Allt har blivit så DYYYYRT!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Ewa

Allt har blivit så DYYYYRT!

Inlägg av Ewa »

Det börjar bli rejält svårt att få ihop tillvaron, tycker jag. El, bensin, skatter, försäkringar och matpriser har ökat med ganska många tusenlappar på de fyra år som gått sedan storsonen föddes. Och det har ju inte föräldrapenningen eller lönen, om man säger :roll: . Så vår budget krymper och krymper för vart år som går. Och billigare kan vi knappast bo, det vi betalar i ränta och driftskostnader per månad här får man knappt en hyres-2:a för i en större stad. Och det som går att dra in på har vi för länge sedan dragit in på.

Nu är det bara maten kvar, och matpriserna har ju ökat ofantligt på bara ett halvår - jag begriper inte hur mycket allt kan höjas. Helt plötsligt har matkontot ökat med ett par tusenlappar i månaden, och det blir bara mer och mer knapert på bordet. Nu vet jag att man inte kan jämföra priser över landet så där, för det varierar rätt mycket mellan olika städer, men jag är ändå nyfiken på någon sorts jämförelse. Vad ligger ett normalt matkonto på per månad idag, egentligen? Och alla andra besparingstips som ni har att bidra med, tages tacksamt emot.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Jag VET! :shock: Swisch!

Jag tror att vi bränner 5-6 tusen på käk och hygienartiklar (två blöjbarn) per månad. Nu börjar vi fatta att vi har så här många barn och har börjat göra inköpslistor efter det. Varje månad den 20:onde åker jag till Coop Forum och storhandlar alla förbrukningsvaror för hela månaden och sedan kompletteringshandlar vi mjölk, grönsaker, bröd och frukt på vår lilla lokala men lite dyrare affär här i Hagaström. Jag brukar få gå två svängar på Coop. En full vagn med blöjor, toapapper, välling, konserver och andra stapelvaror och sedan en gång till med en full vagn med frys- och kylvarorna. :shock: Shit vad vi petar i oss många kilo potatis (vi kan lätt sätta i oss 30-40 kilo i månaden). Och morötter också!

Det känns som om det har blivit styrfart på matkostnaderna sedan dess, innan vi gjorde så här blev det många små inköp hela tiden som blir dyrt i längden.

En del av kostnaden beror nog också på att jag helst vill köpa KRAV. Fördelen med Coop är att där finns det ofta i storpack annars skulle man ju bli ruinerad av extrakostnaden. Vi äter ju inte ko och gris och mycket vegetariskt. Ägg har vi från hönsen för det mesta.

Det innebär att jag och darlingen behöver sätta oss och planera maten för månaden. Förut tyckte jag att det kändes astrist men jag har fått böja mig för det praktiska med saken.

Vi försöker laga den mesta barnmaten till Nella själva och frysa in och darlingen har oftast med sig matlåda till jobbet.

Kram Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi lägger närmre 5000 kr per månad på sånt som man köper i mataffären, dvs mat, blöjor, schampoo, tvättmedel mm. Två vuxna och två barn (varav en nyfödd, så han kostar inte vidare mycket än, mest blöjor och en och annan ersättningstetra).

Vi planerar också maten ganska noga, och köper efter det. Eller inte vi, JAG gör det. Men inte på månadsbasis, utan mer veckobasis eftersom vi inte har någon bil. Det snålas inte på maten, utan vi köper det vi är sugna på. Men vi är noga att använda rester, inte köpa i onödan, osv. I vanliga fall bakar jag allt bröd och gör egen musli också, men just nu orkar jag inte riktigt det. Vi köper sällan hämtmat, kanske en gång i månaden eller så. Fikar sällan ute, kanske 2 gånger i månaden. Vi äter också enorma mängder frukt (eller snarare; ANTON äter enorma mängder), så det är nog en stor del av vår matkostnad.

Jag upplever faktiskt inte att livet har blivit så mycket dyrare, men så har jag å andra sidan bara varit hemma med barn i drygt två år. Och vi har nyss gjort en riktig budget, vilket gjorde att vi trots rejält minskade inkomster i samband med att jag inte har någon anställning längre, ändå kan spara flera tusen kronor i månaden nu.

Ingen bil har vi heller, utan vi hyr då vi behöver från en bilpool i närheten. Det sparar MASSOR av pengar, men det beror ju på hur man bor om det funkar.

/Jenny
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Ja...usch, vad det har stigit i pris... :cry:
Jag märker särskilt av matkontot senaste tiden.
Innan har jag klarat veckohandlingen för oss 4 på 500:-, obs cirka
Ofta blir det ju att man köper till lite extra mat till helgen och unnar sig, samt hämtmat 2-3 ggr/mån.
Men idag när jag handlade veckans mat (mat till 5 dagar + någon basvara) gick det loss på nästan 600:- TROTS att jag handlar på Lidl. :cry:
Spartips har jag väl inga, mer än att handla mycket på en gång, och ta vara på rester.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej

Håller verkligen med om att allt blivit så otroligt dyrt.
Det jag ändå försöker med i matväg är att inte köpa halvfabrikat utan göra all mat själv.Storkok att frysa in,säsongens grönasaker,att baka eget bröd.Det blir fruktansvärt dyrt i längden att alltid köpa bröd.
Kött köper vi av en bonde både gris och nöt.Blir oxå billigare och framför allt så VET man vart köttet kommer ifrån coh att man vet att djuren haft ett bra liv.

Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej igen!

Jaha, då ligger vi ungefär lika då, på matkontot. Förutom du, Anna :shock:. Hur i jösses får du ihop det på ett par tusenlappar i månaden :shock: =D>.

Det mesta av spartipsen gör vi redan. Storkok, bakar själva, veckomatsedel, veckohandling (i närmsta affären går inte att handla på sommaren då priserna stiger i takt med medellönen hos alla sommargäster som då flyttar hit), inga halvfabrikat (förutom blodpudding någon enstaka gång), matlådor osv. Dock har vi inga små söta hönor som ger oss ägg... Det låter onekligen väldigt trevligt, Jannika.

Det som gör att det blir så dyrt numer är, förutom de kraftigt höjda priserna, att jag - som du, Jannika, vill köpa ekologiskt. Vissa varor går bort direkt, för det är sådana enorma prisskillnader. Men bananer och annat där det skiljer så lite på priset går ju inte att försvara annat. Men visst är det här det skenar iväg en smula. Och frukt- och grönsakskontot. Samtidigt blir jag så förbannad på det - om vi INTE handlar ekologiskt så kommer ju priserna ALDRIG att komma ikapp :evil:. I övrigt tror jag att lite mer vegetarisk kost skulle gynna matkontot, åtminstone om vi håller oss till baljväxter. Ska också se till att se om mitt hus lite bättre i sommar och höst och ge mig ut på lite självplock och bunkra.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gablex

Inlägg av Gablex »

Sist jag räknade låg vi nog på cirka 6000 kr i månaden för mat och förbrukningsartiklar. Ibland lite över... Nu när vi båda jobbar och har ganska god ekonomi funkar det ju bra, men beteendemönstret från fem års föräldraledighet sitter fortfarande i på så vis att vi försöker att alltid göra upp veckomatsedlar och handla utifrån dem. Matsedlar är för övrigt ett måste även när man jobbar, tycker jag. Jag lägger hellre någon timme per helg för att komponera en matsedel än jag (eller maken) varje kväll springer runt som en yr höna och försöker komma på något att laga....

Man kan för övrigt undra hur matpriserna (och andra priser) skulle påverkas om vi gick med i valutaunionen. Mina svärföräldrar, som bor i Grekland, påstår att matpriserna där ökade lavinartat när de fick euron. Fast det är väl inte aktuellt här just nu.
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Jannika

Inlägg av Jannika »

Dock har vi inga små söta hönor som ger oss ägg... Det låter onekligen väldigt trevligt, Jannika.
Ja, man är beredd att förlåta de skräpiga fjäderfäna som bajsar utan urskillning och ligger nere med produktionen halva vintern när de väl börjar lägga sina gooooda ägg med äggula som är snudd på orange. Sockerkakorna ser ut som om de är kryddade med saffran. Mums!

När de får gå fritt som våra och äta det som faller dem på näbben verkar det förgula gulan. Tänk vad lite daggmaskar, skalbaggar och myror kan bidra. :lol: De är miljövänliga också, de äter upp nästan allt vårt kompostavfall och de gödslar och luftar jorden automatiskt.

Men deras foder kostar förstås en slant, ca 75 kr i månaden och för det får vi nu på sommaren tre-fyra ägg per dag. På vintern inga ägg och då går det dubbelt så mycket mat. Och de kräver lite skötsel. Bajs-sanering på gången varje morgon, städa hönshuset en gång i månaden, byta vatten och fylla på mat på kvällen, avliva de sjuka och skadade och hönsjakt ett par gånger i veckan när de drar i väg på äventyr till grannarna.

Men har man en social tupp som Roger som mer än gärna blir klappad och buren och som helst skulle hållas inne med oss om han bara fick chansen kan jag tycka att det är värt det. Barnen älskar sina hönor. :D

Kram Jannika
Jannika

Inlägg av Jannika »

Och kycklingarna är så söta så man dööööör! :heart:
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Ja, man är beredd att förlåta de skräpiga fjäderfäna som bajsar utan urskillning och ligger nere med produktionen halva vintern när de väl börjar lägga sina gooooda ägg med äggula som är snudd på orange. Sockerkakorna ser ut som om de är kryddade med saffran. Mums!

När de får gå fritt som våra och äta det som faller dem på näbben verkar det förgula gulan. Tänk vad lite daggmaskar, skalbaggar och myror kan bidra. De är miljövänliga också, de äter upp nästan allt vårt kompostavfall och de gödslar och luftar jorden automatiskt.

Men deras foder kostar förstås en slant, ca 75 kr i månaden och för det får vi nu på sommaren tre-fyra ägg per dag. På vintern inga ägg och då går det dubbelt så mycket mat. Och de kräver lite skötsel. Bajs-sanering på gången varje morgon, städa hönshuset en gång i månaden, byta vatten och fylla på mat på kvällen, avliva de sjuka och skadade och hönsjakt ett par gånger i veckan när de drar i väg på äventyr till grannarna.

Men har man en social tupp som Roger som mer än gärna blir klappad och buren och som helst skulle hållas inne med oss om han bara fick chansen kan jag tycka att det är värt det. Barnen älskar sina hönor.
Åh, vilka minnen man får! Jag hade egna höns när jag var liten. 8 stycken. Det var Billa, Bolla, Bella, Sara, Lillhönan och tre "komposthönor"(fråga mig inte varför de hette just så, men de såg likadana ut, däför hade de samma namn). Och så Tuppenuppe förståss. Han var precis som eran en ställ typ.

Minns inte att våra ägg la ner äggproduktionen på vintern... men minns gulan som alla gäster blev impade av, och bajset överallt... tråkigt att alltid behöva se sig för när man sprang barfota om somrarna (fast det blev mycket värre när mamma fick tre gäss i 45årspresent.... HU!) Minns okså att jag sålde äggen som blev över till grannar och bekanta för en krona styck.

Vi har fortfarande kvar graven till Lillhönan som blev ihjälhackad ganska omgående... de andra hönorna, däremot, blev uppätna av räven, tror jag, efter att en släkting skulle mata dem medan vi var bortresta två veckor. Hansåg frökalen i mataren och trodde att de hade mat kvar :roll: hönsen svalt och smet förståss...
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

eh... tror att stavfelsnisse invaderade mitt sinne... och en förvirrad höna uppkom med orden.
Minns inte att våra ägg la ner äggproduktionen på vintern
Ja, ni fattar väl vad jag menar va? :lol:
Hansåg frökalen
Han såg fröskalen... ska det ju vara... :roll:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: :lol: Jag fattar, jag fattar... :lol:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej!

Jag hoppar bara in med ett lite konstigt/lyxigt budgettips: Chèvre.
Jag köper en hel rulle, (1 kg) för 80 spänn i vår butik. Räcker en eeevighet. Ugnsbakade rödbetor till det. Eller ljummen quinoa. Eller både och. Billigt, lyxigt och ganska budget.

Ulrika
Jannika

Inlägg av Jannika »

Då ska jag bidra med mina standardsallader. Goda, enkla, billiga, barnvänliga, nyttiga och kan förberedas i förväg. Slå det om ni kan, haha!

De här serverar vi nästan alltid före maten.

*Finrivna morötter med nån pressad apelsin över.

*Grovriven vitkål blandad med krossad ananas.

Ny bubblare till våren:

*Mixa en burk kidneybönor (blanda ev i nån sked creme fraiche). Skär stora bitar av färskkål och dippa. Man kan ju dippa precis vad som helst iofs.

Kram Jannika
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Och jag slår i en öppen dörr, men: Ni som äter bönor och linser - det bli väldigt mycket billigare att koka själv än köpa burkar (plus bättre för miljön, lättare att köpa hem osv). Jag kokar en hel påse och fryser in i portionsförpackningar som lätt kan plockas fram allt eftersom. Bara att spola i lite vatten för att tina.
Sjukt billig mat!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"