struliga mornar

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

Hej igen!

Det var länge sen! Och nya problem har återuppstod... som de brukar göra :D

Nätterna har gått jättebra, Matilda blev rejält sjuk för några veckor sen då hon inte fick i sig varken mat eller vätska. Jag lyckades hålla henne från att få dropp med vätska, efter några dagar vände det och nu är det bara snor i näsan kvar :lol:

Hur som helst. Schemat jag har satt upp är jag inte helt hundra nöjd över. En kort sammanfattning:

06.30 vaknar
07.00 frukost
10.30 lunch
11.00 sova till 13.00
13.30 mellis
17.30 kvällsmat
19.00 välling

Det som inte funkar riktigt är just innan hon sover middag. Det slår aldrig fel att hon runt 09.00 är så trött och gnällig så hon inte vet vart hon ska ta vägen. Bär jag runt på henne händer det att hon somnar i min famn. Några gånger har vi duchat vid den tiden och då har hon somnat i famnen i duschen. Detta känns inte rätt. De brukar vända runt 10.30 och maten och läggningen är ok. Jag har funderingar på att kanske lägga in en 15 powernapp runt 09.00 och skjuta på maten och middagsvilan 30 minuter framåt? Samtidigt känner jag att det kommer bli jobbigt i längden att hålla på med det, lägga henne, väcka henne och allt för bara en kvart.

Att ha en vila mitt på dagen är så skönt för min del. Man kan planera dagarna mycket lättare. Men det verkar inte vara det bästa för Matilda? Kanske ska jag återgå till två sömnpass per dag? Hon är ju nu 16 månader och vi har hållt på med detta schema ett tag nu.. kommer inte ihåg hur länge men iaf några veckor...

En annan sak jag har funderat på var om jag skulle göra om tiderna lite. Om hon skulle få sova 19.00-07.00 istället för att vakna 06.30. Det skulle ju vara skönt för mig och kanske Matilda inte skulle bli lika trött vid 09.00.? Men hur skulle detta gå till rent praktiskt? Ska jag ändra från en dag till den andre och ramsa henne när hon vaknar 06.30 eller ska jag ta det succesivt och skjuta på tiden 5 min åt gången?

Isfåfall får jag ju även ändra middagsvilan från 2 h till 1½ vilket vore skönt för Matilda. Hon har de senaste gångerna alltid vaknat en 30 minuter innan och jag har fått ramsa henne. Hon blir tvärilsken och tystnar inte förens jag tar upp henne på utsatt tid. Så på det sätter skulle även detta bli bättre.
mamma till min älskade dotter född 070112 och en till född 21 juni 2008
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej!
Det tar ett tag att vänja sig av med att sova två gånger per dag, i vårt fall tog det nog tre månader allt som allt. Jag tycker att din idé om att lägga för 20 minuter (inte 15) är bra. Du kommer att märka att det sovs ibland och i bland inte, du ger enkla förutsättningar, ingen stor nattningsprocedur, bara i säng och vila om man vill. Den kommer du att kunna kapa helt om en månad eller så. Ett alternativ är att bjuda på fem minuter prick när hon somnar i din famn, det kan göra susen. Det gäller att få nått kul för händer när man blir väckt bara... :roll:
Då kan du ha lunchluren lite senare, överhuvudtaget ligger den lite tidigt tycker jag.

Om du vill skjuta fram morgonen så skulle jag göra så att jag ramsar och ställer en väckarklocka. Inget duttande utan allt på en gång lite hardcore, det brukar faktiskt gå smidigast. Det verkar ju som en bra idé om hon dessutom vill sova lite kortare dagtid!

Fundera och återkom!
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

Jag har ju försökt i några nätter nu (ca en vecka) med att ändra hennes morgontid från 06.30 till 07.00 men det går inget bra :(

Vi har dock haft ett avbrott i helgen då vi sov borta en natt. Hon sov då nedanför mina fötter och vaknade 1 timme för tidig. Jag hörde på skriket att hon var helt vilsen och rädd direkt när hon vaknade för att allt var annorlunda, så jag tog upp henne till mig. Men detta känns som att det inte gav någon större skada...

Som sagt, jag har försökt ett tag nu att ändra tiden. Hon vaknar lite olika på morgonen, allt mellan 06.10 och 06.30. Jag går upp och ramsar X3 direkt sen går jag tillbaka till sängen. Hon ligger och skriker och är irriterad tills jag tar upp henne med väckarklockan och ett glatt leende kl 07.00. Jag försöker alltid att vänta tills hon är som tystast men för det mesta skriker hon utan uppehåll. Varför förstår hon inte? Vad gör jag för fel? :?:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Var inte orolig - du gör absolut inget fel!

Som jag tänker så har du två sätt du kan välja att göra på:

:idea: Fortsätta att ha klockan på 07.00 och vänta på att poletten trillar ner, vilket den gör så småningom ELLER
:idea: ställa klockan på halvsju, och låta KLOCKAN väcka henne och så gradvis flytta fram morgonen med fem minuter i taget under ett par veckor - så att hon lär sig att sova lugnt tills klockan ringer...

Jag har själv gjort som i det andra exemplet, när det blev lite fnurr ett tag, och för oss funkade det jättebra!

Vad tror du?
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

vad skönt att du är tillbaka miar70 :) Jag tycker alltid om dina svar :)

Jo det andra alternativet låter faktiskt bättre. Jag skickade ju ett inlägg innan jag startade processen och undrade hur jag skulle göra och den andre tjejen tyckte jag skulle gå direkt på och ändra från 06.30 till 07.00 över natten. Det passar varken mig eller Matilda. Så jag tror jag följer ditt exempel istället.

Imorse vaknade hon faktiskt inte en enda gång. Jag stallde klockan på 06.50 för att hinna klä på mig innan och väckte henne vid 06.55. Hon låg och sov och var riktigt go och glad när jag kom in til henne :) Så överlycklig jag blev!

Men vilken tid ska jag väcka henne imorgon? Jag tror detta bara var ett tillfälle och att hon imorgon kommer vakna lika tidigt igen som hon brukar, hon har nämligen gjort så här en gång innan men sen fallit tilbaka nästa natt :( Ska jag väcka henne någon gång mellan 06.30 och 06.40 för att vara på den säkra sidan? Eller köra på som vanligt vid 06.50?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :!:

Det allra vanligaste är ju att man gör alla ändringar pang, bom och låtsas som det regnar - för Matilda har ju ingen aning om klockan är sex, sju eller nio :wink: så jag brukar oftast råda att man helt enkelt väcker den tid man bestämt, och ser till att hålla de tiderna benhårt.

MEN... ibland kan man behöva prova nåt annat, och just för att få till den här betingelsen KLOCKA = VAKNA så kan man luras lite :wink: .

Så jag tycker du ska ställa klockan på 6.30 i tre-fyra dagar nu, så att du är säker på att du får väcka med hjälp av klockan, och sen ställer du den på 6.40 i tre -fyra dagar osv... tills ni är i mål med klockan sju!
Då har hon säkert anammat att det ÄR klockan som väcker och hon kan sova vidare lugnt tills den ringer :D :!:

Vad tror du om den strategin :?:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

jag ska prova den imorgon. Ställer klockan och hoppas på att hon inte hunnit vakna innan :) Ibland vaknar hon ju redan vid 06.20, ibland tidigare :(

Konstigt nog har hon varit så trött och tjurig hela dagen idag fast hon förvånatsvärt sov till 06.55 och jag fick väcka henne. Det är aldrig någonting logiskt med barn!!!

Men hoppas på att det går bra imorgon :)
Siobhan

...

Inlägg av Siobhan »

Ska erkänna att jag inte läst alla svaren. Reagerade bara på en sak i ditt inlägg, nämligen vällingen. Jag har en dotter i samma ålder som din och hon har haft förfärlig hosta i tre månader. Välling innehåller mjölk vilket är slembildande vilket gör hostan värre. Så jag slutade helt med både välling och mjölk och gav henne gröt istället. Hostan blev bättre. När hon vaknade av hostan så fick hon en klunk vatten och sen somnade hon om igen. Nu har hon äntligen slutat hosta på natten och sover lugnt och stilla.

Bara ett litet tips som kanske hjälper en smula...
Mamma till Lucia född 2007-01-19
Siobhan

glömde en sak

Inlägg av Siobhan »

...glömde säga att min dotter också blir fasligt trött och gnällig just vid ca niotiden där hon för ett par månader sedan hade sin morgontupplur. Hon vill bli buren och hon gnuggar ögonen och är allmänt olycklig. Jag har försökt att engagera henne i social delaktighet och utomhuslek osv men inget har fungerat. Nu denna veckan har jag kört en annan strategi. Vi sitter i soffan tillsammans och myser lite, hon har bara blöjan på sig och jag stryker henne över hela kroppen och "kittlar" henne på ryggen och benen (sånt mysigt kittel och inte så att hon börjar skratta eller så) oc h vi lyssnar på lite lugn musik. Efter en 20-30 minuters "vaken vila" kan vi gå ut utan några större problem och hon har piggnat till igen och orkar med resten av morgonen fram tills middagsluren.
Mamma till Lucia född 2007-01-19
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

tack för svaret och tipset!

Hostan är tack och lov borta nu. Hon var ju rejält förkyld ett tag och hostan var det segaste att försvinna :( Men nu är hon frisk och kry som vanligt igen, så skönt! Jag fick rådet av BVC att ta bort vällingen på kvällen. Jag hann inte prova det förens hon blev frisk (gick bort över natten) men nästa gång ska jag ha det i åtanke!

Angående nästa tips om att ta det lungt och mysa istället för at aktivera tror jag skulle passa henne bra. Hon gillar teletubbies och ska prova att sätta på filmen och ligga och mysa med henne, hoppas det blir bättre. Det känns aldrig bra att jobba emot hennes känslor, hon är ju trött och borde få sova när hon är det, men jag det verkar som det blir lite bättre för varje dag... Sakta men säkert.

Tack igen för tipset! Ska prova det imorgon.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Hur har det gått för er?
Sover hon till klockringningen eller envisas fröken med att vakna innan :wink: :?:

:heart: Mia
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

Tack för frågan och att du bryr dig :)

Nu är vi snart inne på tredje morgonen tror jag och än så länge har det gått så bra som det bara kunnat :) Första morgonen gick jag in ca 06. 40 och väckte henne. Hon såg så nöjd ut :)
Andra natten gick jag in 06.45 och nu imorse hämtade jag henne 06.50. Jag tänkte kanske ta det lite lugnare nu och fortsätta med att hämta henne 06.50 i några dagar till så att hon inte hinner vakna innan. Det är jag livrädd för :(

:?: VAd gör jag nu om hon skulle hinna vakna innan jag tar upp henne? Hon brukar höra mig tror jag när jag stiger upp, vill allitid klä på mig och gå på toa innan jag går in till henne och jag tror hon ligger kvar och väntar. Därför skyndar jag mig snabbt som tusan för att hinna ta upp henne innan hon tröttnar och sen tänkte jag varje morgon; vad gör jag om hon skriker nu? Tar upp henne? Ramsar och väntar tills hon tystnat?

:?: En annan sak vi måste ta itu med är när vi sover borta. Hon vaknar alltid mycket tidigare och det blir aldrig särskilt smidigt. När vi skaffat barnvakt har hon vaknat runt 05.00 och det blir inte kul för någon av oss! Jag tror jag vet vart problemen ligger: Dels går det inte att få så mörkt i det rummet hon ligger i hos mormor (stora och många fönster) sen är hon ju inte hemma. Detta är nåt jag tänkte jobba på då hon kommer få sova hos mormor en hel del när nästan unge kommer.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Vad bra det går :!:

Du får INTE vara livrädd att hon vaknar innan klockan ringer, OM hon gör det är det hennes business, du går INTE in förrän klockan talat om att det är dags!

:!: Ett litet förslag: ha en morronrock eller en t-shirt eller nåt som du kan slänga på dig innan du går in, kanske kan toabesöket vänta också tills tösen är uppe? Vi har sovrummen på övervåningen och toan nere, så jag går alltid in när klockan ringer, pussar skruttarna och tar dem till min säng, och sen går jag på toa och gör välling. Ibland ligger nån av dem vaken innan klockan ringer, det hör jag, men de får vacker vänta tills det är morgon! Och det tror jag din tjej har förstått också nu, att ringning = morgon!
Då kan det t o m vara lite skönt att vakna och ligga och dra sig en stund innan det rings :wink: .

:!: JA, det här med att sova borta kan ju vara lite knepigt... Det bästa är såklart att mormor är väl införstådd med era rutiner, och att klockan följer med!
Sen kan man ju alltid sätta sopsäckar för fönstren, det krävs inte så mycket jobb för det (sopsäckar och eltejp :wink: ) inte är det särkilt vackert men kanske värt det :?:
Men sen är det lite så att borta är borta och hemma är hemma - mina barn sover ofta hos mormor/farmor och där gäller liksom andra regler än hemma :roll: men det ruckar inget när de är hemma igen! Iofs är det alltid bara en natt i taget, så inga rutiner hinner uppstå, är det för längre tid så kan det nog vara bra att vara mer strikt med tider och mörkläggning!

Bra jobbat, och glöm nu inte att släppa din oro! Om hon får ligga och tjura en stund innan klockan ringer är ingen katastrof!

Kram Mia
yinyang
Kontakt:

Inlägg av yinyang »

vilket rekordsnabbt svar :)!! Du måste sitta framför datorn samtidigt som jag :)

:arrow: Jag kör fortfarande med att jag har telefonen (det är våran väckarklocka) hos mig i sovrummet och sen går jag in med klockan i handen och säger god morgon och tänder lampan. Därför hinner hon inte höra signalen förens lite innan jag kommer in tror jag, har den väldigt lågt för min del och sätter på signalen lite högre igen när jag ska in till henne. Sen lite närmare kommer det säkert bli så att jag ställer telefonen i hennes rum och låter den ringa 07.00 varje morgon men eftersom jag fortfaraden ändrar tiderna hela tiden så vet jag inte när jag ska ställa klockan. Det blir när jag är färdig påklädd och toa-klar.

Varför jag valt att klä på mig innan är för att när jag väl tar upp henne får jag inte släppa henne de första 10 minuterna. Ligger inte sambon och sover så är vi i våran säng och myser i ca 10 min SEN kan jag gå och göra iordning frukost. Går jag innan dess blir hon så ledsen och gråter :( Pappa duger inte i detta läget utan det ska vara mamma och det ska vara mycket gos!

:arrow: Detta med att sova hos mormor. Min mamma är en typisk mamma som har valt sina egna värderingar och som har haft barn sen 30 år tillbaka blablabla så att säga åt henne hur det ska vara är inte lätt. Hon accepterar mina rutiner och följer dem jättenoga. De enda problemen är just på morgonen.
De gånger hon sovit hos dem och hon vaknar så tidigt så berättar hon inte det för mig. Det har jag fått reda på i efter hand (någon sorts beskyddan för att jag inte ska ha förtroende att lämna Matilda hos dem något mer för att hon vaknar så tidigt då) hon har även sagt som förklaring att hon velat ta upp henne så tidigt för att hon har saknat henne och ville ha henne hos sig.

Det har bara varit 4 nätter sen Matilda föddes och därför ingen större grej. Jag tror inte det kommer bli SÅ ofta när nästa unge kommer heller men kanske en gång varannan månad eller så. Jag ska försöka prata med henne om mörkläggningen men som sagt är det inte lätt. Det känns inte heller så kul att säga åt sin egen mamma :( Hon är ju min mamma... :?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

yinyang skrev:vilket rekordsnabbt svar :)!! Du måste sitta framför datorn samtidigt som jag :)
:D Jo, ibland är det så :wink:

Det där med att säga åt sin mamma känner jag igen - det ÄR inte lätt! Jag var tvungen att prata allvar med min mamma vad gäller gotta och kakor, för hon vill gärna ge barnen nåt gott varje dag :roll: och det går ju inte! Nu träffar mina barn sin mormor varje dag, då hon flyttat hit till vår by efter det att pappa dog, så det var viktigt för mig eftersom de ses så ofta!

Men just det här med hur de gör när de sover där, har jag faktiskt inte brytt mig om!

Oftast sover de i samma säng, t ex, och hon har väldigt ljust i sitt sovrum, hon brukar sova med sänglampan på (!) och de får ligga och titta på TV i sängen - MEN det gör inget, för de vet vad som gäller när de kommer hem!

Så störs Matilda inte alltförmycket av mormors rutiner, så tycker jag du kan låta dem ha sina egna regler när hon är där :wink: :!:

Det är lite annat om det skulle vara så att hon sov där regelbundet, och flera nätter på rad - men nån gång ibland är asolut ingen fara!

Kram!

(och jag tycker nog du och Matilda snart kan ge er ut på jakt efter en riktigt fin väckarklocka! Och ha den inne på hennes rum, så kan du inte frestas att ändra den om hon vaknar några minuter för tidigt!)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "