Älsklingar födda i början av 08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Nya mamman;
En snabb inbjudan till skogen och huset där man bara släpper ut barnen till sandlådan och studsmattan :-)
Kom när du vill och kolla om du trivs i hus!!!

Ja alla som kan ta sig hit får komma när man vill.

Har främmande och ska dricka vin ikväll minsann så nu har jag inte tid någe mer idag....

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Tessan :heart: :heart:
Jag kommer gärna och känner lite gräs under fötterna!

Kram kram!
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej hej!
Här har jg nog kommit fram till att jag varit lite väl generös med sova på dagen och det i kombination med krasslig mage gör att vi får fler onödiga uppvak än nödvändigt :lol:
Så jag ska dra ner till 16 timmar/natt och få ordning på magen tänkte jag!

Hur går det för er andra? Satt och läste mina gamla trådar när Emma var liten :oops: :oops: , jag var verkligen en riktigt orolig själ, inte konstigt att jag blev och är orolig nu också. Fast i mindre doser.
Men Emma var coolare till nätterna, där bara förlängde och jag drog bort/la till utan så mycket av vare sig buffning eller vagning.
Måste fixa spjälis till liten nu känner jag, så vi kan lägga honom ordentligt i sin säng på kvällarna, som det är nu somnar han i i vagnen nere och jag lyfter upp insatsen när jag ska sova. Inte för att han märker skillnaden men jag tycker det vore skönt att han också sov i sovrummet från början av kvällen.

Nu är det utetajm, riktigt fint väder ju!

Kram T

F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

Vad härliga ni är, tack för att ni delar med er! :D :heart:

Här är det också upp och ner. Amningen håller på att ebba ut och jag känner mig rätt ledsen för det. Fånigt va. Jag kan ju se att det är dumt att fokusera på det som inte funkar när man har en sån fantastiskt underbar liten bebis.

Angående att få vardagen att gå ihop med flera små är väl mångas svar på det dagis :roll: Som jag sagt förut beundrar jag verkligen er som är hemma med små syskon. Filippa är nog drygt 20 timmar på dagis i alla fall. Men ibland saknar jag henne för mycket och hämtar tidigare eller hon är hemma hela dagen. De är ju underbart sällskap också! Men som sagt direktsändning hela tiden. I morse var det dock inte tal om att vänta och gå till dagis med mig och Gustaf utan när pappan skulle gå ville hon med.

Annars tänker jag också mycket på hur man ska optimera dagarna men det stannar just vid det. Tankar. Efter en bra dag tänker jag, aha så här kanske vi ska ha det men så blir det helt annorlunda nästa dag ändå. Skulle vilja styra upp det nu framåt fyra månader men har svårt att hitta det optimala schemat. Jag skulle vilja att han sov mellan ca 14.30-16.30 och det är ju inte särskilt klassiskt. Några ideer? Vi har just nu lite väl sena vanor, somnar kanske 21.30 och sover till 8, halv 9. Nattmål ca 5-6 och inatt tog det tid att somna om, tyckte nog att det var morgon.

Fråga: Hur mycket äter era små som inte ammar och vilka tider? Inte blir det någon liter här i alla fall och jag tycker det är svårt att få ihop schema med mat och sov för när jag tänker att nu måste han vara hungrig är det ofta inte så intressant.

Gustaf är inte heller så bra på att somna själv. Tidigare räckte nappen för det mesta men nu behövs oftast lite mer hjälp och jag blir så frustrerad. Men min syster vagnade rätt frikostigt och nu somnar lillkillen jättebra själv ändå så det går ju att ta sig ur. Jag försöker tänka att det som är så bra med SM och AW's metoder är att man vet vad man kan göra om det blir riktigt illa. Funkar allt behöver man ju inte stressa upp sig över hur det borde vara och funkar det inte styr man upp saker. Strävan efter perfektion gör ju ingen lycklig. >Helt klar lättare sagt än gjort dock! 8)

Tänker också att vi måste skaffa en spjälis till Gustaf snart. Stora killen ju! :D

Hus blir man ju alltid sugen på på våren och sommaren. Låter härligt Tessan! Och Kattklo också (trots allts jobb) 8) Alternativ kan ju vara lägenhet på nedre botten med utgång mot gård. Inte så lätt att hitta dock - vi har letat ganska länge.

Nej, nu ska jag vara en god husmor och stryka lite skjortor till min arbetande man :P :roll:

Kram Jenny
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Här äts det:
8 (inte direkt frukostkille, han vaknar 7 och är inte alls hungrig då)
11 (rätt hungrig)
15.30 (riktigt hungrig)
19 (jädra trugande)
04 (slurp!)

F'lippas mamma: Om du vill att G ska sova 14.30 till 16.30 så är det väl jättebra att utgå ifrån?

Natt 19.00 då kanske?

Eller så lägger du en ännu längre em-lur, här har vi 3 timmar nu och det har funkat fint i en vecka.
45 minuter på förmiddagen räcker nu, och jag slipper elda upp mg när han vaknar i skarvarna. Så är han ordentligt trött 12.30 när han ska sova igen.
(7 morgon, 9.15-10 sova, 12.30-15.30 sova, 17.30-18 sova och natt 20.00)

Husdrömmarna växer vidare, men jag ryser när jag tänker på trädbeskärning, takpannor, grundgrävning, maskrosor... Tror egentligen mest att jag längtar efter ett PROJEKT; hus, båt, häst kolonilott, resa, tennislektioner eller språkkurs - det skulle nog kunna vara vad som helst. Jag är lite rastlös i typen. :roll:

Och det sätter in med full kraft nu när vi har en rätt stabil vardagslunk här hemma. Blir så inspirerad när jag hör folk som ska flytta utomlands, arrangera bröllop, bygga hus, får ett nytt spännande jobb osv. Typiskt att man låter det ta så mycket utrymme när man är hemma och njuter av sina goa ungar. Fast jag njuter ju också. Det gör jag.

Kram
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Och jo, Flippas mamma: Här har vi slutat amma. Herman tackade mina bröst för kort men trogen tjänst i helgen och det känns både skönt och sorgligt. Separationsångest.
Han käkar för övrigt ca 200 varje mål, utom frukost, då tar han ca 100. Så det blir nästan 1 liter/dygn.
miniz

Inlägg av miniz »

Hej allihopa!

Här är vi inne pa dag tre med schema! Jag (och lillen ) är sa nöjd.
7.30 morgon
(lite innan) kl. 10 sova 45 min
(vid) kl 2 sova 2 timmar
kl 18 en liten 20 min (eller 45 min vid behov)
natt kl. 20.30
nattmal lite för ofta... ca kl 3 och 5.
Funderar pa att börja med välling. Han är sa stor 7.5 kg... sa jag tror han behöver lite mera för att orka sova länge.

F'lippas mamma. Jag tycker ocksa att du kan jobba utifran tiderna du vill ha. Som AW säger du kan ha vilka tider som helst bara de aterkommer varje dag. Han kan ju ta en lur vid 10 tiden och en 20 min pa kvällen.

Det att ha barn runt sig hela tiden är ju inte alltid helt enkelt. Jag bruker smita upp pa taket och hänga kläder 5 minuter helt ensam eller sätta igang nagot projekt och lägga mig i hängmattan... Max kryper ju inte ännu sa honom är det ju lätt att placera nanstans med passande underhallning, lekande flicor tex.

tjohopp. Nu ska det städas.
m.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Amning:

Jag ammar på, funkar kanoners :thumbsup: och Meja har på det börjat smaka sig genom livet :wink: :lol:
Hon sitter i matstol vid familjens lunch och middag och smakar på lite av varje. Söta smaker uppsksattas ej, kan tilläggas :P

Schema:

Jag har inte spikat tider. Men strävar dagligen till att båda småtassarna ska sova långlur samtidigt....
Fjällfolket skrev: Meja behöver endast lite "styrning" för att få till rutinerna verkar det. Jag klockar första luren (en 45'a), då sover hon långpanna samtidigt som storebror (och mamma :sleep: ) efter lunch. Sen klockar jag em-luren (20'a eller 45'a beroende på hur lång långpanna hon tog) och då blir det 12 timmars natt med ett kort nattmål någon gång mellan 3 och 6 (eller inget alls)...
Det lyckas 9 dagar av 10 :D

Kram! :heart:
/Fjällmor
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

Tack för input Nya mamman och Miniz! Det är väl som ni säger att man kan sätta de tider man vill. Ska fundera lite till. Och slappna av med amningen. Jag erbjuder ett tag till och pumpar när det passar och sen blir det ersättning resten. Om bara några veckor får han nog smaka lite gröt och annat också!

Kan också känna att projekt vore kul men min nivå är mer att äntligen försöka framkalla och rama in kort, tvätta cykeln och ta bort de döda växterna på balkongen och plantera nytt. Maken är mer inne på Nya mammans melodi, vill ha stora projekt hela tiden. Lite klyschigt - jag står för det återkommande hemmafixet och han målar om, letar ny lägenhet och går distanskurser. :roll: Din projektlust Nya mamman tyder ju på (det du också säger ) att ni fått en välfungerande skönvardag med två små. Du kan verkligen vara kräkstolt med all rätt! :D

Kram
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
Elle

Inlägg av Elle »

*smyger in

Här är en kräkstolt Elle som fått förtroendet att ta hand om juvelen Rasmus :heart: snart, jag läääängtar och känner mig så hedrad!

Jag läser er tråd med glädje, tack alla goa mammor!

:heart: Elle

*smyger ut
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej brudar!

Här börjar amningen inte ebba ut utan äntligen fungera. :D
Senaste tiden har han varit riktigt hungrig, velat ha påfyllning endel mål till exempel och käka flera gånger per natt.

Nya mamman och husdrömmare: Jag höll på att sälja skiten igår och flytta in till stan. Sen kom jag på att jag inte har råd med stan och böjde ner huvvet och jobbade. :?
Om du kommer hit Nya mamman, så kan du få grejjor till din lista, vad bör vara ÅTGÄRDAT före man flyttar in... 8)

Kram!
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Kattklo - bytlånas, kanske? :lol:
Du får stan och avgaserna och utryckningsfordonen och söderläget och trångboddheten.
Jag får allt det där på din jobbiga lista.
Så byter vi tillbaka och alla är happy, happy, happy... :lol: :lol:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jag blev förresten så sorgsen när jag skrivit att jag slutat amma, så jag erbjöd bröstet när han vaknade efter em-luren. Han tog det glatt, åt som en häst (och jag hade mjölk), men tog ändå 200 ersättnig i flaskan efter det. Sen ammade jag en nattslurk också. Fyllde på med flaska. Och upptäckte något som ser ut som en liten, liten tand. :shock:
Kanske går att blåsa (eller suga, då...) liv i bröna igen?
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Nya mamman skrev: Kanske går att blåsa (eller suga, då...) liv i bröna igen?
Allt går - attityden du vet 8)

Kram! :heart:
/Fjällmor (som haft 2 underbara och 2 helveeetesamningar, frågor? Hit me!)
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

FASEN va ni är roliga allihopa :-)

Här har jag ju då kommit på att Rasmus nog sovit lite väl mycket på dagarna så nu drog jag idag in 30 minuter på dagsömnen och vilken skillnad direkt :shock:

Jag ska sälja mitt hus ungefär en gång i veckan om man jämnar ut känslan :-)
Trasigt avlopp under källargolvet så man måste bila upp det.
(det går att använda bara en toalett och ha halva källaren uppborrad ett tag, jag lovar 8) )
Kommunalt vatten och avlopp ska grävas in och rör ska läggas samt bytas ut så det gör inget att halva gräsmattan ser ut som en lite större sån där hög som vad nu djuren heter som gräver gångar och så gör.
Fönster måste renoveras så det inte drar från alla håll
Förra ägaren tyckte att ett klinkersgolv utan golvvärme var jättebra i badrummet så det var tur att jag gillar badrumsmattor. Har man svårt att vakna till på morgonen kan man ställa sig där en sekund eller tre så är det klart.
Men jag älskar mitt hus för det mesta :wink:

Ja, tack vare underbara Elle :heart: ska jag få gå på Dolly Parton (den enda riktiga idolen jag har) utan att vara nervös över att Rasmus har det bra.
Är man med Elle så mår man bra, det vet jag ju!!

Nu ska jag ut och bära in mina blommor i garaget eftersom någon bestämde att det skulle bli kallt igen :twisted:

Kram Tessan

Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"