Älsklingar födda i början av 08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Jaa, hur går det?

Inget vidare är jag rädd. Inte med schema i alla fall. "Problemet" är dock inte Ian utan jag själv. Dagarna går i ett och även om jag vet att schemat underlättar nåt otroligt så känner jag inte att jag i lugn och ro hinner med tre-fyra dagar för att sätta det. Med busElla runt benen kan jag inte lägga full fokus på Ian för att få till det. Så just nu känner jag mig rätt bekväm i att ha det lite varierande. Jag känner en större tillit till min egen förmåga som mamma denna gången och tycker att jag har rätt bra koll på honom ändå - när han är trött, hungrig, uttråkad osv. Jag anpassar mig efter det, håller koll på sömtimmarna, antalet måltider och vakenpassens längd. Morgonen börjar lite olika men kvällen försöker jag se till att den infaller ungefär samma tid varje dag.

Nätterna blir bättre och magen besvärar inte lika mycket längre även om han har lika mycket gaser som innan. Han har nog fått lite mer koll på hur man gör sig av med luften. Amningen sitter som ett smäck.
Det nya sen magen blev bättre är att Ian som tidigare vaknat i varje 20-minutersskarv pga av magen nu fortsätter att vakna i denna eländiga skarv. Han har inte sovit ett längre pass av sig själv på flera veckor. Så det blir ett evigt vagnande och nappande. Men han vagnas bara lugn och sömntung och fixar själva insomningen själv. Idag för första gången somnade han helt av sig självt efter att jag hade lagt ner honom i vagnen. Så vi går mot bättre tider och Ian verkar ha fått koll på läget och vad som gäller.

Annars är han en helt underbar kille som bara ÄLSKAR att spana in storasyrran. Hon är dock inte still några längre stunder så då passar han på vid middagsbordet när hon äter. Han tittar och tittar och skrattar. Tar varje tillfälle att spana in henne under övriga dagen. Och syrran är också den som med bara sin röst kan trösta en ledsen liten kille.
"Så ja så ja Ian, Ella kommer/Ella är här".
Det är helt tokmysigt vilken gemenskap de redan har fått.

Äter mycket och gärna. Tackar ALDRIG nej till bröstet även om det bara var en halvtimme sedan han åt. Kräks också som en hel karl men äter mer ändå. :D

Jag misstänker att hans sista ökningsperiod håller på för fullt för i förrgår natt åt han varannan timme efter klockan 00 och fortsatte så under dagen. Trots det drog han i sig 100 ml. ersättning rakt efter en amning för att sedan svälja 100 ml. till 1½ timme senare. Inatt har det varit lite lugnare och även under dagen idag.
Men iiiiiiuuuuuuh vad det luktar illa om ersättningskräks. Rena rama vuxenspyan liksom :roll:

Jaa, alla dessa energitjuvar som har åsikter och synpunkter om allt man gör med sin bebis och dess syskon..... De drar sina "slutsatser" och har inte den blekaste aning om att de faktiskt sårar mer än de hjälper när de kommer med råd man inte bett om. Jag blir fullkomligt galen på just de människor som hela tiden lägger sig i, försöker vara "snälla" genom att råda i än det ena, än det andra. Man har bara lust att säga "håll käften" ibland, men väluppfostrad som man är så låter man bli.

Vad kul att så många smygläser tråden.

Nu ska jag klippa gräsmattan.
Må gott!

/Åsa
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej vännen! :D

Jag tycker det låter som om det går alldeles förträffligt bra jag!
Så just nu känner jag mig rätt bekväm i att ha det lite varierande. Jag känner en större tillit till min egen förmåga som mamma denna gången och tycker att jag har rätt bra koll på honom ändå - när han är trött, hungrig, uttråkad osv. Jag anpassar mig efter det, håller koll på sömtimmarna, antalet måltider och vakenpassens längd.
:thumbsup: :heart: :-({|=

Kram!
/Fjällmor
kvacke

Inlägg av kvacke »

Hej!

Kantarella - Jag säger som Fjällmor, det verkar ju funka superbra för er. Det är ju ingen idé att göra annorlunda om det funkar som det gör, om man säger. :D

Klistrar in mitt inlägg från späda:

" Det är väl dags att lämna en rapport nu...

Lilleman är nu 10 veckor och världens gosigaste bebis. Jag är svårt förälskad och kärleken har kommit över mig mer och mer för varje dag.

Början av hans liv var lite trasslig och nu när jag tänker på det så tror jag att jag trugade alldeles för mycket. Jag trodde att han behövde mer mat när han i själva verket var vannsinigt trött på den där tutten. Jaja man lär så länge man lever och nu är den perioden definitivt över. Standarmodellen funkar numer hur bra som helst och han äter enbart tuttemjölk!! Det trodde jag definitivt inte för 1 månad sen då jag var nära att ge upp amningen.

Daglurarna funkar kanon och han sover 1.5 - 2 - 45 - 20 - 11. Funkar jättebra. Han sover alla lurar i vagnen på altanen. Jag har inget spikat schema men Oscar verkar vara en liten skalman och är väldigt regelbunden i sina tider så dagarna ser lika ut. Jag tycker också det känns skönt att han fixar dagarna även om det blir high chaparall med bvc besök och annat mitt i lurar.

Nätterna har också vänt och det hände ganska plötsligt. Från att ha vaknat varannan timme äter han nu bara 1 gång och det sker nån gång mellan 2 och 4. Han läggs för natten kl 20 och vi gör morgon kl 7. Jag tycker nästan att det känns lite magiskt att jag har en 2 månaders bebis som sover hela natten med bara ett kort nattmål. Tack kära Anna för standardmodellen! Det tar sina 2 månader men sen funkar det verkligen, underbart!

Detta blev ju en riktig glädjerapport och det är precis så jag känner mig just nu. Livet är härligt!

Många kramar Åsa"

:heart:
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Får hålla med föregående talare om att man känner sig betydligt lugnare och tryggare med tillvaron den här gången. Dagarna rullar på och jag anstränger mig inte jättemycket för att få till ett schema. Skulle däremot behöva vara lite mer alert och vagna bort lite morgontrassel. Jimmy sover bra från 20-20.30 till ca 3-4 då han äter, men sen tycker han väl att det är morgon eller tycker att han ska ha mer mat redan vid 5-6 och mamma är så trött och vill bara sova så mat får han :oops: :D Ska ta tag i det snart känner jag...

Undrar hur ni andra gör med vakentid utomhus? Vad gör era småttingar? Idag har vi kanonväder och vi har massor att göra ute i trädgården. Men solen skiner ju och jag vill ju inte gärna ha liten i solen. Selen visst, men det är lite bökigt då man kryper omkring och försöker måla grunden :-) Dessutom tycker han det är så vansinnigt mysigt i den så det slutar oftast med att han somnar! Så nu har han vakentid, solen skiner, storebror sover i vagnen ute och mamma sitter inne vid datorn. Bakis pappa har oxå tagit paus från målandet för att se reprisen av schlagern....
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej på er...
Idag har vi haft och har sjukstuga med Emma :cry:
Som jag inte gillar när liten är sjuk... Fast hon är ju inte så liten längre, eller jo, eller ja, ni vet vad jag menar :lol:
Febrig som attan och vill inget annat än gosa med mamma vilket i och för sig tacksamt tas emot av mamman :heart:

Ja och vad håller jag och Rasmus på med då.
Jo mamman klurar på om han kanske kanske är allergisk mot ersättning :-k
Men jag ska ringa farbror doktorn imorgon och kolla. Det är absolut inga hela dagar fyllda av skrik men från och till spänner han sig och blir förtvivlad, ibland vid matning. Han har från och till grönt bajs och kaskadkräks ibland.
Men jag tycker ju att det borde vara mer av det onda och tråkiga med tanke på att han bara äter ersättning :-k 8-[

Annars är vi rätt nöjda här men jag har ju en kille som fått en sån fin present av sin mamma, vagning till varje lur för annars vill man inte alls somna :oops: ](*,)
Kvällarna har vi numer kl 19-19.30 (det tar ca 15 minuter innan han somnar in) och sen sover vi till ca 03, äter en kvart och sover vidare till 06.
Några morgnar i rad har han vaknat tidigt :shock: , typ 05 men då vagnar vi om till sömn genom att springa väldigt smidigt nerför trappan med världens tyngsta insats, särskilt 05 på morgonen, spritt naken typ och haka fast den i chassit och kör på :-)
Grr att jag inte ska ha sovrummet på samma våning....

Nu sover han de flesta lurar utan uppvak \:D/

Lingontuva:
Jag väntar på bättre tider gällande utevistelse för Rasmus på vakentiden. Om jag sätter honom i björnen somnar han direkt, vagnen vill han inte ligga på rygg vaken i och drar jag ner suffletten så kan han ju inte titta när solen skiner, nästan oavsett om vi står i skuggan....
Så väntar på att han ska piggna på sig lite och bli större så jag kan ha honom framåtvänd i björnen eller sjalen eller Ergon
Fick min Ergo idag och är såååååååå imponerad redan. Emma fick gå runt med mig, hon tyckte det var mindre kul men jag ville prova. Hon väger ändå nästan 17 kg men gud så skön den var att bära barn med. Kändes knappt att hon satt varken på mage eller rygg! Så den känner jag var ett grymt bra inköp.
Kommer bli så bra till hösten när jag och Emma ska på skogsäventyr och han kan sitta på ryggen fast ändå inte i en sån stor ryggsäck!

Summan av detta förutom min reklam för Ergon är att jag inte heller ännu kan vara ute med R när han har vakentid ännu, antingen somnar han eller så är han förbannad 8)

Jag är så ledsen, så ledsen idag också för att imorgon skulle jag åkt till Nancy. Allt klappat och klart, och så får Emma feber med massa tillhörande snor. Så jäkla tråkigt :cry: :cry:
Behövde det för mitt eget egos skull. Har bokat biljetter idag till fjälls om en månad och hoppas att ingen blir sjuk då.
OM så skulle bli så ska Gudarna få veta att jag är förbannad :-)

Nu ska jag tycka synd om mig själv ett tag för att min efterlängtade resa inte blir av :cry:

Kramar så länge..
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Åh stackars Emma som blivit sjuk :cry: och stackars mamman som går miste om Nancy-träffen :cry: Men du har ju något trevligt att se fram emot i alla fall för det låter inte så trist att resa till fjälls. Mysigt mysigt!! Fokusera på det istället!

Jag får kanske göra som jag gjort hittills och koncentrera mitt utomhusarbete till Jimmys lurar. Bara tråkigt då man helst vill vara ute från morgon till kväll!

Har försökt få till ett schema idag, tyckte att vi borde försöka få lite mer ordning på tillvaron så kanske de tidiga morgnarna löser sig självt. Insåg att det förmodligen går åt pipsvängen redan i morgon då jag mitt i hans lur ska åka för att titta på lokalen där vi ska ha vår bröllopsfest på midsommarafton. Kommer att bli ett evigt lyftande in i bilen, ut ur bilen, ner i vagnen, upp ur vagnen osv.... Och han kommer förmodligen inte att sova! Eller så sover han hela tiden och det är ju inte heller bra! (om det tar längre tid än luren är tänkt alltså)...

Kanske sover på soffan i natt så jag kan vagna bort morgonstöket. Har ju precis som dig Tessan sovrummet uppe, där han sover i spjälsäng. Har äntligen skaffat en innevagn som var tänkt till övervåningen men den är ju så jäsikens bra på dagarna oxå så den står kvar nere!!

Nu ska jag se på tv och käka upp den sista biten morsdagstårta! (som Simon så lyckligt serverade mig i morse, ungen ÄLSKAR tårta)

Varma kramar till alla goa mammor där ute!
Boris

Inlägg av Boris »

jipiii!!! :thumbsup: O har fått en kompis till!!!
Igår fick en en av våra bästa vännpar en flicka, så nu har O en bonus kusin (4 veckor yngre) o två vänners flickor den andre 10 veckoräldre!!! Jag är så glad!!!

Hmm Så ni säger att kl 5 uppvak kan hända även efter 2 månaders, jag hoppadas inte altför ofta dock... vår lilltufsa har det ganska ofta nu. I morses var jag lite själv helt pigg när hon började låta och solen helt uppe så oj tänkte jag nu va det morgon hejhej :D Kollade inte klockan fören efter mat,o skötning o då var den bara 05:30 :roll: uj måste ha klockan närmare så jag kan se den direkt.

Ang utevaken i sol så här funkar för oss
http://www.youtube.com/watch?v=r0zWh7a7Iyo
Tror det är bra med solen som ibland kommer igenom mellan löven. Innomhus blir hon iställer grinig/trött efter max 40 minuter vaken, matning inräknad så vi har härmed flyttat ut permanent. Mer tältning som vi gjorde när hon var 3 veckor ber hon om 8)
Prinsessa född 06/04/2008
Krisse

Inlägg av Krisse »

Boris - vilka härliga filmer du gör.

vi kör också mycket på ute tid. Emmy halvsitter i sin liggvagn med en kudde bakom ryggen och suffleten ger henne skugga bakom och ser när jag kör ut matjord (vi har ca 800 kvm som vi skall så gräs på :lol: ) Med nybyggt hus så är det alltid något som skall göras och Emmy får hänga med på det mesta. Hon verkar vara nöjdare ute än inne.

Så nu har min pappa också börjat med sina kommentarer
- Så där kan du ju inte vagna henne?
Oh jag blir så trött men jag har kommit på att jag får väl helt enkelt skaffa mig en hel drös med ungar för att bevisa att det funkar på alla :wink: och Emmy är inte bara ovanligt "snäll".

Tessan - hoppas Emma snart mår bättre.

Nu skall jag iväg på min föräldrargrupp.
Hoppas ni alla har så fint väder som vi här vid mälaren.

Kramar
Emmy 080212
Rasmus 091223
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

hej alla godingar! :D

Här är det också sjukstuga Tessan så du är så välkommen ändå - så det så! :heart:

Meja har haft 39 graders feber i helgen men hon skrattar ändå min lilla knäppgök..
Vaken utevistelse sker oftast i sjalen eller på mage på marken beroende på vad som görs. Hinner inte skriva mer, måste pyssla om den sjuka storsonen lite :heart:

/Fjällmor
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej å hå
Ja nu börjar bli sur igen på mig själv.. :-) Fast jag gör allt jag kan för att undvika det.
Vagningsträsket börjar göra mig irriterad och så är jag så feg :shock: att jag inte pallar en dag av lite arga frågor för att bli av med det.
Vet ju så väl att det bara handlar om det så är det lugnt sen men i och med att han har knorrig mage (tror jag) så finns min lilla mamma-känslig-tarm och vagnar så snällt tills han sover :evil:

Kvällarna blir ju så knöliga eftersom han kan vakna till och från mellan 19-20 och då står jag där och vagnar för glatta livet 8)

Tror jag ska ta sats i helgen när Emma är hos pappa. Då blir jag inte lika "nervös" när jag är själv. Mig gör det inget om han är lite arg, men Emma går ju gärna och vagnar när mamma inte ser 8) :heart:
Samtidigt så är jag ju som sagt lite orolig över hans mage.
Men jag har pratat med BVC som också håller med om att han borde kräkas mer, skrika mer och knorra mer om det var allergi. Jag är också rätt övertygad om att han är förkyld, hostat och nyst som tusan idag, låter ju så sött..

Så vi får helt enkelt se..

ps.
Thomas har ju inga andra barn, han kom inte in i Emmas liv förrän hon var drygt 1 år och SS samt ensamlek i 1,5 timme varje morgon så för honom finns inget annat.
Nu när R knorrar på kvällarna (verkligen knorrar, inget skrik) så undrar han om det verkligen ska vara så här.
Då försökte jag förklara att han bör åka hem till en "fri-amnings" familj ett par dagar och återkomma sen om han tycker att det är jobbigt här hemma när båda barnen sover efter 19.30 och den yngste vaknar 1 gång på natten och äter i 15 minuter.....
Sover 4,5-5 timmar per dag på fasta tider och däremellan är hyfsat cool när inte magen knasar :-)
Fniss så roligt...tyckte jag..

Sen måste jag ju ha ett till ps
VILKEN skillnad det är på barn :shock: Det har jag verkligen förstått nu när Rasmus börjar bli stora killen. Emma var en härlig vals i jämförelse mot Rasmus som är mer som argentisk Tango att få in på schema och sova utan hjälp osv...
Visst hade jag lite trassel med Emma någon gång men aldrig kvällstrassel, kvällarna var skitmysiga, hon älskade sitt bad, somnade snällt in på en 20-minutare osv...
Från 2 månader sov hon 20-06 med lite mat i sömnen kl 22.

Den häringa Rasmus :heart: vägrar äta kl 22 utan gillar sitt nattmål kl 03 typ, trasslar gärna på kvällen, gillar inte att bada och vägrar 20-minutare :heart:

Men han är lika underbar som hon i alla fall, fast det är som sagt intressant hur olika de kan vara.

/Tessan

Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Boris:
Glömde ju skriva om filmerna, de är ju urmysiga :-)
Men jag har en kille som jättegärna somnar i vagnen oavsett hur fina blad det är :sleep: och Babybjörnen är ju rena rama sömnpillret än så länge....

/Tessan

kattklo

Inlägg av kattklo »

Japp Tessan! Eller hur?! Hur olika kan man vara liksom?
Det har tagit mig ungefär så här låg tid att fatta att Allan är en ANNAN person, SM hit eller dit, han ska liksom smekas annorlunda. 8)
Som en gitarr. Alla är olika.
Har jag sagt att han är lättskrämd? Lättskrämd liksom, efter tuffa bruden hade jag ingen aaaaaning om att små oförstörda pyren kunda vara Rädda! :D

Angående "trassel" på kvällen, det där mellan 19-20.. här hemma gör vi helt enkelt så att det första uppvaket, eventuellt oxå det andra ger MEEER mat. Jag tar upp, tuttar i framför TV-n och sen så... 8)
We like. :heart:
Sen runt 20 eller 2030 sover han som en sten tills nattamaten.

(Han kan INTE matas i sömnen, nått som Karla älskade.)

Kram!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

kattklo skrev:Japp Tessan! Eller hur?! Hur olika kan man vara liksom?
Det har tagit mig ungefär så här låg tid att fatta att Allan är en ANNAN person, SM hit eller dit, han ska liksom smekas annorlunda. 8)
Som en gitarr. Alla är olika.
eller hur!?

Jag har 4 och blir fortfarande förvånad! :lol: :heart: :-({|=

8)
kattklo

Inlägg av kattklo »

fjällmor: FYRA. Det är ju fantastiskt. Börjar fatta grejjen. :lol:

Och nya mamman, girigt att redan längta trean?! Närå, men jag vill ju veta När NÄR NÄR vill du ha den? OM du finge önska?
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

visst är det? Helt magiskt!!!

Och jag suktar ockå på fler :roll: ujujuj... det GÅR bara inte, sa kroppen. Och mina föräldrar, de hotar maken med huggkubben :shock: :roll: :lol:

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"