Sigges röda tråd!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: Hej favvo-Susan :D

Alltid lika roligt att läsa om er vardag (och fest :wink: ). Ditt goda humör behåller du ju nästan jämt oavsett större eller mindre kriser. Vad är din hemlighet :?:

Eftersom jag har en fordonstokig liten tjej här hemma kan jag inte låta bli att läsa beskrivningar av traktorer o dyl med viss avundsjuka :wink:

Tyckte för övrigt mycket om att läsa din beskrivning av festkvällen med brännboll och hur Emil höll ihop sig trots den sena timmen. Underbart vilken trygghet det är att kunna göra medvetna avsteg och veta att allt ordnar sig ändå :thumbsup:

:heart: Kram från Nancy
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Här bor också en traktortok :!:

I somras for vi ner i södern och avnjöt traktorutställningen på Julita gård - den du Susan :thumbsup: Ett hett tips för traktornördar av alla storlekar 8)

Kram! :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Kära Nancy, du goda vän, jag kan avslöja att mitt tålamod inte alltid är det längsta och bästa. Men jag gör vad jag kan göra, mitt allra bästa och det räcker ju ganska långt. :)

Sigges klåda är så gott som obefintlig och det eländiga röda börjar blekna. Vi smörjer och håller efter det hela tiden vilket verkar ge gott resultat.

Full fart är det här hemma, potatisen är nere i landet efter att ha drivits upp inomhus i krukor, källaren saneras, mamman får ansiktsbehandling och got mat på stan, Emil arbetar hårt och Sigge rör sig i rasande fart på alla underlag.

Ja lillebror kryper obehindrar runt i huset och i trädgården. Ibland måste han ta sig över sakar och ting vilket kan leda till lite gnissell och sura miner. Men skam den som ger sig, Sigges motto :) , och efter viss möda kommer han fram, över eller under. Det senaste är att ställa sig upp mot oss föräldrar, när vi ligger ner på golvet eller i sängen, eller mot vardagsrumsbordet. Det senaste fungerar inte så bra för han tar tag i hyllan under bordet och så reser han sig, sen ska han räta på kroppen och då slår han huvudet i bordsskivan och då blir han arg :evil: .

Sover gott på nätterna gör han lillebror, ja storebror med för den delen, det tar max tre minuter på kvällen innan han sover gott. Dagslurarna har varit svajiga av och till. Han har haft svårt att komma till ro även om han varit trött. Vi har dragit in på 20-min luren som han haft på eftermiddagen. Den blev bara till allmän cirkus och ledde till att alla inblandade blev på dåligt humör. :x
Visst har han några små tröttdippar på kvällskvisten men inget som inte lite gos och lek kan liva upp. Vill han ta en 5-minutare så får han det, fast det har han inte gjort än.

Sigge tycker att valparna är jätteskojiga. De klättrar omkring på honom och han umgås intensivt med dem så fort han kommer åt. :wink: Emil har fullt upp att leka med sin nya lekkamrat Mamma Offi, valparnas mamma alltså. De två följer varandra hela dagarna, där en ena är hittar man den andra. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Elle

Inlägg av Elle »

Tack vännen :heart: för att du delar med dig av er vardag! Det är alltid så roligt att läsa!

Pussa på juvelerna, vi längtar ner till er :D
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Sigge växer så det knakar, kryper runt över och under allt, ställer sig upp mot saker och ting, är go och glad, sover hela nätterna och har fortfarande eksem och klåda. Det var en kort sammanfattning, här kommer en något längre version:

7 mån är han nu Emils lillebror. Tänk så fort det går, nyss var han liten och hjälplös, nu är han stor och far runt som en furie i hela huset. :)

I onsdags var vi och hälsade på Bonden Bertil tillsammans med en massa andra barn från flera öppna förskolor. Sigge var väldigt road av det hela även om han fick stiga upp lite tidigare. Emil var i paradiset, det fanns ju traktorer där :!: Vi hälsade på kaniner, Emil red en sväng på en liten häst, beundrade hönsen, åkte balvagn efter traktorn, fikade och hade trevligt tillsammans med Ewa och hennes goa barn.

Nackdelen med bondgårdsbesöket, om man bortser från korna då förstås, var kosnuvan dom barnen drabbades av ganska exakt tre dagar senare. Så nu har vi snoriga små näsor här hemma och Pappan snorar också fast han befinner sig i huvudstaden och det är verkligen jättesynd om honom. :roll: Självklart är det ingen vanligt förkylning utan det är kosnuva för Emil var ute i hagen och hälsade på korna. Jag var naturligtvis inte med utan tog hand om Sigge som just då hade ett väldigt stort behov av omhändertagnade. Men Ewa travade rakt ut i kohagen med barnen. Jösses vilken kvinna :!:

I lördags var Ewa med familj hos oss och åt middag. Det var verkligen jättetrevligt men alla barn var mer eller mindre drabbade av kosnuvan ( nu kanske ni börjar förstå att kossor är farliga :?: :shock: ) och inte helt i form om man så säger. Tiden går alltid för fort när man har roligt så kvällen kom i rasande fart och våra gäster tackade för sig och for hem. Vi badade barnen, trattade i dem välling, ja Emil fixar ju den biten själv förstås och sen var det bums i säng. :sleep:

Sigge sover nuförtiden även sina dagslurar i spjälsängen. Det blev lite vanskligt att ha honom i vagnen när han mest skuttade runt som en åksjuk kanin. Nätterna sover han rakt igenom, riktigt gott. Dagslurarna funkar bra men ibland, ja ganska ofta faktiskt, har han svårt att komma till ro. Det är ju mycket som händer i hans lilla liv och så är det inte helt enkelt att somna när det kliar på kroppen.

Vi har nu fått tid till barnkliniken och det till en kvinnlig läkare som ska vara speciellt duktig på eksembarn enligt säker källa, nämligen Ewa. :) Så på måndag far Sigge och jag dit och jag hoppas verkligen att de kan hjälpa honom för det är inte kul att ha eksem över hela kroppen och klåda så det räcker och blir över. Kan inte begripa att han ändå är så glad och go, sällan några sura miner.

Pappan är jobbar ju i huvudstaden och missar ibland roliga saker som händer här hemma. Till exempel denna underbara konversation mellan grabbarna strax före sju en morgon: (Emil kallar sig själv för Titti och Sigge för Tittis)

Emil: -Titti vaken, JAA. Titti vaken nu, JAA. Tittis inte vaken. Tittis inte vaken nu, nej. TITTIS!!! TITTIS!!!

Sigge: - Bla bla bla gurkel skratt skratt iiiiii oouuuu bla bla bla.

Emi: - Tittis vaken. Tittis vaken nu, JAA.

:) Jag låg i sängen och skrattade för mig själv innan jag steg upp och väckte mina vakna grabbar. :heart:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

SusanD skrev:
Emil: -Titti vaken, JAA. Titti vaken nu, JAA. Tittis inte vaken. Tittis inte vaken nu, nej. TITTIS!!! TITTIS!!!

Sigge: - Bla bla bla gurkel skratt skratt iiiiii oouuuu bla bla bla.

Emi: - Tittis vaken. Tittis vaken nu, JAA.
:lol: :lol: :lol:

:heart:

Nattnattkramen!
/Fjällmor
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

"Ferdinandsuck" :heart:
Helt underbart är det att läsa, ler ler ler ler å ler....

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tja så underbart är det kanske inte alltid eller kanske ska man säga att det är underbart på olika nivåer eller olika grader.

I måndags och igår låg jag hela tiden steget efter i allt, hela livet liksom. Visst var jag trött och snuvig men det var ju grabbarna också. När jag ligger steget efter ligger Emil stege före vilket betyder att han är fullkomligt lös och stundtals laglös. Han kastar saker runt ikring, de far som projektiler och landar inte alltid så bra utan på lillebror som blir ledsen. Var får man kasta saker frågar jag och Emil svarar: - ute! Visst vet han men han får ju härliga reaktioner av en mamma som störtar fram till undsättning i kastningscirkusen, ja jag undsätter ju lillebror och små valpar, Emil klarar sig ju fint själv.

Dessa dagar är Emil på lillebror och slår honom, inte hårt men så det räcker. Samtidigt kikar han på mig för att se om det blir någon reaktion. Visst reagera jag, visar hur man klappar och gosar istället för att slå. Emil vet hur man gör så han klappar och tröstar lillebror som värsta proffset, det pussas, kramas och roas med saker. Pust säger mamman som fortfarande ligger steget efter storebror.

Hur ska man kunna leda en storebror om man ligger steget efter hela tiden? Det är helt omöjligt.

Därför satte jag ner foten i morse och bestämde att detta är en SNÄLL och GO dag där vi gosar, hjälper varandra och är snälla. Hela dagen har jag varit steget före och vips blir stämningen så bra, alla hjälps åt och Emil är snäll och go med sin lillebror.

Den enda som inte bryr sig om ifall jag är före eller efter är Sigge, bara han får mat och gos är han helt nöjd. :) Sån är han.

Vi for in till lilla matbutiken för att handla idag på fm. Emil körde den lilla vagnen och Sigge satt i den stora. Allt gick jättebra och vi hjälptes åt att hitta alla saker vi skulle handla. Emil hittar nästan allt på egen hand och han hinner även med att hjälpa pensionärerna att handla, fast de vill inte alltid ha det han erbjuder dem. :roll: Jag träffade på en god vän och stannade för att prata en stund medans jag ber Emil gå och hämta flingor. Han drar iväg och får med sig en pensionärstant :shock: , hon följer snällt med. Tillsammans letar de upp de rätta frukostflingorna och kommer tillbaka till mig som fortfarande står och pratar. Tanten var jättegullig, hette Astrid, och hon tyckte att Emil var det raraste barnet hon träffat och så duktig på att handla. Mammahjärtat svällde av stolthet över sin pojk.

Så gick vi då till kassan och även idag fick de öppna en till eftersom det alltid blir så lång kö efter oss. Emil lägger nämligen upp alla varorna själv på bandet och jag låter honom hållas. Sen kör han tillbaka sin vagn och istället för att komma tillbaka till kassan springer han in i affären igen. :shock: Där står jag och kan inget göra, jag betalar och börjar packa ihop varorna. Jag ser ju utgången så jag tänker att ut kommer han inte i allafall. Efter en stund kommer Emil springande, glad som en lärka. Han förklarade att han ropat på Mimmi (som han envisas med att kalla mig ibland :) ) men att jag var borta, han hittade inte mig. Men nu hittade han mig :!: :D

Tillsammans lämnade vi affären och for hem för att äta lunch. Det är kul med barn, alltid, varje dag och mest när man ligger steget före. :wink:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Åh det är så härligt att läsa dina små historier Sus!

Kram!
/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:heart: :heart:

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Dagen fortsatte i gosets tecken. När grabbarna sovit middag, Emil sov inte för han lyssnade på musik och tältade inne i påslakanet :) , så åt vi mellis. Jag hade nog förträngt hur grötig en liten unge kan bli när han envisas med att äta själv med sina små händer. 8) Men han får hållas, glad är han och säkert får han in lite gröt i munnen också, jag slevar in en sked då och då så magen blir mätt.

När alla var klara gick vi ut i trädgården och så släppte vi ut alla valparna. Emil lyfte ut dem en och en från valphagen, han tar så fint i dem och sätter ner dem så lugnt. Sen sprang vi runt och lekte med valparna som mest beter sig som fem små dopade termiter. :wink: Hur gulliga som helst och så rara med Emil och Sigge. När valparna tröttnat på oss bar Emil in dem i valphagen igen och så fortsatte han att roa sig ute medans Sigge och jag gick in för att laga middag. Sigge-lilltroll satt i vasken och hjälpte till med potatisskalningen vilket innebar att han kastade ner potatisskal som valparnas mamma glatt satte i sig. 8) Själva skalningen fick jag sköta själv, vi har alla olika uppgifter.

Emil kastade saker ute i trädgården och det gick ju fint ända tills han kastade en halv tegelsten som landade på hans huvud. Oj, oj gråt och elände. Det gjorde nog riktigt ont för det gick inte att blåsa bort det onda och det brukar ju funka fint annars. Jag föreslog att han skulle gå in och lägga sig i soffan och läsa en bok och det gjorde han. :shock:

När Emil vilat lite tog han tag i tvättkorgen som fullkomligt svämade över av tvätt. Sigge-lilltroll kröp dit i raketfart, först blev Emil lite sur för Sigge la sig på tvätten som skulle in i maskinen men då sa jag att det nog var bättre om han visade Sigge hur han skulle göra istället. (pust vilket lång mening det blev då :shock: ) Då tar Emil Sigge runt livet, ett sånt där riktigt brottartag :) , får honom att sitta upp, sen tar han Sigges lilla hand i sin hand och så griper de tag i en tröja och tillsammans får de in den i maskinen. Det var så rart för Sigge nådde ju inte riktigt upp till tvättmaskinen så Emil fick lyfta honom lite. Sen var Sigge nöjd med sin insats och tog lite rast, kröp ut i hallen och började sortera skorna på skohyllan.

När vi åt middag så var jag absolut av nöden tvungen att gå och kissa, när jag kommer tillbaka sitter Emil på min stol och matar Sigge. När han stoppar in skeden i Sigges mun säger han Mmmmmmm. :heart: Han fick sitta kvar på min stol, jag satte mig på Pappans stol istället och så hjälptes vi åt att mata Sigge. Vet inte om vi var så lyckade för Sigge hade mat över hela kroppen, inte nog med att han hade två som matade honom, han skulle ju äta själv också. :thumbsup:

Killarna badade tillsammans i duschkabinen, de får precis plats att ligga ner på rygg bredvid varandra om Emil knör ihop sig ordentligt. Härligt bad med goa killar på gott humör.

Kvällen avslutade vi tillsammans i soffan framför Barntv medans killarna drack välling. Sen var det god natt och jag tror det tog max tre sekunder innan de sov. :sleep:

Imorgon ska jag överge familjen hela dagen lång för jag ska åka och shoppa på Ge-Kås i Ullared tillsammans med en arbetskamrat och god vän. Hon lämnar sin son här så Pappan kommer få fullt upp. :) Han som är lite snuvig till råga på allt. :heart:

Jag har nu rastat lite hundar, städat hos valparna, hängt tvätt, satt in mer tvätt i maskinen, diskat efter middagen och nu sitter jag i soffan och skriver en handlingslista inför morgondagen och så väntar jag på att Pappan ska komma hem från huvudstaden. Måndagar, tisdagar och onsdagar är trista för då är han ju iväg och jobbar, resten av veckan är desto trevligare för då är han hemma. :heart:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Anton är svårt Sigge-kär :-({|= :heart: . Nog för att han gillar bebisar överlag, men Sigge är SPECIELL :heart: Det pratas mycket Sigge hela dagarna, sedan dopet egentligen.

Men sedan söndagens middag har Sigge t.o.m flyttat hit, tro't eller ej :shock: . Han har helt enkelt övergivit Åsen för Slätten och ska förstås nattas: "Gonatti med sig, sooooov så gott!" ramsas frejdigt. Han ska förstås sitta med vid matbordet och äta också. "Sigge tycker mest om pu(r)ée(r). Och g(r)öt med mosad banan, det tycker han (r)ysligt mycket om, vet du mamma!" Sen måste han ju med när vi är ute på äventyr. Då får han sitta fastspänd mittemellan Disa och Anton. Det går jättebra. Men när vi kört iväg tycker Anton alltsom oftast att han nog ska komma och sitta i hans knä, för det är ju mycket mysigare. Och när man ska nerför trappor måste han förstås bäras andäktigt och med allvarsam min. Men väl nere från trappan får Sigge-bus hoppa ner på golvet eller marken och krypa järnet igen. Och Anton kryper bredvid.

Så om ni nu råkar leva under villfarelsen att ni har ett litet Sigge lilltroll där hemma, ta en extra titt för säkerhets skull. För jag skulle kunna svära på att han sover så gott i docksängen bredvid Anton nu. :-$
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Gud vad gulligt jag bara döööööör. :heart:

Jag måste genast smyga in till grabbarna och se om Sigge-bus ligger kvar i sängen där jag la honom......

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:lol: :heart: underbart!
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:-)
Idag har jag läst HELA tråden för jag var lite deppig.
Nu är jag glad igen.
Å dessutom startade jag mitt projekt "sluta-vagna" idag och då fanns det ju ett hederligt och beprövat knep som jag hade glömt bort.
DAMMSUGAREN :mrgreen:

Kram Tessan :heart:

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"