKAR att spana in storasyrran. Hon är dock inte still några längre stunder så då passar han på vid middagsbordet när hon äter. Han tittar och tittar och skrattar. Tar varje tillfälle att spana in henne under övriga dagen. Och syrran är också den som med bara sin röst kan trösta en ledsen liten kille.
"Så ja så ja Ian, Ella kommer/Ella är här".
Det är helt tokmysigt vilken gemenskap de redan har fått.
Äter mycket och gärna. Tackar ALDRIG nej till bröstet även om det bara var en halvtimme sedan han åt. Kräks också som en hel karl men äter mer ändå.
Jag misstänker att hans sista ökningsperiod håller på för fullt för i förrgår natt åt han varannan timme efter klockan 00 och fortsatte så under dagen. Trots det drog han i sig 100 ml. ersättning rakt efter en amning för att sedan svälja 100 ml. till 1½ timme senare. Inatt har det varit lite lugnare och även under dagen idag.
Men iiiiiiuuuuuuh vad det luktar illa om ersättningskräks. Rena rama vuxenspyan liksom
Jaa, alla dessa energitjuvar som har åsikter och synpunkter om allt man gör med sin bebis och dess syskon..... De drar sina "slutsatser" och har inte den blekaste aning om att de faktiskt sårar mer än de hjälper när de kommer med råd man inte bett om. Jag blir fullkomligt galen på just de människor som hela tiden lägger sig i, försöker vara "snälla" genom att råda i än det ena, än det andra. Man har bara lust att säga "håll käften" ibland, men väluppfostrad som man är så låter man bli.
Vad kul att så många smygläser tråden.
Nu ska jag klippa gräsmattan.
Må gott!
/Åsa