Älsklingar födda i början av 08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
miniz

Inlägg av miniz »

Diska är trakigt...

Jag skulle ju precis fraga när ni har tänkt börja med välling eller smakisar. Och det har ju Fjällmor redan svarat pa... =P~ Lyllo som far äta, mmmm. Jag hade tänkt börja med välling runt fyra-fem manader. (Brorsan som hälsade pa här i Spanien fick ta med sig et par kg välling, sa man har lite att börja med :D )

m.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Hallihallå! Är på resande fot (hos mina föräldrar) så jag har inte varit inne på ett tag. Kul att komma tillbaka och läsa om allas framsteg! Skönt oxå att höra om två månaders gränsen som kvacke berättar om för här har det varit lite struligare ett tag. Kan i och för sig ha att göra med både tillväxtperiod och att vi är ute och reser. Nätterna funkar jättebra med ett nattmål vid 4-4.30 men på dagarna har det varit ett evigt snuttande vilket resulterar i korta lurar, bara en liten stund så vaknar man och ska prompt äta igen. Idag var mamma lite tjurigare däremot och matade, matade och matade lite till vid lunch och lyckades sedan få till en två-timmars lur! Men vara vaken två timmar är fortfarande i stort sett omöjligt!

Nu är det dags för middag, så skönt att bli lite uppassad av föräldrarna ibland :-)
Hemma igen på fredag så då blir jag en flitigare besökare igen!
kattklo

Inlägg av kattklo »

Halloj!
Här är det mycket fokus på annat än Allan. Och det är ju bra, han får hänga med, glad eller arg, sur eller ledsen, här målas det hus och huggs ner granar. Jag kör mycket markservice som den kvinna jag är :? och det är så stressigt att vad Allan gör, who knows?! :lol:

Äter, skiter och sover gör han iallafall och det börjar likna ett schema. 8)
Jag är mycket stolt över mig själv som har tagit det coolt och det har blivit bra ändå!

0630 Godmorgon. Vill vänta på maten.
0800 Sova 2h
1000 Vaken 2h, för det mesta med en 5-minutare i mitten. Efter en minilurgår påfyllningen i. :thumbsup:
1200 Sova 2/ 2,5h (Samtidigt som syrran, eftersom det varit viktigt för mig har powernappen på förmiddagen kommit till).
1400/1430 Vaken 2h. (Vill helst ha den senare tiden, 1430, då hinner jag ta upp syrran och gosa med henne i lugn och ro. :D
1600 (eller lite senare om han orkar) Sova 45min.
1645 Sista vakenpasset, han behöver åka lite vagn nånstans i mitten för att orka käka ordentligt, ibland somnar han, ibland inte.
1930 Godnatt! (Karla sover 1900, gillar att lägga dom olika tider än så länge.)
2030 Vaknar för nattslurk. Den får jag aldrig i honom före godnatt, så vi kör så här. Helt okej, han behöver sova ett tag för att palla käka helt enkelt.

Ett nattmål har vi, mellan 0200-0400, tidigare vagnar vi bort, senare också, senare käk förstör HELT morgonaptiten.

Måste sova så jag orkar morgondagen.
Puss!
Boris

Inlägg av Boris »

Hej här har vi njutit av det vackra vädret med pickninck varje dag, prinsessans pickninckmat är ju så lätt att packa med :D .S därför har jag ej varit så aktiv här men jag har allt hunnit läsa era rapporter o glädja mig, inte år vacineringens biefekter med det andra. Ser ram emot två månaders dagen o se om det är den skillnad månag pratar om, kanske innebär den att hon ej behöver övertygas om att det är sovdax utan fattar det själv.

Har även kommit fram till att hon får ta sig någon 5 minutare och en 20 minutare på kvällen så orkas det vara vaken utan att bli arg i ett 3 h pass som passar bra inför nattsömnen.

Heja attityden som ger söt Meja ro att somna o sova hela natten själv!
Prinsessa född 06/04/2008
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej!

Här går det både bra och mindre bra. Vi har flackat omkring lite och sånt rör alltid till det lite. Förmiddagslurarna strular. Herman ligger mest och vilar, gosar med täcket. Men vad gör det? Funderar på att korta den från 2 tim till 1,5 snart. Eller rentav till 45 minuter direkt. Får se.

Dagens sociala delaktighet: Vara smakråd åt mamma när hon provade brallor för första gången efter graviditeten. De skötte sig fint. Hugo föreslog en rosa väska som käck accessoar, Herman plirade lite småkritiskt. (På den rosa väskan alltså).
Ågestdämpande att ha två glada ungar med sig i provhytten. Inte så mycket fokus på dallret, så att säga...

Nu har jag i alla fall ett par nya brallor och en ny kjol som jag ska stalja med i lekparken :wink: Ut med mammajeansen, noppor och damm! På fredag ska håret klippas också! Halva min föräldraledighet har redan gått. Det känns helt overkligt. (Nåja, jag ska bara jobba halvtid efter sommaren, men ändå.)

Mot vardagen...

Kram från vårfin Ulrika
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej bebisvänner!

Jag har ont och orkar inte skriva all respons jag vill - men jag läser allt ni skriver! Det är så mysigt att följa allas resa genom smekmånaden (-erna) :heart: och vidare..

Meja behöver endast lite "styrning" för att få till rutinerna verkar det. Jag klockar första luren (en 45'a), då sover hon långpanna samtidigt som storebror (och mamma :sleep: ) efter lunch. Sen klockar jag em-luren (20'a eller 45'a beroende på hur lång långpanna hon tog) och då blir det 12 timmars natt med ett kort nattmål någon gång mellan 3 och 6 (eller inget alls)...

Kram!
/Fjällmor
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

Hej!
Var tog värmen vägen? Saknar den ju! Men snart blir det nog Men trots regn och kallt har det varit en bra dag idag till skillnad mot igår när allt kändes väldigt deppigt. Mest eller nog bara för att jag var trött men ojoj vad jobbigt allt är då. Tänkte på Tessan och att det var länge sen hon tittade in. Hur är det?

Idag är jag piggare efter tidig kväll igår. Gustaf har varit en liten sötnos och amningen har gått bra vilket känns skönt. Misstänker att han inte blir helt mätt ibland på dagarna eftersom han tröttnar så fort så några dagar har det blivit ersättning redan till lunch. Borde ju bara vara nöjd att han är nöjd och mätt men kan inte riktigt släppa att jag vill amma ett tag till. Fånigt, jag vet.

Nätterna annars är ok men inte perfekta. Blir oftast ett nattmål om man inte räknar efter 6 som nattmål vill säga. Fast vi har det oftast som det eftersom han somnar om en stund då. Ibland vaknar han dock kort efter nattmål också men somnar om snabbt med napp. Vet inte om det är bästa strategin men snabbaste för stunden i alla fall...

Gustafs barnvaktsdebut i helgen gick jättebra! Somnade halv 8 redan och tog sig sen lite påfyllning vid 12-tiden. Och festen var kul.

Roligt att läsa om era scheman. Jag vacklar av och an hela tiden men än kör vi lite lösare tider.

Kul med shopping. Snart blir det nog kjolväder igen Nya mamman! Och det är klart Hugo behöver en rosa väska.

:P
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej hej
Vi har varit hos min pappa ett par dagar. Sen är det väl så också att vi inte har en så fungerande vardag just nu med lille R och jag mår inte så kanon över det och andra saker så jag är inte så aktiv här eller på annat sätt heller för den delen.
Nätterna är kanon, sover 20-06 med nattmål mellan 03 och 04 någon gång i en kvart.
Men dagarna fungerar inte alls. Han är ledsen/arg/frågande om vartannat hela lurarna vilket gör att jag har en väldigt ledsen kille ganska emellanåt.
Uppe hos pappa sov han de två sista dagarna som en klocka på alla lurar och jag var så glad att jag äntligen kommit till rätta med daglurarna.
Men nu har han sen vi kom hem bråkat och jag gör ju något knas men förstår inte riktigt vad. :cry:
Det känns jobbigt eftersom jag inte får en minut över till Emma själv. Han sover inte något och sen när det är vakentid får jag kämpa med allt jag har för att få honom att äta/vara vaken/inte vara ledsen.

Snart blir han två månader och vi ska väl försöka få till en vardag, känns dock oerhört långt bort.

Nu blev detta ett jätteuffigt inlägg. Vill bara förtydliga att dom båda två är helt ljuvliga, allra helst tillsammans, inte ett uns avundsjuka så långt ögat når :heart:
Men jag lyckas inte få denna lilla verkstad att gå ihop :-)

Nu har jag en fråga:
Hur många av er har nu juveler som somnar själva i vagn/säng vid lurarna?

Kramar från mig
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej kära Tesssan!
Det är vi 2 om! :D Jag förstår faktiskt inte hur folk gör med alla bollar i luften. Jag har fått skära ner på mycket, telefonsamtal, vänner, vettig kost... :wink:
I mina ljusa stunder tänker jag att de tär okej. Det får vara så här ett tag, lär ju inte vara för evigt, snart är dom stora.
Man måste accceptera det man inte kan förändra. Du vet den ramsan.
Jag tänker, somliga klarar amningen, hemmet, barnen, vännerna, relationen osv etc med vänster hand samtidigt som dom förverkligar sig själv.
Jag gör det inte. Det är okej.
Det är okej.
Det är okej. :D

Allan somnar inte utan vagnbesked. Nån lur.
Nattningarna var tuffa, men har blivit snabbare och snabbare.
Vi kör ju också vår specialvariant, där han somnar, vaknar efter 20-40 minuter för sin nattslurk och somnar om.

(Nu vagnar jag intensivt för en 20-minutare mitt i vakenpasset, han är mkt trött och less.)

KRAM!
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

kattklo skrev:Det är vi 2 om! Jag förstår faktiskt inte hur folk gör med alla bollar i luften. Jag har fått skära ner på mycket, telefonsamtal, vänner, vettig kost...
I mina ljusa stunder tänker jag att de tär okej. Det får vara så här ett tag, lär ju inte vara för evigt, snart är dom stora.
Man måste accceptera det man inte kan förändra. Du vet den ramsan.
Jag tänker, somliga klarar amningen, hemmet, barnen, vännerna, relationen osv etc med vänster hand samtidigt som dom förverkligar sig själv.
Jag gör det inte. Det är okej.
Det är okej.
Det är okej.
Precis det jobbar jag efter också. Det är okej. Fram tills för någon vecka sen gjorde det här mig galet arg och ledsen men nu tar jag mig ett djupt andetag och känner att det är lugnt!

Tack för att du delar med dig :-)

Kramar Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Instämmer med kattklo! :D

Jag klarar då inte allt samtidigt, ens när jag är frisk :roll: Men är det verklligen meningen att man ska det, tänker jag ? :-k

Under smekmånaden/-erna (BB-språk) är jag i bebisbubblan (Fjällmor-språk) och nu efter 4 underverk vet alla i min omgivning vad det innebär 8)
Jag är lika frånvarande som när man är nykär :heart: (för det ÄR jag ju! :heart: ) från allt vad släkt och vänner heter. Jag inför besöksförbud både på BB och hemma tills jag känner att hela familjen tagit in nykomlingen.. oavsett hur lång tid det tar!
Släkt må ha åsikter om detta, men det är faktiskt inte mitt problem - bebis har inte fötts för att tillfredsställa deras behov :wink: :lol:

ojdå, nu ringer telefonen! (Tessan :heart: )

Återkommer!

:D

/Fjällmor
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Å ni är kloka, ni!

Det är väl klart att livet är lite körigt med bebisar och småbarn! Det är ju direktsändning, hela tiden! Jag brukar tänka att kära pappan i familjen, han må jobba hårt dagtid, men han kan ta en 5-minutare i lugn och ro på toa, tugga varje lunchtugga 34 gånger, sätta sig med en kopp kaffe och varva ned när det är allt för körigt, för att samla krafterna. Osv.
Det kan inte jag. Det välts vattenglas, det klappas lite för hårt på lillebror, det trillas ned från stolen, det kräks över halva golvet, det ropas HÖGT efter något att dricka, det smits uppför trappan, det stretas emot när man ska sova, det vägras ätas... OSV. Mycket som måste åtgärdas DIREKT, alltså. Som inte kan vänta medan jag samlar mig med en kopp kaffe. Eller låser in mig på toa för att räkna till tio.

Men jag tycker ändå att det är helt underbart! :lol:

Tänker: Vissa dagar är underbara. Dem får man njuta av. Andra dagar är kaos. Dem får man ta sig igenom och lägga bakom sig illa kvickt.

Tessan: Insomningarna. Herman är periodare. Ibland flyter det som bara den och han somnar fint själv. Ibland gör han inte det. Just nu är det frågestund vid varje lur - högljutt värre på kvällen - då han ber om rätt mycket hjälp att komma till ro. Jag är på väg att styra ur det, men vi hamnar här igen, helt säkert. Men shit happens. 8)

Kram på er alla!
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Åh, jag känner så igen mig i det du skriver Tessan.
Hur klarar folk att få vardagen att gå ihop? Men en trotstjej dessutom?
Men jag har precis som Kattklo fått acceptera det - då blir det mindre tufft. Jag ÄR inte den ultimata supermorsan, sambon och allt vad det nu kan vara. (Och jag tror att det är lätt att tro att alla andra klarar saker galant, men så är det nog inte. Det ser vi ju bara här i tråden) Jag lägger alla måsten och pretantioner på hyllan dagtid. Då är det barnen som gäller. Disk får vänta, städning får vänta, matlagning underlättar vi genom att laga på kvällen när sambon är hemma och som vi sen kan bara värma till lunch dagen efter osv, osv.
Och ibland är det ändå svårt att hinna med barnen på det sätt som man kanske skulle ha velat.

Men man gör så gott man kan och det är det viktigaste. Ibland blir det skit, ibland blir det superbra. Vi är ju bara människor och inga robotar. Att försöka göra det bästa av situationen - även om det kanske inte blev som man tänkt sig - räddar mig flera gånger om dagen. Att ställa mera och högre krav på mig själv, att göra bättre hela tiden, får mig bara att krascha ihop. Man gör så gott man kan och det är gott nog. Vi vill alla våra barn väl och med det i bakhuvudet kan det inte bli så galet. På lång sikt.

/Åsa
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Får man säga att det känns skönt att läsa att andra oxå tycker det kan vara jobbigt med småbarnslivet ibland? Jag är nämligen omgiven av människor som tycker att man inte ska klaga, så är det att ha småbarn, och hur kan du tycka det är jobbigt då du har så snälla barn. Och sen är det ju så att med småbarn så får man räkna med att inte sova osv. osv...Men trots allt så är det mycket! Någonting hela tiden, storebror har dessutom börjat testa sin mor en hel del, speciellt då jag ammar visar sig svartsjukan....

Har varit hos mina föräldrar en vecka och kom hem igår. Man tycker jag borde vara utvilad då jag haft en del avlastning med barnen men tvärtom. Både jag och Simon har varit sjuka. Vilket betyder att bara mamma duger... Och Jimmy känner, trots att han är så liten, av att vi inte är hemma och har varit rejält strulig. Tjorvat på hela nätterna, sover bra på dagarna men har förstås vaknat så fort storebror somnat så jag har inte haft en lugn stund. Och Simon jäklades med allt! Oj, vilka fighter vi hade, och en trött mamma är en mamma med MYCKET mindre tålamod än vanligt! Var så trött i torsdags då jag inte sovit alls på tre nätter så tårarna bara sprutade. Undrade hur sjutton jag skulle fixa att köra 30 mil själv igår med två små men det gick faktiskt! Längtan hem till vardagen motiverade mig väl :-) Och båda barnen sov gott hela vägen. Och väl hemma är det så härligt att se hur Simon skiner upp när han ser pappa och bara är så lycklig över att vara HEMMA! Och lilleman återgick genast till sina rutiner och sov från 20.30 (med påfyllning 22) till 4.20 innan han åt. Tyvärr bråkade magen med honom sen så han somnade inte om förrän framåt 6...

Jag har inte hunnit vila upp mig ordentligt efter veckans bravader så jag känner mig lagom motiverad för fest ikväll, men får bita ihop....och inte klaga för det "ska" man ju inte :-)
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Här har vi en storebror som knasar. Efter tre nätter hos mormor och morfar (vilket brukar fungera galant) är han orolig efter nattningen. Det går bra att lägga, men strax börjar han skrika "bota, bota, eting, eting!" ("borta, borta, ingenting, ingenting"). Ramsan tar dåligt, men går man in och stoppar om honom blir han tyst och somnar fint. Inte så bra enligt Barnaboken, men jag orkar inte stå och framhärda med ramsan när Herman ligger och får sin fina insomning störd av både ramsa och Hugo precis utanför Hugos dörr.

Annars har vi lagt om dagarna. Lillebror får nöja sig med en 45-are på förmiddagen numera, och sova 3 timmar på em. Hugo sover 2,5 tim på eftermiddagen och ensamleker en dryg timme efter det (tidigare har han ensamlekt 1,5 tim på morgon, men nu tycker jag att det är skönare att komma iväg ut så tidigt som möjligt).
På så vis får jag 3 lediga timmar mitt på dagen, superskönt.
Efter det klarar han sig på en 20-30 minutare, som jag nu kan börja bjuda under promenad, för det bukar vara krångligt med insomningen på eftermiddagen.

Jösses vad man håller på och försöker optimera sin vardag och få en så bra lunk som möjligt för alla inblandade. Eller, det kanske bara är jag?

Har börjat längta efter hus något alldeles galet mycket. Tänk så mycket enklare livet vore om jag bara kunde släppa ut Hugo på gården och sitta med en kaffe på altanen... Men samtidigt trivs jag i stan. Beslut, beslut. Operation bearbetning ska dock köras igång. Meddelade just Henrik att jag kommer att lägga upp en "masterplan": värdering av lägenhet, kravspecifikation för hus, tidplan, budget...

:roll:

Om jag ändå bara kunde slappna av någon gång. Bara vara. Bara njuta. Bara improvisera.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"