Aha! Jo, jag brukar också koka själv, men alltså - frysa in - det hade jag inte tänkt på. Förlorar de inte något i konsistens på det?Jag kokar en hel påse och fryser in i portionsförpackningar som lätt kan plockas fram allt eftersom.
Allt har blivit så DYYYYRT!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
kattklo
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Ewa, Jag fryser in bönor av alla de slag i en stor form som jag skakar lite då och då under kvällen. Då blir de som "styckfysta" och sen har jag dem i en stor ziplock påse bara att hälla ur den mängd man vill ha.
Nej jag tycker inte det försvinner så mycket i konsistensen men lagringstiden är MAX 6 mån tycker jag.
Tors favvo plock mat - baljväxter!
Nej jag tycker inte det försvinner så mycket i konsistensen men lagringstiden är MAX 6 mån tycker jag.
Tors favvo plock mat - baljväxter!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Gotlandsmamma
Vilken givande tråd! Jag har också tänkt (tänker på pengar varje dag och önskar titt som tätt att man hade vunnit en trisslott med 25 000 kr/mån i 25 år...suck, men jag är ju rik på annat) på ekonomin o hur man kan försöka strama åt det lite o få det att gå ihop, lite bättre. Men det är verkligen inte lätt, med hus o barn och alltihop. Och f-penningen räcker inte långt, jag är glad över att min mans jobb ger bra pengar, annars hade det inte gått runt!
Nu har jag bestämt mig för att cykla ännu mer o lämna bilen hemma. Jag tror att man spar mer än vad man tror på att skippa bil. Har en cykelvagn till barnen som man sätter på cykeln o den är en favorit. Köptes på Teamsportia för 1300 kr.
Överskottsbolaget tycker jag har mkt bra grjer till bra priser. Köpte tvättmedel, maskindiskmedel, verktyg mm där.
Jag brukar höra mig för hos vänner o bekanta om de har kläder o prylar över, och många gånger har jag fått riktigt bra saker, som de var på väg att köra iväg med till Röda korset. Jag brukar också ge kläder till kompisar och man ser hur tacksamma o glada de blir, det är kul att kunna bidra med något.
Det här är inget man spar på, mer än att man kanske får en ryggsäck eller en liten slant, men jag har tänkt länge att jag ska bli blodgivare
...men kommer aldrig mig för att ringa. Fler behövs - tänkvärt! Ska ringa i morrn!
TACK alla för många bra tips!
Kram Linda

Nu har jag bestämt mig för att cykla ännu mer o lämna bilen hemma. Jag tror att man spar mer än vad man tror på att skippa bil. Har en cykelvagn till barnen som man sätter på cykeln o den är en favorit. Köptes på Teamsportia för 1300 kr.
Överskottsbolaget tycker jag har mkt bra grjer till bra priser. Köpte tvättmedel, maskindiskmedel, verktyg mm där.
Jag brukar höra mig för hos vänner o bekanta om de har kläder o prylar över, och många gånger har jag fått riktigt bra saker, som de var på väg att köra iväg med till Röda korset. Jag brukar också ge kläder till kompisar och man ser hur tacksamma o glada de blir, det är kul att kunna bidra med något.
Det här är inget man spar på, mer än att man kanske får en ryggsäck eller en liten slant, men jag har tänkt länge att jag ska bli blodgivare
TACK alla för många bra tips!
Kram Linda
-
Fd Medlem
Ewa: Nej, jag har aldrig upplevt at de tappar i konsistens (som jag tycker att de gör i konservburk, de blir ju alldeles slemmiga!). Just kidneybönor har ju en tendens att koka sönder, så försiktig med koktiden är mitt tips. Man kan blötlägga dem lite extra istället. Annars funkar det hur bra som helst med alla möjliga bönor. Även svarta linser brukar jag frysa. I en portionsstor klump. Går hur bra som helst!
Kram
Kram
Hej!
Vi äter mycket vegetariskt vilket ju i sig kan vara billigare. Jag är dock lite svag för quornprodukter. Mest färsen som man kan ha till allt möjligt, den är ju dock dyr! Jag brukar försöka dryga ut med tex rivna morötter eller svamp i "köttfärssåsen", det blir både godare och billigare.
//Mari
Vi äter mycket vegetariskt vilket ju i sig kan vara billigare. Jag är dock lite svag för quornprodukter. Mest färsen som man kan ha till allt möjligt, den är ju dock dyr! Jag brukar försöka dryga ut med tex rivna morötter eller svamp i "köttfärssåsen", det blir både godare och billigare.
//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
-
LinneaOchOliver
Jag kommer in lite sent men vill dela med mig av vårt godaste spartips: bakmaskin.
Var tredje dag sätter sambon på ett bröd som med hjälp av maskinens timer blir färdigt precis till frukost. Han brukar ha i mjöl, vatten, jäst, hela linfrön, linfrökross och havregryn. Jag har inte exakta priset i huvudet men en limpa kan inte gå loss på mer än 8kr.
Dock har det ju inga tillsatser så på tredje dagen är det lite torrt men då brukar vi rosta det.
Nygräddat, hembakat bröd på morgonen, billigare och nyttigare än i butiken, det är mitt spartips
Var tredje dag sätter sambon på ett bröd som med hjälp av maskinens timer blir färdigt precis till frukost. Han brukar ha i mjöl, vatten, jäst, hela linfrön, linfrökross och havregryn. Jag har inte exakta priset i huvudet men en limpa kan inte gå loss på mer än 8kr.
Dock har det ju inga tillsatser så på tredje dagen är det lite torrt men då brukar vi rosta det.
Nygräddat, hembakat bröd på morgonen, billigare och nyttigare än i butiken, det är mitt spartips
~ Oliver - 2007/06/04 ~
Firade 5 mån genom att sova sin första 12h natt 2007-11-04
Firade 5 mån genom att sova sin första 12h natt 2007-11-04
Nu har jag, just nu inga sparbehov (än), men jag måste försvara "min" diet lite.kattklo skrev:Ja och alla dessa dieter, det skulle aldrig gå här hemma.
Att inte käka potatis, ris eller pasta, det är bara för lyxigt tycker jag.
Jag äter inte pasta, ris eller potatis, vilket ju oftast är billigt. Jag äter heller inte bröd och inte speciellt mycket frukt - som inte är så billigt.
Visst, kött, ägg, ost och fett är dyrare, men man äter inte lika ofta. Man håller sig mätt längre.
Och jag vet ju att många av er som skriver i denna tråden är hemma en hel del. Det är inte rätt att ersättning för hemarbete inte har höjts. Jag däremot upplever både att lönen höjts och skatten sänkts.
Nu ska jag ju gå hem snart. Ska snåla på dagarna, så snart lär jag också behöva spartips.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
Gotlandsmamma
-
Fd Medlem
/LO: jag är enig. Det blir inte särskilt dyrt att äta LCHF. Tvärtom, tycker jag nog, efter att ha gjort det ett tag (även om jag tillfälligt har ballat ur, med olika festligheter och förkylningar som som måste tröstätas bort..
)
Frukt är skönt att slippa köpa. Och utan kolisar: inga hungerskänslor - alltså inget okynnesätande. Och här hemma är okynnesätandet väldigt dyrt annars. Har till exempel precis klämt en halv burk Haägen-Dazs...
Frukt är skönt att slippa köpa. Och utan kolisar: inga hungerskänslor - alltså inget okynnesätande. Och här hemma är okynnesätandet väldigt dyrt annars. Har till exempel precis klämt en halv burk Haägen-Dazs...